Sygnatura: ZR/100/2024
Wejście w życie: 19.12.2024
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: Brak dokumentów powiązanych.
Zarządzenie Nr 100/2024
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 19 grudnia 2024 roku
w sprawie zasad postępowania przy zamawianiu, ewidencji, przechowywaniu, używaniu oraz likwidacji pieczęci w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie
Działając na podstawie § 17 ust. 4 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.), zarządza się, co następuje:
I. Przepisy ogólne
§ 1
- W Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie mogą być stosowane pieczęcie, których obowiązek używania wynika z przepisów prawa lub potrzeb związanych z właściwą organizacją pracy w jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu.
- W Uniwersytecie obowiązuje zakaz używania faksymile.
- Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) Uniwersytet – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,
2) pracownik – osobę zatrudnioną w Uniwersytecie na podstawie umowy o pracę lub aktu mianowania,
3) jednostka organizacyjna – jednostkę organizacyjną w strukturze organizacyjnej Uniwersytetu,
4) dysponent środków – osobę posiadającą upoważnienie Rektora do dysponowania środkami, z których pokryte będą koszty wykonania pieczęci,
5) pieczęć – pieczęć urzędową zawierającą godło państwa oraz nagłówkową lub imienną pieczątkę używaną w Uniwersytecie,
6) użytkownik – osobę posługującą się pieczęcią,
7) system EZD - system teleinformatyczny, w ramach którego realizowane jest Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją. - Treść pieczęci nagłówkowej zawiera w kolejności:
1) nazwę Uniwersytetu,
2) nazwę jednostki organizacyjnej w brzmieniu zgodnym z regulaminem organizacyjnym lub innym aktem prawnym powołującym jednostkę,
3) adres jednostki organizacyjnej z numerem telefonu (ewentualnie fax-u),
4) inne dane, jeżeli obowiązek ich użycia wynika z odrębnych przepisów lub zawartych umów. - Numer identyfikacji podatkowej umieszczany jest wyłącznie na pieczęciach zawierających pełną nazwę Uniwersytetu wraz z adresem siedziby i służących do pieczętowania dokumentów, na podstawie których dostawy lub usługodawcy zewnętrzni będą wystawiali Uniwersytetowi dokumenty finansowe.\
- Pieczęcie imienne używane są przez osoby:
1) powołane do pełnienia funkcji,
2) które z tytułu wykonywanych zadań zobowiązane są do pieczętowania dokumentów wewnętrznych. - Treść pieczęci imiennej zawiera:
1) nazwę sprawowanej funkcji lub stanowisko,
2) tytuł zawodowy/stopień naukowy/tytuł naukowy oraz imię i nazwisko użytkownika. - Sprawy związane z zamawianiem i likwidacją pieczęci prowadzi Biuro Rektora.
- Pieczęci, z której treści wynika działanie z upoważnienia Rektora lub Dziekana mogą być wykonane wyłącznie w przypadku, gdy działanie osoby upoważnionej wynika z:
1) decyzji o podziale kompetencji,
2) upoważnienia lub pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora. - Za używanie pieczęci zgodnie z przepisami odpowiedzialność ponosi osoba, która w rejestrze pieczęci w jednostce została określona jako użytkownik pieczęci z zastrzeżeniem ust. 11.
- Osoba, która została upoważniona do dysponowania pieczęcią imienną osoby trzeciej zobowiązana jest do używania pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz do zabezpieczenia pieczęci przed nieuprawnionym użyciem.
II. Zamawianie pieczęci
§ 2
- Zamówienia pieczęci dokonuje się zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi w sprawie pieczęci urzędowych oraz treścią niniejszego zarządzenia.
- Zamówienie na wykonanie pieczęci z godłem państwa podpisuje Rektor, a pozostałe zamówienia dysponent środków, z których środków zostanie sfinansowane wykonanie pieczęci.
- Wniosek o wykonanie pieczęci powinien być sporządzony w systemie EZD zgodnie z instrukcją obiegu korespondencji wewnętrznej dostępnej w Przewodniku EZD pod adresem www: https://ezdprzewodnik.uwm.edu.pl/, w zakładce „Szablony obiegu”.
- Wniosek o wykonanie pieczęci, sporządzony w systemie EZD, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do zarządzenia i zaakceptowany przez osobę, o której mowa w ust. 2, przesyła się do Kierownika Biura Rektora.
- Wyznaczony przez Kierownika Biura Rektora pracownik dokonuje weryfikacji treści pieczęci i stwierdza zgodność:
1) układu pieczęci,
2) uprawnień dysponenta środków do podpisania wniosku,
3) treści pieczęci z aktualną strukturą organizacyjną,
4) w pieczęciach imiennych – stanowiska służbowego pracownika lub pełnionej przez niego funkcji oraz jego tytułu zawodowego/stopnia naukowego/tytułu naukowego. - Zamówienie więcej niż jednego egzemplarza pieczęci tej samej treści dopuszczalne jest wyłącznie w przypadkach uzasadnionych wielkością jednostki organizacyjnej lub wymaganiami organizacji pracy.
- Na każdym egzemplarzu pieczęci tej samej treści umieszczany jest kolejny numer identyfikacyjny.
- Zamówienia na pieczęcie realizowane są wyłącznie przez Zakład Poligraficzny Uniwersytetu.
- Jednostka organizacyjna, w której używana jest pieczęć, zobowiązana jest do prowadzenia rejestru wewnętrznego użytkowników pieczęci, który stanowi źródło informacji na temat uprawnień do korzystania z pieczęci przez pracowników jednostki.
- Rejestr wszystkich pieczęci używanych w Uniwersytecie prowadzony jest w Biurze Rektora.
III. Wydawanie oraz używanie pieczęci
§ 3
- Pieczęć wykonaną przez Zakład Poligraficzny wydaje pracownik Biura Rektora za pokwitowaniem w rejestrze prowadzonym według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.
- Przed wydaniem pieczęci nadaje się jej, wynikający z rejestru, kolejny numer, który umieszcza się na odwrotnej stronie odwzorowania pieczęci.
- Użytkownicy pieczęci są zobowiązani do:
1) używania pieczęci zgodnie z ich przeznaczeniem,
2) przechowywania pieczęci w miejscu niedostępnym dla osób trzecich,
3) zwrotu pieczęci do Biura Rektora w przypadku utraty uprawnień do jej używania,
4) niezwłocznego informowania Biura Rektora o utracie lub kradzieży wraz z podaniem okoliczności w jakich miała miejsce utrata lub kradzież. - W przypadku zmian organizacyjnych lub innych zdarzeń, których zaistnienie wiąże się z koniecznością zmiany treści pieczęci, używana dotychczas pieczęć przekazywana jest do Biura Rektora celem jej zniszczenia.
- Pieczęcie, o których mowa w ust. 4 przekazuje się do likwidacji do Biura Rektora. Protokół wg wzoru, który stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia sporządzany jest w Biurze Rektora w momencie zwrotu pieczątek. Kopię protokołu, potwierdzoną przez właściwego pracownika Biura Rektora, przechowuje się w jednostce organizacyjnej wraz z wewnętrznym rejestrem pieczęci.
- Pracownik, z którym rozwiązana została umowa o pracę zobowiązany jest rozliczyć się z pobranych i używanych pieczęci.
- Za zwrot pieczęci przez pracownika, który utracił prawo do jej używania odpowiedzialny jest bezpośredni przełożony.
IV. Likwidacja pieczęci i pieczątek
§ 4
- Z zastrzeżeniem ust. 4. niszczenie pieczęci następuje w sposób zapewniający likwidację nośnika tekstu poprzez fizyczne zniszczenie uniemożliwiające identyfikację i dalsze użytkowanie.
- Likwidacji pieczęci dokonuje wyznaczony pracownik Biura Rektora dokumentując fakt zniszczenia protokołem likwidacji pieczęci, który stanowi zał. nr 4 do niniejszego zarządzenia.
- Fakt likwidacji pieczęci odnotowuje się w rejestrze – księdze ewidencji pieczęci.
- Zużyte pieczęcie metalowe przekazuje się, za pośrednictwem Biura Rektora, do zniszczenia do Mennicy Państwowej w trybie określonym w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1.
§ 5
Traci moc Zarządzenie Nr 53/2011 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 16 sierpnia 2011 roku w sprawie zasad postępowania przy zamawianiu, ewidencji, przechowywaniu, używaniu oraz likwidacji pieczęci w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
dr hab. inż. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
Podmiot udostępniający: |
Biuro Rektora | ||
Wytworzono przez: |
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM | ||
Data wytworzenia: |
19 grudnia 2024 | ||
Opublikowano przez: |
Zofia Konopka | ||
Data opublikowania: |
20 grudnia 2024 12:24 | ||
Aktualizowano przez: |
Zofia Konopka | ||
Data aktualizacji: |
20 grudnia 2024 12:52 |