Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: ZR/59/2025

Wejście w życie: 01.10.2025

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: ZR/82/2021 ZR/84/2024 ZR/59/2023 ZR/34/2023 ZR/96/2021 ZR/59/2019 ZR/116/2023

Tekst scalony

Zarządzenie Nr 59/2025
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 16 września 2025 roku

 

w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 59/2019 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 13 września 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu pracy Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.)

Działając na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt 5, art. 126 ust. 1, art. 127 ust. 4 i art. 147 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2024 roku poz. 1571) oraz na podstawie art. 5, art. 104 § 1, art. 1041, 1042 § 1, art. 1043 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 roku poz. 277), w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związków zawodowych, zarządza się, co następuje:

§ 1

  1. W Załączniku nr 1 do Regulaminu pracy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, który stanowi załącznik do zarządzenia Nr 59/2019 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 13 września 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu pracy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:

    1) w § 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    „Podstawą planowania i realizacji zadań dydaktycznych w danym roku akademickim są programy studiów wyższych i programy kształcenia szkół doktorskich.”,

    2) w § 3 ust 2 i 3 otrzymują brzmienie:
    „2. Do obowiązków realizowanych w ramach ustalonego pensum dydaktycznego należy prowadzenie zajęć dydaktycznych objętych programem kształcenia szkoły doktorskiej oraz programami studiów kierunków realizowanych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. Do zajęć dydaktycznych zalicza się w szczególności: wykłady, wykłady warsztatowe, seminaria, ćwiczenia (audytoryjne, artystyczne, komputerowe, laboratoryjne, terenowe, projektowe, praktyczne), konwersatoria, zajęcia badawcze (pracownia magisterska), zajęcia kliniczne, warsztaty artystyczne (prowadzenie dzieła artystycznego), zajęcia prowadzone w ramach pracowni dyplomowej (magisterskiej lub licencjackiej na kierunkach związanych ze sztukami plastycznymi), zajęcia praktyczne, lektoraty, zajęcia z wychowania fizycznego, zajęcia realizowane w sekcjach sportowych, zajęcia prowadzone metodą e-learningu, zajęcia w szkole doktorskiej, zajęcia na studiach podyplomowych oraz innych formach kształcenia, zajęcia prowadzone w ramach: Uniwersytetu III Wieku, Uniwersytetu Dzieci, Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki oraz inne zajęcia prowadzone w ramach edukacji poza formalnej o zasięgu co najmniej ogólnopolskim, finansowane ze źródeł zewnętrznych.
    3. Do innych obowiązków związanych z procesem dydaktycznym, kształceniem i wychowywaniem studentów oraz doktorantów zalicza się w szczególności: konsultacje (nie mniej niż 2 godziny zegarowe tygodniowo), hospitacje, dyżury dydaktyczne, przeprowadzanie egzaminów w toku studiów, kolokwiów i sprawdzianów, promotorstwo prac dyplomowych (magisterskich/licencjackich/inżynierskich) studentów oraz ich sprawdzanie i recenzowanie, sprawdzanie prac kontrolnych studentów, opieka nad kołami naukowymi studentów, pełnienie funkcji opiekuna roku, członka i przewodniczącego komisji egzaminacyjnej podczas egzaminów dyplomowych (magisterskich/ licencjackich/inżynierskich) studentów, komisji egzaminów doktorskich doktorantów szkoły doktorskiej oraz komisji egzaminów końcowych słuchaczy studiówpodyplomowych oraz innych form kształcenia. ”,

    3) w § 4 skreśla się ust. 6 i 7,

    4) w § 6 ust. 1 nazwę „Komitet Ewaluacji Nauki” zastępuje się nazwą „Komisja Ewaluacji Nauki”,

    5) w § 6 ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
    „4) przewodniczącemu rady naukowej dyscypliny – nie więcej niż do 135 godzin obliczeniowych rocznie”,

    6) w § 6 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
    „5. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie na Uniwersytecie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję redaktora naczelnego czasopisma naukowego, redagowanego na Uniwersytecie, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego w wysokości określonej poniżej. Redaktor naczelny może zawnioskować do Rektora o podział przyznanej puli godzin na siebie oraz innych członków zespołu redakcyjnego, będących nauczycielami akademickimi, dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy. Obniżka wymiaru pensum dydaktycznego redaktora naczelnego może być przyznana w wysokości:
    1) 10 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu rocznym,
    2) 20 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu półrocznym,
    3) 40 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu kwartalnym,
    4) 60 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu kwartalnym, miesięcznym lub ciągłym indeksowanym w bazie Scopus,
    5) 80 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu kwartalnym, miesięcznym lub ciągłym indeksowanym w bazie Web of Science i posiadającym współczynnik wpływu.”

    7) w § 6 ust. 12 otrzymuje brzmienie:
    „12. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie na Uniwersytecie jest podstawowym miejscem pracy, będącemu wykonawcą w międzynarodowym projekcie badawczym Rektor może obniżyć wymiar pensum, na wniosek kierującego projektem złożony do Rektora, w trybie przewidzianym w ust. 13-14.”,

    8) skreśla się § 6 ust. 20,

    9) w § 6 ust. 30 otrzymuje brzmienie:
    „30. W przypadku realizacji kilku projektów badawczych, wysokości obniżek pensum dydaktycznego sumują się, przy czym obniżone pensum dydaktyczne nie może być niższe niż 50% wymiaru obowiązującego pensum dydaktycznego.”,

    10) w § 8 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
    „8) zajęcia dydaktyczne prowadzone w języku obcym (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach kierunków neofilologicznych i lektoratów), na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego do spraw kształcenia - stosuje się przelicznik 3.0 bez względu na liczbę studentów w grupie,”,

    11) w § 8 pkt 14 otrzymuje brzmienie:
    „14) za sprawowanie opieki nad aktywnym kołem naukowym, funkcjonującym co najmniej trzy miesiące, prorektor właściwy do spraw kształcenia, po uprzednim złożeniu sprawozdania z działalności koła, na wniosek wydziałowego koordynatora do spraw kół naukowych, zaopiniowany przez dziekana i Pełnomocnika Rektora ds. Kół Naukowych, może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu do 15 godzin obliczeniowych rocznie – proporcjonalnie do okresu funkcjonowania,”,

    12) w § 8 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
    „16) z tytułu pełnienia funkcji wydziałowego koordynatora w ramach międzynarodowej wymiany studentów, w szczególności programu ERASMUS+, prorektor właściwy do spraw kształcenia na wniosek dziekana może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu – 8 + n (n – oznacza liczbę studentów realizujących zajęcia dydaktyczne prowadzone w ramach wymiany międzynarodowej, przewidziane programem studiów, programem realizowanym w formule Blended Intensive Programmes, dalej „BIP” i praktyki) godzin obliczeniowych rocznie, z zastrzeżeniem pkt. 17,”,

    13) w § 8 pkt 18 otrzymuje brzmienie:
    „18) za przeprowadzenie zajęć dydaktycznych w formule BIP, realizowanego w ramach programu ERASMUS+, nauczycielowi akademickiemu można zaliczyć do pensum liczbę zrealizowanych godzin obliczeniowych rocznie, z zastrzeżeniem pkt. 19 oraz § 8 pkt. 3 i 4,”,

    14) w § 8 dodaje się pkt 19-22 w brzmieniu:
    „19) podział liczby godzin, o której mowa w pkt. 18, ustalany jest przez koordynatora BIP na jego wniosek i za zgodą prorektora właściwego ds. kształcenia,
    20) za przygotowanie zajęć dydaktycznych z przedmiotów: ergonomia, etykieta, informacja patentowa, ochrona własności intelektualnej, szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nauczycielowi akademickiemu można zaliczyć jednorazowo do pensum 15 godzin obliczeniowych rocznie, z zastrzeżeniem pkt. 21,
    21) za koordynację przedmiotów, o których mowa w pkt. 20, za każdy przedmiot można zaliczyć do pensum 5 godzin obliczeniowych rocznie,
    22) za opiekę nad obcokrajowcem zatrudnionym na stanowisku profesora wizytującego można zaliczyć do pensum do 60 godzin obliczeniowych rocznie.”,

    15) § 15 otrzymuje brzmienie:

„§ 15

Nauczyciel akademicki w czasie trwania stażu naukowego lub praktyki zawodowej zwolniony jest z obowiązku prowadzenia zajęć dydaktycznych, z zastrzeżeniem odmiennych postanowień w tym zakresie wynikających z regulaminu/zasad obowiązujących w konkursie/programie. Realizacja stażu lub praktyki zawodowej nie obniża wymiaru pensum.”,

16) skreśla się Rozdział VI.

§ 2

Realizację zarządzenia powierza się Rektorowi i Prorektorowi właściwemu ds. kształcenia.

§ 3

  1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2025 roku. 
  2. Na kierunku lekarskim wskaźnik, o którym mowa w § 8 pkt 1 załącznika nr 1 do Regulaminu pracy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, wynosi 2,5.

 

 

Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

 

Z59_2025.pdf
Regulamin pracy - tekst jednolity po zmianie zarz_59_2025.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
Data wytworzenia:
16 września 2025
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
16 września 2025 09:41
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
16 września 2025 11:37