Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/201/2022

Wejście w życie: 25.04.2022

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/350/2023 US/487/2019

UCHWAŁA  Nr 201
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 26 kwietnia 2022 roku

w sprawie zmiany Uchwały Nr 487 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego z dnia 26 kwietnia 2019 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Na podstawie art. 205 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 574 ze zm.), Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uchwala, co następuje:

§ 1

W Regulaminie Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowiącym załącznik do Uchwały Nr 487 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 26 kwietnia 2019 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dokonuje się następujących zmian:

1)  w § 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

     „3. Kształcenie w szkole doktorskiej prowadzi się na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo
          o szkolnictwie wyższym i nauce ( t.j. Dz. U. z 2022 roku, poz. 574 ze zm.), zwanej dalej „Ustawą”, oraz w niniejszym
          regulaminie.”,

2)  w § 1 ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

     „1) sposób wyznaczania i zmiany promotora, promotorów lub promotora pomocniczego;”,

3)  w § 2 ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

     „3) po uchwaleniu zasad rekrutacji do szkoły doktorskiej podaje je do publicznej wiadomości;”,

4)  w § 2 ust. 2 pkt 10 otrzymuje brzmienie:

     „10) ustala skład komisji ds. oceny śródokresowej przeprowadzającej ocenę śródokresową doktorantów;”, 

5)  w § 2 skreśla się ust. 3,

6)  w § 3 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

     „3. Członkowie rady naukowej szkoły doktorskiej wspierają merytorycznie dyrektora szkoły doktorskiej w zakresie
           kształcenia doktorantów.”,

7)  w § 4 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
      „7. Tryb i warunki przeprowadzania konkursu podczas rekrutacji do szkoły doktorskiej opracowuje rada naukowa szkoły
            doktorskiej.”,

8)  w § 4 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Limity przyjęć w poszczególnych dyscyplinach określa Rektor.”,   

9)  w § 4 po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:

     „8a. W celu zapewnienia kandydatom do szkoły doktorskiej dostępu do informacji dotyczącej potencjalnych promotorów
            i tematów badawczych realizowanych w Uniwersytecie, przewodniczący rad dyscyplin naukowych w porozumieniu
            z dziekanami wydziałów w terminie do 30 kwietnia danego roku kalendarzowego przekazują dyrektorowi szkoły
            doktorskiej listę osób, które zgłosiły się do pełnienia funkcji promotora w szkole doktorskiej, przygotowaną na
            podstawie wypełnionych przez pracowników ankiet przesłanych przez wydział zgodnie z załącznikiem do Uchwały
            Senatu w sprawie warunków i trybu postępowania konkursowego do Szkoły Doktorskiej UWM w Olsztynie.”,

10) w § 4 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
      „11. Jednocześnie można być doktorantem tylko w jednej szkole doktorskiej.”,

11) w § 4 ust. 12 otrzymuje brzmienie:
      „12. Osoba przyjęta do szkoły doktorskiej rozpoczyna kształcenie i nabywa prawa doktoranta z chwilą złożenia ślubowania,
             którego treść określa Statut Uniwersytetu. Doktorant podpisuje akt ślubowania, który przechowuje się w teczce akt
             osobowych doktoranta. W przypadku gdy akt ślubowania jest sporządzony w postaci elektronicznej, podpis
             doktoranta może być zastąpiony potwierdzeniem złożenia ślubowania dokonanym w systemie teleinformatycznym.”,

12) w § 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      „3. Promotorem może być osoba nieposiadająca stopnia doktora habilitowanego lub tytułu profesora, będąca
           pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli właściwa rada naukowa dyscypliny uzna, że posiada
           ona znaczące osiągnięcia w zakresie zagadnień naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska.”,

13) w § 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
      „4. Promotor może objąć opieką promotorską jednego doktoranta w ramach rekrutacji regularnej w danym roku
           akademickim, z zastrzeżeniem art. 190 ust. 6 ustawy.”,

14) w § 5 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
      „7. Promotor lub promotor pomocniczy podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za przewinienia dyscyplinarne
           stanowiące czyn uchybiający obowiązkom nauczyciela akademickiego skutkujący uzyskaniem przez doktoranta
           negatywnej oceny okresowej.”,

15) w § 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      „1. Promotora, promotorów lub promotora i promotora pomocniczego wyznacza się w terminie 3 miesięcy od dnia
           podjęcia kształcenia przez doktoranta, na jego wniosek skierowany do rady naukowej szkoły doktorskiej.”,

16) w § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
      „2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien:
           1) być złożony w terminie 1 miesiąca od rozpoczęcia kształcenia w szkole doktorskiej;
           2) zawierać propozycje osób do pełnienia funkcji promotora, promotorów lub promotora i promotora pomocniczego
               wraz z uzasadnieniem;
           3) zawierać zgodę osób wymienionych w pkt 2, na pełnienie funkcji promotora lub promotora pomocniczego.”,

17) w § 7 po ust. 1 dodaje się ust. 1a. w brzmieniu:
      „1a. W ramach procesu kształcenia doktorant zobowiązany jest do:
             1) zrealizowania programu kształcenia; 
             2) wywiązania się z obowiązków przewidzianych w indywidualnym planie badawczym;
przed złożeniem rozprawy doktorskiej.”,

18) w § 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      „3. Kształcenie odbywa się w języku polskim lub w języku angielskim.”,

19) w § 7 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
      „7. Zajęcia dydaktyczne oraz egzaminy i zaliczenia w szkole doktorskiej mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod
           i technik  kształcenia na odległość.”,

20) w § 7 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
      „8. Zajęcia dydaktyczne oraz egzaminy i zaliczenia mogą  być przeprowadzane z wykorzystaniem alternatywnych
           rozwiązań, ułatwiających kształcenie osobom z niepełnosprawnościami. Zastosowane metody powinny uwzględniać
           stopień i charakter niepełnosprawności doktoranta.”,

21) w § 7 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
      „9. Do doktorantów, o których mowa w ust. 8 zalicza się:
           1) osoby z niepełnosprawnością, posiadające aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument
               równoważny;
           2) osoby przewlekle chore, nieposiadające orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, których sytuacja zdrowotna
               potwierdzona jest dokumentacją medyczną, przedłożona w biurze właściwym ds. osób niepełnosprawnych;
           3) osoby, u których nagła choroba lub wypadek skutkują czasową niezdolnością do pełnego uczestnictwa w zajęciach,
               a okoliczności te zostały potwierdzone dokumentacją medyczną, przedłożoną w biurze właściwym ds. osób
               niepełnosprawnych.”,

22) w § 7 dodaje się ust. 10 w brzmieniu:
      „10. Stosowanie rozwiązań alternatywnych nie może prowadzić do zmniejszenia wymagań merytorycznych wobec
             doktorantów z niepełnosprawnościami.”,

23) w § 7 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
      „11. Decyzję o zastosowaniu określonych rozwiązań alternatywnych wobec doktoranta z niepełnosprawnością podejmuje
             dyrektor szkoły doktorskiej, po uzyskaniu opinii kierownika biura właściwego ds. osób niepełnosprawnych.”,

24) po § 10 dodaje się § 10a w brzmieniu:

„§10a

1. Doktoranci I roku realizują praktykę zawodową wyłącznie w formie uczestniczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych,
    w wymiarze 30 godzin dydaktycznych w danym roku akademickim. 

2. Doktoranci II-III roku realizują praktykę zawodową w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych w wymiarze 60 godzin
    w danym roku akademickim,  z uwzględnieniem zapisów pkt 1 i 2.
    1) kierownik jednostki organizacyjnej, w której doktorant odbywa praktykę zawodową, w pierwszej kolejności przydziela
        realizację praktyk w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych;
    2) w przypadku, gdy w jednostce organizacyjnej, w której doktorant odbywa praktykę zawodową, nie występują godziny
        ponadwymiarowe w liczbie zapewniającej realizację praktyki w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych, kierownik
        jednostki organizacyjnej podejmuje decyzję o realizacji praktyki w formie uczestniczenia w prowadzeniu zajęć
        dydaktycznych.

3. Zaliczenie praktyk zawodowych dokonywane jest przez kierownika jednostki organizacyjnej po zasięgnięciu opinii
    koordynatora przedmiotu, w której doktorant realizuje tę praktykę. 

4. Podstawą zaliczenia praktyki zawodowej jest sprawozdanie z realizacji praktyki zawodowej.”,

25) w § 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      „1. Doktorant ma prawo do trzech terminów zaliczeń/egzaminów z każdego przedmiotu w danym okresie zaliczeniowym:
            głównego i dwóch poprawkowych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.”,

26) w § 11 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      „3. W przypadku poprawkowego zaliczenia zajęć warunkującego dopuszczenie do egzaminu, doktorantowi przysługują
            dwa terminy zaliczenia/egzaminu.”,

27) w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      „1. Doktorant, w uzgodnieniu z promotorem, promotorami lub promotorem i promotorem pomocniczym, opracowuje
           indywidualny plan badawczy uwzględniający harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej i przedstawia go
           radzie naukowej szkoły doktorskiej do zatwierdzenia, w terminie nie przekraczającym 12 miesięcy licząc od dnia
           rozpoczęcia kształcenia.”,

28) w § 14 ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
      „5) realizację co najmniej miesięcznego stażu naukowego, krajowego lub zagranicznego;”,

29) w § 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      „3.W uzasadnionych względami naukowymi przypadkach, indywidualny plan badawczy może być zmieniony za zgodą
           promotora, promotorów lub promotora i promotora pomocniczego. Zmieniony indywidualny plan badawczy doktorant
           przedstawia niezwłocznie radzie naukowej szkoły doktorskiej do zatwierdzenia.”,

30) w § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      „1. Ocena śródokresowa dokonywana jest przez komisję ds. oceny śródokresowej i dotyczy postępów doktoranta
            w realizacji indywidualnego planu badawczego.”,

31) w § 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
      „2. Komisję ds. oceny śródokresowej powołuje dyrektor szkoły doktorskiej spośród nauczycieli akademickich, którzy
           reprezentują daną dyscyplinę. Promotor i promotor pomocniczy nie mogą być członkami komisji.”,

32) w § 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      „3. Dyrektor szkoły doktorskiej wyznacza i podaje do wiadomości termin przeprowadzenia oceny śródokresowej nie
            później niż na 60 dni przed jej przeprowadzeniem.”,

33) w § 18 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
      „4. Dyrektor szkoły doktorskiej wyznacza recenzentów, o których mowa w ust. 8, spośród członków komisji ds. oceny
           śródokresowej, o której mowa w ust. 2.”,
34) w § 18 ust. 6 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
      „4) opisu postępów oraz rezultatów przeprowadzonych badań z odniesieniem się do aktualnego stanu nauki światowej
            w tym zakresie.”,

35) w § 18 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
      „8. Sprawozdanie śródokresowe, o którym mowa w ust. 5 recenzowane jest przez dwóch członków komisji ds. oceny
           śródokresowej, którzy reprezentują daną dyscyplinę, w tym jednego niebędącego pracownikiem Uniwersytetu.”,

36) w § 18 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
      „9. Postępowanie w sprawie oceny śródokresowej doktoranta jest dwuetapowe.”,

37) w § 18 ust. 10 otrzymuje brzmienie:
      „10. Pierwszy etap polega na ocenie i wycenie realizacji indywidualnego planu badawczego doktoranta.”,

38) w § 18 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
      „11. W drugim etapie postępowania w sprawie oceny śródokresowej, ocenie podlega:
              1) realizacja planu badań doktoranta przedstawiona w formie prezentacji oraz rozmowa doktoranta z członkami
                  komisji;
              2) rozmowa promotora, promotorów lub promotora i promotora pomocniczego z członkami komisji.”, 

39) w § 18 ust. 14 otrzymuje brzmienie:
      „14. Komisja ds. oceny śródokresowej przedstawia dyrektorowi szkoły doktorskiej raport z przebiegu oceny śródokresowej
              doktoranta i opieki promotorskiej wraz z jej wynikiem.”,

40) w §18 dodaje się ust. 16 w brzmieniu: 
      „16. Rada naukowa szkoły doktorskiej określa szczegółowe wytyczne przeprowadzenia oceny śródokresowej z realizacji
             indywidualnego planu badawczego doktoranta w szkole doktorskiej.”,

41) § 19 otrzymuje brzmienie:

„§ 19

1. Dyrektor szkoły doktorskiej może przedłużyć termin złożenia rozprawy doktorskiej, ustalony w indywidualnym planie badawczym, nie dłużej jednak niż o 2 lata, w szczególności z powodu:

1) czasowej niezdolności do odbywania kształcenia z przyczyn zdrowotnych; 

2) konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny;

3) konieczności sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem do 4 roku życia lub dzieckiem posiadającym orzeczenie
    o niepełnosprawności;

4) posiadania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;

5) konieczności prowadzenia długoterminowych badań naukowych. 

2. Warunkiem uzyskania zgody na przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej jest zaliczenie wszystkich zajęć oraz spełnienie innych wymagań objętych programem kształcenia.

3. Przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej wymaga wprowadzenia zmian w indywidualnym planie badawczym.

4. Wniosek o przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej powinien zawierać:
    1) dane doktoranta: imię, nazwisko, numer PESEL, a w przypadku jego braku - numer dokumentu potwierdzającego
        tożsamość oraz wskazanie semestru, na którym odbywa kształcenie;
    2) uzasadnienie wraz z określeniem przewidywanego terminu złożenia rozprawy doktorskiej.

5. Do wniosku dołącza się:
    1) opinię promotora, promotorów lub promotora i  promotora pomocniczego – w przypadku, o którym mowa w ust. 1
        pkt 5, albo
    2) dokument uzasadniający przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej – w przypadkach, o których mowa w ust. 1
        pkt 1-4.

6. Kształcenie, na wniosek doktoranta, jest zawieszane na okres odpowiadający czasowi trwania urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego, określonych w ustawie Kodeks pracy.

7. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, dyrektor szkoły doktorskiej rozpatruje w terminie 14 dni od dnia jego złożenia.

8. Zastrzeżenia doktorantów w sprawie rozstrzygnięć dyrektora szkoły doktorskiej rozpatruje prorektor właściwy ds. nauki.”,

42) w § 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Dyrektor może skreślić doktoranta z listy doktorantów w przypadku: 

1) niezadowalającego postępu w przygotowaniu rozprawy doktorskiej, przez co rozumie się w szczególności opóźnienia
    w przygotowaniu dysertacji zawinione przez doktoranta;
2) uchybienia w wypełnianiu obowiązków, o których mowa w § 21 ust. 3 pkt 1-17;
3) nieuzyskania zaliczeń z przedmiotów i praktyk przewidzianych w toku kształcenia;
4) niewywiązywania się z obowiązków wyznaczonych regulaminem szkoły doktorskiej, z realizacji programu kształcenia lub
    z indywidualnego planu badawczego.”,

43) w § 20 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      „3. Skreślenie z listy doktorantów następuje w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji przysługuje wniosek o ponowne
           rozpatrzenie sprawy do Rektora.”,

44) w § 21 ust. 3 pkt 16 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 17 w brzmieniu:
      „17) składania odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego brak przeciwskazań do realizacji programu
              kształcenia we wskazanej dyscyplinie.”,

45) w § 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      „1. Kształcenie doktoranta kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej.”,

46) w § 24 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
      „1a. Przez złożenie rozprawy doktorskiej rozumie się złożenie wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania
             stopnia doktora przewodniczącemu rady naukowej dyscypliny wraz z dokumentami określonymi w Uchwale Senatu
             wprowadzającej procedurę postępowania w sprawie nadania  stopnia doktora.„.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2022 roku.

 

Przewodniczący Senatu
REKTOR
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

 

Regulamin szkoły doktorskiej_26_04_2022.pdf
US201_2022.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
Senat UWM w Olsztynie
Data wytworzenia:
25 kwietnia 2022
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
5 maja 2022 12:50
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
18 maja 2022 08:58