Sygnatura:
Wejście w życie:
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: ZR/45/2021 ZR/78/2020 ZR/85/2021 ZR/55/2022
Zarządzenie Nr 31/2022
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 29 kwietnia 2022 roku
w sprawie podziału kompetencji Rektora, Prorektorów, Kanclerza i Dyrektora Gabinetu Rektora na kadencję 2020-2024
Działając na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.) oraz § 17 ust. 4, § 23 ust. 4, § 30 ust. 1 i § 32 ust. 5 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwanego dalej Statutem Uniwersytetu, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 494 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (ze zmianami), zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,
zwanego dalej Uniwersytetem.
2. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu, a do jego kompetencji należy w szczególności:
1) reprezentowanie Uniwersytetu na zewnątrz,
2) wydawanie wewnętrznych aktów prawnych, z wyłączeniem aktów zastrzeżonych do kompetencji innych organów,
3) podejmowanie decyzji w sprawie rozdziału środków finansowych,
4) powierzanie wykonywania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej Uniwersytetu,
5) udzielanie pełnomocnictw do działania w imieniu Uniwersytetu, w tym do zawierania umów i dokonywania innych czynności
prawnych,
6) określanie zasad współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi oraz zawieranie z nimi umów o współpracy,
7) nadzór nad stosowaniem i przestrzeganiem prawa w Uniwersytecie,
8) rozpatrywanie skarg i wniosków,
9) tworzenie, znoszenie i przekształcanie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w trybie określonym odrębnymi przepisami,
10) nawiązywanie, zmiana i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami akademickimi, zatrudnionymi na stanowisku
profesora lub profesora uczelni oraz z osobami, wobec których odrębne przepisy przewidują zatrudnienie przez kierownika
zakładu pracy,
11) ochrona informacji niejawnych,
12) powoływanie osób do pełnienia w Uniwersytecie funkcji określonych odrębnymi przepisami oraz określanie zakresu ich
zadań, uprawnień i kompetencji,
13) zwoływanie posiedzeń Senatu i przewodniczenie jego obradom,
14) powierzanie komisjom senackim zadań związanych z pracami Senatu w ramach pełnienia funkcji Przewodniczącego
Senatu,
15) podejmowanie decyzji mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa na terenie Uniwersytetu,
16) wydawanie zezwoleń na organizację zgromadzeń na terenie Uniwersytetu,
17) podejmowanie decyzji w innych sprawach, nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.
3. Rektor, z zastrzeżeniem ust. 4, podpisuje:
1) dokumenty adresowane w imieniu Uniwersytetu do polskich organów państwowych,
2) dokumenty adresowane do przedstawicielstw państw obcych oraz innych podmiotów zagranicznych,
3) pozostałą korespondencję, gdy wymaga tego waga sprawy.
4. W przypadkach spowodowanych służbową nieobecnością Rektora i pilnością sprawy, pisma o których mowa w ust. 3,
podpisuje Prorektor lub Kanclerz zgodnie z właściwością rzeczową.
5. Rektorowi merytorycznie podlegają następujące jednostki organizacyjne i stanowiska:
1) Dyrektor Gabinetu Rektora,
2) Prorektorzy,
3) Kanclerz,
4) Kwestor – w zakresie określonym w ustawie o rachunkowości,
5) Sekcja Audytu Wewnętrznego,
6) Biuro Kontroli Wewnętrznej i BHP,
7) Inspektor Ochrony Danych,
8) Biuro Prawne,
9) Rzecznik Prasowy,
10) Rzecznik Patentowy,
11) Stanowisko ds. Obronnych i Informacji Niejawnych,
12) Stanowisko ds. Kontroli Zarządczej,
13) Pełnomocnicy w zakresie swojego umocowania.
§ 2
1. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu przy pomocy:
1) Prorektora ds. rozwoju i polityki finansowej,
2) Prorektora ds. kształcenia,
3) Prorektora ds. studenckich,
4) Prorektora ds. polityki naukowej i badań,
5) Prorektora ds. umiędzynarodowienia uczelni,
6) Prorektora ds. Collegium Medicum,
7) Kanclerza,
8) Dyrektora Gabinetu Rektora.
2. Prorektorzy i Kanclerz realizują swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zakresami kompetencji
lub udzielonymi pełnomocnictwami i ponoszą za nie odpowiedzialność.
3. Przekroczenie uprawnień, wynikających z powierzonych obowiązków lub udzielonego pełnomocnictwa, stanowi podstawę
dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów ogólnych.
4. Prorektorzy, Kanclerz i Dyrektor Gabinetu Rektora zobowiązani są do dbałości o ograniczanie wydatków finansowych
w zakresie swojego działania i do kontrolowania wydatkowania środków finansowych przyznanych na działalność, którą
nadzorują oraz ponoszą odpowiedzialność za wydatkowanie środków z naruszeniem obowiązujących przepisów prawnych.
5. Decyzja Prorektora, Kanclerza lub Dyrektora Gabinetu Rektora, podjęta w ramach jego zakresu działania, jest
równoznaczna z decyzją Rektora. Decyzje podjęte z naruszeniem obowiązujących przepisów lub decyzje, w stosunku
do których zgłoszone zostały uzasadnione zastrzeżenia, mogą być zmienione przez Rektora w trybie nadzoru.
6. Pracownicy jednostek organizacyjnych, bez względu na swoją podległość, zobowiązani są do udzielania Prorektorom,
Kanclerzowi oraz Dyrektorowi Gabinetu Rektora informacji niezbędnych do realizacji powierzonych im zadań.
§ 3
1. Prorektorzy i Kanclerz w zakresie swojego działania:
1) reprezentują Uniwersytet lub Rektora, w przypadku jego nieobecności i za jego zgodą, na spotkaniach, konferencjach
i uroczystościach organizowanych na Uniwersytecie i poza nim,
2) współpracują z:
a) krajowymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami,
b) zagranicznymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami na podstawie zawartych przez Uniwersytet umów
oraz porozumień,
c) jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu, których zakres zadań obejmuje sprawy należące do zakresów ich działania,
3) nadzorują funkcjonowanie komisji senackich, kolegialnych organów uczelnianych i zespołów opiniodawczo-doradczych
wskazanych przez Rektora,
4) koordynują i sprawują nadzór nad projektami realizowanymi przez Uniwersytet w ramach programów krajowych
i zagranicznych przez podległe im jednostki lub realizowanymi w ramach powierzonych zadań,
5) prowadzą działalność promocyjną Uniwersytetu w zakresie powierzonych im zadań,
6) sprawują nadzór nad:
a) opracowywaniem, w układzie rzeczowym, projektów planów rzeczowo-finansowych w zakresie zadań realizowanych
przez podległe jednostki oraz harmonogramów ich realizacji,
b) przygotowaniem projektów aktów prawnych, regulujących sprawy należące do zakresu ich działania we współpracy
z Dyrektorem Gabinetu Rektora,
c) działalnością podległych im jednostek organizacyjnych,
d) prawidłowym i terminowym wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych, objętych ich zakresem
działania,
7) na podstawie udzielonego przez Rektora pełnomocnictwa zawierają umowy oraz zaciągają zobowiązania i zatwierdzają ich
realizację ze środków finansowych, przyznanych w planie rzeczowo-finansowym na realizację zadań objętych zakresem ich
działania, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1 i 2,
8) nadzorują realizację planu rzeczowo-finansowego w zakresie wykonanych zadań i wykorzystania środków, będących w ich
dyspozycji lub nadzorze,
9) monitorują i analizują procesy realizowane w podległych jednostkach lub w ramach powierzonych zadań,
10) nadzorują przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych i prawa zamówień publicznych przez podległe jednostki
organizacyjne, a także w zakresie realizacji powierzonych zadań.
2. Prorektor, z zastrzeżeniem ust. 3, podpisuje w imieniu Uniwersytetu pisma dotyczące jego wyłącznej kompetencji.
3. Jeżeli zakres powierzonych zadań obejmuje sprawy należące do zakresu działania kilku Prorektorów lub Prorektora
i Kanclerza, Rektor wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację tych zadań.
4. Pod nieobecność Prorektora jego obowiązki wykonuje Prorektor wskazany przez Rektora w decyzji w sprawie zastępstw.
5. Każdy Prorektor wykonuje swoje zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami, Kanclerzem i Dyrektorem Gabinetu
Rektora w ich zakresie kompetencji.
6. Prorektorzy, Kanclerz oraz Kwestor, w zakresie powierzonych im kompetencji, zobowiązani są do realizacji zadań
w poczuciu zapewnienia stabilnej sytuacji finansowej Uniwersytetu oraz przestrzegania przepisów powszechnie
obowiązujących i przepisów wewnętrznych, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych oraz
odpowiedzialności z tytułu jej naruszenia.
7. Osoby upoważnione do podejmowania decyzji w sprawach zatrudniania pracowników zobowiązane są do informowania
Rektora o zamiarze zatrudnienia nowego pracownika.
§ 4
Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej
1. Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej nadzoruje opracowanie i realizację programu rozwoju Uniwersytetu, jego politykę
finansową oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.
2. Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej w porozumieniu z Kanclerzem kreuje politykę kadrową i płacową zgodną ze
strategią i programem rozwoju Uniwersytetu, reprezentuje Uniwersytet w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym przed
Państwową Inspekcją Pracy, w sprawach dyscyplinarnych oraz dysponowania Zakładowym Funduszem Świadczeń
Socjalnych, dalej ZFŚS.
3. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej:
1) koordynuje prace nad procesem tworzenia planu rzeczowo-finansowego i przedstawia Radzie Uczelni jego projekt,
2) ustala zasady podziału środków w ramach planu rzeczowo-finansowego,
3) nadzoruje:
a) gospodarkę finansową Uniwersytetu oraz opracowywanie analiz i prognoz ekonomicznych, stanowiących podstawę
działalności Uniwersytetu,
b) realizację planu rzeczowo-finansowego,
c) doskonalenie procesu zarządzania Uniwersytetem,
d) sprawozdawczość,
4) wyraża zgodę na przygotowanie i realizację projektów wymagających wkładu własnych środków finansowych oraz,
we współpracy z Kanclerzem, na wysokość środków na realizację planów inwestycji, modernizacji i remontów,
5) we współpracy z Kwestorem przedstawia Rektorowi i Radzie Uczelni informacje o sytuacji finansowej Uniwersytetu,
6) przedstawia Rektorowi prognozy potrzeb kadrowych niezbędnych do właściwej realizacji zadań Uniwersytetu, zgodnie
z przyjętą strategią i programem rozwoju,
7) nadzoruje proces tworzenia kryteriów i zasad przeprowadzania oceny pracowników,
8) nadzoruje proces przeprowadzania okresowej oceny pracowników,
9) przewodniczy Uczelnianej Komisji Oceniającej,
10) nadzoruje funkcjonowanie Senackiej Komisji ds. Rozwoju i Finansów, Senackiej Komisji Kadrowej, Senackiej Komisji
Statutowej oraz Komisji Etyki,
11) nadzoruje funkcjonowanie komisji rozpatrujących wnioski w sprawach o mobbing,
12) reprezentuje Uniwersytet w zakresie zawierania umów darowizny i sponsoringu,
13) kreuje politykę socjalną w Uniwersytecie,
14) nadzoruje realizację zadań wynikających z przepisów o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych,
15) wnioskuje o powołanie komisji w sprawach gospodarowania ZFŚS, tj.:
a) Komisji Zapomogowej,
b) Komisji Pożyczkowej,
c) Komisji Wypoczynkowo-Rekreacyjnej,
d) Komisji Pracowniczego Programu Emerytalnego,
16) współpracuje ze związkami zawodowymi działającymi w Uniwersytecie,
17) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu merytorycznie
jednostkach.
4. Prorektorowi ds. rozwoju i polityki finansowej podlegają:
1) Biuro Planowania i Monitoringu Finansowego,
2) Sekcja ds. Sprawozdawczości,
3) Rzecznik ds. Równości Szans.
5. Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu
naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
§ 5
Prorektor ds. kształcenia
1. Prorektor ds. kształcenia pełni nadzór nad procesem kształcenia oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających
z powierzonych zadań.
2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. kształcenia odpowiada za opracowanie i właściwą realizację polityki
kształcenia, w tym:
1) tworzy ofertę edukacyjną dostosowaną do misji i strategii Uniwersytetu,
2) pełni nadzór i koordynuje wdrażanie nowych rozwiązań w procesie dydaktycznym na wydziałach i w filii (zmiany oferty
dydaktycznej, kształcenie interdyscyplinarne, e-learning, nowoczesne metody prowadzenia zajęć dydaktycznych, itp.),
3) pełni nadzór nad:
a) funkcjonowaniem Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na poziomie uczelnianym,
b) przygotowaniem kierunków studiów do procesu akredytacji we współpracy z dziekanem wydziału lub dyrektorem filii,
administrującym dany kierunek studiów,
c) właściwym funkcjonowaniem systemu ECTS w uczelni,
d) planowaniem i rozliczaniem obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich z uwzględnieniem zatwierdzania
przydziału obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
e) funkcjonowaniem Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów (USOS), systemu SYLABUS i IRK oraz APD
we współpracy z Kanclerzem,
f) promocją zawodową absolwentów,
g) tokiem kształcenia na studiach doktoranckich,
h) kształceniem ustawicznym (studia podyplomowe, kursy i szkolenia), Uniwersytetem Trzeciego Wieku i Uniwersytetem
Dzieci,
i) realizacją projektów edukacyjno-szkoleniowych, w tym finansowanych ze środków zagranicznych,
4) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami krajowymi,
5) nadzoruje wykorzystanie przez wydziały, filię i podlegające jednostki ogólnouczelniane środków finansowych
przeznaczonych na:
a) rozwój kształcenia,
b) działalność dydaktyczną.
3. Prorektor ds. kształcenia reprezentuje Uniwersytet w procesie nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy
nauczycieli akademickich niebędących profesorami i profesorami uczelni, w grupie pracowników dydaktycznych
i badawczo-dydaktycznych oraz zatrudnianych w projektach edukacyjnych.
4. Prorektorowi ds. kształcenia podlegają:
1) Biuro ds. Kształcenia,
2) Filia w Ełku,
3) Studium Języków Obcych,
4) Akademia Biznesu,
5) Centrum Kultury i Języka Polskiego dla Cudzoziemców,
6) Centrum Egzaminacyjne Instytutu Goethego przy UWM.
5. W ramach swoich kompetencji i przyznanych uprawnień Prorektor ds. kształcenia:
1) podejmuje decyzje w sprawach:
a) odwołań od decyzji kierownika studiów doktoranckich,
b) tworzenia i funkcjonowania systemu udzielania pomocy materialnej uczestnikom studiów doktoranckich,
c) przyznawania świadczeń i stypendiów uczestnikom studiów doktoranckich,
d) wyjazdów zagranicznych uczestników studiów doktoranckich,
e) wniosków uczestników studiów doktoranckich o ponowne rozpatrzenie sprawy,
2) nadzoruje przestrzeganie praw doktorantów realizujących kształcenie w ramach studiów doktoranckich w procesach:
ustalania i pobierania opłat za zajęcia dydaktyczne oraz przestrzeganie regulaminów, w tym w szczególności Regulaminu
Studiów Doktoranckich,
3) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu merytorycznie
jednostkach.
6. Prorektor ds. kształcenia pełni nadzór nad funkcjonowaniem Rady Edukacyjnej i Uczelnianego Zespołu ds. Zapewniania
Jakości Kształcenia.
7. Prorektor ds. kształcenia, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
§ 6
Prorektor ds. studenckich
1. Prorektor ds. studenckich pełni nadzór nad tokiem studiów oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających
z powierzonych zadań.
2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. studenckich nadzoruje:
1) sprawy związane z funkcjonowaniem podległych jednostek, tj:
a) Biura ds. Studenckich,
b) Studium Wychowania Fizycznego i Sportu,
c) Akademickiego Centrum Kultury,
d) Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia,
e) Akademickiego Centrum Szkolenia Sportowego,
f) Akademickiego Związku Sportowego,
2) proces rekrutacji na studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie prowadzone w języku
polskim,
3) wykorzystywanie przez Samorząd Studencki środków finansowych przeznaczonych na jego działalność,
4) przestrzeganie przepisów w zakresie spraw studenckich, w tym w szczególności Regulaminu Studiów, ustalania
i pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne na studiach wyższych,
5) funkcjonowanie systemu pomocy materialnej dla studentów, w tym proces podziału dotacji przeznaczonej na świadczenia
dla studentów,
6) funkcjonowanie kół naukowych i uczelnianych organizacji studenckich.
3. W ramach swoich kompetencji i przyznanych uprawnień Prorektor ds. studenckich podejmuje decyzje w sprawach:
1) toku studiów,
2) odwołań od decyzji dziekana, dyrektora filii, dyrektora Szkoły Zdrowia Publicznego oraz komisji rekrutacyjnych,
3) wniosków studentów o ponowne rozpatrzenie sprawy,
4) rejestracji i działalności kół naukowych oraz uczelnianych organizacji studenckich, w tym w zakresie konkursu „Studencki
Grant Rektora”,
5) przyznawania studentom stypendium rektora,
6) organizacji imprez i zgromadzeń studentów na terenie Uniwersytetu.
4. Prorektor ds. studenckich dokonuje czynności w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów.
5. Prorektor ds. studenckich uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia
w podległych mu jednostkach.
6. Prorektorowi ds. studenckich podlegają, wynikające z nadzoru założycielskiego, sprawy związane z Fundacją Samorządu
Studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Fundacją „Żak” Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
7. Prorektorowi ds. studenckich podlegają sprawy związane z pełnieniem funkcji organu prowadzącego dla Uniwersyteckiego
XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie.
8. Prorektor ds. studenckich współpracuje z Samorządem Studenckim oraz Stowarzyszeniem Absolwentów Uniwersytetu
Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
9. Prorektor ds. studenckich, w zakresie powierzonych zadań, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących
przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
§ 7
Prorektor ds. polityki naukowej i badań
1. Prorektor ds. polityki naukowej i badań realizuje, zgodne ze strategią i programem rozwoju Uniwersytetu, przyjęte
kierunki działalności naukowej i badawczej oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach:
1) związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na realizację programów badawczych,
2) umów na przeprowadzenie postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego,
3) umów z wydawnictwami w zakresie publikacji naukowych pracowników Uniwersytetu,
4) nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami akademickimi niebędącymi profesorami
i profesorami uczelni w grupie pracowników badawczych oraz zatrudnianych w projektach badawczych i badawczo-
rozwojowych.
2. Prorektor ds. polityki naukowej i badań reprezentuje Uniwersytet w Radzie Doskonałości Naukowej.
3. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. polityki naukowej i badań nadzoruje:
1) planowanie i prowadzenie badań naukowych,
2) wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe i na realizację programów badawczych,
3) uczelnianą ofertę naukową w zakresie promocji wyników badań, polityki licencyjnej i ochrony patentowej oraz
wdrażania wyników badań i działalności eksperckiej,
4) proces zakupów aparatury badawczej,
5) działalność specjalistycznych laboratoriów, stacji doświadczalnych i stacji dydaktyczno-badawczych,
6) realizację projektów badawczych i aparaturowych,
7) postępowania w sprawie nadawania stopni naukowych.
4. Prorektor ds. polityki naukowej i badań:
1) podejmuje decyzje w sprawie odwołań doktorantów od decyzji Dyrektora Szkoły Doktorskiej w sprawach
niezastrzeżonych do kompetencji rady naukowej szkoły doktorskiej,
2) podejmuje decyzje w sprawach wniosków kandydatów do Szkoły Doktorskiej i doktorantów o ponowne rozpatrzenie
sprawy,
3) podejmuje decyzje w sprawie wyjazdów zagranicznych uczestników Szkoły Doktorskiej,
4) ustala kryteria i zasady kierowania pracowników na krajowe staże naukowe oraz podejmuje decyzje w tym zakresie,
5) inicjuje tworzenie nowych jednostek organizacyjnych, prowadzących działalność badawczą, innowacyjną i wdrożeniową,
6) określa główne kierunki badań i współpracy naukowej z podmiotami krajowymi,
7) zawiera umowy na realizację programów na badania naukowe, współfinansowane z funduszy krajowych i unijnych
funduszy strukturalnych,
8) zatwierdza do realizacji wnioski projektów badawczych,
9) udziela zezwoleń na organizację w Uniwersytecie sympozjów, konferencji, zjazdów itp.,
10) podejmuje decyzje w sprawie wydawania i finansowania monografii naukowych pracowników Uniwersytetu
w Wydawnictwie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i wydawnictwach zewnętrznych,
11) współpracuje z Radą Biblioteczną i Radą Wydawniczą,
12) współpracuje z przewodniczącymi rad naukowych dyscyplin i zespołów ds. dyscyplin naukowych,
13) nadzoruje wykorzystanie przez wydziały, filię i podlegające jednostki ogólnouczelniane środków finansowych
przeznaczonych na działalność samorządu doktoranckiego,
14) podejmuje decyzje w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej uczestników studiów doktoranckich oraz doktorantów,
15) nadzoruje wykorzystywanie przez Samorząd Doktorantów środków finansowych przeznaczonych na działalność
doktorancką,
16) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu merytorycznie
jednostkach.
5. Prorektor ds. polityki naukowej i badań współpracuje z Samorządem Doktorantów.
6. Prorektor ds. polityki naukowej i badań pełni nadzór nad funkcjonowaniem:
1) Centrum Badań i Projektów,
2) Szkoły Doktorskiej,
3) Biblioteki Uniwersyteckiej,
4) Wydawnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
5) Centrum Biogospodarki i Energii Odnawialnych,
6) Centrum Badań Europy Wschodniej,
7) Lokalnej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach,
8) rad naukowych dyscyplin oraz zespołów ds. dyscyplin naukowych.
7. Prorektor ds. polityki naukowej i badań podejmuje działania w zakresie promocji nauki, zwłaszcza w zakresie badań.
8. Prorektor ds. polityki naukowej i badań, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
§ 8
Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni
1. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni odpowiada za przygotowanie i realizację strategii rozwoju współpracy
międzynarodowej Uniwersytetu w zakresie badań naukowych i kształcenia.
2. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni pełni nadzór nad realizacją w Uniwersytecie zadań dotyczących spraw
zagranicznych oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.
3. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni w szczególności:
1) nadzoruje realizację zadań finansowanych z funduszy zagranicznych z wyłączeniem funduszy strukturalnych,
2) nadzoruje przygotowanie i realizację międzynarodowych projektów badawczych,
3) opracowuje ofertę edukacyjną dla cudzoziemców, kształcenie w językach obcych we współpracy z Prorektorem
ds. Kształcenia,
4) nadzoruje proces rekrutacji obcokrajowców na studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie,
5) nadzoruje proces rekrutacji na studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie prowadzone w języku obcym,
6) określa główne kierunki badań i współpracy naukowej z podmiotami zagranicznymi,
7) nadzoruje realizację umów zawartych z podmiotami zagranicznymi,
8) organizuje współpracę naukową i badawczą Uniwersytetu z jednostkami za granicą,
9) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami za granicą,
10) podejmuje decyzje w sprawach:
a) przyjęcia na studia cudzoziemców,
b) dofinansowania zagranicznych podróży służbowych pracowników,
c) kierowania pracowników na staże zagraniczne,
11) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu merytorycznie
jednostkach.
4. Prorektor ds. umiędzynarodowienia pełni nadzór nad funkcjonowaniem:
1) Biura ds. Współpracy Międzynarodowej,
2) Senackiej Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej.
5. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni, wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami
w zakresie ich kompetencji.
6. Prorektor ds. umiędzynarodowienia uczelni, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu
naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
§ 9
Prorektor ds. Collegium Medicum
1. Prorektor ds. Collegium Medicum pełni nadzór nad realizacją w Uniwersytecie zadań wynikających z przepisów
regulujących funkcjonowanie uczelni medycznych oraz działalności leczniczej.
2. Prorektor ds. Collegium Medicum w szczególności:
1) reprezentuje Rektora wobec Ministra Zdrowia, Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych i innych
organów państwowych i samorządowych w sprawach dotyczących prowadzenia działalności dydaktycznej i badawczej
w dziedzinie nauk medycznych oraz związanego z tym udzielania świadczeń zdrowotnych,
2) reprezentuje Rektora przy zawieraniu umów z podmiotami leczniczymi w zakresie udostępniania jednostek
organizacyjnych, niezbędnych do realizacji zadań polegających na kształceniu w zawodach medycznych, w tym
podyplomowym, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia oraz nadzoruje realizację tych
umów.
3. Prorektor ds. Collegium Medicum sprawuje nadzór nad:
1) funkcjonowaniem podmiotów, dla których Uniwersytet jest podmiotem tworzącym, w tym:
a) Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym,
b) Centrum Innowacyjnych Technik Diagnostycznych i Terapeutycznych,
2) wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem działania w sposób
i w terminach określonych przez kontrolujących,
3) funkcjonowaniem podległych jednostek (wszystkie jednostki organizacyjne Collegium Medicum),
4) bieżącą działalnością dydaktyczną i badawczą w Collegium Medicum,
5) tworzeniem systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań w podległych jednostkach i ich
realizację,
6) przestrzeganiem przez podległe jednostki organizacyjne obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych,
7) międzynarodową i krajową współpracą naukową i dydaktyczną w Collegium Medicum.
4. Prorektor ds. Collegium Medicum, w porozumieniu z Prorektorem ds. kształcenia pełni nadzór i koordynuje wdrażanie
nowych rozwiązań w procesie dydaktycznym w jednostkach wchodzących w skład Collegium Medicum (zmiany oferty
dydaktycznej, w tym nowe kierunki studiów, kształcenie interdyscyplinarne, e-learning, nowoczesne metody prowadzenia
zajęć dydaktycznych).
5. Prorektor ds. Collegium Medicum, we współpracy z Dziekanem Wydziału Lekarskiego, Dyrektorem Szkoły Zdrowia
Publicznego oraz Prorektorem ds. kształcenia sprawuje nadzór nad przygotowaniem kierunków medycznych do procesu
akredytacji.
6. Prorektor ds. Collegium Medicum nadzoruje formalnie działalność Komisji Bioetycznej przy Uniwersytecie
z poszanowaniem decyzji Komisji w zakresie merytorycznym.
7. Prorektor ds. Collegium Medicum opiniuje sprawy kadrowe i płacowe pracowników zatrudnionych w jednostkach Collegium
Medicum.
8. Prorektor ds. Collegium Medicum, wykonuje powierzone zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami w zakresie ich
kompetencji.
9. Prorektor ds. Collegium Medicum, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
§ 10
Kanclerz
1. Kanclerz kieruje administracją i gospodarką Uniwersytetu w zakresie niezastrzeżonym dla Rektora i Prorektorów oraz
podejmuje decyzje dotyczące mienia Uniwersytetu z wyłączeniem spraw przekraczających zwykły zarząd.
2. W zakres zwykłego zarządu wchodzą czynności dotyczące mienia, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania
Uniwersytetu. Zakres ten obejmuje w szczególności czynności związane z bieżącą eksploatacją składników mienia
Uniwersytetu i utrzymaniem ich w stanie niepogorszonym oraz z pobieraniem korzyści z tych składników, jak również
prowadzenie spraw, które są niezbędne do dokonywania tych czynności. Zakres spraw przekraczających zwykły zarząd
określa pełnomocnictwo.
3. W sprawach objętych zakresem swojego działania Kanclerz współpracuje z Rektorem, Prorektorami, Dyrektorem Gabinetu
oraz reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz.
4. Kanclerzowi podlegają jednostki organizacyjne administracji Uniwersytetu wchodzące w skład pionu Kanclerza
na podstawie odrębnych przepisów.
5. W zakresie swojego działania Kanclerz:
1) reprezentuje Uniwersytet, na podstawie pełnomocnictwa Rektora, w stosunkach prawnych z innymi podmiotami, w tym
przy podpisywaniu umów w zakresie podejmowanych czynności zwykłego zarządu do wysokości łącznej środków
przeznaczonych na dany cel w planie rzeczowo-finansowym Uniwersytetu na dany rok,
2) reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz przed organami i urzędami w związku z realizacją zadań wynikających
ze zwykłego zarządu,
3) koordynuje działalność administracyjną, techniczną i gospodarczą Uniwersytetu,
4) reprezentuje Uniwersytet w sprawach nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami
niebędącymi nauczycielami akademickimi, ich okresowej oceny oraz spraw z tytułu odpowiedzialności porządkowej,
5) określa zasady dotyczące zarządzania majątkiem Uniwersytetu i nadzoruje ich przestrzeganie,
6) zapewnia wykonanie uchwał Senatu w zakresie wymagającym działań administracyjnych,
7) podejmuje decyzje w sprawach objętych właściwością działania Uczelnianej Komisji Inwentaryzacyjnej,
8) nadzoruje:
a) funkcjonowanie jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym
Uniwersytetu,
b) uczelnianą i środowiskową sieć informatyczną,
c) bazę wypoczynkową prowadzoną przez Uniwersytet,
d) Pływalnię Uniwersytecką,
e) Zespół Pałacowo Parkowy Łężany,
f) Stację Dydaktyczno-Badawczą Bałdy,
g) wykonanie zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem działania, w sposób
i w terminach określonych przez kontrolujących,
h) proces właściwego wykorzystania obiektów i urządzeń Uniwersytetu,
i) proces opracowania planów rzeczowo-finansowych w zakresie inwestycji, remontów i modernizacji,
j) realizację inwestycji, remontów i modernizacji,
k) tworzenie systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań w podległych jednostkach i ich
realizację,
l) realizację projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zewnętrznych,
m) proces gromadzenia dokumentów historycznych dotyczących Uniwersytetu,
9) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza:
a) dokonuje analizy potrzeb kadrowych,
b) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia w podległych mu
merytorycznie jednostkach.
6. W sprawach inwestycyjnych i finansowych Kanclerz współpracuje z Prorektorem ds. rozwoju i polityki finansowej oraz
realizuje decyzje wynikające z uchwał Rady Uczelni.
7. Kanclerz realizuje swoje zadania przy pomocy zastępców zatrudnianych w trybie określonym przez odrębne przepisy.
8. Podział kompetencji pomiędzy Kanclerza i jego zastępców następuje w drodze decyzji Kanclerza z uwzględnieniem
obowiązujących przepisów.
9. Kanclerz, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących
przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
§ 11
Dyrektor Gabinetu Rektora
1. Do zadań Dyrektora Gabinetu Rektora należy w szczególności:
1) nadzór nad:
a) działalnością jednostek tworzących Gabinet Rektora,
b) prawidłowym i terminowym wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach tworzących Gabinet Rektora,
2) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych tworzących Gabinet Rektora:
a) dokonuje analizy potrzeb kadrowych,
b) uczestniczy w pracach komisji konkursowych wyłaniających kandydatów do zatrudnienia.
2. Dyrektor Gabinetu Rektora koordynuje współpracę Rektora, Prorektorów i Kanclerza w ramach Kolegium Rektorskiego.
3. Dyrektorowi Gabinetu Rektora podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego, sprawy związane z:
1) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Bałcyny” Spółka z o.o.,
2) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Pozorty” Spółka z o.o.,
3) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Łężany” Spółka z o.o.
§ 12
Prorektorzy, Kanclerz, Dyrektor Gabinetu Rektora i Kwestor, poza obowiązkami powierzonymi niniejszym zarządzeniem, pełnią obowiązki wynikające z odrębnych przepisów.
§ 13
Traci moc Zarządzenie Nr 78/2020 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 1 września 2020 roku w sprawie podziału kompetencji Rektora, Prorektorów, Kanclerza i Dyrektora Gabinetu Rektora na kadencję 2020-2024 (ze zmianami).
§ 14
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2022 roku.
REKTOR
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
Z31_2022.pdf |
Z55_2022.pdf |
Podmiot udostępniający: |
None | ||
Wytworzono przez: |
None | ||
Data wytworzenia: |
- | ||
Opublikowano przez: |
Zofia Konopka | ||
Data opublikowania: |
18 lipca 2022 11:36 | ||
Aktualizowano przez: |
Zofia Konopka | ||
Data aktualizacji: |
29 sierpnia 2022 09:27 |