Sygnatura: US/724/2015
Wejście w życie: 21.05.2015
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: Brak dokumentów powiązanych.
UCHWAŁA Nr 724
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 22 maja 2015 roku
w sprawie zmian w Statucie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Działając na podstawie § 98 ust. 8 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie stanowi się co następuje:
§ 1
W Statucie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadza się następujące zmiany:
1) § 1 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Uniwersytet działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j.: Dz. U. z 2013 poz. 217 z późn. zm.) w rozumieniu której Uniwersytet jest uczelnią medyczną, innych obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego Statutu. Wydział Teologii w swojej działalności naukowo-dydaktycznej rządzi się przepisami obowiązującymi w Uniwersytecie oraz Umową zawartą między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Konferencją Episkopatu Polski w sprawie utworzenia i funkcjonowania Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.”
2) § 6 ust. 3 pkt. 3 otrzymuje brzmienie: „3) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;”
3) § 6 ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6. W Uniwersytecie mogą działać: specjalistyczne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, kliniki oraz oddziały kliniczne funkcjonujące na bazie obcej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 217 z późn. zm.).
7. Uniwersytet może prowadzić obszary specjalne wydzielone do realizacji badań i obserwacji przyrody w warunkach naturalnych, w formach nie objętych przepisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 627 z późn. zm.).”
4) § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W skład senatu wchodzą:
1) rektor jako przewodniczący,
2) prorektorzy,
3) dziekani wydziałów,
4) przedstawiciele nauczycieli akademickich posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego po jednym z każdego wydziału,
5) przedstawiciele pozostałych nauczycieli akademickich po jednym z każdego wydziału,
6) przedstawiciele pracowników niebędących nauczycielami akademickimi w liczbie trzech,
7) przedstawiciele studentów i doktorantów, przy czym spośród studentów nie mniej niż po jednym z każdego wydziału oraz co najmniej jeden przedstawiciel spośród wszystkich doktorantów Uniwersytetu,
8) jeden przedstawiciel jednostek międzywydziałowych.”
5) § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do kompetencji senatu należy podejmowanie uchwał w sprawach:
1) przyjęcia i zmiany Statutu,
2) przyjęcia i zmiany regulaminu studiów, regulaminu studiów doktoranckich, regulaminów studiów podyplomowych, zasad przyjęć na studia i studia doktoranckie, określenia limitu naboru na studia i studia doktoranckie,
3) tworzenia lub likwidacji kierunków studiów oraz specjalności na poszczególnych kierunkach studiów, przyjęcia wytycznych do tworzenia programów studiów, w tym planów studiów wyższych, programów i planów studiów doktoranckich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających,
4) określania efektów kształcenia, do których są dostosowane plany studiów i programy kształcenia i programy studiów, odpowiednio do poziomu i profilu kształcenia,
5) określenia zasad, warunków i trybu potwierdzania efektów uczenia oraz sposobu powoływania i trybu działania komisji weryfikujących efekty uczenia się,
6) ustalania głównych kierunków działalności Uniwersytetu,
7) ustalania zasad działania Uniwersytetu oraz wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych w zakresie wykonywania zadań Uniwersytetu,
8) określonych w ustawie o działalności leczniczej,
9) przyjęcia planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu,
10) zatwierdzania sprawozdania finansowego Uniwersytetu, zgodnie z ustawą o rachunkowości,
11) utworzenia własnego funduszu stypendialnego i określenia zasad przyznawania pracownikom, doktorantom i studentom pomocy z tego funduszu,
12) powołania Komisji Dyscyplinarnej do spraw Nauczycieli Akademickich Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
13) wszczynania postępowania o nadawanie tytułu doktora honoris causa, powoływanie promotora i recenzentów oraz podejmowanie uchwały o nadanie tytułu doktora honoris causa,
14) ustalania zasad przyznawania medali i odznak, o których mowa w § 3,
15) ustalania regulaminów określających zasady i tryb nadawania medali, Lauru oraz odznaki „Zasłużony dla Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie”,
16) realizacji innych zadań Uniwersytetu niezastrzeżonych przez obowiązujące przepisy do kompetencji innych organów,
17) powoływania konwentu,
18) określenia wzoru dyplomu ukończenia studiów, wzoru świadectwa ukończenia studiów podyplomowych oraz kursu dokształcającego.”
6) § 14 ust. 2 pkt. 2 otrzymuje brzmienie: „2) tworzenia jednostek ogólnouczelnianych, fundacji lub spółek prowadzących działalność gospodarczą, handlową, usługową, szkoleniową lub naukową, utworzenia akademickiego inkubatora przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnouczelnianej, fundacji lub spółki kapitałowej, prowadzących działalność usługową, szkoleniową lub naukową,”
7) § 17 ust. 3 pkt. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) tworzy, przekształca i likwiduje jednostki, o których mowa w § 35 ust. 1, na zasadach przyjętych w Statucie,
3) na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału tworzy i likwiduje studia podyplomowe oraz kursy dokształcające,”
8) § 20 skreśla się.
9) § 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do kompetencji rady wydziału należy uchwalanie:
1) planu rzeczowo-finansowego wydziału,
2) planów studiów i programów nauczania, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez senat,
3) planów i programów studiów doktoranckich, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu doktorantów, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez senat,
4) planów i programów studiów podyplomowych oraz kursów zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez senat,
5) wniosków w sprawie tworzenia i likwidacji kierunków studiów, specjalności na poszczególnych kierunkach, poziomów i profili kształcenia,
6) podejmowanie uchwał w sprawach realizacji innych zadań wydziału nie zastrzeżonych przez obowiązujące przepisy do kompetencji innych organów.”
10) § 23 ust. 2 pkt. 6 otrzymuje brzmienie: „6) wniosków dziekana w sprawie tworzenia i likwidacji studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających,”
11) § 23 ust. 3 pkt. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5) ustalanie zasad studiowania według indywidualnego programu i planu studiów,
6) zatwierdzanie efektów kształcenia nowo tworzonych kierunków studiów, poziomów i profili kształcenia oraz zmian efektów kształcenia na prowadzonych kierunkach studiów, poziomach i profilach kształcenia,”
12) § 28 i 30 skreśla się.
13) § 58 otrzymuje brzmienie:
„§ 58
1. Uniwersytet może utworzyć własny fundusz stypendialny na stypendia dla studentów, doktorantów i pracowników.
2. Źródła pozyskiwania środków w celu utworzenia funduszu, o którym mowa w ust. 1 oraz maksymalną wysokość stypendium, określa senat.
3. Studentom lub doktorantom może być przyznane stypendium niezależnie od innych form pomocy materialnej.
4. Szczegółowe zasady przyznawania stypendiów określają regulaminy wprowadzone zarządzeniem rektora w uzgodnieniu z przedstawicielami pracowników oraz właściwym organem samorządu studenckiego i samorządu doktorantów.
5. Indywidualne stypendia pracownikom przyznaje rektor.”
14) § 71 ust. 5 otrzymuje brzmienie: „5. Bieg okresu zatrudnienia na stanowisku adiunkta ulega zawieszeniu na czas trwania urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia, okresu pobierania przez pracownika zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego w związku z niezdolnością do pracy, w tym spowodowaną chorobą wymagającą rehabilitacji leczniczej, a także na czas pełnienia funkcji organów jednoosobowych i ich zastępców.”
15) § 80 otrzymuje brzmienie:
„§ 80
1. Rektor może udzielić nauczycielowi akademickiemu posiadającemu co najmniej stopień naukowy doktora, nie częściej niż raz na siedem lat zatrudnienia w Uniwersytecie, płatnego urlopu naukowego w wymiarze nieprzekraczającym roku w celu przeprowadzenia badań poza uczelnią.
2. Urlop, o którym mowa w ust. 1 udziela się na wniosek nauczyciela akademickiego. Wniosek o udzielenie urlopu składa się na formularzu, którego wzór określa rektor.
3. Do wniosku o udzielenie urlopu, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć:
1) harmonogram przedsięwzięć naukowych i/lub artystycznych przewidzianych do realizacji w trakcie urlopu ze wskazaniem miejsca ich wykonania, sporządzony według wzoru określonego przez rektora,
2) wykaz przewidywanych efektów końcowych,
3) wykaz dotychczasowych osiągnięć naukowych, dorobek publikacyjny lub/ i artystyczny, wykaz realizowanych projektów badawczych, wykaz patentów, wdrożeń, efekty współpracy międzynarodowej oraz z podmiotami gospodarczymi,
4) zobowiązanie do niewykonywania pracy w ramach stosunku pracy u innego pracodawcy, w czasie trwania urlopu,
5) inne dodatkowe dowody uzasadniające cel i potrzebę udzielenia płatnego urlopu naukowego.
4. Warunkiem otrzymania urlopu jest uzyskanie pozytywnej opinii kierownika jednostki organizacyjnej, rady wydziału, na którym zatrudniony jest nauczyciel akademicki oraz Senackiej Komisji Nauki.
5. Wniosek o udzielenie urlopu dla celów naukowych należy złożyć do rektora za pośrednictwem rady wydziału, na którym zatrudniony jest nauczyciel akademicki, w terminie do 15 maja.
6. Przewodniczący rady wydziału przekazuje rektorowi listę nauczycieli akademickich ubiegających się o urlop, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskami, o których mowa w ust.2, do dnia 30 maja.
7. Rektor udziela urlopu, o którym mowa w ust. 1, w terminie do 30 czerwca.
8. Nauczyciel akademicki może otrzymać urlop, o którym mowa w ust. 1, jeżeli nie spowoduje to zakłócenia pracy w zatrudniającej go jednostce organizacyjnej.
9. Podstawą pozytywnego rozliczenia urlopu, o którym mowa w ust. 1, jest sprawozdanie końcowe z realizacji przedsięwzięć naukowych i/lub artystycznych w trakcie urlopu sporządzone według wzoru określonego przez rektora.
10. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 9, należy złożyć do rektora w ciągu 30 dni od daty zakończenia urlopu, po uprzednim uzyskaniu opinii kierownika jednostki organizacyjnej, w której zatrudniony jest pracownik.
11. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 9, zatwierdza Rektor po uzyskaniu pozytywnej opinii Senackiej Komisji Nauki.
12. Niezłożenie sprawozdania, o którym mowa w ust. 9, w terminie wskazanym w ust. 10 lub uzyskanie negatywnej opinii Senackiej Komisji Nauki skutkuje odmową przyznania nagród oraz podwyżek wynagrodzenia pracownika na okres 3 lat.”
16) § 81 otrzymuje brzmienie:
„§ 81
1. Nauczyciel akademicki przygotowujący rozprawę doktorską może otrzymać płatny urlop naukowy w wymiarze nieprzekraczającym trzech miesięcy.
2. Przepis § 80 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do wniosku o udzielenie urlopu, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć:
1) dokumenty wskazane w § 80 ust. 3,
2) zaświadczenie o otwarciu przewodu doktorskiego,
3) opinię promotora.
4. Przepisy § 80 ust. 4-9 stosuje się odpowiednio.
5. Sprawozdanie końcowe należy złożyć do rektora w ciągu 30 dni od daty zakończenia urlopu, o którym mowa w ust. 1, po uprzednim uzyskaniu opinii kierownika jednostki organizacyjnej, w której zatrudniony jest pracownik oraz opinii promotora.
6. Przepisy § 80 ust. 11-12 stosuje się odpowiednio.”
17) § 82 otrzymuje brzmienie:
„§ 82
1. Nauczyciel akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, po przepracowaniu co najmniej 15 lat w Uniwersytecie, ma prawo do płatnego urlopu dla poratowania zdrowia w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia, jeżeli stan jego zdrowia wymaga powstrzymania się od pracy.
2. Łączny wymiar urlopu, o którym mowa w ust. 1, w całym okresie zatrudnienia nauczyciela akademickiego nie może przekroczyć jednego roku.
3. W przypadku, gdy urlop dla poratowania zdrowia jest wykorzystywany w częściach, kolejnego urlopu można udzielić nie wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia zakończenia ostatnio udzielonego urlopu.
4. Nauczyciel akademicki składa do Rektora podanie o skierowanie na badanie lekarskie. Wzór podania określa Rektor w drodze zarządzenia.
5. Rektor na podstawie podania, o którym mowa w ust. 4, kieruje nauczyciela akademickiego na badanie lekarskie.
6. Uprawniony lekarz orzeka o potrzebie udzielenia nauczycielowi akademickiemu urlopu dla poratowania zdrowia i określa czas potrzebny na przeprowadzenie zalecanego leczenia.
7. Rektor udziela urlopu dla poratowania zdrowia na podstawie orzeczenia lekarskiego wydanego przez uprawnionego lekarza.
8. Nauczycielowi akademickiemu oraz Uniwersytetowi przysługuje odwołanie od orzeczenia lekarskiego do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania nauczyciela lub ze względu na siedzibę Uniwersytetu.
9. Odwołanie wraz z uzasadnieniem wnosi się na piśmie w terminie czternastu dni od otrzymania orzeczenia lekarskiego za pośrednictwem uprawnionego lekarza, który wydał orzeczenie lekarskie.
10. Orzeczenie lekarskie wydane w trybie odwoławczym jest ostateczne.”
18) § 83 otrzymuje brzmienie:
„§ 83
1. Nauczyciel akademicki może otrzymać bezpłatny urlop na cele naukowe. Nauczyciel akademicki przedstawia wniosek dziekanowi lub kierownikowi jednostki pozawydziałowej, określając w nim cele i charakter pracy naukowej, jaką zamierza wykonać w czasie urlopu.
2. Wniosek powinien zawierać opinię kierownika jednostki organizacyjnej, w której nauczyciel akademicki jest zatrudniony.
3. Łączny wymiar bezpłatnego urlopu na cele naukowe w okresie zatrudnienia nie może przekraczać 12 miesięcy.
4. W szczególnych przypadkach, rektor może udzielić bezpłatnego urlopu na cele naukowe na okres dłuższy niż ten, o którym mowa w ust. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dodatkowe uzasadnienie udzielenia urlopu bezpłatnego na cele naukowe na okres dłuższy niż ten, o którym mowa w ust. 3.”
19) § 84 otrzymuje brzmienie:
„§ 84
1. Urlopów, o których mowa w § 80-81 i § 83 udziela rektor po zasięgnięciu opinii właściwego organu kolegialnego.
2. Pracownicy korzystający z urlopu, o którym mowa w § 82 nie mogą w tym czasie wykonywać pracy zarobkowej ani prowadzić działalności gospodarczej.”
20) § 88 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich w pierwszej instancji powołuje się Komisję Dyscyplinarną do spraw Nauczycieli Akademickich Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.”
21) § 89 otrzymuje brzmienie:
„§ 89
1. Uniwersytet prowadzi jednolite studia magisterskie, studia pierwszego i drugiego stopnia oraz studia trzeciego stopnia – studia doktoranckie.
2. Senat ustala, na wniosek rad wydziałów, zasady i tryb przyjmowania kandydatów na studia i studia doktoranckie.
3. Senat podejmuje uchwałę w sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów na studia oraz podaje ją do publicznej wiadomości do dnia 31 maja roku poprzedzającego rok akademicki, którego uchwała dotyczy.
4. Senat podejmuje uchwałę w sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów na studia doktoranckie oraz podaje ją do publicznej wiadomości do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego, w którym rozpoczyna się rok akademicki, którego uchwała dotyczy.
5. Utworzenie lub likwidacja określonego kierunku i specjalności, stopnia kształcenia oraz formy studiów następuje na podstawie uchwały Senatu podjętej na wniosek rady wydziału.
6. Organizację, tok studiów, studiów doktoranckich oraz prawa i obowiązki studentów i doktorantów określają regulaminy tych studiów.”
22) § 90 otrzymuje brzmienie:
„§ 90
1. Rekrutację na studia oraz studia doktoranckie prowadzą komisje rekrutacyjne powoływane na wydziale przez dziekana z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Rekrutację na studia osób przyjmowanych na podstawie uznania efektów uczenia się prowadzi dziekan wydziału.
3. Komisję rekrutacyjną do przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego na studia na nowo utworzonym wydziale powołuje rektor.
4. Organem odwoławczym w sprawie przyjęć na studia jest uczelniana komisja rekrutacyjna powołana przez rektora.
5. Organem odwoławczym w sprawie przyjęć na studia osób przyjmowanych na podstawie uznania efektów uczenia się jest rektor.
6. Organem odwoławczym w sprawie przyjęć na studia doktoranckie jest rektor.
7. Senat uczelni ustala warunki i tryb rekrutacji na jednolite studia magisterskie, studia pierwszego i drugiego stopnia, w tym prowadzonej w drodze elektronicznej, dla poszczególnych kierunków studiów. Uchwałę podaje się do wiadomości publicznej nie później niż do dnia 31 maja roku poprzedzającego rok akademicki, którego uchwała dotyczy i przesyła ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego. W przypadku uruchomienia nowego kierunku studiów senat podejmuje uchwałę i przesyła ją ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i ministrowi nadzorującemu uczelnię, podając ją niezwłocznie do publicznej wiadomości.”
23) § 93 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Student odbywający staż, o którym mowa w ust. 1, może otrzymać stypendium ze środków własnych uczelni w wysokości ustalonej przez Senat.”
§ 2
Realizację uchwały powierza się Rektorowi.
§ 3
Traci moc Zarządzenie Nr 83/2013 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 4 października 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania płatnych urlopów naukowych nauczycielom akademickim zatrudnionym w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Podmiot udostępniający: |
Biuro Rektora | ||
Wytworzono przez: |
SENAT | ||
Data wytworzenia: |
21 maja 2015 | ||
Opublikowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data opublikowania: |
28 stycznia 2021 19:44 | ||
Aktualizowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data aktualizacji: |
28 stycznia 2021 19:45 |