Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/130/2021

Wejście w życie: 25.11.2021

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/399/2023 US/618/2019 US/702/2020 US/433/2023 US/494/2019 US/252/2022 US/414/2023

Tekst scalony

UCHWAŁA Nr 130
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 26 listopada 2021 roku

w sprawie zmiany Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.)

Działając na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.) oraz § 77 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadzonego Uchwałą Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.), stanowi się, co następuje:

§ 1

1. Wprowadza się następujące zmiany do Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.):  

1) § 2 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Do dnia 30 września 2022 r. rady naukowe dyscyplin można utworzyć dla dyscyplin posiadających co najmniej kategorię naukową B.”;

2) § 2 ust 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Rektor powołuje członków rad naukowych dyscyplin i ich przewodniczących w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 grudnia 2022 r.”;

2. Wprowadza się następujące zmiany do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.):

1) § 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. W skład rady naukowej dyscypliny, z zastrzeżeniem ust. 3, wchodzą nauczyciele akademiccy, którzy łącznie spełniają warunki:

1) złożyli oświadczenie o prowadzeniu działalności naukowej w danej dyscyplinie naukowej w wymiarze co najmniej 50%,
2) posiadają co najmniej stopień naukowy doktora,
3) posiadają dorobek naukowy spełniający kryteria ewaluacyjne dla danej dyscypliny, określone w zarządzeniu Rektora.”,

2) § 15  ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Członków rady naukowej dyscypliny powołuje i uzupełnia jej skład Rektor na podstawie punktowego wyniku dorobku naukowego nauczycieli akademickich, o którym mowa w ust. 2 pkt 3.”.

3) § 15  ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Przewodniczącego rady naukowej dyscypliny naukowej powołuje Rektor spośród dwóch kandydatów przedstawionych przez radę naukową dyscypliny z jej grona zatrudnionych na stanowisku profesora lub profesora uczelni.”,

4) w § 15 dotychczasowy ust. 10 i 11 otrzymują odpowiednio numer 11 i 12,
5) § 15 ust. 10 otrzymuje brzmienie:

„10. W posiedzeniach rady naukowej dyscypliny z głosem doradczym uczestniczy doktorant wybrany spośród doktorantów reprezentujących daną dyscyplinę.”,

6) § 16 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) opracowanie warunków oraz trybu postępowania konkursowego do szkoły doktorskiej,”,

7) w § 16 ust. 1 skreśla się pkt 5,
8) § 16 ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6) wyznaczanie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego po ich uprzednim zaopiniowaniu przez właściwą radę naukową dyscypliny.”,

9) § 16 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7.  Przewodniczącego rady naukowej szkoły doktorskiej powołuje Rektor spośród dwóch członków rady naukowej szkoły doktorskiej przedstawionych przez tę radę. Funkcji przewodniczącego rady naukowej szkoły doktorskiej nie można łączyć z funkcją przewodniczącego rady naukowej dyscypliny.”,

10) § 16 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Kadencja rady naukowej szkoły doktorskiej trwa 4 lata i rozpoczyna się 1 grudnia roku następującego po roku wyboru Rektora.”,

11) w § 16 dodaje się ust. 10 w brzmieniu:

„10. W posiedzeniach rady naukowej szkoły doktorskiej z głosem doradczym uczestniczy dyrektor szkoły doktorskiej.”,

12) § 24 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Dziekan, nie rzadziej niż raz w semestrze zwołuje posiedzenie rady dziekańskiej z udziałem pracowników wydziału, przy czym posiedzenia mogą mieć charakter roboczy lub uroczysty.”,

13) § 29 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Kadencja dyrektora szkoły doktorskiej trwa 4 lata i rozpoczyna się 1 grudnia roku następującego po roku wyboru Rektora.”,

14) w § 36 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. W instytucie, w którego składzie osobowym jest co najmniej 60 nauczycieli akademickich, dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy, na uzasadniony wniosek dyrektora instytutu Rektor może powołać zastępcę dyrektora.”,

15) § 38 otrzymuje brzmienie:

„§ 38. Jednostki ogólnouczelniane

Na Uniwersytecie mogą funkcjonować jednostki ogólnouczelniane:

1) prowadzące działalność dydaktyczną na rzecz więcej niż jednego wydziału,
2) realizujące zadania usługowe lub gospodarcze,
3) realizujące inne zadania o charakterze ogólnouczelnianym.”,

16) dodaje się § 41a w brzmieniu:

„§ 41a

1. Uniwersytet jest organem prowadzącym Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie.
2. Liceum nie posiada osobowości prawnej.
3. Liceum samodzielnie sporządza sprawozdanie finansowe.
4. Liceum działa na podstawie przepisów dotyczących szkół publicznych oraz statutu uchwalonego w trybie określonym tymi przepisami.
5. Zadania i cele liceum uwzględniają jego akademicki charakter.”,

17) § 44 otrzymuje brzmienie:

„§ 44. Stanowiska pracownicze

1. Nauczyciele akademiccy w grupie pracowników badawczych są zatrudniani na stanowiskach: 

1) profesora; 
2) profesora uczelni; 
3) adiunkta;
4) adiunkta - post-doc; 
5) asystenta. 

2. Nauczyciele akademiccy w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych są zatrudniani na stanowiskach: 

1) profesora; 
2) profesora uczelni; 
3) adiunkta; 
4) asystenta. 

3. Nauczyciele akademiccy w grupie pracowników dydaktycznych są zatrudniani na stanowiskach:

1) profesora;
2) profesora uczelni; 
3) adiunkta;
4) adiunkta klinicznego;
5) asystenta; 
6) asystenta klinicznego;
7) starszego lektora lub trenera;
8) lektora lub instruktora. 

4. Stanowiska, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 6, mogą być tworzone wyłącznie w jednostkach reprezentujących dyscyplinę weterynaria.
5. Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5 i ust. 2 pkt. 2-4, określa załącznik nr 4 do Statutu.
6. Wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowiska, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, określa każdorazowo regulamin konkursu lub projektu.
7. Wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk, o których mowa w ust. 3 pkt 2-8, określają załączniki nr 4 i 5 do Statutu.”,

18) dodaje się § 53a w brzmieniu:

„§ 53a

Nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku profesora lub profesora uczelni może po przejściu na emeryturę nie będąc pracownikiem Uniwersytetu uzyskać status profesora-seniora, do którego odpowiednio stosuje się przepisy o wolontariacie. Szczegółowe zasady nadawania statusu profesora-seniora oraz prawa i obowiązki z tym związane określa Senat.”,

19) w § 58 skreśla się ust. 4,
20) § 64 otrzymuje brzmienie:

„§ 64. Zasady gospodarki finansowej

Senat rekomenduje zasady podziału środków pochodzących z przyznanych przez ministra subwencji.”,

3. W załączniku Nr 3 do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie każdorazowo użyte pojęcie „Rada Uniwersytetu” otrzymuje brzmienie „Rada Uczelni”.
4. Skreśla się załącznik nr 6 do Statutu.
5. Dotychczasowy załącznik nr 7 otrzymuje numer 6.

§ 2

Realizację uchwały powierza się Rektorowi.

§ 3

1. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
2. Rektor i Senat są zobowiązani wprowadzić lub dostosować do postanowień Statutu wewnętrzne akty prawne w terminie do dnia 31 grudnia 2021 r.
3. Kadencja rady naukowej szkoły doktorskiej powołanej na kadencję 2021-2025 r. trwa do 30 listopada roku następującego po roku wyboru Rektora.
4. Kadencja dyrektora szkoły doktorskiej powołanego na kadencję 2021-2025 r. trwa do 30 listopada roku następującego po roku wyboru Rektora.

Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

Uchwała Nr 494 z poprawkami z U 618 i U 130 - STATUT - CAŁOŚĆ - 26.11.2021.pdf
STATUT - wersja z naniesionymi poprawkami - 26 listopada 2021.pdf
Załączniki do STATUTU - wersja z naniesionymi poprawkami - 26 listopada 2021.pdf
US130_2021.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
SENAT
Data wytworzenia:
25 listopada 2021
Opublikowano przez:
Małgorzata Klafft
Data opublikowania:
30 listopada 2021 08:51
Aktualizowano przez:
Małgorzata Klafft
Data aktualizacji:
21 listopada 2024 14:35