Sygnatura: US/399/2023
Wejście w życie: 25.09.2023
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: US/618/2019 US/702/2020 US/433/2023 US/130/2021 US/494/2019 US/252/2022 US/414/2023
UCHWAŁA Nr 399
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 26 września 2023 roku
w sprawie zmiany Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.)
Działając na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742) oraz § 77 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadzonego Uchwałą Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.), stanowi się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się następujące zmiany do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.):
1) w § 7 ust. 2 pkt. 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Rektor i Administrator Programów Studiów jako organy jednoosobowe.”,
2) w § 9 ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) ustalanie zasad opracowywania programów studiów wyższych, studiów podyplomowych i innych form kształcenia oraz programów kształcenia w szkołach doktorskich;”,
3) w § 9 ust. 1 po pkt. 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) określanie efektów uczenia się na studiach, studiach podyplomowych i kształcenia specjalistycznego oraz ustalanie programów kształcenia w szkołach doktorskich,”,
4) w § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Ustalenie efektów uczenia się wymaga zasięgnięcia opinii samorządu studenckiego. W przypadku bezskutecznego upływu 7-dniowego terminu od dnia przedłożenia programu wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.”,
5) w § 14 ust. 2 na końcu punktu piątego kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje punkt 6 i 7 w brzmieniu:
„6) formułowanie opinii zawierającej ocenę formalną wniosków w sprawach, o których mowa w art. 327 i 328 ust. 3 Ustawy,
7) formułowanie opinii zawierającej ocenę merytoryczną wniosków w sprawach, o których mowa w art. 327 i 328 ust. 3 Ustawy.”,
6) w § 15 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Co najmniej 50% + 1 składu rady naukowej dyscypliny stanowią nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowisku profesora lub profesora uczelni.”,
7) w § 17 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Wewnętrzny nadzór nad zarządzeniami i decyzjami Rektora, uchwałami Senatu oraz decyzjami Administratora Programów Studiów jest dwustopniowy i obejmuje opiniowanie projektów tych aktów pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego oraz prawo Rektora do:
1) skierowania aktu prawnego do analizy prawnej,
2) stwierdzenia w drodze decyzji wydania aktu prawnego z naruszeniem prawa polecając jego uchylenie lub zmianę.”,
8) po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:
„§ 20a. Administrator Programów Studiów
- Administratora Programów Studiów powołuje Rektor spośród osób sprawujących funkcję kierowniczą, o których mowa w § 22 pkt 1.
- Kadencja Administratora Programów Studiów trwa 4 lata i rozpoczyna się 1 września w roku wyborów Rektora.
- Do zadań Administratora Programów Studiów należą sprawy, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 11 Ustawy, z wyjątkiem kompetencji Senatu określonych w § 9 ust.1 pkt 5a Statutu.
- Ustalenie programu studiów w zakresie określonym w ust. 3 wymaga zasięgnięcia opinii samorządu studenckiego. W przypadku bezskutecznego upływu 7-dniowego terminu od dnia przedłożenia programu wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
- Administrator Programów Studiów wydaje decyzje, które są ewidencjonowane w odpowiednim rejestrze w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Rektor może odwołać Administratora Programów Studiów w każdym czasie w przypadku niewywiązywania się przez niego z obowiązków wynikających z Ustawy i ze Statutu.”,
9) w § 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Okres kadencji Rektora, Rady Uczelni i Senatu określa Ustawa, a okres kadencji rad naukowych dyscyplin, rad naukowych szkół doktorskich i Administratora Programów Studiów określa Statut.”,
10) w § 28 ust. 2 na końcu punktu dziewiątego kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje punkt 10 w brzmieniu:
„10) przygotowywanie Rektorowi projektów pism, postanowień, decyzji i zaświadczeń w sprawach, o których mowa w art. 327 i 328 ust. 3 Ustawy.”,
11) w § 36 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Zastępca dyrektora instytutu, jeżeli zostanie powołany, pełni jednocześnie funkcję zastępcy przewodniczącego rady naukowej dyscypliny. Do powołania zastępcy dyrektora instytutu stosuje się przepisy ust. 6 i § 15 ust. 7.”,
12) w § 36 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Powołanie zastępcy dyrektora instytutu następuje z uwzględnieniem poniższych zasad:
1) w instytucie bez struktury katedralnej funkcję zastępcy dyrektora instytutu pełni jeden z pracowników instytutu,
2) w instytucie ze strukturą katedralną funkcję zastępcy dyrektora instytutu powinien pełnić jeden z kierowników katedr
wchodzących w skład instytutu.”,
13) § 43 otrzymuje brzmienie:
„§ 43. Nostryfikacja
- Postępowania i decyzje, o których mowa w art. 327 i 328 ust. 3 Ustawy, prowadzi i podejmuje Rektor.
- Od decyzji i postanowień Rektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.”.
§ 2
Realizację uchwały powierza się Rektorowi.
§ 3
- Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
- Pierwsza kadencja Administratora Programów Studiów rozpoczyna się 1 października 2023 r. i trwa do 31 sierpnia 2024 r.
Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
US_399_2023.pdf |
STATUT UNIWERSYTETU WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE (51).pdf |
Podmiot udostępniający: |
Biuro Rektora | ||
Wytworzono przez: |
Senat UWM | ||
Data wytworzenia: |
25 września 2023 | ||
Opublikowano przez: |
Zofia Konopka | ||
Data opublikowania: |
4 października 2023 10:50 | ||
Aktualizowano przez: |
Zofia Konopka | ||
Data aktualizacji: |
8 listopada 2023 11:37 |