Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura:

Wejście w życie:

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/362/2023 US/498/2024

UCHWAŁA Nr 362
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 27 czerwca 2023 roku

 

wprowadzająca procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora

 

Na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.) ustala się, co następuje:

I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadza procedury postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora i stopnia doktora w zakresie sztuki (zwanego dalej stopniem doktora) w dyscyplinach, w których Uniwersytet posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora.
  2. Niniejsza uchwała określa zasady przeprowadzania czynności w postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora w dwóch trybach:
    1) kształcenia doktorantów w szkole doktorskiej,
    2) eksternistycznym.
  3. Uprawnienia Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie do nadawania stopnia doktora realizowane są przez rady naukowe dyscyplin, stosownie do Statutu Uczelni.
  4. Przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio w sprawach, w których właściwy jest Senat UWM.

§ 2

Używane w uchwale określenia oznaczają: 

  1. RD – rada naukowa dyscypliny, która prowadzi postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora, 
  2. RDN – Rada Doskonałości Naukowej,
  3. UWM – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 
  4. Rektor – Rektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
  5. kandydat – osoba ubiegająca się o stopień doktora,
  6. BIP – Biuletyn Informacji Publicznej,
  7. 8 PRK – 8 Polska Rama Kwalifikacji,
  8. POL-on - Zintegrowany System Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, o którym mowa w art. 342 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.)
  9. ustawa – ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.),
  10. kpa – ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.2024.572).

§ 3

RD prowadzi postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora, przeprowadza wszystkie czynności z tym związane i nadaje stopień doktora.

§ 4 

Standardy rozprawy doktorskiej, w tym wzór strony tytułowej określa Załącznik nr 1 do niniejszej uchwały, przy czym standardy rozprawy doktorskiej w dyscyplinach z dziedziny sztuki określa Załącznik nr 2.

 

II. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora w trybie kształcenia w szkole doktorskiej

§ 5

  1. Przygotowanie rozprawy doktorskiej w trybie kształcenia w szkole doktorskiej odbywa się zgodnie z Regulaminem Szkoły Doktorskiej UWM.
  2. Termin złożenia rozprawy doktorskiej określony jest w indywidualnym planie badawczym doktoranta, zgodnie z Programem Kształcenia Szkoły Doktorskiej UWM.

§ 6

  1. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna się na pisemny wniosek kandydata złożony do przewodniczącego RD.
  2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 określa Załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 7

Kandydat, wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, przedstawia przewodniczącemu RD: 

1) rozprawę doktorską przygotowaną według standardów określonych odpowiednio w Załączniku nr 1 albo Załączniku nr 2, wygenerowaną ze strony Archiwum Prac Dyplomowych UWM (APD), w wersji papierowej ze znakiem wodnym w 1 egzemplarzu oraz na nośniku elektronicznym, spełniającym wymagania formatu ODT, DOC lub PDF,

2) pozytywną opinię promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego o rozprawie doktorskiej,

3) zaświadczenie o odbytym kształceniu w Szkole Doktorskiej, potwierdzające uzyskanie przez kandydata efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK, przy czym efekty uczenia się w zakresie znajomości nowożytnego języka obcego są potwierdzone certyfikatem lub dyplomem ukończenia studiów, poświadczającymi znajomość tego języka na poziomie biegłości językowej co najmniej B2,

4) wykaz dorobku naukowego lub artystycznego, który obejmuje co najmniej:
a) 1 artykuł naukowy opublikowany w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust 2 pkt 2 lit. b ustawy, lub 
b) 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust 2 pkt 2 lit. a ustawy, albo rozdział w takiej monografii, lub 
c) dzieło artystyczne o istotnym znaczeniu,

5) oświadczenie o wyrażeniu zgody na poddanie rozprawy doktorskiej procedurze antyplagiatowej, 

6) raport z Jednolitego Systemu Antyplagiatowego,

7) CV,

8) oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych.

§ 8

W postępowaniach przeprowadzanych wspólnie z innymi podmiotami, kandydat przedkłada dokumenty, o których mowa w § 7 przewodniczącemu RD prowadzącemu postępowanie. Zasady współpracy określa umowa zawarta pomiędzy podmiotami biorącymi udział w postępowaniu.

 

III. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym

§ 9

  1. Kandydat przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania składa pisemny wniosek do przewodniczącego RD o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego. 
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać:
    1) propozycję osoby/osób do pełnienia funkcji promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego wraz z uzasadnieniem ich wyboru,
    2) zgodę osoby/osób wskazanych w pkt 1 na pełnienie funkcji promotora lub promotora pomocniczego wraz z uzasadnieniem,
    3) oświadczenie kandydata na promotora.
  3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 określa Załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.

§ 10

  1. RD w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu wniosku, o którym mowa w § 9 ust. 1 podejmuje uchwałę w sprawie wyznaczenia promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego. Odmowa wyznaczenia promotora wymaga uzasadnienia. Wzór uchwały w tym przedmiocie stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.
  2. Kandydat, w uzasadnionych przypadkach, może wystąpić do przewodniczącego RD z pisemnym wnioskiem o zmianę promotora, promotorów lub promotora pomocniczego. Przepis § 9 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
  3. RD w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 2 podejmuje uchwałę w sprawie wyznaczenia nowego promotora, promotorów lub promotora pomocniczego. 
  4. W sprawach, o których mowa w ust. 1 i ust. 3 RD podejmuje uchwały, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem, że w głosowaniu biorą udział członkowie RD posiadający tytuł profesora lub zatrudnieni na stanowisku profesora uczelni.
  5. Promotorem może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora habilitowanego, spełniająca warunki określone w art. 190 ust. 6 ustawy. W przypadku promotora spoza UWM wymagane jest dołączenie do wniosku informacji o działalności naukowej kandydata na promotora. 
  6. Promotorem pomocniczym może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.
  7. Promotorowi i promotorowi pomocniczemu przysługuje jednorazowe dodatkowe wynagrodzenie, określone w art. 184 ust. 2 ustawy. Wynagrodzenie promotora i promotora pomocniczego spoza UWM wypłacane jest na podstawie umowy, której wzór określa Zarządzenie Rektora.

§ 11

  1. Rektor w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia przed RD uchwały w sprawie wyznaczenia promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego zawiera z kandydatem niebędącym pracownikiem UWM umowę na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz pokrycie kosztów z tym związanych. 
  2. W przypadku nauczyciela akademickiego albo pracownika naukowego, Rektor zawiera umowę, o której mowa w ust. 1 z uczelnią, instytutem PAN, instytutem badawczym lub instytutem międzynarodowym, który zatrudnia kandydata.
  3. Wzór umowy, o której mowa w ust. 1 określa Zarządzenie Rektora.
  4. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, jest skalkulowana zgodnie z art. 182 ust. 3 w zw. z art. 184 ustawy, nie może przekraczać faktycznych kosztów postępowania i uwzględnia wysokość kosztów pośrednich określonych w Zarządzeniu Rektora.
  5. Na wniosek kandydata, w uzasadnionych przypadkach, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego RD, Rektor może zwolnić z ponoszenia opłaty określonej w art. 182 ustawy, w całości lub w części, bądź rozłożyć ją na raty.
  6. Wniosek, o którym mowa w ust. 5 wraz z uzasadnieniem należy złożyć do Rektora w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez RD uchwały w sprawie wyznaczenia promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego.

§  12

  1. Tryb złożenia rozprawy doktorskiej: kandydat składa promotorowi rozprawę doktorską przygotowaną według standardów określonych odpowiednio w Załączniku nr 1 albo w Załączniku nr 2, wygenerowaną ze strony Archiwum Prac Dyplomowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (APD) w wersji papierowej ze znakiem wodnym w 1 egzemplarzu oraz na nośniku elektronicznym, spełniającym wymagania formatu ODT, DOC lub PDF. 
  2. Wraz z rozprawą doktorską kandydat składa promotorowi oświadczenie o wyrażeniu zgody na poddanie rozprawy doktorskiej procedurze antyplagiatowej.

§  13

Promotor lub promotorzy sporządzają opinię o rozprawie doktorskiej w terminie 2 miesięcy od dnia jej przekazania do zaopiniowania. 

§ 14

  1. RD powołuje spośród członków RD stałą komisję weryfikującą uzyskanie przez kandydata efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK. RD podejmuje uchwałę, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem, że w głosowaniu biorą udział członkowie RD posiadający tytuł profesora lub zatrudnieni na stanowisku profesora uczelni.
  2. W skład komisji weryfikującej, o której mowa w ust. 1 wchodzą co najmniej 3 osoby posiadające tytuł profesora lub zatrudnione na stanowisku profesora uczelni. Członkiem komisji weryfikującej nie może być osoba, w stosunku do której istnieją uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
  3. Przewodniczącym komisji weryfikującej, o której mowa w ust. 1, z urzędu jest przedstawiciel danej dyscypliny będący członkiem Rady Naukowej Szkoły Doktorskiej UWM.
  4. Weryfikacja nabycia przez kandydata efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK odbywa się w oparciu o aktualny program kształcenia Szkoły Doktorskiej UWM oraz zgodnie z wytycznymi dla poziomu 8 PRK, zawartymi w obowiązujących przepisach prawa.
  5. Komisja weryfikująca podejmuje czynności w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w pełnym składzie.
  6. Z przeprowadzonej weryfikacji komisja weryfikująca sporządza protokół. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji weryfikującej.
  7. Weryfikacja kończy się wynikiem pozytywnym albo negatywnym. Informacje o wyniku weryfikacji zamieszcza się w protokole.
  8. Komisja weryfikująca wystawia zaświadczenie potwierdzające uzyskanie przez kandydata efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK. Wzór zaświadczenia stanowi Załącznik nr 6 do  uchwały. Zaświadczenie podpisuje przewodniczący komisji weryfikującej.

§ 15

  1. Komisja weryfikująca może wyznaczyć egzamin lub egzaminy uzupełniające, które przeprowadza komisja egzaminacyjna. 
  2. RD powołuje komisję egzaminacyjną do przeprowadzenia egzaminów, o których mowa w ust. 1 oraz wyznacza jej przewodniczącego. RD podejmuje uchwałę, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem, że w głosowaniu biorą udział członkowie RD posiadający tytuł profesora lub zatrudnieni na stanowisku profesora uczelni. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą 3 osoby – pracownicy UWM, posiadające tytuł profesora lub zatrudnione na stanowisku profesora uczelni. Członkiem komisji egzaminacyjnej nie może być osoba, w stosunku do której istnieją uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
  3. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej informuje kandydata o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu z co najmniej 14 – dniowym wyprzedzeniem.
  4. Przy składaniu egzaminów stosuje się następujące oceny:
    - bardzo dobry       5,0
    - dobry plus            4,5
    - dobry                   4,0
    - dostateczny plus  3,5
    - dostateczny         3,0
    - niedostateczny     2,0
    Ocena niedostateczna oznacza niezdanie egzaminu.
  5. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół. Protokół zawiera w szczególności treść zadanych pytań i ocenę udzielonych odpowiedzi. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej.
  6. W przypadku niezdania egzaminu, przewodniczący RD, na pisemny wniosek kandydata, może wyrazić zgodę na powtórne zdawanie tego egzaminu, nie wcześniej jednak niż po upływie 3 miesięcy od dnia przystąpienia do tego egzaminu po raz pierwszy i nie więcej niż raz.

§ 16

  1. W przypadku gdy kandydat nie posiada odpowiedniego certyfikatu, określonego w Załączniku nr 7 do niniejszej uchwały lub dyplomu ukończenia studiów, potwierdzającego znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2, przeprowadza się egzamin potwierdzający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej B2. 
  2. RD wyznacza komisję egzaminacyjną do przeprowadzenia egzaminu, o którym mowa w ust. 1. RD podejmuje uchwałę, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem, że w głosowaniu biorą udział członkowie RD posiadający tytuł profesora lub zatrudnieni na stanowisku profesora uczelni. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą 3 osoby – pracownicy UWM, posiadające tytuł profesora lub zatrudnione na stanowisku profesora uczelni oraz lektor języka obcego. Członkiem komisji egzaminacyjnej nie może być osoba, w stosunku do której istnieją uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.

§ 17

  1. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna się na pisemny wniosek kandydata, który spełnia wymagania określone w art. 186 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 5 albo ust. 2 ustawy. Kandydat składa wniosek do przewodniczącego RD.
  2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 określa Załącznik nr 8 do niniejszej uchwały.

§ 18

Kandydat wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora przedstawia przewodniczącemu RD: 
1) kopię dokumentu stwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego (oryginał do wglądu),
2) rozprawę doktorską przygotowaną według standardów określonych w Załączniku nr 1, wygenerowaną ze strony Archiwum Prac Dyplomowych UWM w Olsztynie (APD), w wersji papierowej ze znakiem wodnym w 1 egzemplarzu oraz na nośniku elektronicznym, spełniającym wymagania formatu ODT, DOC lub PDF,
3) pozytywną opinię promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego o rozprawie doktorskiej,
4) wykaz dorobku naukowego lub artystycznego, który obejmuje co najmniej:
a) 1 artykuł naukowy opublikowany w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust 2 pkt 2 lit. b ustawy, lub 
b) 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust 2 pkt 2 lit. a ustawy, albo rozdział w takiej monografii, lub 
c) dzieło artystyczne o istotnym znaczeniu,
5) certyfikat lub dyplom ukończenia studiów, poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 (certyfikaty potwierdzające znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 zostały wyszczególnione w Załączniku nr 7 do niniejszej uchwały),
6) informację o przebiegu przewodu doktorskiego lub postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, jeżeli kandydat ubiegał się uprzednio o nadanie stopnia doktora,
7) kopię umowy na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (w przypadku osób spoza UWM)
8) oświadczenie o wyrażeniu zgody na poddanie rozprawy doktorskiej procedurze antyplagiatowej,
9) raport z Jednolitego Systemu Antyplagiatowego, o którym stanowi art. 351 ust 1 ustawy,
10) CV,
11) oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych,
12) zaświadczenie potwierdzające uzyskanie przez kandydata efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK.

§ 19

Warunki korzystania z infrastruktury badawczej i informatycznej wykorzystywanej przez kandydata przygotowującego rozprawę doktorską, reguluje uchwała Senatu UWM w tym przedmiocie. 

VI. Przepisy wspólne

§ 20

  1. Rozprawa doktorska prezentuje ogólną wiedzę teoretyczną kandydata w dyscyplinie lub dyscyplinach oraz umiejętność samodzielnego prowadzenia pracy naukowej lub artystycznej.
  2. Przedmiotem rozprawy doktorskiej jest oryginalne rozwiązanie problemu naukowego, oryginalne rozwiązanie w zakresie zastosowania wyników własnych badań naukowych w sferze gospodarczej lub społecznej albo oryginalne dokonanie artystyczne.
  3. Rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa lub artystyczna, a także samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej. 
  4. Rozprawa doktorska powinna być opatrzona streszczeniem w języku polskim i języku angielskim. W przypadku gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną, dołącza się opis w językach: polskim i angielskim. 
  5. W przypadku, gdy osiągnięciem naukowym albo artystycznym jest samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej, kandydat załącza do wniosku o wszczęcie postępowania oświadczenia wszystkich jej współautorów, określające indywidualny wkład każdego z nich w jej powstanie. W przypadku, gdy praca zbiorowa ma więcej niż pięciu współautorów, kandydat załącza oświadczenie określające jego indywidualny wkład w powstanie tej pracy oraz oświadczenie co najmniej czterech pozostałych współautorów. Wzory oświadczeń określono w Załączniku nr 1 do niniejszej uchwały. Kandydat jest zwolniony z obowiązku przedłożenia oświadczenia w przypadku śmierci współautora, uznania go za zmarłego albo jego trwałego uszczerbku na zdrowiu uniemożliwiającego uzyskanie wymaganego oświadczenia.
  6. Rozprawa doktorska może być przygotowana w języku innym niż polski. Decyzję w tym przedmiocie podejmuje przewodniczący RD.

§ 21

  1. RD odmawia wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, jeżeli osoba, która złożyła wniosek o wszczęcie tego postępowania, nie spełnia wymagań określonych w art. 186 ust. 1 pkt 1-3 albo ust. 2 ustawy albo wymagania, o którym mowa w art. 189 ust. 1 zdanie drugie, tj. nie dołączyła rozprawy doktorskiej wraz z pozytywną opinią promotora lub promotorów. RD podejmuje uchwałę, w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów z zastrzeżeniem, że w głosowaniu biorą udział członkowie RD posiadający tytuł profesora lub zatrudnieni na stanowisku profesora uczelni. Wzór uchwały określa Załącznik nr 9 do niniejszej uchwały.
  2. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania kandydatowi przysługuje zażalenie do RDN, za pośrednictwem RD. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. 
  3. Przewodniczący RD przekazuje zażalenie do RDN wraz z aktami sprawy w terminie 7 dni od dnia złożenia zażalenia.

§ 22

  1. Czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora kończą się uchwałami RD w przedmiocie:|
    1) wyznaczenia recenzentów,
    2) dopuszczenia do obrony,
    3) nadania stopnia doktora,
    4) skierowania wniosku do Rektora o wyróżnienie rozprawy doktorskiej.
  2. W głosowaniach nad uchwałami, o których mowa w ust. 1 biorą udział członkowie RD posiadający tytuł profesora lub zatrudnieni na stanowisku profesora uczelni, za wyjątkiem promotora, promotorów oraz promotora pomocniczego rozprawy doktorskiej. Uchwały podejmowane są w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków RD oraz co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  3. Uchwałę wraz z uzasadnieniem podpisuje w imieniu RD jej przewodniczący.

§ 23

  1. Przewodniczący RD w terminie 2 miesięcy od wpływu wniosku, o którym mowa w § 7 lub § 17 przedstawia RD 4 kandydatów na recenzentów niebędących pracownikami UWM.
  2. RD wyznacza 3 recenzentów spośród kandydatów, o których mowa w ust. 1.
  3. Recenzentem może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora habilitowanego w zakresie danej lub pokrewnej dyscypliny naukowej lub osoba spełniająca warunki z art. 190 ust. 5 ustawy.
  4. Recenzentem nie może być osoba, w stosunku do której zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
  5. RD wyznacza recenzentów uchwałą podejmowaną zwykłą większością głosów. 
  6. Wzór uchwały, o której mowa w ust. 5 określa Załącznik nr 10 do niniejszej uchwały.

§ 24

  1. Przewodniczący RD niezwłocznie przesyła rozprawę doktorską recenzentom.
  2. Recenzenci sporządzają recenzje rozprawy doktorskiej w terminie 2 miesięcy od dnia jej doręczenia. 
  3. W przypadku, gdy rozprawę stanowi wyodrębniona część pracy zbiorowej, recenzenci powinni poddać ocenie wyłącznie indywidualny wkład kandydata w powstanie danej pracy zbiorowej. 
  4. Recenzja powinna być rzetelna, dokładna i obiektywna oraz powinna zawierać jasno określoną i jednoznaczną konkluzję (pozytywną lub negatywną) wraz z odpowiednim uzasadnieniem.
  5. W przypadku przekroczenia terminu sporządzenia recenzji, przewodniczący RD wzywa na piśmie recenzenta do niezwłocznego dostarczenia recenzji, pod rygorem odstąpienia od umowy o recenzję z winy recenzenta. 

§ 25

  1. Recenzentowi przysługuje jednorazowe wynagrodzenie, określone w art. 184 ust. 3 pkt 1 ustawy.
  2. Z recenzentem zawiera się umowę o sporządzenie recenzji. W umowie należy precyzyjnie określić przedmiot umowy, termin na sporządzenie recenzji oraz ewentualne kary umowne. Wzór umowy w tym zakresie określa Zarządzenie Rektora. 
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek recenzenta umotywowany wyjątkowymi, niezależnymi od recenzenta okolicznościami, przewodniczący RD może wnioskować do Rektora o przedłużenie terminu na sporządzenie recenzji o 1 miesiąc.

§ 26

  1. Przewodniczący RD zarządza udostępnienie w BIP na swojej stronie podmiotowej, nie później niż w terminie:
    1) 30 dni przed wyznaczonym terminem obrony rozprawy doktorskiej:
    a) rozprawy doktorskiej będącej pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opis rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną,
    b) recenzji,
    2) 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony rozprawy doktorskiej - informacji o terminie, miejscu i sposobie jej przeprowadzenia.
  2. W przypadku rozprawy doktorskiej, której przedmiot jest objęty tajemnicą prawnie chronioną, udostępnia się tylko recenzje z wyłączeniem treści objętych tą tajemnicą.
  3. Przewodniczący RD zarządza zamieszczenie w POL-on dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - niezwłocznie po ich udostępnieniu.
  4. Dokumenty i informacje wskazane w ust. 1 są udostępniane w BIP bezterminowo.

§ 27

  1. RD po zapoznaniu się z rozprawą doktorską, opiniami promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego oraz recenzjami, wydaje postanowienie w sprawie dopuszczenia do obrony. Uchwała w tym przedmiocie podejmowana jest zwykłą większością głosów. Wzór uchwały w tym przedmiocie określa Załącznik nr 11 do niniejszej uchwały.
  2. Do obrony rozprawy doktorskiej może być dopuszczona osoba, która uzyskała pozytywne recenzje od co najmniej 2 recenzentów.

§ 28

  1. W przypadku 2 recenzji negatywnych RD podejmuje uchwałę o odmowie dopuszczenia do obrony. Uchwała w tym przedmiocie podejmowana jest zwykłą większością głosów. Wzór uchwały w tym przedmiocie określa Załącznik nr 12 do niniejszej uchwały.
  2. Na postanowienie o odmowie dopuszczenia do obrony kandydatowi przysługuje zażalenie do RDN, za pośrednictwem RD. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. 
  3. Przewodniczący RD przekazuje zażalenie do RDN wraz z aktami sprawy w terminie 7 dni od dnia złożenia zażalenia.

§ 29

  1. Obrona rozprawy doktorskiej ma charakter publiczny, z wyłączeniem obrony rozprawy doktorskiej, o której mowa w art. 188 ust. 2 ustawy.
  2. Obrona rozprawy doktorskiej odbywa się na otwartym posiedzeniu RD. Posiedzenie składa się z części jawnej i części niejawnej. 
  3. Obronę rozprawy doktorskiej otwiera przewodniczący RD, który jednocześnie przewodniczy posiedzeniu.
  4. Przewodniczący RD informuje o powołaniu protokolanta oraz o tym, że obrona jest rejestrowana.
  5. Przebieg obrony rozprawy doktorskiej jest protokołowany. W celu sporządzenia protokołu obrona rozprawy doktorskiej jest rejestrowana. Nagranie ulega skasowaniu z chwilą przyjęcia protokołu z obrony, której nagranie dotyczy. Rejestrowanie fragmentów lub całości obrony w innych celach jest niedopuszczalne. 
  6. Protokolant zapewnia obsługę techniczną i organizacyjną posiedzeń RD, w tym sporządza protokół z przebiegu obrony z wykorzystaniem nagrania, o którym mowa w ust. 5. Protokół podpisuje protokolant i przewodniczący RD.
  7. Protokolantem może być pracownik z co najmniej tytułem magistra zatrudniony w UWM lub doktorant UWM.
  8. Na wniosek kandydata, za zgodą RD, obrona rozprawy doktorskiej może zostać przeprowadzona w innym języku niż język polski.
  9. Obrona rozprawy doktorskiej może być przeprowadzona w UWM lub poza jego siedzibą. 
  10. Obrona rozprawy doktorskiej może odbyć się zdalnie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa, zapewniającej w szczególności:
    1) transmisję obrony w czasie rzeczywistym między jej uczestnikami,
    2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy obrony mogą wypowiadać się w jej toku.
    Decyzję w tym zakresie podejmuje przewodniczący RD.

§ 30

Obrona rozprawy doktorskiej obejmuje:

1) przedstawienie życiorysu naukowego kandydata (jego sylwetki, z uwzględnieniem działalności naukowej oraz ewentualnej pracy zawodowej) przez promotora lub promotorów,
2) przedstawienie przez kandydata głównych założeń rozprawy doktorskiej, wyników przeprowadzonych badań lub dzieła artystycznego w odpowiedniej formie oraz wniosków,
3) przedstawienie przez recenzentów swoich recenzji, przy czym w przypadku nieobecności jednego recenzenta przewodniczący RD odczytuje recenzję, 
4) ustosunkowanie się kandydata do recenzji,
5) dyskusję,
6) ustosunkowanie się kandydata do problematyki poruszanej w dyskusji.

§ 31

  1. Po zamknięciu dyskusji nad rozprawą doktorską, przewodniczący RD zarządza przeprowadzenie niejawnej części posiedzenia.
  2. Pozostałe czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora są prowadzone przez RD bez udziału kandydata oraz publiczności.
  3. Czynności, o których mowa w ust. 2 obejmują:
    1) dyskusję nad przebiegiem obrony rozprawy doktorskiej,
    2) dyskusję co do nadania stopnia doktora,
    3) głosowanie nad uchwałą, stanowiącą decyzję o nadaniu stopnia doktora a w przypadku niepodjęcia jej, głosowanie nad uchwałą, stanowiącą decyzję o odmowie nadania stopnia doktora.
  4. Wzory uchwał wskazanych w ust. 3 pkt 3 określają – odpowiednio – Załączniki nr 13 i 14 do niniejszej uchwały.

§ 32

  1. Uchwały w sprawie nadania stopnia doktora lub odmowy nadania stopnia doktora zapadają bezwzględną większością głosów.
  2. Decyzja o nadaniu stopnia doktora staje się ostateczna z chwilą jej podjęcia.
  3. Uchwały RD stanowią integralną część protokołu z jej posiedzenia.

§ 33

  1. Od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora, kandydatowi przysługuje odwołanie do RDN, za pośrednictwem RD. Odwołanie wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. 
  2. Przewodniczący RD przekazuje odwołanie do RDN wraz z opinią RD i aktami sprawy w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia odwołania.

§ 34

  1. Na pisemny wniosek co najmniej 2 recenzentów, zawarty w recenzjach, RD podejmuje uchwałę w przedmiocie skierowania wniosku do Rektora o wyróżnienie rozprawy doktorskiej. Uchwała w tym przedmiocie podejmowana jest bezwzględną większością głosów. Wzór uchwały w tym przedmiocie stanowi Załącznik nr 15 do niniejszej uchwały.
  2. Rektor na wniosek RD może wyróżnić rozprawę doktorską.

§ 35

Traci moc Uchwała Nr 552 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 20 września 2019 roku wprowadzająca procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (ze zm.), z zastrzeżeniem § 1 ust. 2 pkt. 3, ust. 3 i 4.

§ 36

Nadzór nad realizacją uchwały powierza się Prorektorowi właściwemu ds. nauki.

§ 37

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2023 r.

 

 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

Podmiot udostępniający:
None
Wytworzono przez:
None
Data wytworzenia:
-
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
28 maja 2024 14:00
Aktualizowano przez:
-
Data aktualizacji:
28 maja 2024 14:00