Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: ZR/58/2024

Wejście w życie: 01.07.2024

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: ZR/118/2019

Zarządzenie Nr 58/2024
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 1 lipca 2024 roku

 

w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie

Na podstawie art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2023 roku, poz. 742 ze zm.) oraz § 17 ust. 4 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, wprowadzonego Uchwałą Nr 494 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 roku  w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.), zarządza się, co następuje: 

 

ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

  1. Uniwersytet – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,
  2. System – Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia,
  3. Senat – Senat Akademicki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
  4. jednostka organizacyjna – wydział/Szkoła Zdrowia Publicznego/Filia/jednostka ogólnouczelniana,
  5. zespół ds. zapewniania jakości kształcenia - Wydziałowy Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia i odpowiednio: Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia jednostki ogólnouczelnianej, Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia Szkoły Zdrowia Publicznego, Zespół  ds. Zapewniania Jakości Kształcenia Filii,
  6. kierownik jednostki organizacyjnej – dziekan/Dyrektor Szkoły Zdrowia Publicznego/Dyrektor Filii/kierownik lub dyrektor jednostki ogólnouczelnianej.

§ 2

  1. W celu osiągnięcia wysokiej jakości kształcenia w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie wprowadza się Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia oraz określa zasady jego funkcjonowania.
  2. Integralnymi elementami Systemu są:
    1) misja i polityka jakości kształcenia Uniwersytetu, określające cele oraz strategię zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia, w tym działania promujące jakość dydaktyki,
    2) instytucjonalne umocowanie i struktura organizacyjna,
    3) dokumenty jakości kształcenia,
    4) procedury zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia, uwzględniające wykorzystanie, stosowanie oraz upowszechnianie najlepszych uczelnianych, krajowych i międzynarodowych wzorców w obszarze dydaktyki,
    5) badania ankietowe.  

 

ROZDZIAŁ II – ZAŁOŻENIA SYSTEMU

§ 3

Mając na względzie rozwój procesu dydaktycznego, poprzez doskonalenie jakości kształcenia, a także uwzględniając krajowe i międzynarodowe wzorce i standardy kształcenia oraz odwołując się do misji i strategii Uniwersytetu, za priorytetowe w polityce jakości uznaje się działania w zakresie: 
1) monitorowania i weryfikacji efektów uczenia się na wszystkich kierunkach, poziomach i formach studiów oraz profilach kształcenia, z uwzględnieniem: 
  a) narzędzi i metod weryfikacji osiągania zamierzonych efektów uczenia się,
 b) oceny skuteczności doboru narzędzi i metod dydaktycznych, służących osiąganiu zamierzonych efektów uczenia się,
 c) udziału przedstawicieli rynku pracy w określaniu efektów uczenia się i ocenie ich przydatności w praktyce zawodowej,
 d) monitorowania losów zawodowych absolwentów w celu badania zbieżności zamierzonych efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy,
  e) mechanizmów działań korygujących i doskonalących proces weryfikacji efektów uczenia się,
2) ewaluacji i doskonalenia efektywności Systemu, 
3) przeprowadzania samooceny funkcjonowania jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu realizacji zadań przewidzianych procedurami Systemu, 
4) powiązania kształcenia z potrzebami społecznymi i gospodarczymi kraju oraz regionu, z jednoczesnym podniesieniem stopnia przygotowania absolwentów, 
5) upowszechniania idei uczenia się przez całe życie, której efektem jest nabywanie przez osoby uczące się kompetencji do wykonywania zadań wynikających z faktu kształtowania się nowych zawodów, funkcji i ról w społeczeństwie,
6) powiązania dydaktyki z badaniami naukowymi, 
7) zwiększania podmiotowości studentów i doktorantów w procesie kształcenia, 
8) podnoszenia prestiżu, atrakcyjności oraz konkurencyjności Uniwersytetu na krajowym i zagranicznym rynku edukacyjnym, poprzez podjęcie działań zmierzających do uzyskania certyfikatów i wyróżnień, przyznawanych przez krajowe i zagraniczne instytucje akredytujące, 
9) podnoszenia jakości procesu dydaktycznego poprzez doskonalenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich w powiązaniu z systemem ich motywacji do działań projakościowych w obszarze dydaktyki. 

§ 4

  1. Analizie i ocenie poddawane są wszystkie elementy procesu dydaktycznego:
    1) dobór i jakość kadry zatrudnionej na stanowiskach badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych oraz innych osób prowadzących zajęcia dydaktyczne (monitorowanie związku pomiędzy aktywnością badawczą i dydaktyczną jednostek organizacyjnych a prowadzonymi i tworzonymi studiami, poziomami i profilami kształcenia oraz powiązanie kompetencji i doświadczenia praktycznego z tematyką prowadzonych zajęć dydaktycznych),
    2) system i oferta programowa umożliwiająca nauczycielom akademickim podnoszenie kwalifikacji,
    3) kryteria doboru kandydatów (określanie kompetencji oczekiwanych od kandydatów) na studia wyższe i do szkoły doktorskiej,
    4) opracowywanie, monitorowanie i aktualizacja programów studiów, studiów podyplomowych i innych form kształcenia, programu kształcenia szkoły doktorskiej oraz procedury monitorowania i weryfikacji osiągania zamierzonych efektów uczenia się, uwzględniające stosowanie wymagań w zakresie:
     a) konstruowania programów studiów i programów kształcenia, z zachowaniem przyjętych w Uniwersytecie postanowień i wytycznych,
     b) wyceny efektów uczenia się z zachowaniem zasad określonych w Europejskim Systemie Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) oraz Systemie European Credit System for Vocational Education and Training (ECVET),
     c) oceny programów studiów, w tym  efektów uczenia się z wykorzystaniem, m.in.: regularnie pozyskiwanych opinii od pracodawców oraz innych przedstawicieli otoczenia społeczno- gospodarczego i zewnętrznych ekspertów, a także monitorowania postępów i osiągnięć studentów,
     d) oferty krajowych programów mobilności studentów i doktorantów,
    5) dokumentowanie przebiegu studiów od immatrykulacji do zaliczenia ostatniego semestru studiów, z wykorzystaniem narzędzi informatycznych dostępnych w Uniwersyteckim Systemie Obsługi Studiów (USOS),
    6) przygotowanie i wykonanie pracy dyplomowej oraz złożenie egzaminu dyplomowego, a także przygotowanie i wykonanie pracy doktorskiej z wykorzystaniem informatycznego systemu antyplagiatowego,
    7) internacjonalizacja programów studiów, uwzględniająca:
      a) zakres oferty w językach obcych kierowanej do studentów polskich i cudzoziemców,
     b) liczbę i zakres programów prowadzonych we współpracy z zagranicznymi uczelniami lub instytucjami naukowymi,
      c) zakres międzynarodowych programów mobilności studentów i doktorantów,
    8) zasoby do nauki oraz środki wsparcia dla studentów i doktorantów w obszarach dydaktycznym, administracyjnym oraz społecznym, m.in.: system biblioteczno-informatyczny Uniwersytetu; system informatyzacji Uniwersytetu; weryfikacja zasobów materialnych, w tym infrastruktury dydaktycznej i badawczej jednostek; przedsiębiorczość akademicka; promocja zawodowa studentów i absolwentów oraz wsparcie studentów i doktorantów w krajowych i międzynarodowych programach mobilności,
    9) ocenianie studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych oraz uczestników innych form  kształcenia, z zachowaniem konieczności publikowania kryteriów, przepisów i procedur oceny,
    10) systemy informacyjne i publikowanie informacji, służące pozyskiwaniu i poszerzaniu wiedzy nt. funkcjonowania Uniwersytetu i Systemu ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki procesu dydaktycznego (publikowanie m.in. programów studiów, sylabusów, procedur toku studiów).
  2. Działania służące zapewnieniu właściwego funkcjonowania, analizie i ocenie elementów, o których mowa w ust. 1, normowane są procedurami będącymi opisami określonych sposobów postępowania. Nazwy procedur wynikają z zakresu opisu postępowania danego działania i nie posiadają formy zamkniętego katalogu.
  3. Procedury, o których mowa w ust. 2, zawierają:
    1) cel,
    2) przedmiot i zakres, wyznaczające obszar działania procedury oraz wskazujące podmioty organizacyjne i proces, do którego odnoszą się ustalenia zawarte w procedurze,
    3) kompetencje i odpowiedzialność podmiotów za działania w procesie opisanym procedurą,
    4) opis czynności zgodnych z celem i zakresem procedury,
    5) dokumenty związane z daną procedurą, wraz z opisem systemu informacji o ich publikowaniu oraz przechowywaniu i archiwizowaniu,
    6) załączniki (np. raporty, sprawozdania) służące opracowaniu i prezentacji dodatkowych danych, pozwalające na realizację procedury z uwzględnieniem ust. 4 i 5.
  4. Integralnymi elementami procedur są:
    1) instrukcje jakościowe, będące opisem kolejnych czynności danego etapu procedury objętych harmonogramem,
    2) zapisy jakości – dokumenty mające na celu udokumentowanie zgodności z określonymi wymaganiami Systemu i weryfikację jego skuteczności.
  5. Przy określaniu kompetencji i odpowiedzialności podmiotów za działania w procesie opisanym procedurą, należy uwzględnić obowiązujące przepisy regulujące merytoryczne, organizacyjne i formalne aspekty zakresu objętego daną procedurą.
  6. Procedury, o których mowa w ust. 2 – 4 regulujące i opisujące sposób postępowania w ramach danego działania, określane są: zarządzeniem rektora lub decyzją kierownika jednostki organizacyjnej i publikowane na stronie internetowej Uniwersytetu oraz jednostki organizacyjnej, w zakładkach dotyczących systemu zapewniania jakości kształcenia.

§ 5

  1. Badania ankietowe stanowią integralną część Systemu i obejmują swoim zakresem działania społeczności akademickiej (nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia, studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych i innych form kształcenia), absolwentów Uniwersytetu oraz przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego (pracodawców i przedstawicieli instytucji edukacyjnych, badawczych, etc.).
  2. Wszystkie działania związane z badaniami ankietowymi prowadzone są z poszanowaniem zasad etyki badań społecznych, w szczególności dobrowolności, anonimowości, poufności oraz jawności wyników.  

§ 6

Za wprowadzenie i sprawne funkcjonowanie Systemu odpowiedzialni są odpowiednio: prorektor właściwy ds. kształcenia oraz kierownik jednostki organizacyjnej.

§ 7

  1. Osoby, o których mowa w § 6, dokonują analizy skuteczności i przydatności działań określonych Systemem, odpowiednio w Uniwersytecie oraz w poszczególnych  jednostkach organizacyjnych, korzystając z badań przeprowadzonych w ramach samooceny funkcjonowania jednostki.
  2. Działania w zakresie samooceny funkcjonowania jednostki przeprowadzane są zgodnie z ustalonym harmonogramem. Dopuszcza się prowadzenie audytów doraźnych, wynikających z bieżących potrzeb Systemu. 

§ 8

  1. System poddawany jest corocznemu przeglądowi. 
  2. Rektor, w drodze zarządzenia, określa procedurę przeglądu, o którym mowa w ust. 1. 

 

ROZDZIAŁ III – STRUKTURA I ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU

 

§ 9

  1. Strukturę Systemu tworzą:
    1) Uczelniany Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, który koordynuje działania związane z wprowadzeniem i funkcjonowaniem Systemu w Uniwersytecie, powoływany decyzją Rektora, określającą skład i zakres jego działania,
    2) zespoły ds. zapewniania jakości kształcenia jednostek organizacyjnych, które koordynują działania projakościowe związane z wprowadzaniem i  funkcjonowaniem Systemu w jednostkach organizacyjnych, powoływane decyzją kierownika jednostki organizacyjnej, określającej skład i zakres działania,  z uwzględnieniem ust. 2 i 3,
    3) Zespół ds. Zarządzania Jakością Kształcenia, funkcjonujący w strukturze biura właściwego ds. kształcenia, który koordynuje działania związane z monitorowaniem i zapewnianiem jakości kształcenia w Uniwersytecie,
    4) organy i zespoły opiniodawczo-doradcze Uniwersytetu, które podejmują decyzje i wydają opinie w sprawach dotyczących działań projakościowych, w tym związanych z opracowaniem narzędzi ewaluacji i metod doskonalenia Systemu (Senat, Administrator Programów Studiów, Rada Edukacyjna, Kolegium Rektorskie),
    5) jednostki administracyjne Uniwersytetu, które w zakresie działalności realizują działania projakościowe (m.in. biuro właściwe ds. analiz strategicznych).
  2. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Systemu, w jednostce organizacyjnej dopuszcza się możliwość powoływania dodatkowych podmiotów (np. kierunkowych zespołów ds. zapewniania jakości kształcenia, rad programowych, koordynatorów przedmiotów, zespołów ds. ankietyzacji etc.), które współpracując z  zespołem ds. zapewniania jakości kształcenia, realizują zadania projakościowe.
  3. Podmioty, o których mowa w ust. 2 powołuje kierownik jednostki organizacyjnej, określając skład, zakres ich działania i czas funkcjonowania.

§ 10

  1. W skład Uczelnianego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia wchodzą:
    1) przewodniczący,
    2) po jednym nauczycielu akademickim reprezentującym każdy wydział, przy zachowaniu zasady reprezentatywności dziedzin nauki/sztuki,
    3) przedstawiciele reprezentujący jednostki ogólnouczelniane oraz jednostki zamiejscowe – filie oraz szkołę,
    4) dwóch studentów wskazanych przez Radę Uczelnianą Samorządu Studenckiego,
    5) doktorant wskazany przez Radę Samorządu Doktorantów,
    6) przedstawiciel jednostki administracyjnej Uniwersytetu, której zakres działania obejmuje prowadzenie kontroli i audytów.
  2. Członków Uczelnianego Zespołu, w tym przewodniczącego, powołuje Rektor na okres kadencji organów Uniwersytetu.
  3. Do zadań Uczelnianego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia należy:
    1) przygotowanie i doskonalenie uczelnianych dokumentów dotyczących Systemu:
        a) wzorów kwestionariuszy ankiet oceny podmiotów i obszarów procesu dydaktycznego, m.in. oceny jakości zajęć dydaktycznych realizowanych przez nauczyciela akademickiego i innej osoby prowadzącej zajęcia,
        b) procedury przeprowadzania samooceny funkcjonowania wydziału oraz jednostki ogólnouczelnianej, jednostki zamiejscowej - filii oraz szkoły,
    2) ewaluacja i doskonalenie Systemu oraz przedstawianie Senatowi, corocznie do 31 stycznia danego roku, sprawozdania z oceny jakości kształcenia za poprzedni rok akademicki wraz z analizą SWOT, a także przedstawianie rekomendacji działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia oraz funkcjonowania Systemu,
    3) konsultowanie projektów kwestionariuszy ankiet monitorowania losów zawodowych absolwentów oraz opinii pracodawców o absolwentach Uniwersytetu,
    4) wspieranie i monitorowanie działalności zespołów ds. zapewniania jakości kształcenia funkcjonujących w jednostkach organizacyjnych.
  4. Uczelniany Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia współpracuje z:
    1) biurem właściwym ds. kształcenia - Zespołem ds. zarządzania jakością kształcenia,
    2) zespołami ds. zapewniania jakości kształcenia   funkcjonującymi w jednostkach organizacyjnych,
    3) organami i zespołami opiniodawczo-doradczymi Uniwersytetu, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4, podejmującymi decyzje i wydającymi opinie w sprawach dotyczących działań projakościowych,
    4) jednostkami  administracyjnymi Uniwersytetu, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 5, realizującymi zadania projakościowe, w tym badania losów zawodowych absolwentów i opinii pracodawców o absolwentach Uniwersytetu oraz analizy edukacyjne i rynkowe.
  5. W celu efektywnej realizacji zadań, o których mowa w ust. 3, Uczelniany Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, w porozumieniu z Rektorem, może:
    1) powoływać komisje oraz zespoły eksperckie stałe i doraźne, określając cel ich powołania, skład oraz zakres działań i czas funkcjonowania,
    2) zapraszać do stałej lub doraźnej współpracy ekspertów z Uniwersytetu, jak również spoza Uniwersytetu. 

§ 11

  1. Senat:
    1) podejmuje uchwały w sprawie ustalania strategii rozwoju i głównych kierunków działalności Uniwersytetu w obszarze kształcenia,
    2) ustala priorytetowe działania w zakresie polityki jakości kształcenia,
    3) podejmuje uchwały określające zasady opracowywania programów studiów wyższych,
    4) określa efekty uczenia się dla studiów danego kierunku, poziomu studiów i profilu kształcenia.
  2. Rektor prowadzi politykę kadrową uczelni, uwzględniającą potrzeby w zakresie zapewnienia kadry badawczo-dydaktycznej i dydaktycznej do realizacji zajęć dydaktycznych prowadzonych lub projektowanych studiów i zapewniającej wysoką jakość realizacji zajęć dydaktycznych oraz podejmuje decyzje w sprawach dotyczących polityki jakości kształcenia w Uniwersytecie.
  3. Administrator Programów Studiów wydaje decyzje w sprawie ustalania elementów programu studiów danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia, z wyłączeniem kompetencji Senatu, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
  4. Rada Edukacyjna:
    1) formułuje opinie w sprawie ewaluacji programów studiów,
    2) formułuje rekomendacje dotyczące doskonalenia oferty kształcenia oraz modyfikacji programów,
    3) przygotowuje propozycje projektów programów studiów oraz zmian w tych programach,
    4) formułuje rekomendacje dotyczące organizacji procesu dydaktycznego, w tym zapotrzebowania kadrowego i realizacji polityki dydaktycznej.
  5. Kolegium Rektorskie dokonuje analizy wniosków dotyczących zmiany oferty kształcenia i podejmuje decyzje o wszczęciu lub odmowie wszczęcia procedury tworzenia studiów lub konieczności uzupełnienia informacji zawartej we wniosku.
  6. Biuro właściwe ds. analiz strategicznych odpowiedzialne jest za:
    1) przeprowadzanie oraz sporządzanie szczegółowych analiz wyników badań edukacyjnych i rynkowych,
    2) monitorowanie losów zawodowych absolwentów i sporządzanie szczegółowych analiz wyników badań,
    3) przeprowadzanie oraz sporządzanie szczegółowych analiz wyników badań nt. opinii pracodawców o absolwentach Uniwersytetu,
    4) współpracę z jednostkami organizacyjnymi i administracyjnymi w zakresie realizacji zadań przewidzianych procedurą badań,
    5) współpracę z biurem właściwym ds. kształcenia – Zespołem ds. zarządzania jakością kształcenia w zakresie prezentowania analiz wyników badań.
  7. Jednostka właściwa ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym odpowiedzialna jest za:
    1) nawiązywanie i utrzymywanie relacji z pracodawcami,
    2) nawiązywanie i utrzymywanie relacji z absolwentami Uniwersytetu,
    3) współpracę z innymi jednostkami organizacyjnymi i administracyjnymi, m.in. biurem właściwym ds. analiz strategicznych oraz biurem właściwym ds. kształcenia – Zespołem ds. zarządzania jakością kształcenia w zakresie prezentowania wyników działań jednostki dotyczących realizacji zadań projakościowych.

§ 12

  1. W skład zespołu ds. zapewniania jakości kształcenia jednostki organizacyjnej wchodzą:
    1) przewodniczący,   
    2) przedstawiciele nauczycieli akademickich jednostki organizacyjnej,
    3) przedstawiciel studentów wskazany przez Radę Wydziałową Samorządu Studenckiego,
    4) przedstawiciel doktorantów wskazany przez Radę Samorządu Doktorantów.
  2. Członków Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, w tym przewodniczącego, powołuje kierownik jednostki organizacyjnej na okres kadencji organów Uniwersytetu, z uwzględnieniem ust. 3.
  3. W celu efektywnej realizacji zadań, kierownik jednostki organizacyjnej może powołać dodatkowych członków Zespołu, o którym mowa w ust.1. 
  4. Do zadań zespołu ds. zapewniania jakości kształcenia jednostki organizacyjnej, należy:
    1) wprowadzanie obowiązujących w Uniwersytecie dokumentów oraz opracowywanie w jednostkach procedur zapewniania jakości, obejmujących elementy procesu dydaktycznego, z zachowaniem wymagań formalnych opracowania procedury, o których mowa w § 4 ust. 3 - 5,
    2) przedstawianie kierownikowi jednostki organizacyjnej:
      a) corocznie do  30 listopada, sprawozdania z oceny jakości kształcenia za poprzedni rok akademicki wraz z analizą SWOT,
        b) rekomendacji działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia oraz funkcjonowania Systemu,
    3) upowszechnianie wyników analiz jakości kształcenia.
  5. Zespół ds. zapewniania jakości kształcenia jednostki organizacyjnej współpracuje z:
    1) podmiotami, o których mowa w § 9 ust. 2,
    2) biurem właściwym ds. kształcenia - Zespołem ds. zarządzania jakością kształcenia,
    3) Uczelnianym Zespołem ds. Zapewniania Jakości Kształcenia,
    w obszarze działań projakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem zadań związanych z opracowaniem narzędzi ewaluacji i metod doskonalenia Systemu.    

§ 13

  1. Jednostką administracyjną koordynującą działania związane z monitorowaniem i zapewnianiem jakości kształcenia w Uniwersytecie jest biuro właściwe ds. kształcenia -Zespół ds. zarządzania jakością kształcenia.
  2. Biuro właściwe ds. kształcenia – Zespół ds. zarządzania jakością kształcenia współpracuje z:
    1) organami kolegialnymi i jednoosobowymi Uniwersytetu, a także zespołami opiniodawczo- doradczymi Rektora, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4,
    2) osobami bezpośrednio koordynującymi oraz nadzorującymi organizację i  przebieg procesu dydaktycznego,
    3) jednostkami administracyjnymi Uniwersytetu, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 5, w obszarach procesu dydaktycznego objętych analizą i oceną oraz w zakresach określonych procedurami zapewniania jakości kształcenia,
    4) jednostkami administracyjnymi Uniwersytetu, których merytoryczny obszar funkcjonowania
        wyznacza działania audytowe,
    5) Uczelnianym Zespołem ds. Zapewniania Jakości Kształcenia oraz zespołami ds. zapewniania
        jakości kształcenia w obszarze objętym ich zakresem działania, ze szczególnym uwzględnieniem
       procedury przeprowadzania badań ankietowych oraz zadań związanych z opracowaniem narzędzi
       ewaluacji i metod doskonalenia Systemu,
    6) instytucjami akredytacyjnymi krajowymi i zagranicznymi, działającymi na rzecz zapewniania
        jakości kształcenia w zakresie analizy i oceny funkcjonowania Systemu.
  3. Zespół ds. zarządzania jakością kształcenia, funkcjonujący w strukturze biura właściwego ds. kształcenia nadzoruje prowadzenie badań ankietowych, o których mowa w §10 ust. 3, pkt 1 lit. a  i odpowiada za upowszechnianie wyników analiz jakości kształcenia w Uniwersytecie. 

§ 14

  1. Badania ankietowe swoim zakresem obejmują obszary i elementy wyodrębnione w Systemie. 
  2. Badania ankietowe prowadzone są z wykorzystaniem:
    1) ankiet ogólnouczelnianych,
    2) ankiet jednostek organizacyjnych Uniwersytetu, w tym kwestionariuszy ocen pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych, zgodnie z harmonogramem określonym procedurą.
  3. Wyniki badań ankietowych są jednym z elementów własnej oceny jednostki organizacyjnej. 

§ 15

  1. Osoby odpowiedzialne za wprowadzenie i funkcjonowanie Systemu przeprowadzają corocznie jego przegląd w celu oceny przydatności i skuteczności, uwzględniający:
    1) analizę audytów i działań poaudytowych,
    2) aktualność założeń w stosunku do zmieniającego się ustawodawstwa, zmieniających się oczekiwań i wymagań zainteresowanych stron oraz stopień realizacji celów, określonych w Systemie,
    3) opinie interesariuszy Systemu,
    4) doświadczenia zdobyte w wyniku prowadzonych działań projakościowych,
    5) analizę raportów z badań prowadzonych w kierunku oddziaływania Systemu na interesariuszy.
  2. Z przeglądu Systemu sporządzany jest protokół, obejmujący zalecenia do realizacji działań korygujących i zapobiegawczych, z jednoczesnym wskazaniem organów lub zespołów odpowiedzialnych za ich wykonanie.
  3. Protokół z przeglądu Systemu sporządza Zespół ds. zarządzania jakością kształcenia biura właściwego ds. kształcenia we współpracy z jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu.
  4. Wnioski wynikające z przeglądu przedstawia Senatowi, prorektor właściwy ds. kształcenia w terminie do 31 stycznia danego roku. 

§ 16

Sprawozdania z audytów własnej oceny opracowane przez Uczelniany Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia oraz przez zespoły ds. zapewniania jakości kształcenia są jawne i publikowane odpowiednio na stronie internetowej Uniwersytetu oraz na stronach internetowych jednostek organizacyjnych.  

§ 17

Traci moc Zarządzenie Nr 118/2019 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 20 grudnia 2019 roku w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.

§ 18

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

ZR 58_2024.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
Data wytworzenia:
1 lipca 2024
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
2 lipca 2024 13:40
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
2 lipca 2024 15:28