Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura:

Wejście w życie:

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: ZR/45/2021 ZR/12/2020 ZR/70/2019 ZR/85/2021 ZR/31/2022

Zarządzenie Nr 78/2020
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 1 września 2020 roku

w sprawie podziału kompetencji Rektora, Prorektorów, Kanclerza i Dyrektora Gabinetu Rektora na kadencję 2020-2024

Działając na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.) oraz § 17 ust. 4, § 23 ust. 4, § 30 ust. 1 i § 32 ust. 5 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwanego dalej Statutem Uniwersytetu, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zmianami), zarządza się, co następuje:

§ 1

1. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,
    zwanego dalej Uniwersytetem.

 

2. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu, a do jego kompetencji należy w szczególności:
    1) reprezentowanie Uniwersytetu na zewnątrz,
    2) wydawanie wewnętrznych aktów prawnych, z wyłączeniem aktów zastrzeżonych do kompetencji innych organów,
    3) podejmowanie decyzji w sprawie rozdziału środków finansowych,
    4) powierzanie wykonywania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej Uniwersytetu,
    5) udzielanie pełnomocnictw do działania w imieniu Uniwersytetu, w tym do zawierania umów i dokonywania innych
        czynności prawnych,
    6) określanie zasad współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi oraz zawieranie z nimi umów o współpracy,
    7) nadzór nad stosowaniem i przestrzeganiem prawa w Uniwersytecie,
    8) rozpatrywanie skarg i wniosków,
    9) tworzenie, znoszenie i przekształcanie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w trybie określonym odrębnymi
        przepisami,
  10) nawiązywanie, zmiana i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami akademickimi, zatrudnionymi na stanowisku
        profesora lub profesora uczelni oraz z osobami, wobec których odrębne przepisy przewidują zatrudnienie przez
        kierownika zakładu pracy,
  11) ochrona informacji niejawnych,
  12) powoływanie osób do pełnienia w Uniwersytecie funkcji określonych odrębnymi przepisami oraz określanie zakresu ich
        zadań, uprawnień i kompetencji,
  13) zwoływanie posiedzeń Senatu i przewodniczenie jego obradom,
  14) powierzanie komisjom senackim zadań związanych z pracami Senatu w ramach pełnienia funkcji Przewodniczącego
        Senatu,
  15) podejmowanie decyzji w sprawach zapewnienia bezpieczeństwa na terenie Uniwersytetu,
  16) wydawanie zezwoleń na organizację zgromadzeń na terenie Uniwersytetu,
  17) podejmowanie decyzji w innych sprawach, nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.

 

3. Rektor, z zastrzeżeniem ust. 4, podpisuje:
    1) dokumenty adresowane w imieniu Uniwersytetu do polskich organów państwowych,
    2) dokumenty adresowane do przedstawicielstw państw obcych oraz innych podmiotów zagranicznych,
    3) pozostałą korespondencję, gdy wymaga tego waga sprawy.

 

4. W przypadkach spowodowanych służbową nieobecnością Rektora i pilnością sprawy, pisma o których mowa w ust. 3
    podpisuje Prorektor lub Kanclerz zgodnie z właściwością rzeczową.

 

5. Rektorowi merytorycznie podlegają następujące jednostki organizacyjne i stanowiska:
    1) Prorektorzy,
    2) Dyrektor Gabinetu Rektora,
    3) Kanclerz,
    4) Kwestor - w zakresie określonym w ustawie o rachunkowości,
    5) Biuro Kontroli Wewnętrznej,
    6) Stanowisko ds. Obronnych i Informacji Niejawnych,
    7) Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy z zastrzeżeniem ust. 6 pkt 1,
    8) Inspektor Ochrony Danych,
    9) Radcy Prawni,
  10) Redaktor Biuletynu Informacji Publicznej,
  11) Rzecznik ds. Równości Szans,
  12) Rzecznik Patentowy z zastrzeżeniem ust. 6 pkt 2,
  13) Samodzielne Stanowisko ds. Studiów Anglojęzycznych,
  14) Stanowisko ds. Kontroli Zarządczej,
  15) Zespół Audytu Wewnętrznego, 
  16) Pełnomocnicy w zakresie swojego umocowania.

 

6. Wykonywanie, w imieniu Rektora, czynności wynikających z nadzoru nad bieżącym funkcjonowaniem jednostek, które
    zgodnie z odrębnymi przepisami, podlegają bezpośrednio kierownikowi zakładu pracy, należy do:
    1) Prorektora ds. rozwoju i polityki finansowej - w odniesieniu do Działu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
    2) Prorektora ds. polityki naukowej i badań w odniesieniu do Rzecznika Patentowego.

 

§ 2

1. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu przy pomocy:
    1) Prorektora ds. rozwoju i polityki finansowej,
    2) Prorektora ds. kształcenia,
    3) Prorektora ds. studenckich,
    4) Prorektora ds. polityki naukowej i badań,
    5) Prorektora ds. umiędzynarodowienia uczelni,
    6) Prorektora ds. Collegium Medicum,
    7) Kanclerza,
    8) Dyrektora Gabinetu Rektora.

 

2. Prorektorzy i Kanclerz realizują swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zakresami kompetencji lub
    udzielonymi pełnomocnictwami i ponoszą za nie odpowiedzialność.

 

3. Przekroczenie uprawnień, wynikających z powierzonych obowiązków lub udzielonego pełnomocnictwa, stanowi podstawę
    dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów ogólnych.

 

4. Prorektorzy, Kanclerz i Dyrektor Gabinetu Rektora zobowiązani są do dbałości o ograniczanie wydatków finansowych
    w zakresie swojego działania i do kontrolowania wydatkowania środków finansowych przyznanych na działalność, którą
    nadzorują oraz ponoszą odpowiedzialność za wydatkowanie środków z naruszeniem obowiązujących przepisów
    prawnych.

 

5. Decyzja Prorektora, Kanclerza lub i Dyrektora Gabinetu Rektora, podjęta w ramach jego zakresu działania, jest
    równoznaczna z decyzją Rektora. Decyzje podjęte z naruszeniem obowiązujących przepisów lub decyzje, w stosunku do
    których zgłoszone zostały uzasadnione zastrzeżenia, mogą być zmienione przez Rektora w trybie nadzoru.

 

6. Pracownicy jednostek organizacyjnych administracji, bez względu na swoją podległość, zobowiązani są do udzielania
    Prorektorom, Kanclerzowi oraz Dyrektorowi Gabinetu Rektora informacji niezbędnych do realizacji powierzonych im zadań.

 

§ 3

1. Prorektorzy i Kanclerz w zakresie swojego działania:
    1) reprezentują Uniwersytet lub Rektora, w przypadku jego nieobecności i za jego zgodą, na spotkaniach, konferencjach
        i uroczystościach organizowanych na Uniwersytecie i poza nim,
    2) współpracują z:
         a) krajowymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami,
         b) zagranicznymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami na podstawie zawartych przez Uniwersytet umów
             oraz porozumień,
         c) jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu, których zakres zadań obejmuje sprawy należące do zakresów
             ich działania,
    3) nadzorują funkcjonowanie komisji senackich, kolegialnych organów uczelnianych i zespołów opiniodawczo
        -doradczych wskazanych przez Rektora,
    4) koordynują i sprawują nadzór nad projektami realizowanymi przez Uniwersytet w ramach programów krajowych
        i zagranicznych przez podległe im jednostki lub realizowanymi w ramach powierzonych zadań,
    5) prowadzą działalność promocyjną Uniwersytetu w zakresie powierzonych im zadań,
    6) sprawują nadzór nad:
          a) opracowywaniem, w układzie rzeczowym, projektów planów rzeczowo-finansowych w zakresie zadań
              realizowanych przez podległe jednostki oraz harmonogramów ich realizacji,
          b) przygotowaniem projektów aktów prawnych, regulujących sprawy należące do zakresu ich działania we
              współpracy z Gabinetem Rektora,
          c) działalnością podległych im jednostek organizacyjnych,
          d) prawidłowym i terminowym wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych, objętych ich
               zakresem działania,
    7) na podstawie udzielonego przez Rektora pełnomocnictwa zawierają umowy oraz zaciągają zobowiązania i zatwierdzają
        ich realizację ze środków finansowych, przyznanych w planie rzeczowo-finansowym na realizację zadań objętych
        zakresem ich działania, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1 i 2,
    8) nadzorują realizację planu rzeczowo-finansowego w zakresie wykonanych zadań i wykorzystania środków, będących
        w ich dyspozycji lub nadzorze,
    9) monitorują i analizują procesy realizowane w podległych jednostkach lub w ramach powierzonych zadań,
   10) nadzorują przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych i prawa zamówień publicznych przez podległe jednostki
         organizacyjne, a także w zakresie realizacji powierzonych zadań.

 

2. Prorektor, z zastrzeżeniem ust. 3, podpisuje pisma adresowane w imieniu Uniwersytetu dotyczące jego wyłącznej
    kompetencji.

 

3. Jeżeli zakres powierzonych zadań obejmuje sprawy należące do zakresu działania kilku Prorektorów lub Prorektora
    i Kanclerza, Rektor wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację tych zadań.

 

4. Pod nieobecność Prorektora jego obowiązki wykonuje Prorektor wskazany przez Rektora w decyzji w sprawie zastępstw.

 

5. Każdy Prorektor wykonuje swoje zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami, Dyrektorem Gabinetu Rektora
    i Kanclerzem w zakresie ich kompetencji.

 

6. Prorektorzy, Kanclerz oraz Kwestor, w zakresie powierzonych im kompetencji, zobowiązani są do realizacji zadań
    w poczuciu zapewnienia stabilnej sytuacji finansowej Uniwersytetu oraz przestrzegania przepisów powszechnie
    obowiązujących i przepisów wewnętrznych, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych oraz
    odpowiedzialności z tytułu jej naruszenia.


7. Osoby upoważnione do podejmowania decyzji w sprawach zatrudniania pracowników zobowiązane są do informowania
    Rektora o zamiarze zatrudnienia nowego pracownika.

 

§ 4

Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej
1. Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej nadzoruje opracowanie i realizację programu rozwoju Uniwersytetu, jego politykę
    finansową oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.

 

2. Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej kreuje politykę kadrową i płacową zgodną ze strategią i programem rozwoju
    Uniwersytetu, reprezentuje Uniwersytet w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym przed Państwową Inspekcją Pracy,
    w sprawach dyscyplinarnych oraz dysponowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych, dalej ZFŚS.

 

3. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej:
    1) koordynuje prace nad procesem tworzenia planu rzeczowo-finansowego i przedstawia Radzie Uczelni jego projekt,
    2) ustala zasady podziału środków w ramach planu rzeczowo-finansowego,
    3) nadzoruje:
        a) gospodarkę finansową Uniwersytetu oraz opracowywanie analiz i prognoz ekonomicznych, stanowiących podstawę
            działalności Uniwersytetu,
        b) realizację planu rzeczowo-finansowego,
        c) doskonalenie procesu zarządzania Uniwersytetem,
    4) wyraża zgodę na przygotowanie i realizację projektów wymagających wkładu własnych środków finansowych oraz,
        we współpracy z Kanclerzem, na wysokość środków na realizację planów inwestycji, modernizacji i remontów,
    5) we współpracy z Kwestorem przedstawia Rektorowi i Radzie Uczelni informacje o sytuacji finansowej Uniwersytetu,
    6) przedstawia Rektorowi prognozy potrzeb kadrowych niezbędnych do właściwej realizacji zadań Uniwersytetu, zgodnie
        z przyjętą strategią i programem rozwoju,
    7) tworzy kryteria i zasady przeprowadzania oceny pracowników, 
    8) przewodniczy Uczelnianej Komisji Oceniającej,
    9) nadzoruje funkcjonowanie Senackiej Komisji ds. Rozwoju i Finansów, Senackiej Komisji Kadrowej oraz Senackiej
        Komisji Statutowej,  
  10) nadzoruje funkcjonowanie komisji rozpatrujących wnioski w sprawach o mobbing,
  11) tworzy politykę w zakresie spraw socjalnych pracowników Uniwersytetu,
  12) nadzoruje realizację zadań wynikających z przepisów o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych,
  13) wnioskuje o powołanie komisji w sprawach gospodarowania ZFŚS, tj.:
        a) Komisji Zapomogowej,
        b) Komisji Pożyczkowej,
        c) Komisji Wypoczynkowo-Rekreacyjnej,
        d) Komisji Pracowniczego Programu Emerytalnego,
  14) współpracuje ze związkami zawodowymi działającymi w Uniwersytecie.

 

4. Prorektorowi ds. rozwoju i polityki finansowej podlegają:
    1) Dział Planowania i Analiz,
    2) Kwestura.


5. Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu
    naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

 

§ 5

Prorektor ds. kształcenia
1. Prorektor ds. kształcenia pełni nadzór nad procesem kształcenia oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających
    z powierzonych zadań.


2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. kształcenia odpowiada za opracowanie i właściwą realizację polityki
    kształcenia, w tym:
    1) tworzy ofertę edukacyjną dostosowaną do misji i strategii Uniwersytetu oraz odpowiadającą na zapotrzebowanie
        otoczenia społeczno-gospodarczego,
    2) pełni nadzór i koordynuje wdrażanie nowych rozwiązań w procesie dydaktycznym na wydziałach i w filii (zmiany oferty
        dydaktycznej, w tym nowe kierunki studiów, kształcenie interdyscyplinarne, e-learning, nowoczesne metody prowadzenia
        zajęć dydaktycznych),
    3) pełni nadzór nad:
        a) funkcjonowaniem Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na poziomie uczelnianym,
        b) przygotowaniem kierunków studiów do procesu akredytacji we współpracy z dziekanem wydziału lub dyrektorem filii,
            administrującego dany kierunek studiów, 
        c) właściwym funkcjonowaniem systemu ECTS w uczelni,
        d) planowaniem i rozliczaniem obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich z uwzględnieniem zatwierdzania
            przydziału obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
        e) funkcjonowaniem Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów (USOS), systemu SYLABUS i IRK oraz APD,
        f) promocją zawodową absolwentów,
       g) tokiem kształcenia na studiach doktoranckich,
       h) kształceniem ustawicznym (studia podyplomowe, kursy i szkolenia), Uniwersytetem Trzeciego Wieku i Uniwersytetem
           Dzieci,
        i) realizacją projektów edukacyjno-szkoleniowych, w tym finansowanych ze środków zagranicznych,
    4) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami krajowymi,
    5) nadzoruje wykorzystanie przez wydziały, filię i podlegające jednostki ogólnouczelniane środków finansowych
        przeznaczonych na:
        a) rozwój kształcenia,
        b) działalność dydaktyczną,
        c) działalność uczelnianych organizacji doktoranckich

 

3. Prorektor ds. kształcenia reprezentuje Uniwersytet w procesie nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy
    nauczycieli akademickich niebędących profesorami i profesorami uczelni, w grupie pracowników dydaktycznych
    i badawczo-dydaktycznych oraz zatrudnianych w projektach edukacyjnych.

 

4. W stosunku do pracowników, o których mowa w ust. 3 Prorektor ds. kształcenia nadzoruje wnioskowanie o przeprowadzenie
    oceny okresowej, o której mowa w art. 128 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, jej przeprowadzanie oraz
    sprawy dyscyplinarne. 

 

5. Prorektorowi ds. kształcenia podlegają:
    1) Biuro ds. Kształcenia,
    2) Biuro Informatycznej Obsługi Studiów,
    3) Uniwersyteckie Centrum Wsparcia,
    4) Filia w Ełku,
    5) Centrum Kultury Języka Polskiego dla Cudzoziemców,
    6) Centrum Egzaminacyjne Instytutu Goethego przy UWM.

 

6. W ramach swoich kompetencji i przyznanych uprawnień Prorektor ds. kształcenia:
    1) podejmuje decyzje w sprawach:
         a) odwołań od decyzji kierownika studiów doktoranckich,
         b) tworzenia i funkcjonowania systemu udzielania pomocy materialnej uczestnikom studiów doktoranckich,
         c) przyznawania świadczeń i stypendiów uczestnikom studiów doktoranckich,
         d) wyjazdów zagranicznych uczestników studiów doktoranckich,
         e) dokonuje czynności w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej uczestników studiów doktoranckich oraz
             doktorantów,
    2) podejmuje decyzje w sprawach wniosków uczestników studiów doktoranckich o ponowne rozpatrzenie sprawy,
    3) nadzoruje:
         a) przestrzeganie praw doktorantów realizujących kształcenie w ramach studiów doktoranckich w procesach:
             ustalania i pobierania opłat za zajęcia dydaktyczne oraz przestrzeganie regulaminów, w tym w szczególności
             Regulamin Studiów Doktoranckich,
         b) wykorzystywanie przez Samorząd Doktorantów środków finansowych przeznaczonych na działalność doktorancką.

 

7. Prorektor ds. kształcenia pełni nadzór nad funkcjonowaniem Rady Edukacyjnej i Komisji Etyki.

 

8. Prorektor ds. kształcenia współpracuje z Samorządem Doktorantów.

 

9. Prorektor ds. kształcenia, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
    obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

 

§ 6

Prorektor ds. studenckich
1. Prorektor ds. studenckich pełni nadzór nad  tokiem studiów oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających
    z powierzonych zadań.

 

2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor  ds. studenckich nadzoruje:
    1) proces rekrutacji na studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie prowadzone w języku polskim,
    2) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z tokiem studiów I i II stopnia oraz jednolitych studiów
        magisterskich, a także jej sporządzanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    3) wykorzystywanie przez Samorząd Studentów środków finansowych przeznaczonych na działalność studencką,
    4) przestrzeganie praw studentów w procesach: wydawania decyzji, ustalania i pobierania opłat za zajęcia dydaktyczne
        oraz przestrzeganie regulaminów, w tym w szczególności Regulaminu Studiów,
    5) proces podziału dotacji przeznaczonej na pomoc materialną dla studentów,
    6) funkcjonowanie uczelnianych organizacji studenckich,
    7) promocję oferty edukacyjnej Uniwersytetu,
    8) działalność agend kulturalnych,
    9) realizację programu ERASMUS+ z udziałem studentów.

 

3. Prorektorowi ds. studenckich podlegają:
    1) Biuro ds. Studenckich,
    2) Studium Języków Obcych,
    3) Studium Wychowania Fizycznego i Sportu,  
    4) Akademickie Centrum Kultury,
    5) Akademickie Centrum Szkolenia Sportowego,
    6) Akademicki Związek Sportowy.

4. W ramach swoich kompetencji i przyznanych uprawnień Prorektor ds. studenckich:
    1) podejmuje decyzje w sprawach:
         a) odwołań od decyzji dziekana, dyrektora filii, dyrektora Szkoły Zdrowia Publicznego oraz komisji rekrutacyjnych,
         b) rejestracji uczelnianych organizacji studenckich,
         c) działalności uczelnianych organizacji studenckich,
         d) tworzenia i funkcjonowania systemu udzielania pomocy materialnej studentom,
         e) przyznawania świadczeń studentom,
         f) wyjazdów zagranicznych studentów.
    2) podejmuje decyzje w sprawach wniosków studentów o ponowne rozpatrzenie sprawy,
    3) dokonuje czynności w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów.
    4) prowadzi postępowania w zakresie imprez i zgromadzeń studentów na terenie Uniwersytetu.

 

5. Prorektorowi ds. studenckich podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego, sprawy związane z Fundacją Samorządu
    Studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Fundacją „Żak” Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

 

6. Prorektorowi ds. studenckich podlegają sprawy związane z pełnieniem funkcji organu prowadzącego dla Uniwersyteckiego
    XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie.

 

7. Prorektor ds. studenckich współpracuje z Samorządem Studenckim oraz Stowarzyszeniem Absolwentów Uniwersytetu
    Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

 

8. Prorektor ds. studenckich, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
    obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

 

§ 7

Prorektor ds. polityki naukowej i badań
1. Prorektor ds. polityki naukowej i badań realizuje, zgodne ze strategią i programem rozwoju Uniwersytetu, przyjęte
    kierunki działalności naukowej i badawczej oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach:
    1) związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na realizację programów badawczych,
    2) umów na przeprowadzenie postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego,
    3) umów z wydawnictwami w zakresie publikacji naukowych pracowników Uniwersytetu,
    4) nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami akademickimi niebędącymi profesorami
        i profesorami uczelni w grupie pracowników badawczych oraz zatrudnianych w projektach badawczych i badawczo-
        rozwojowych.


2. W stosunku do pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 4 Prorektor ds. polityki naukowej i badań nadzoruje
    wnioskowanie o przeprowadzenie oceny okresowej, o której mowa w art. 128 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym
    i nauce, jej przeprowadzanie oraz sprawy dyscyplinarne.

 

3. Prorektor ds. polityki naukowej i badań reprezentuje Uniwersytet w Radzie Doskonałości Naukowej.

 

4. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. polityki naukowej i badań nadzoruje:
    1) planowanie i prowadzenie badań naukowych,
    2) wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe i na realizację programów badawczych,
    3) uczelnianą ofertę naukową w zakresie promocji wyników badań, polityki licencyjnej i ochrony patentowej oraz wdrażania
        wyników badań i działalności eksperckiej,
    4) proces zakupów aparatury badawczej,
    5) działalność specjalistycznych laboratoriów, stacji doświadczalnych i stacji dydaktyczno-badawczych,
    6) realizację projektów badawczych i aparaturowych.

 

5. Prorektor ds. polityki naukowej i badań:
    1) podejmuje decyzje w sprawie odwołań doktorantów od decyzji Dyrektora Szkoły Doktorskiej w sprawach
        niezastrzeżonych do kompetencji rady naukowej szkoły doktorskiej,
    2) podejmuje decyzje w sprawach wniosków kandydatów do Szkoły Doktorskiej i doktorantów o ponowne rozpatrzenie
        sprawy,
    3) podejmuje decyzje w sprawie wyjazdów zagranicznych uczestników Szkoły Doktorskiej,
    4) ustala kryteria i zasady kierowania pracowników na krajowe staże naukowe oraz podejmuje decyzje w tym zakresie,
    5) inicjuje tworzenie nowych jednostek organizacyjnych, prowadzących działalność badawczą, innowacyjną i wdrożeniową,
    6) określa główne kierunki badań i współpracy naukowej z podmiotami krajowymi,
    7) zawiera umowy na realizację programów na badania naukowe, współfinansowane z funduszy krajowych i unijnych
        funduszy strukturalnych,
    8) zatwierdza do realizacji wnioski projektów badawczych,
    9) udziela zezwoleń na organizację w Uniwersytecie sympozjów, konferencji, zjazdów itp.,
  10) podejmuje decyzje w sprawie wydawania i finansowania monografii naukowych pracowników Uniwersytetu
        w Wydawnictwie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i wydawnictwach zewnętrznych,
  11) współpracuje z Radą Biblioteczną i Radą Wydawniczą,
  12) współpracuje z przewodniczącymi rad naukowych dyscyplin i zespołów ds. dyscyplin naukowych.

 

6. Prorektor ds. polityki naukowej i badań pełni nadzór nad funkcjonowaniem:
    1) Biura ds. Nauki,
    2) Centrum Innowacji i Transferu Technologii,
    3) Szkoły Doktorskiej,
    4) Biblioteki Uniwersyteckiej,
    5) Wydawnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
    6) Akademii Biznesu,
    7) Centrum Biogospodarki i Energii Odnawialnych,
    8) Centrum Badań Europy Wschodniej,
    9) Centrum Badań Rozwoju Mleczarstwa,
  10) Centrum Badań Społecznych,
  11) Centrum Badań Żywności Naturalnej i Tradycyjnej,
  12) Centrum Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  13) Lokalnej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach,
  14) rad naukowych dyscyplin oraz zespołów ds. dyscyplin naukowych,
  15) Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie „Kortosfera”.

7. Prorektor ds. polityki naukowej i badań podejmuje działania w zakresie promocji nauki, zwłaszcza w zakresie badań.

8. Prorektor ds. polityki naukowej i badań, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
    obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 8

Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni
1. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni odpowiada za przygotowanie i realizację strategii rozwoju współpracy
   międzynarodowej Uniwersytetu w zakresie badań naukowych i kształcenia.

 

2. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni pełni nadzór nad realizacją w Uniwersytecie zadań dotyczących spraw
    zagranicznych oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.

 

3. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni w szczególności:
    1) nadzoruje realizację zadań finansowanych z funduszy zagranicznych z wyłączeniem funduszy strukturalnych,
    2) odpowiada za przygotowanie i realizację międzynarodowych projektów badawczych,
    3) opracowuje ofertę edukacyjną dla cudzoziemców, kształcenie w językach obcych we współpracy z Prorektorem
        ds. Kształcenia,
    4) nadzoruje proces rekrutacji na studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie prowadzone w języku obcym,
    5) określa główne kierunki badań i współpracy naukowej z podmiotami zagranicznymi,
    6) organizuje współpracę naukową i badawczą Uniwersytetu z jednostkami za granicą,
    7) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami za granicą,
    8) podejmuje decyzje w sprawach:
        a) przyjęcia na studia cudzoziemców,
        b) dofinansowania zagranicznych podróży służbowych pracowników,
        c) kierowania pracowników na staże zagraniczne.

 

4. Prorektor ds. umiędzynarodowienia pełni nadzór nad funkcjonowaniem:
    1) Biura ds. Współpracy Międzynarodowej, z wyłączeniem spraw realizowanych w ramach programu ERASMUS+ z udziałem
        studentów,
    2) Senackiej Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej.

 

5. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni, wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami
    w zakresie ich kompetencji.

 

6. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu
    naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 9

Prorektor ds. Collegium Medicum
1. Prorektor ds. Collegium Medicum pełni nadzór nad realizacją w Uniwersytecie zadań wynikających z przepisów regulujących
    funkcjonowanie uczelni medycznych oraz działalności leczniczej.

 

2. Prorektor ds. Collegium Medicum w szczególności:
    1) reprezentuje Rektora wobec Ministra Zdrowia, Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych i innych organów
        państwowych i samorządowych w sprawach dotyczących prowadzenia działalności dydaktycznej i badawczej w dziedzinie
        nauk medycznych oraz związanego z tym udzielania świadczeń zdrowotnych,
    2) reprezentuje Rektora przy zawieraniu umów z podmiotami leczniczymi w zakresie udostępniania jednostek
        organizacyjnych, niezbędnych do realizacji zadań polegających na kształceniu w zawodach medycznych, w tym
        podyplomowym, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia oraz nadzoruje realizację tych
        umów.

 

3. Prorektor ds. Collegium Medicum sprawuje nadzór nad:
    1) funkcjonowaniem podmiotów, dla których Uniwersytet jest podmiotem tworzącym, w tym:
        a) Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym,
        b) Centrum Innowacyjnych Technik Diagnostycznych i Terapeutycznych,
        c) Zakładem Dydaktyki i Symulacji Medycznej Collegium Medicum z Centrum Symulacji Medycznej,
    2) wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem działania w sposób
        i w terminach określonych przez kontrolujących,
    3) funkcjonowaniem podległych jednostek (wszystkie jednostki organizacyjne Collegium Medicum),
    4) bieżącą działalnością dydaktyczną i badawczą w Collegium Medicum,
    5) tworzeniem systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań w podległych jednostkach
        i ich realizację,
    6) przestrzeganiem przez podległe jednostki organizacyjne obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych,
    7) międzynarodową i krajową współpracą naukową i dydaktyczną w Collegium Medicum.

 

4. Prorektor ds. Collegium Medicum, w porozumieniu z Prorektorem ds. kształcenia pełni nadzór i koordynuje wdrażanie
    nowych rozwiązań w procesie dydaktycznym w jednostkach wchodzących w skład Collegium Medicum (zmiany oferty
    dydaktycznej, w tym nowe kierunki studiów, kształcenie interdyscyplinarne, e-learning, nowoczesne metody prowadzenia
    zajęć dydaktycznych).

 

5. Prorektor ds. Collegium Medicum, we współpracy z Dziekanem Wydziału Lekarskiego, Dyrektorem Szkoły Zdrowia
    Publicznego oraz Prorektorem ds. kształcenia sprawuje nadzór nad przygotowaniem kierunków medycznych do procesu
    akredytacji.

 

6. Prorektor ds. Collegium Medicum nadzoruje formalnie działalność Komisji Bioetycznej przy Uniwersytecie z poszanowaniem
    decyzji Komisji w zakresie merytorycznym.

 

7. Prorektor ds. Collegium Medicum opiniuje sprawy kadrowe i płacowe pracowników zatrudnionych w jednostkach Collegium
    Medicum.

 

8. Prorektor ds. Collegium Medicum, wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami w zakresie ich
    kompetencji.

 

9. Prorektor ds. Collegium Medicum, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
    obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

 

§ 10

Kanclerz
1. Kanclerz kieruje administracją i gospodarką Uniwersytetu w zakresie niezastrzeżonym dla Rektora i Prorektorów oraz
    podejmuje decyzje dotyczące mienia Uniwersytetu z wyłączeniem spraw przekraczających zwykły zarząd.

 

2. W zakres zwykłego zarządu wchodzą czynności dotyczące mienia, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania
    Uniwersytetu. Zakres ten obejmuje w szczególności czynności związane z bieżącą eksploatacją składników mienia
    Uniwersytetu i utrzymaniem ich w stanie niepogorszonym oraz z pobieraniem korzyści z tych składników, jak również
    prowadzenie spraw, które są niezbędne do dokonywania tych czynności. Zakres spraw przekraczających zwykły zarząd
    określa pełnomocnictwo.

 

3. W sprawach objętych zakresem swojego działania Kanclerz współpracuje z Rektorem, Prorektorami, Dyrektorem Gabinetu
    oraz reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz.

 

4. Kanclerzowi podlegają jednostki organizacyjne administracji Uniwersytetu wchodzące w skład pionu Kanclerza na podstawie
    odrębnych przepisów.

 

5. W zakresie swojego działania Kanclerz:
     1) reprezentuje Uniwersytet, na podstawie pełnomocnictwa Rektora, w stosunkach prawnych z innymi podmiotami, w tym
         przy podpisywaniu umów w zakresie podejmowanych czynności zwykłego zarządu do wysokości łącznej środków
         przeznaczonych na dany cel w planie rzeczowo-finansowym Uniwersytetu na dany rok,
     2) reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz przed organami i urzędami w związku z realizacją zadań wynikających ze zwykłego
         zarządu,
     3) koordynuje działalność administracyjną, techniczną i gospodarczą Uniwersytetu,
     4) reprezentuje Uniwersytet w sprawach nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami niebędącymi
         nauczycielami akademickimi, ich okresowej oceny oraz spraw z tytułu odpowiedzialności porządkowej,
     5) określa zasady dotyczące zarządzania majątkiem Uniwersytetu i nadzoruje ich przestrzeganie,
     6) zapewnia wykonanie uchwał Senatu w zakresie wymagającym działań administracyjnych,
     7) podejmuje decyzje w sprawach objętych właściwością działania Uczelnianej Komisji Inwentaryzacyjnej,
     8) nadzoruje:
          a) funkcjonowanie:
                - jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym administracji,
                - Archiwum i Muzeum,
                - Regionalnego Centrum Informatycznego,
                - Ośrodka Eksploatacji i Zarządzania Miejską Siecią Komputerową OLMAN,
                - uczelnianą i środowiskową sieć informatyczną,
                - bazy wypoczynkowej prowadzonej przez Uniwersytet,
                - Stacji Dydaktyczno-Badawczej z siedzibą w Bałdach,
          b) wykonanie zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem działania, w sposób
               i w terminach określonych przez kontrolujących,
          c) proces właściwego wykorzystania obiektów i urządzeń Uniwersytetu,
          d) proces opracowania planów rzeczowo-finansowych w zakresie inwestycji, remontów i modernizacji,
          e) realizację inwestycji, remontów i modernizacji,
          f) tworzenie systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań w podległych jednostkach
             i ich realizację,
          g) realizację projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zagranicznych,
          h) proces gromadzenia dokumentów historycznych dotyczących Uniwersytetu,
    9) sprawuje kontrolę funkcjonalną i kontrolę przestrzegania przez podległe jednostki organizacyjne obowiązujących
        przepisów wewnętrznych i zewnętrznych,
  10) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza:
          a) dokonuje analizy potrzeb kadrowych,
          b) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w jednostkach, o których
              mowa w pkt 8 lit. a,

 

6. Kanclerz wydaje decyzje w sprawach należących do jego właściwości rzeczowej.


7. W sprawach inwestycyjnych i finansowych Kanclerz współpracuje z Prorektorem ds. rozwoju i polityki finansowej oraz
    realizuje decyzje wynikające z uchwał Rady Uczelni.

 

8. Kanclerz realizuje swoje zadania przy pomocy zastępców zatrudnianych w trybie określonym przez odrębne przepisy.

 

9. Podział kompetencji pomiędzy Kanclerza i jego zastępców następuje w drodze decyzji Kanclerza z uwzględnieniem
    obowiązujących przepisów.

 

10. Kanclerz, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów,
      w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

 

§ 11

Gabinet Rektora
1. Gabinet Rektora tworzą:
    1) Biuro Rektora,
    2) Biuro Prawne,
    3) Biuro Mediów i Promocji,
    4) Dział Kadr.

 

2. Gabinetem Rektora kieruje Dyrektor Gabinetu Rektora, do którego zadań należy w szczególności:
    1) nadzór nad:
         a) działalnością jednostek tworzących Gabinet Rektora,
         b) prawidłowym i terminowym wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach tworzących Gabinet Rektora,
         c) postępowaniem w sprawie udostępniania informacji publicznej w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej,
     2) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych tworzących Gabinet Rektora:
         a) dokonywanie analizy potrzeb kadrowych,
         b) uczestnictwo w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia,
         c) wnioskowanie do Kanclerza o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy stosując przy tym, zasady zatrudniania
             pracowników niebędących nauczycielami akademickimi obowiązujące w Uniwersytecie.

 

3. Dyrektor Gabinetu Rektora koordynuje współpracę Rektora, Prorektorów i Kanclerza w ramach Kolegium Rektorskiego.

 

4. Dyrektorowi Gabinetu Rektora podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego, sprawy związane z:
    1) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Bałcyny” Spółka z o.o.,
    2) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Pozorty” Spółka z o.o.,
    3) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Łężany” Spółka z o.o..

 

§ 12

Prorektorzy, Kanclerz, Dyrektor Gabinetu Rektora, i Kwestor, poza obowiązkami powierzonymi niniejszym zarządzeniem, pełnią obowiązki powierzone odrębnymi przepisami prawnymi.

 

§ 13

Traci moc Zarządzenie Nr 70/2019 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 1 października 2019 roku w sprawie podziału kompetencji (ze zmianami).

 

§ 14

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor 

dr hab. Jerzy A. PRZYBOROWSKI, prof. UWM

Podmiot udostępniający:
None
Wytworzono przez:
None
Data wytworzenia:
-
Opublikowano przez:
Aleksandra Wilczyńska
Data opublikowania:
27 czerwca 2021 18:53
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
16 grudnia 2021 11:15