Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: ZR/21/2022

Wejście w życie: 30.03.2022

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: ZR/83/2021

Tekst scalony

Zarządzenie Nr 21/2022
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 31 marca 2022 roku

zmieniające Procedurę przeciwdziałania dyskryminacji, zasady korzystania ze wsparcia Rzecznika ds. Równości Szans oraz zasady działania Komisji ds. Równości Szans w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie stanowiącą Załącznik do Zarządzenia Nr 83/2021 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 7 września 2021 roku 
 

Działając na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj.: Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.), § 17 ust. 4 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zm.), zarządza się, co następuje:

§ 1

W Procedurze przeciwdziałania dyskryminacji, zasadach korzystania ze wsparcia Rzecznika ds. Równości Szans oraz zasadach działania Komisji ds. Równości Szans w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie stanowiącej Załącznik do Zarządzenia Nr 83/2021 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 7 września 2021 roku, wprowadza się następujące zmiany:
1) § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Rzecznika powołuje i odwołuje Rektor.”, 

2) § 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Komisję powołuje i odwołuje Rektor na wniosek Rzecznika lub z własnej inicjatywy.”,

3) § 16 otrzymuje brzmienie:

„§ 16

Tryb pracy Komisji i zespołu powołanego do wyjaśnienia sprawy

  1. Komisja obraduje na posiedzeniach w trybie stacjonarnym lub za pomocą elektronicznych środków komunikacji na odległość. 
  2. W przypadku ogłoszenia stanu nadzwyczajnego na części lub na całym terytorium państwa, albo stanu epidemii, albo w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia członków Komisji, albo mienia znacznych rozmiarów, posiedzenie Komisji może odbyć się za pomocą elektronicznych środków komunikacji na odległość. Członkowie Komisji zabierają głos oraz głosują zdalnie. Identyfikacja członka Komisji i potwierdzenie jego obecności następuje przy użyciu elektronicznych środków komunikacji na odległość przekazujących obraz i dźwięk. 
  3. Przewodniczący Komisji spośród członków Komisji wyznacza trzyosobowy zespół powołany do wyjaśnienia sprawy przy uwzględnieniu następujących  zasad:

    1) w przypadku, gdy zgłoszenie w sprawie dyskryminacji dotyczy osoby zatrudnionej w Uniwersytecie ze składu
        trzyosobowego zespołu Komisji zostaje wyłączony przedstawiciel jednostki, której sprawa dotyczy,

    2) w przypadku, gdy zgłoszenie w sprawie dyskryminacji dotyczy studenta, doktoranta, uczestnika studiów
        podyplomowych lub innych form kształcenia w skład trzyosobowego zespołu Komisji wchodzi przedstawiciel
        jednostki, której sprawa dotyczy.

  4. Przewodniczącego Komisji wyznacza Rektor.
  5. Na pierwszym posiedzeniu w kadencji, Przewodniczący wskazuje członka Komisji, który będzie pełnił rolę Zastępcy Przewodniczącego oraz wskazuje członka Komisji, który będzie pełnił rolę Sekretarza Komisji. 
  6. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, posiedzeniom Komisji przewodniczy Zastępca Przewodniczącego.
  7. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący Komisji, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
  8. Harmonogram spotkań ustala Przewodniczący Komisji, w porozumieniu z Rzecznikiem.
  9. Na wniosek Rzecznika, połowy członków Komisji lub z własnej inicjatywy, Przewodniczący Komisji poza harmonogramem, o którym mowa w ust. 9, zwołuje posiedzenia w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od dnia złożenia wniosku.
  10. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Komisji poprzez wysłanie na adresy poczty elektronicznej członków Komisji zaproszeń, wysłanych co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. Zaproszenie powinno zawierać termin, godzinę, miejsce posiedzenia, tryb obradowania oraz porządek obrad.
  11. Posiedzenia są protokołowane. Wzór protokołu z przebiegu posiedzenia stanowi załącznik Nr 4 do niniejszej Procedury.
  12. Decyzją Przewodniczącego Komisji na wniosek członków zespołu powołanego do wyjaśnienia sprawy mogą być dopuszczeni z głosem doradczym:  ekspert z dziedziny psychologii, ekspert z dziedziny prawa lub inna  osoba, której eksperckie kompetencje mogą być przydatne przy rozpatrywaniu  sprawy.
  13. Członkowie Komisji nie mogą wyrażać opinii w toczących się postępowaniach dyscyplinarnych dotyczących naruszeń w obszarze równego traktowania, jeśli zgłoszenie dotyczy członka Komisji. Ponadto członek Komisji nie może być małżonkiem, krewnym lub powinowatym – do drugiego stopnia włącznie – żadnej z osób, których to postępowanie dotyczy, ani nie pozostaje z nimi w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić wątpliwości co do jego bezstronności.
  14. Członkowie zespołu powołanego do wyjaśnienia sprawy składają oświadczenie o bezstronności oraz tajemnicy zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 5 do niniejszej Procedury.
  15. Przed wysłuchaniem osoby pokrzywdzonej oraz osoby, której czynu dotyczy postępowanie wyjaśniające, należy je pouczyć o przysługującym im prawach i obowiązkach. Osoby te podpisują oświadczenie, że zostały pouczone o swoich prawach i obowiązkach. Formularz pouczenia stanowi załącznik Nr 6 do niniejszej Procedury.   
  16. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego zespół powołany do wyjaśnienia sprawy przygotowuje stanowisko wraz z uzasadnieniem i wyznacza ze swojego składu sprawozdawcę, który następnie na posiedzeniu Komisji przekazuje wyniki pracy zespołu.”.

4)  § 17 pkt 4 otrzymuje brzmienie: „4) wyznaczanie Zastępcy Przewodniczącego i Sekretarza Komisji oraz wyznaczanie trzyosobowego składu zespołu powoływanego do wyjaśnienia sprawy,”,

5)  § 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Komisja po zapoznaniu się ze zgłoszeniem, opinią Rzecznika oraz stanowiskiem zespołu powołanego do wyjaśnienia sprawy wydaje opinię w terminie 2 miesięcy od dnia przekazania przez Rzecznika dokumentacji w sprawie. W uzasadnionych przypadkach termin wydania opinii może ulec przedłużeniu.”, 

6)  § 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1.  Komisja po zapoznaniu się ze zgłoszeniem, opinią Rzecznika oraz stanowiskiem  zespołu powołanego do wyjaśnienia sprawy wydaje opinię w terminie 2 miesięcy od dnia przekazania przez Rzecznika dokumentacji w sprawie. W uzasadnionych przypadkach termin wydania opinii może ulec przedłużeniu.”. 

§ 2

Tekst jednolity Procedury przeciwdziałania dyskryminacji, zasad korzystania ze wsparcia Rzecznika ds. Równości Szans oraz zasad działania Komisji ds. Równości Szans w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, uwzględniający wprowadzone zmiany stanowi Załącznik do niniejszego Zarządzenia.   

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

                                                                                            Rektor 

                                                             dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

Nr 21 załacznik.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM - Rektor
Data wytworzenia:
30 marca 2022
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
11 kwietnia 2022 12:24
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
11 kwietnia 2022 12:25