Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: KR/4/2025

Wejście w życie: 14.08.2025

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: Brak dokumentów powiązanych.

KOMUNIKAT
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 14 sierpnia 2025 roku

 

Szanowni Państwo,

 

z dniem 1 września 2025 r. wchodzi w życie nowy Regulamin wynagradzania, w którym jedną z najważniejszych zmian jest struktura stanowisk pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, obowiązująca w poszczególnych jednostkach, ich kategorie zaszeregowania z uwzględnieniem przedziałów wynagrodzenia zasadniczego. Zostały one opracowane w procesie wartościowania stanowisk pracy, który został przeprowadzony przez powołany w tym celu zespół. Działanie to wynika z przyjętej przez wysoki Senat strategii rozwoju naszego Uniwersytetu i stanowi ważny krok w kierunku podniesienia kultury organizacyjnej Uczelni i stworzenia przejrzystego systemu rekrutacji i wynagradzania pracowników, dostosowanego do aktualnych standardów oraz wymogów prawa, szczególnie w odniesieniu do pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.

Pragnę przy tej okazji podkreślić, że wartościowanie i kategoryzacja stanowisk nie jest oceną wartości pracy konkretnego pracownika (nie stanowi oceny jego pracy na danym stanowisku), lecz obiektywną próbą wyceny roli stanowiska pracy w danej jednostce organizacyjnej, z uwzględnieniem jej znaczenia w UWM. Opisy stanowisk umożliwią odzwierciedlenie stopnia trudności wykonywania obowiązków, w powiązaniu z niezbędnymi kompetencjami i odpowiedzialnością, a także ułatwią porównywalność zadań na tych samych stanowiskach w skali całej Uczelni.

 

Nowy regulamin jest efektem kilkuletnich prac, prowadzonych z udziałem nie tylko wspomnianego zespołu, ale także przedstawicieli związków zawodowych, kierowników jednostek oraz ekspertów w zakresie wartościowania stanowisk. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom tego trudnego procesu za często ponadnormatywny wysiłek przeznaczony na rzecz wykonania tego strategicznego zadania.

 

Zmiany będące skutkiem wprowadzonego Regulaminu to przede wszystkim:
1) wzrost podstawy wynagrodzenia – od 1 października 2025 r. dotychczasowa 20% premia regulaminowa zostanie włączona do płacy zasadniczej pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, skutkując wzrostem dodatku stażowego, co oznacza realny wzrost wynagrodzenia, a nie tylko zmianę jego struktury.

2) pełna ochrona dotychczasowych wynagrodzeń – nikt nie otrzyma wynagrodzenia niższego niż obecnie, nawet jeśli w nowej strukturze stanowisko zostanie przypisane do niższej kategorii zaszeregowania. Wysokość wynagrodzeń zasadniczych pracowników, których wynagrodzenie zasadnicze jest wyższe niż wynika to ze stawek określonych w załącznikach nie podlega obniżeniu do tych stawek. 

3) dostosowanie do minimalnych stawek – pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, których obecne wynagrodzenie zasadnicze jest niższe od minimalnych stawek przewidzianych w danej kategorii zaszeregowania otrzymają podwyżki najpóźniej do 30 czerwca 2026 r.

4) nowe nazwy stanowisk – dotychczasowe nazwy stanowisk przestaną obowiązywać, a ich przypisanie będzie wynikało z analizy opisów stanowisk i faktycznie realizowanych zadań. Będzie obowiązywał spójny i przejrzysty system stanowisk w poszczególnych jednostkach organizacyjnych.

5) jasne zasady awansu – wprowadzony system stanowi podstawę do opracowania zasad awansu pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, które zostaną określone w odrębnym zarządzeniu.

6) podwyżki dodatków funkcyjnych nauczycieli akademickich – od 1 października 2025 r. wzrosną o 30% dodatki funkcyjne dla nauczycieli akademickich (stosownie do wzrostu wynagrodzeń w roku 2024).

 

Przyjęty został następujący harmonogram prac:

  • do 8 września 2025 r. – kierownicy jednostek administracyjnych złożą wnioski o przyporządkowanie pracowników do nowych stanowisk, których wykaz stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
  • wrzesień 2025 r. – spotkanie informacyjne z pracownikami, dotyczące zmian w Regulaminie wynagradzania.
  • wrzesień-październik 2025 r. – zawieranie aneksów do umów o pracę w Biurze ds. Kadr i Płac oraz aktualizacja zakresu obowiązków. Harmonogram organizacyjny tego procesu ze wskazaniem terminów dla poszczególnych jednostek zostanie przesłany do wiadomości pracowników.

Do czasu wejścia w życie nowych zasad wynagradzania premia regulaminowa i dodatki będą wypłacane na dotychczasowych zasadach. 

 

Jednocześnie chciałbym poinformować, że  wnioski o podwyższenie wynagrodzenia i awanse pracowników niebędących nauczycielami z oczywistych względów pozostaną bez rozpatrzenia do czasu zakończenia wdrożenia prac.

 

Z wyrazami szacunku

Rektor

dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

Komunikat w sprawie wejścia w życie Regulaminu wynagradzania.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
Data wytworzenia:
14 sierpnia 2025
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
14 sierpnia 2025 09:44
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
14 sierpnia 2025 10:25