Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura:

Wejście w życie:

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/361/2023 US/497/2024

UCHWAŁA Nr 361
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 27 czerwca 2023 roku

wprowadzająca procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego

Na podstawie art. 221 ust. 14 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.) ustala się, co następuje:

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadza procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w dyscyplinach, w których Uniwersytet posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego.
  2. Postępowanie o nadanie stopnia doktora habilitowanego prowadzi się na podstawie przepisów ustawy  z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.). 
  3. Uprawnienia Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie do nadawania stopnia i prowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego realizowane są przez rady naukowe dyscyplin, stosownie do Statutu Uczelni. 
  4. Przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio w sprawach, w których właściwy jest Senat UWM.

§ 2

Używane w uchwale określenia oznaczają: 

  1. RD – rada naukowa dyscypliny, która prowadzi postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, 
  2. RDN – Rada Doskonałości Naukowej,
  3. UWM – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 
  4. Rektor – Rektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
  5. kandydat – osoba ubiegająca się o stopień doktora habilitowanego,
  6. BIP – Biuletyn Informacji Publicznej,
  7. POL-on - Zintegrowany System Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, o którym mowa w art. 342 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity Dz.U.2023.742 ze zm.),
  8. ustawa – ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.),
  9. kpa – ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.2024.572).

II.  Wymagania stawiane kandydatom

§ 3

  1. Kandydat musi spełniać następujące warunki:
    1) posiadać stopnień doktora w określonej dziedzinie nauki lub sztuki (przy czym nie jest wymagana zgodność
        dyscypliny, w której kandydat posiada stopień doktora z dyscypliną, w której ubiega się on o nadanie stopnia doktora
        habilitowanego),
    2) posiadać w dorobku osiągnięcia naukowe albo artystyczne stanowiące znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny,
        w tym co najmniej:
        a) 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie
            było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy,
            lub,
       b) 1 cykl powiązanych tematycznie artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych lub
            w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej
            formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b
            ustawy, lub,
       c)  1 zrealizowane oryginalne osiągnięcie projektowe, konstrukcyjne, technologiczne lub artystyczne,
    3) wykazywać się istotną aktywnością naukową albo artystyczną realizowaną w więcej niż jednej uczelni, instytucji
        naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej.
  2. Osiągnięcie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może stanowić część pracy zbiorowej, jeżeli opracowanie wydzielonego zagadnienia jest indywidualnym wkładem osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
  3. Obowiązek publikacji nie dotyczy osiągnięć, których przedmiot jest objęty ochroną informacji niejawnych.

III.   Wszczęcie postępowania

§ 4

  1. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wszczyna się na pisemny wniosek kandydata złożony do UWM za pośrednictwem RDN.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 obejmuje:
    1) opis kariery zawodowej;
    2) wykaz osiągnięć, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2;
    3) wskazanie podmiotu habilitującego wybranego do przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania
        stopnia doktora habilitowanego.

§ 5

  1. RDN po dokonaniu oceny formalnej wniosku kieruje wniosek do Rektora. 
  2. Rektor następnie przekazuje wniosek, o którym mowa w ust. 1 do właściwej RND.

§ 6

  1. RND w terminie 4 tygodni od dnia otrzymania wniosku z RDN podejmuje uchwałę o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. W przypadku niewyrażenia zgody RND zwraca wniosek do RDN.
  2. 1)   Uchwała, o której mowa w ust. 1 podejmowana jest w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków RD, posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni. Wzory uchwał w tym przedmiocie określa Załącznik nr 1 i nr 2 do niniejszej uchwały.
  3. Uchwały, o której mowa w ust. 1 nie podejmuje się w przypadku wyznaczenia RND i przekazania jej wniosku przez RDN w trybie art. 221 ust. 3 ustawy.

IV.   Powołanie komisji habilitacyjnej

§ 7

RDN w terminie 12 tygodni od dnia otrzymania wniosku wyznacza 4 członków komisji habilitacyjnej, w tym przewodniczącego i 3 recenzentów, spośród osób posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora oraz aktualny dorobek naukowy lub artystyczny i uznaną renomę, w tym międzynarodową, niebędących pracownikami podmiotu habilitującego ani uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego albo instytutu międzynarodowego, których pracownikiem jest kandydat.

§ 8

  1. RND, w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania informacji o członkach komisji habilitacyjnej wyznaczonych przez RDN, powołuje komisję habilitacyjną.
  2. Komisja habilitacyjna składa się z:
    1) 4 członków wyznaczonych przez RDN;
    2) 2 członków posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, zatrudnionych w UWM,
        w tym sekretarza;
    3) recenzenta posiadającego stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora oraz aktualny dorobek naukowy
        lub artystyczny i uznaną renomę, w tym międzynarodową, niebędącego pracownikiem UWM.
  3. W skład komisji habilitacyjnej nie może zostać powołana osoba, w stosunku do której zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
  4. Przewodniczący RND przedstawia RND 7 kandydatów na członków komisji habilitacyjnej, o których mowa w ust. 2.
  5. RD powołuje komisję habilitacyjną w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków RD posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni. Przy czym głosowanie odbywa się indywidualnie w odniesieniu do każdego kandydata na członka komisji.
  6. Wzór uchwały, o której mowa w ust. 1 określa Załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
  7. Wzór umowy z członkiem komisji habilitacyjnej w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego określa Zarządzenie Rektora.

§ 9

  1. Przewodniczący RND przekazuje kandydatowi i członkom komisji habilitacyjnej informację o powołaniu komisji.
  2. Sekretarz komisji habilitacyjnej przekazuje członkom komisji habilitacyjnej wniosek wraz załącznikami oraz dokumentację postępowania.
  3. Przewodniczący RND zarządza udostępnienie w BIP na swojej stronie podmiotowej:
    1) wniosku kandydata,
    2) informacji o składzie komisji habilitacyjnej,
    3) recenzji,
    4) informacji o terminie, miejscu i sposobie przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego,
    5) uchwały zawierającej opinię w sprawie nadania stopnia wraz z uzasadnieniem,
    6) decyzji o nadaniu stopnia albo odmowie jego nadania
    - nie później niż w terminie 30 dni od ich otrzymania.
    Przy czym informację o terminie i miejscu przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego udostępnia się nie później niż w terminie 10 dni przed wyznaczonym terminem przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego.
  4. Przewodniczący RND zarządza zamieszczenie w systemie POL-on wniosku kandydata, informacji o składzie komisji habilitacyjnej oraz recenzji, niezwłocznie po ich udostępnieniu w BIP.
  5. Dokumenty i informacje wskazane w ust. 3 są udostępniane w BIP bezterminowo.

V.  Recenzenci

§ 10

  1. Recenzentem, o którym mowa w § 7 i § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 może być osoba niespełniająca warunków określonych w § 7 oraz § 8, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli RDN lub RND uzna, że osoba ta posiada znaczący dorobek w zakresie zagadnień związanych z osiągnięciami osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
  2. Recenzentem nie może zostać osoba, która w okresie ostatnich 5 lat dwukrotnie nie dochowała terminu przygotowania recenzji, o którym mowa w art. 221 ust. 8 ustawy.
  3. Nauczyciel akademicki oraz pracownik naukowy nie może bez uzasadnionej przyczyny uchylić się od pełnienia funkcji recenzenta w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
  4. Wzór umowy na recenzję w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego określa Zarządzenie Rektora.

§ 11

Recenzenci, w terminie 8 tygodni od dnia doręczenia im wniosku wraz załącznikami oraz dokumentacją postępowania, oceniają, czy osiągnięcia naukowe kandydata odpowiadają wymaganiom określonym w art. 219 ust. 1 pkt 2 ustawy i przygotowują recenzje.

VI.   Kolokwium habilitacyjne

§ 12

  1. Kolokwium habilitacyjne ma charakter publiczny, z wyłączeniem kolokwium w zakresie osiągnięć, których przedmiot jest objęty ochroną  informacji niejawnych.
  2. Po uzyskaniu wszystkich recenzji, komisja habilitacyjna przeprowadza kolokwium habilitacyjne w zakresie przedstawionych w autoreferacie osiągnięć naukowych lub artystycznych kandydata. Przeprowadzenie kolokwium habilitacyjnego wymaga podjęcia przez komisję habilitacyjną uchwały o przeprowadzeniu kolokwium, wskazującej termin i miejsce  przeprowadzenia kolokwium.
  3. Komisja habilitacyjna powiadamia kandydata o terminie i miejscu przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego na co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem.
  4. Kolokwium habilitacyjne odbywa się na otwartym posiedzeniu komisji habilitacyjnej, podczas którego kandydat przedstawia streszczenie swoich osiągnięć w formie prezentacji. Następnie przewodniczący komisji habilitacyjnej otwiera, przeprowadza i zamyka dyskusję. W trakcie dyskusji kandydat udziela odpowiedzi na zadane pytania. Po zakończeniu dyskusji komisja habilitacyjna odbywa naradę wyłącznie z udziałem jej członków.
  5. Kolokwium habilitacyjne jest protokołowane przez sekretarza komisji habilitacyjnej. Protokół podpisuje sekretarz komisji habilitacyjnej i przewodniczący komisji habilitacyjnej.
  6. Kolokwium habilitacyjne może być przeprowadzone poza siedzibą UWM, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
    1) transmisję kolokwium w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
    2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy kolokwium mogą wypowiadać się w jego toku - z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

§ 13

Kolokwium habilitacyjnego nie przeprowadza się jeżeli co najmniej 2 recenzje są negatywne.

 

VII. Uchwała Komisji habilitacyjnej

§ 14

  1. Komisja habilitacyjna w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania recenzji podejmuje uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Uchwała winna zawierać uzasadnienie. Opinia nie może być pozytywna, jeżeli co najmniej 2 recenzje są negatywne.
  2. Uchwała, o której mowa w ust. 1 jest podejmowana w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów. Wzór uchwały w tym przedmiocie określa Załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.
  3. Na wniosek kandydata komisja habilitacyjna podejmuje uchwałę w głosowaniu tajnym. 

§ 15

Komisja habilitacyjna w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania recenzji przekazuje RND uchwałę, o której mowa w § 14 ust. 1 wraz z uzasadnieniem i dokumentacją postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.

§ 16

  1. Obrady, przyjmowanie uchwał oraz wykonywanie zadań komisji habilitacyjnej mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość, zapewnienie tajności głosowań oraz rejestrację obrazu i dźwięku. Decyzję w tym zakresie podejmuje przewodniczący komisji.
  2. Postanowienia komisji habilitacyjnej zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, z wyłączeniem § 14 ust. 1.
  3. Komisja habilitacyjna obraduje i podejmuje uchwały w składzie co najmniej sześciu członków, przy czym niezbędna jest obecność przewodniczącego i sekretarza komisji.
  4. Dokumenty wytworzone przez komisję habilitacyjną podpisuje przewodniczący komisji.

VIII. Pozostałe czynności postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitacyjnego

§ 17

  1. RD, na podstawie opinii, o której mowa w § 14 ust. 1, w terminie miesiąca od dnia jej otrzymania - w drodze uchwały - nadaje stopień doktora habilitowanego albo odmawia jego nadania. RD odmawia nadania stopnia, w przypadku gdy opinia komisji habilitacyjnej jest negatywna.
  2. Uchwała, o której mowa w ust. 1, niezależnie od jej treści, powinna spełniać wymogi stawiane decyzjom administracyjnym, określone przepisami kpa. Wzory uchwał w tym przedmiocie określa Załącznik nr 5 i nr 6 do niniejszej uchwały.
  3. Uchwała, o której mowa w ust. 1, podejmowana jest w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków RD posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni, z zastrzeżeniem, że członkowie RD będący członkami komisji habilitacyjnej nie biorą udziału w tym głosowaniu.

§ 18

  1. Przewodniczący RND zaprasza na posiedzenie RND, na którym będzie podejmowana uchwała, o której mowa w § 17 ust. 1, członków komisji habilitacyjnej niebędących członkami RND, bez prawa udziału w głosowaniu. 
  2. Przedmiotem głosowania jest uchwała o nadaniu kandydatowi stopnia doktora habilitowanego, a w przypadku nie podjęcia takiej uchwały, uchwała o odmowie nadania kandydatowi stopnia doktora habilitowanego, za wyjątkiem przypadku określonego w ust. 3.
  3. W przypadku negatywnej opinii komisji habilitacyjnej przedmiotem głosowania jest wyłącznie uchwała o odmowie nadania kandydatowi stopnia doktora habilitowanego.

§ 19

  1. Od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego kandydatowi przysługuje odwołanie do RDN, za pośrednictwem RND. Odwołanie wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji kandydatowi. 
  2. Przewodniczący RND przekazuje odwołanie do RDN wraz z opinią RND i aktami sprawy w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia odwołania przez kandydata.

§ 19a

  1. Na pisemny wniosek co najmniej dwóch recenzentów, zawarty w recenzjach, RD podejmuje uchwałę w przedmiocie skierowania wniosku do Rektora o wyróżnienie osiągnięcia naukowego, będącego podstawą nadania stopnia doktora habilitowanego. Uchwała w tym przedmiocie podejmowana jest w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków RD posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni.
  2. Rektor na wniosek RD może wyróżnić osiągnięcie naukowe, będące podstawą nadania stopnia doktora habilitowanego.

IX.   Opłata

§ 20

  1. Rektor w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania zawiera z kandydatem, niebędącym pracownikiem UWM, umowę dotyczącą opłaty za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Kopię podpisanej umowy kandydat niezwłocznie przekazuje przewodniczącemu RND.
  2. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku bezskutecznego upływu terminu na podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego oraz w przypadku, o którym mowa w art. 221 ust. 3 ustawy.
  3. W przypadku nauczyciela akademickiego albo pracownika naukowego, Rektor zawiera umowę, o której mowa w ust. 1 z uczelnią, instytutem PAN, instytutem badawczym lub instytutem międzynarodowym, który zatrudnia kandydata. 
  4. Wzór umowy, o której mowa w ust. 1 określa Zarządzenie Rektora.
  5. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, jest skalkulowana zgodnie z art. 184 ustawy, nie może przekraczać faktycznych kosztów postępowania i uwzględnia wysokość kosztów pośrednich uchwalonych przez Senat UWM.
  6. Na wniosek kandydata, w uzasadnionych przypadkach, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego RND, Rektor może zwolnić z ponoszenia opłaty, o której mowa w ust. 1 w całości albo w części, bądź rozłożyć ją na raty.
  7. Wniosek, o którym mowa w ust. 6 wraz z uzasadnieniem należy złożyć do Rektora w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez RD uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Przedmiotowy przepis stosuje się również w sytuacji, o której mowa w ust. 2.

X.  Przepisy końcowe

§ 21

Traci moc Uchwała Nr 553 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 20 września 2019 roku wprowadzająca procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego (ze zm.).

§ 22

Nadzór nad realizacją uchwały powierza się Prorektorowi właściwemu ds. nauki.

§ 23

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2023 roku.

 

Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

 

Podmiot udostępniający:
None
Wytworzono przez:
None
Data wytworzenia:
-
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
28 maja 2024 12:07
Aktualizowano przez:
-
Data aktualizacji:
28 maja 2024 12:07