Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: ZR/74/2024

Wejście w życie: 01.09.2024

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: Brak dokumentów powiązanych.

Zarządzenie Nr 74/2024
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 2 września 2024 roku

w sprawie podziału kompetencji Rektora, Prorektorów, Kanclerza i Dyrektora Gabinetu Rektora na kadencję 2024-2028

Działając na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.) oraz § 17 ust. 4, § 23 ust. 4, § 30 ust. 1 i § 32 ust. 5 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwanego dalej Statutem, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zmianami), zarządza się, co następuje:

§ 1

  1. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwanego dalej Uniwersytetem.
  2. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu, a do jego kompetencji należy w szczególności:
    1) reprezentowanie Uniwersytetu na zewnątrz,
    2) nadzór nad stosowaniem i przestrzeganiem prawa w Uniwersytecie,
    3) wydawanie wewnętrznych aktów prawnych, z wyłączeniem aktów zastrzeżonych do kompetencji innych organów,
    4) podejmowanie decyzji w sprawie rozdziału środków finansowych,
    5) powierzanie wykonywania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej Uniwersytetu,
    6) powoływanie osób do pełnienia w Uniwersytecie funkcji określonych odrębnymi przepisami oraz określanie zakresu ich zadań, uprawnień i kompetencji,
    7) udzielanie pełnomocnictw do działania w imieniu Uniwersytetu, w tym do zawierania umów i dokonywania innych czynności prawnych,
    8) określanie zasad współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi oraz zawieranie z nimi umów o współpracy,
    9) zwoływanie posiedzeń Senatu i przewodniczenie jego obradom,
    10) powierzanie komisjom senackim zadań związanych z pracami Senatu w ramach pełnienia funkcji Przewodniczącego Senatu,
    11) tworzenie, znoszenie i przekształcanie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w trybie określonym odrębnymi przepisami,
    12) nawiązywanie, zmiana i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami akademickimi, zatrudnionymi na stanowisku profesora lub profesora uczelni oraz z osobami, wobec których odrębne przepisy przewidują zatrudnienie przez kierownika zakładu pracy,
    13) nadzór nad Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym, dla którego Uniwersytet jest podmiotem tworzącym,
    14) zawieranie umów z Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym,
    15) podejmowanie decyzji mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa na terenie Uniwersytetu,
    16) wydawanie zezwoleń na organizację zgromadzeń na terenie Uniwersytetu,
    17) rozpatrywanie skarg i wniosków,
    18) ochrona informacji niejawnych,
    19) podejmowanie decyzji w innych sprawach, nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.
  3. Rektor, z zastrzeżeniem ust. 4, podpisuje:
    1) dokumenty adresowane w imieniu Uniwersytetu do polskich organów państwowych,
    2) dokumenty adresowane do przedstawicielstw państw obcych oraz innych podmiotów zagranicznych,
    3) pozostałą korespondencję, gdy wymaga tego waga sprawy.
  4. W przypadkach spowodowanych nieobecnością Rektora i pilnością sprawy, pisma o których mowa w ust. 3, podpisuje Prorektor lub Kanclerz zgodnie z właściwością rzeczową, po uzgodnieniu z Rektorem. W przypadku długotrwałego braku możliwości uzgodnienia stanowiska z Rektorem, pisma podpisuje Pierwszy Zastępca Rektora.
  5. Rektorowi merytorycznie podlegają następujące jednostki organizacyjne i stanowiska:
    1) Dyrektor Gabinetu Rektora,
    2) Prorektorzy,
    3) Kanclerz,
    4) Kwestor – w zakresie określonym w ustawie o rachunkowości,
    5) Sekcja Audytu Wewnętrznego, 
    6) Biuro Kontroli Wewnętrznej i BHP,
    7) Inspektor Ochrony Danych,
    8) Biuro Prawne,
    9) Rzecznik Prasowy,
    10) Rzecznik Patentowy,
    11) Stanowisko ds. Obronnych i Informacji Niejawnych,
    12) Stanowisko ds. Kontroli Zarządczej,
    13) Pełnomocnicy w zakresie swojego umocowania.

§ 2

  1. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu przy pomocy:
    1) Prorektora ds. polityki kadrowej i finansowej,
    2) Prorektora ds. kształcenia,
    3) Prorektora ds. studenckich,
    4) Prorektora ds. nauki i współpracy międzynarodowej,
    5) Prorektora ds. Collegium Medicum,
    6) Kanclerza,
    7) Dyrektora Gabinetu Rektora.
  2. Prorektorzy, Kanclerz i Dyrektor Gabinetu Rektora realizują swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami, zakresami kompetencji oraz udzielonymi pełnomocnictwami i ponoszą za nie odpowiedzialność.
  3. Przekroczenie uprawnień, wynikających z powierzonych obowiązków lub udzielonego pełnomocnictwa, stanowi podstawę dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów ogólnych, jak również pociągnięcie do odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej.
  4. Prorektorzy, Kanclerz i Dyrektor Gabinetu Rektora zobowiązani są do dbałości o ograniczanie wydatków finansowych w zakresie swojego działania i do kontrolowania wydatkowania środków finansowych przyznanych na działalność, którą nadzorują oraz ponoszą odpowiedzialność za wydatkowanie środków z naruszeniem obowiązujących przepisów prawnych.
  5. Decyzja Prorektora, Kanclerza lub Dyrektora Gabinetu Rektora, podjęta w ramach jego zakresu działania, jest równoznaczna z decyzją Rektora. Decyzje podjęte z naruszeniem obowiązujących przepisów lub decyzje, w stosunku do których zgłoszone zostały uzasadnione zastrzeżenia, mogą być zmienione lub uchylone przez Rektora w trybie nadzoru.
  6. Prorektorzy, Kanclerz i Dyrektor Gabinetu Rektora składają ze swojej działalności sprawozdania, w tym sprawozdania w zakresie kontroli zarządczej, raz w roku w terminie do 15. stycznia.
  7. Kierownicy jednostek organizacyjnych, bez względu na swoją podległość, zobowiązani są do udzielania Prorektorom, Kanclerzowi oraz Dyrektorowi Gabinetu Rektora informacji niezbędnych do realizacji powierzonych im zadań, o czym informują swoich bezpośrednich przełożonych.

§ 3

  1. Prorektorzy, Kanclerz i Dyrektor Gabinetu Rektora w zakresie swojego działania:
    1) reprezentują Uniwersytet lub Rektora na spotkaniach, konferencjach i uroczystościach organizowanych na Uniwersytecie i poza nim, na polecenie Rektora lub za jego zgodą.
    2) współpracują z:
       a) krajowymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami,
       b) zagranicznymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami na podstawie zawartych przez
           Uniwersytet umów oraz porozumień,
       c) jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu, których zakres zadań obejmuje sprawy należące do
           zakresów ich działania,
    3) nadzorują funkcjonowanie komisji senackich, kolegialnych organów uczelnianych i zespołów opiniodawczo-doradczych wskazanych przez Rektora,
    4) koordynują i sprawują nadzór nad projektami realizowanymi w ramach programów krajowych i zagranicznych z udziałem  podległych im jednostek i osób lub w ramach powierzonych zadań,
    5) biorą udział w działalności promocyjnej Uniwersytetu w zakresie powierzonych im zadań,
    6) sprawują nadzór nad:
        a) opracowywaniem, w układzie rzeczowym, projektów planów rzeczowo-finansowych w zakresie
            zadań realizowanych przez podległe im jednostki oraz harmonogramów ich realizacji,
        b) przygotowaniem projektów aktów prawnych, regulujących sprawy należące do zakresu ich
             działania we współpracy z Dyrektorem Gabinetu Rektora i radcą prawnym,
        c) działalnością podległych im jednostek organizacyjnych,
    7) prawidłowo i terminowo wykonują zalecenia pokontrolne, jak również sprawują nadzór w powyższym zakresie w jednostkach organizacyjnych objętych ich zakresem działania,
    8) na podstawie udzielonego przez Rektora pełnomocnictwa zawierają umowy oraz zaciągają zobowiązania i zatwierdzają ich realizację ze środków finansowych, przyznanych w planie rzeczowo-finansowym na realizację zadań objętych zakresem ich działania, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1 i 2,
    9) nadzorują realizację planu rzeczowo-finansowego w zakresie wykonanych zadań i wykorzystania środków, będących w ich dyspozycji lub nadzorze,
    10) monitorują i analizują procesy realizowane w podległych jednostkach lub w ramach powierzonych zadań,
    11) nadzorują przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych i prawa zamówień publicznych przez podległe jednostki organizacyjne, a także w zakresie realizacji powierzonych zadań.
  2. Prorektor, Kanclerz i Dyrektor Gabinetu Rektora, z zastrzeżeniem ust. 3, podpisuje w imieniu Uniwersytetu pisma dotyczące jego wyłącznej kompetencji.
  3. Jeżeli zakres powierzonych zadań obejmuje sprawy należące do zakresu działania kilku Prorektorów/Prorektora i Kanclerza/Prorektora i Dyrektora Gabinetu Rektora/Kanclerza i Dyrektora Gabinetu Rektora, Rektor wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację tych zadań.
  4. Pod nieobecność Prorektora w sprawach pilnych i terminowych jego obowiązki wykonuje Prorektor wskazany przez Rektora w decyzji w sprawie zastępstw.
  5. Każdy Prorektor wykonuje swoje zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami,  Kanclerzem i Dyrektorem Gabinetu Rektora w ich zakresie kompetencji.
  6. Prorektorzy, Kanclerz, Dyrektor Gabinetu Rektora oraz Kwestor, w zakresie powierzonych im kompetencji, zobowiązani są do realizacji zadań w poczuciu odpowiedzialności  za sytuację finansową Uniwersytetu oraz z zachowaniem przepisów powszechnie obowiązujących i przepisów wewnętrznych, w tym w zakresie dyscypliny finansów publicznych oraz odpowiedzialności z tytułu jej naruszenia.
  7. Osoby upoważnione do podejmowania decyzji w sprawach zatrudniania pracowników zobowiązane są do uzgodnienia z Rektorem zamiaru zatrudnienia pracownika.

§ 4

Prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej

  1. Prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej w porozumieniu z Kanclerzem kreuje polityki: finansową i kadrową, zgodnie ze strategią rozwoju Uniwersytetu, nadzoruje ich wdrażanie,  realizację oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.
  2. Prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej reprezentuje Uniwersytet w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym przed Państwową Inspekcją Pracy, społeczną inspekcją pracy oraz dysponowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych, dalej ZFŚS.
  3. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej:
    1) przedstawia Rektorowi prognozy potrzeb kadrowych niezbędnych do właściwej realizacji zadań Uniwersytetu, zgodnie z przyjętą strategią rozwoju Uniwersytetu i polityką kadrową w Uniwersytecie,
    2) nadzoruje proces tworzenia kryteriów i zasad przeprowadzania oceny pracowników,
    3) przewodniczy Uczelnianej Komisji Oceniającej,
    4) nadzoruje proces przeprowadzania okresowej oceny pracowników, przewodniczących rad naukowych dyscyplin/zespołów ds. dyscyplin, dyrektora szkoły doktorskiej, kierowników jednostek ogólnouczelnianych oraz kierowników katedr,
    5) koordynuje prace nad procesem tworzenia planu rzeczowo-finansowego i przedstawia  Radzie Uczelni jego projekt,
    6) ustala zasady podziału środków w ramach planu rzeczowo-finansowego,
    7) nadzoruje:
       a) gospodarkę finansową Uniwersytetu oraz opracowywanie analiz i prognoz ekonomicznych,
            stanowiących podstawę działalności Uniwersytetu,
        b) realizację planu rzeczowo-finansowego,
        c) doskonalenie procesu zarządzania Uniwersytetem,
        d) sprawozdawczość,
    8) we współpracy z Kwestorem przedstawia Rektorowi i Radzie Uczelni informacje o sytuacji finansowej Uniwersytetu,
    9) przedstawia rekomendacje co do wyrażenia zgody przez Rektora na przygotowanie i realizację projektów wymagających wkładu własnych środków finansowych oraz, we współpracy z Kanclerzem, na wysokość środków na realizację planów inwestycji, modernizacji i remontów,
    10) przewodniczy Komisji Rektorskiej do spraw Godności Honorowych,
    11) nadzoruje funkcjonowanie Senackiej Komisji ds. Rozwoju i Finansów, Senackiej Komisji Statutowej oraz Komisji Etyki,
    12) nadzoruje funkcjonowanie komisji rozpatrujących wnioski w sprawach o mobbing, jak również monitoruje wdrażanie zaleceń komisji,
    13) nadzoruje funkcjonowanie Rzecznika ds. równości szans oraz Komisji ds. równości szans w zakresie prowadzonych spraw, jak również monitoruje wdrażanie zaleceń rzecznika i komisji,
    14) reprezentuje Uniwersytet w zakresie zawierania umów darowizny i sponsoringu,
    15) kreuje politykę socjalną w Uniwersytecie we współpracy z Kanclerzem,
    16) nadzoruje realizację zadań wynikających z przepisów o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz Pracowniczej Kasie Zapomogowo-Pożyczkowej,
    17) wnioskuje o powołanie komisji w sprawach gospodarowania ZFŚS, tj.:
          a) Komisji Zapomogowej,
          b) Komisji Pożyczkowej
          c) Komisji Wypoczynkowo-Rekreacyjnej,
          d) Komisji Pracowniczego Programu Emerytalnego,
    18) współpracuje ze związkami zawodowymi działającymi w Uniwersytecie,
    19) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu merytorycznie jednostkach.
  4. Prorektorowi ds. polityki kadrowej i finansowej podlegają:
    1) Biuro Planowania i Monitoringu Finansowego,
    2) Sekcja ds. Sprawozdawczości,
    3) Rzecznik ds. Równości Szans.
  5. Prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami, Kanclerzem, Dyrektorem Gabinetu Rektora i Kwestorem, w zakresie ich kompetencji.
  6. Prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 5

Prorektor ds. kształcenia

  1. Prorektor ds. kształcenia pełni nadzór nad procesem kształcenia oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.
  2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. kształcenia odpowiada za opracowanie i właściwą realizację polityki kształcenia, w tym:
    1) tworzy ofertę edukacyjną dostosowaną do misji i strategii Uniwersytetu,
    2) opracowuje ofertę edukacyjną i nadzoruje kształcenie realizowane w języku angielskim we współpracy z Prorektorem ds. nauki i współpracy międzynarodowej,
    3) pełni nadzór i koordynuje wdrażanie nowych rozwiązań podnoszących jakość procesu dydaktycznego na poszczególnych kierunkach studiów (zmiany oferty dydaktycznej, kształcenie interdyscyplinarne, e-learning, nowoczesne metody prowadzenia zajęć dydaktycznych, itp.),
    4) pełni funkcję pełnomocnika Rektora ds. Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na poziomie uczelnianym,
    5) pełni nadzór nad:
        a) przygotowaniem kierunków studiów do procesu akredytacji we współpracy z dziekanem
            wydziału, dyrektorem Szkoły Zdrowia Publicznego i dyrektorem filii, administrującymi danym
            kierunkiem studiów,
        b) właściwym funkcjonowaniem systemu ECTS w Uniwersytecie,
        c) planowaniem i rozliczaniem obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich
            z uwzględnieniem zatwierdzania przydziału obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
       d)  funkcjonowaniem Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów (USOS), systemu SYLABUS
            i IRK oraz APD we współpracy z Kanclerzem oraz Prorektorem ds. studenckich,
       e)  tokiem kształcenia na studiach doktoranckich do czasu ich wygaśnięcia,
       f)  kształceniem ustawicznym (studia podyplomowe, kursy i szkolenia), Uniwersytetem Trzeciego
           Wieku,
       g) realizacją projektów edukacyjno-szkoleniowych, w tym finansowanych ze środków
            zagranicznych,
    6) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami krajowymi,
    7) nadzoruje wykorzystanie przez wydziały, filię i podlegające jednostki ogólnouczelniane środków finansowych przeznaczonych na:
        a) rozwój kształcenia,
        b) działalność dydaktyczną.
  3. Prorektor ds. kształcenia reprezentuje Uniwersytet w procesie nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy nauczycieli akademickich niebędących profesorami i profesorami uczelni, w grupie pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych oraz zatrudnianych w projektach edukacyjnych, z zastrzeżeniem § 8 ust. 7.
  4. Prorektorowi ds. kształcenia podlegają:
    1) Biuro ds. Kształcenia,
    2) Filia w Ełku,
    3) Studium Języków Obcych,
    4) Akademia Biznesu,
    5) Centrum Kultury i Języka Polskiego dla Cudzoziemców,
    6) Centrum Egzaminacyjne Instytutu Goethego przy UWM.
  5. W ramach swoich kompetencji i przyznanych uprawnień Prorektor ds. kształcenia:
    1) podejmuje decyzje w sprawach:
        a) odwołań od decyzji kierownika studiów doktoranckich,
        b) tworzenia i funkcjonowania systemu udzielania pomocy materialnej uczestnikom studiów
            doktoranckich,
        c) przyznawania świadczeń i stypendiów uczestnikom studiów doktoranckich,
        d) wyjazdów zagranicznych uczestników studiów doktoranckich,
        e) wniosków uczestników studiów doktoranckich o ponowne rozpatrzenie sprawy,
    2) nadzoruje przestrzeganie praw doktorantów realizujących kształcenie w ramach studiów doktoranckich w procesach: ustalania i pobierania opłat za zajęcia dydaktyczne oraz przestrzeganie regulaminów, w tym w szczególności Regulaminu Studiów Doktoranckich,
    3) podejmuje decyzje w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej uczestników studiów doktoranckich,
    4) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu merytorycznie jednostkach.
  6. Prorektor ds. kształcenia pełni nadzór nad funkcjonowaniem Rady Edukacyjnej i Uczelnianego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia.
  7. Prorektor ds. kształcenia wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami, Kanclerzem, Dyrektorem Gabinetu Rektora i Kwestorem, w zakresie ich kompetencji.
  8. Prorektor ds. kształcenia, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 6

Prorektor ds. studenckich

  1. Prorektor ds. studenckich pełni nadzór nad tokiem studiów oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.
  2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor  ds. studenckich nadzoruje:
    1) sprawy związane z funkcjonowaniem podległych jednostek, tj:
        a) Biura ds. Studenckich,
        b) Studium Wychowania Fizycznego i Sportu,
        c) Akademickiego Centrum Kultury,
        d) Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia,
        e) Akademickiego Centrum Szkolenia Sportowego,
        f)  Akademickiego Związku Sportowego,
    2) proces rekrutacji na studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie prowadzone w języku polskim i w języku angielskim,
    3) wykorzystywanie przez Samorząd Studencki środków finansowych przeznaczonych na jego działalność,
    4) przestrzeganie przepisów w zakresie spraw studenckich, w tym w szczególności Regulaminu Studiów, ustalania i pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne na studiach wyższych,
    5) funkcjonowanie systemu pomocy materialnej dla studentów, w tym proces podziału dotacji przeznaczonej na świadczenia dla studentów,
    6) funkcjonowanie kół naukowych i uczelnianych organizacji studenckich,
  3. W ramach swoich kompetencji i przyznanych uprawnień Prorektor ds. studenckich podejmuje decyzje w sprawach:
    1) toku studiów,
    2) przyjęcia na studia cudzoziemców,
    3) odwołań od decyzji dziekana, dyrektora Szkoły Zdrowia Publicznego,  dyrektora Filii w Ełku oraz komisji rekrutacyjnych,
    4) wniosków studentów o ponowne rozpatrzenie sprawy,
    5) rejestracji i działalności kół naukowych oraz uczelnianych organizacji studenckich,
    w tym w zakresie konkursu „Studencki Grant Rektora”,
    6) przyznawania studentom stypendium rektora,
    7) organizacji imprez i zgromadzeń studentów.
  4. Prorektor ds. studenckich dokonuje czynności w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów.
  5. Prorektor ds. studenckich uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu jednostkach.
  6. Prorektorowi ds. studenckich podlegają, wynikające z nadzoru założycielskiego, sprawy związane z Fundacją Samorządu Studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Fundacją „Żak” Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
  7. Prorektorowi ds. studenckich podlegają sprawy związane z pełnieniem funkcji organu prowadzącego dla Uniwersyteckiego XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie.
  8. Prorektor ds. studenckich współpracuje z Samorządem Studenckim.
  9. Prorektor ds. studenckich wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami, Kanclerzem, Dyrektorem Gabinetu Rektora i Kwestorem, w zakresie ich kompetencji.
  10. Prorektor ds. studenckich, w zakresie powierzonych zadań, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 7

Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej

  1. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej realizuje, zgodne ze strategią rozwoju Uniwersytetu, przyjęte kierunki działalności naukowej, badawczej oraz międzynarodowej Uniwersytetu,  z zastrzeżeniem, że w obszarze kształcenia i realizacji dydaktyki z udziałem obcokrajowców współpracuje z prorektorem ds. kształcenia i prorektorem ds. studenckich.
  2. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej reprezentuje Uniwersytet w sprawach:
    1) związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na realizację programów badawczych,
    2) umów na przeprowadzenie postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego,
    3) umów z wydawnictwami w zakresie publikacji naukowych pracowników Uniwersytetu,
  3. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej reprezentuje Uniwersytet w procesie nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami akademickimi niebędącymi profesorami i profesorami uczelni w grupie pracowników badawczych oraz zatrudnianych w projektach badawczych i badawczo-rozwojowych.
  4. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej pełni nadzór nad funkcjonowaniem Uniwersyteckiej Rady Doskonałości Naukowej.
  5. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej nadzoruje:
    1) działania związane z przygotowaniem Uniwersytetu do procesu ewaluacji jakości działalności naukowej dyscyplin,
    2) planowanie i prowadzenie badań naukowych,
    3) wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe i na realizację programów badawczych,
    4) postępowania w sprawie nadawania stopni naukowych.
    5) przygotowanie i realizację krajowych i międzynarodowych projektów badawczych,
    6) realizację projektów aparaturowych,
    7) proces wnioskowania o zakup aparatury badawczej i podejmuje decyzje w tym zakresie w porozumieniu z Kanclerzem,
    8) działalność specjalistycznych laboratoriów,
    9) realizację umów zawartych z podmiotami zagranicznymi.
  6. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej:
    1) we współpracy z Dyrektorem Gabinetu Rektora kształtuje uczelnianą ofertę badawczą, politykę licencyjną i ochronę patentową oraz wdrażanie wyników badań i działalności eksperckiej,
    2) we współpracy z Kanclerzem odpowiada za promocję wyników badań,
    3) podejmuje decyzje w sprawie odwołań doktorantów od decyzji Dyrektora Szkoły Doktorskiej w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji rady naukowej szkoły doktorskiej,
    4) podejmuje decyzje w sprawach wniosków kandydatów do Szkoły Doktorskiej i doktorantów o ponowne rozpatrzenie sprawy,
    5) podejmuje decyzje w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej uczestników szkoły doktorskiej,
    6) nadzoruje wykorzystywanie przez Samorząd Doktorantów środków finansowych przeznaczonych na działalność doktorancką,
    7) podejmuje decyzje w sprawie wyjazdów zagranicznych pracowników oraz uczestników Szkoły Doktorskiej,
    8) prowadzi postępowania i podejmuje decyzje w sprawach, o których mowa w art. 327 i 328 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
    9) ustala kryteria i zasady kierowania pracowników na krajowe i zagraniczne staże naukowe oraz podejmuje decyzje w tym zakresie,
    10) inicjuje tworzenie nowych jednostek organizacyjnych, prowadzących działalność badawczą, innowacyjną i wdrożeniową,
    11) określa główne kierunki badań i współpracy naukowej z podmiotami krajowymi i zagranicznymi,
    12) zawiera umowy na realizację programów na badania naukowe, współfinansowane z funduszy krajowych i unijnych funduszy strukturalnych oraz innych funduszy zagranicznych,
    13)  zatwierdza do realizacji wnioski projektów badawczych,
    14) udziela zezwoleń na organizację sympozjów, konferencji, zjazdów itp., finansowanych lub współfinansowanych ze środków Uniwersytetu,
    15)  podejmuje decyzje w sprawie wydawania i finansowania monografii naukowych pracowników Uniwersytetu w Wydawnictwie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i wydawnictwach zewnętrznych,
    16)  współpracuje z Radą Biblioteczną i Radą Wydawniczą,
    17) współpracuje z przewodniczącymi rad naukowych dyscyplin i zespołów ds. dyscyplin naukowych,
    18) organizuje współpracę naukową i badawczą Uniwersytetu z jednostkami zagranicznymi,
    19) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami zagranicznymi, we współpracy z prorektorem ds. kształcenia,
    20) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu merytorycznie jednostkach.
  7. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej współpracuje z Samorządem Doktorantów.
  8. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej pełni nadzór nad funkcjonowaniem:
    1) Centrum Badań i Projektów,
    2) Biura ds. Współpracy Międzynarodowej,
    3) Szkoły Doktorskiej,
    4) Biblioteki Uniwersyteckiej,
    5)  Wydawnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
    6)  Centrum Biogospodarki i Energii Odnawialnych,
    7)  Centrum Badań Europy Wschodniej,
    8)  Lokalnej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach,
    9)  rad naukowych dyscyplin oraz zespołów ds. dyscyplin naukowych.
  9. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej podejmuje działania w zakresie promocji nauki, zwłaszcza w zakresie badań.
  10. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami, Kanclerzem, Dyrektorem Gabinetu Rektora i Kwestorem, w zakresie ich kompetencji.
  11. Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 8

Prorektor ds. Collegium Medicum

  1. Prorektor ds. Collegium Medicum pełni nadzór nad realizacją w Uniwersytecie zadań wynikających z przepisów regulujących funkcjonowanie uczelni medycznych oraz działalności leczniczej.
  2. Prorektor ds. Collegium Medicum w szczególności:
    1) reprezentuje Rektora wobec Ministra Zdrowia, Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych i innych organów państwowych i samorządowych w sprawach dotyczących prowadzenia działalności dydaktycznej i badawczej w dziedzinie nauk medycznych oraz związanego z tym udzielania świadczeń zdrowotnych,
    2) z zastrzeżeniem § 1 ust. 2 pkt 16, reprezentuje Rektora przy zawieraniu umów z podmiotami leczniczymi w zakresie udostępniania jednostek organizacyjnych, niezbędnych do realizacji zadań polegających na kształceniu w zawodach medycznych, w tym podyplomowym, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia oraz nadzoruje realizację tych umów.
  3. Prorektor ds. Collegium Medicum sprawuje nadzór nad:
    1) funkcjonowaniem podległych jednostek (wszystkie jednostki organizacyjne Collegium Medicum),
    2) bieżącą działalnością dydaktyczną i badawczą w Collegium Medicum,
    3) wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem działania w sposób i w terminach określonych przez kontrolujących,
    4) międzynarodową i krajową współpracą naukową i dydaktyczną w Collegium Medicum,
    5) funkcjonowaniem Centrum Innowacyjnych Technik Diagnostycznych i Terapeutycznyc
    6) tworzeniem systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań w podległych jednostkach i ich realizację,
    7) przestrzeganiem przez podległe jednostki organizacyjne obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych.
  4. Prorektor ds. Collegium Medicum, w porozumieniu z Prorektorem ds. kształcenia pełni nadzór i koordynuje wdrażanie nowych rozwiązań w procesie dydaktycznym w jednostkach wchodzących w skład Collegium Medicum (zmiany oferty dydaktycznej, w tym nowe kierunki studiów, kształcenie interdyscyplinarne, e-learning, nowoczesne metody prowadzenia zajęć dydaktycznych).
  5. Prorektor ds. Collegium Medicum, we współpracy z Dziekanem Wydziału Lekarskiego, Dyrektorem Szkoły Zdrowia Publicznego oraz Prorektorem ds. kształcenia sprawuje nadzór nad przygotowaniem kierunków medycznych do procesu akredytacji.
  6. Prorektor ds. Collegium Medicum nadzoruje formalnie działalność Komisji Bioetycznej przy Uniwersytecie z poszanowaniem decyzji Komisji w zakresie merytorycznym.
  7. Prorektor ds. Collegium Medicum reprezentuje Uniwersytet w procesie nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy nauczycieli akademickich, niebędących profesorami i profesorami uczelni, w grupie pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych Collegium Medicum.
  8. Prorektor ds. Collegium Medicum opiniuje sprawy kadrowe i płacowe pracowników zatrudnionych w jednostkach Collegium Medicum, będących profesorami i profesorami uczelni, w grupie pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych oraz niebędących profesorami i profesorami uczelni, w grupie pracowników badawczych.
  9. Prorektor ds. Collegium Medicum, wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami, Kanclerzem, Dyrektorem Gabinetu Rektora i Kwestorem w zakresie ich kompetencji.
  10. Prorektor ds. Collegium Medicum, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 9

Kanclerz

  1. Kanclerz kieruje administracją i gospodarką Uniwersytetu w zakresie niezastrzeżonym dla Rektora, Prorektorów i Dyrektora Gabinetu Rektora oraz podejmuje decyzje dotyczące mienia Uniwersytetu z wyłączeniem spraw przekraczających zwykły zarząd.
  2. W zakres zwykłego zarządu wchodzą czynności dotyczące mienia, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Uniwersytetu. Zakres ten obejmuje w szczególności czynności związane z bieżącą eksploatacją składników mienia Uniwersytetu i utrzymaniem ich w stanie niepogorszonym oraz z pobieraniem korzyści z tych składników, jak również prowadzenie spraw, które są niezbędne do dokonywania tych czynności. Zakres spraw przekraczających zwykły zarząd określa pełnomocnictwo.
  3. W sprawach objętych zakresem swojego działania Kanclerz współpracuje z Rektorem, Prorektorami, Dyrektorem Gabinetu Rektora oraz reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz.
  4. Kanclerzowi podlegają jednostki organizacyjne administracji Uniwersytetu wchodzące w skład pionu Kanclerza na podstawie odrębnych przepisów.
  5. W zakresie swojego działania Kanclerz:
    1) reprezentuje Uniwersytet, na podstawie pełnomocnictwa Rektora, w stosunkach prawnych z innymi podmiotami, w tym przy podpisywaniu umów w zakresie podejmowanych czynności zwykłego zarządu do wysokości łącznej środków przeznaczonych na dany cel w planie rzeczowo-finansowym Uniwersytetu na dany rok,
    2) reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz przed organami i urzędami w związku z realizacją zadań wynikających ze zwykłego zarządu,
    3) reprezentuje Uniwersytet w sprawach nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi oraz spraw z tytułu odpowiedzialności porządkowej,
    4) koordynuje działalność administracyjną, techniczną i gospodarczą Uniwersytetu,
    5) określa zasady dotyczące zarządzania majątkiem Uniwersytetu i nadzoruje ich przestrzeganie,
    6) zapewnia wykonanie uchwał Senatu w zakresie wymagającym działań administracyjnych,
    7) podejmuje decyzje w sprawach objętych właściwością działania Uczelnianej Komisji Inwentaryzacyjnej,
    8) nadzoruje:
       a) funkcjonowanie jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza, zgodnie
            z Regulaminem organizacyjnym  Uniwersytetu,
       b) tworzenie systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań
            w podległych jednostkach i ich realizację,
       c) wykonanie zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem
          działania, w sposób i w terminach określonych przez kontrolujących,
       d) proces opracowania planów rzeczowo-finansowych w zakresie inwestycji, remontów
           i modernizacji,
       e) realizację inwestycji, remontów i modernizacji,
       f)  realizację projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zewnętrznych,
       g) proces właściwego wykorzystania obiektów i urządzeń Uniwersytetu,
       h) uczelnianą i środowiskową sieć informatyczną,
        i)  bazę wypoczynkową prowadzoną przez Uniwersytet,
        j)  proces gromadzenia dokumentów historycznych dotyczących Uniwersytetu,
    9) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza:
        a) dokonuje analizy potrzeb kadrowych,
        b) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia
            w podległych mu merytorycznie jednostkach.
  6. W sprawach inwestycyjnych i finansowych Kanclerz współpracuje z Prorektorem ds. polityki kadrowej i finansowej oraz realizuje decyzje wynikające z uchwał Rady Uczelni.
  7. Kanclerz realizuje swoje zadania przy pomocy zastępców zatrudnianych w trybie określonym przez odrębne przepisy.
  8. Podział kompetencji pomiędzy Kanclerza i jego zastępców następuje w drodze decyzji Kanclerza z uwzględnieniem Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu oraz innych obowiązujących przepisów.
  9. Kanclerz wykonuje powierzone zadania we współpracy z Prorektorami i Dyrektorem Gabinetu Rektora, w zakresie ich kompetencji.
  10. Kanclerz, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 10

  1. Do zadań Dyrektora Gabinetu Rektora należy w szczególności:
    1) nadzór nad:
        a) realizacją polityki wizerunkowej, medialnej i promocyjnej Uniwersytetu,
        b) działalnością jednostek tworzących Gabinet Rektora oraz Centrum Marketingu i Mediów,
        c) prawidłowym i terminowym wykonaniem zaleceń pokontrolnych w podległych mu
            merytorycznie jednostkach,
    2) w odniesieniu do podległych mu merytorycznie jednostek:
        a) dokonuje analizy potrzeb kadrowych,
        b) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia.
  2. Dyrektor Gabinetu Rektora koordynuje współpracę Rektora, Prorektorów i Kanclerza w ramach Kolegium Rektorskiego.
  3. Dyrektor Gabinetu Rektora współpracuje ze Stowarzyszeniem Absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
  4. Dyrektorowi Gabinetu Rektora podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego, sprawy związane z:
    1) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Bałcyny” Spółka z o.o.,
    2) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Pozorty” Spółka z o.o.,
    3) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Łężany” Spółka z o.o.

§ 11

Prorektorzy, Kanclerz, Dyrektor Gabinetu Rektora i Kwestor, poza obowiązkami powierzonymi niniejszym zarządzeniem, pełnią obowiązki wynikające z odrębnych przepisów.

§ 12

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2024 roku.

 

REKTOR
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

Z74_2024.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
Data wytworzenia:
1 września 2024
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
2 września 2024 19:49
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
6 września 2024 13:05