Sygnatura: US/586/2014
Wejście w życie: 27.10.2014
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: Brak dokumentów powiązanych.
UCHWAŁA Nr 586
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 28 października 2014 roku
w sprawie zmian w Statucie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Działając na podstawie § 14 ust. 1 pkt 1 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie stanowi się, co następuje:
§ 1
W Statucie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie:
1) § 13 otrzymuje brzmienie:
“§ 13
Posiedzenia organu kolegialnego
1. Organ kolegialny obraduje na posiedzeniach zwyczajnych, przewidzianych w terminarzu, o którym mowa w ust. 2, lub nadzwyczajnych.
2. Terminy posiedzeń zwyczajnych organu kolegialnego ustala się na dany rok akademicki. Posiedzenia zwyczajne organu kolegialnego zwoływane są nie rzadziej niż raz na dwa miesiące, z wyłączeniem okresu wakacji letnich. Przewodniczący organu kolegialnego wyznacza pierwsze posiedzenie organu kolegialnego w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia kadencji organu kolegialnego.
3. Posiedzenia organu kolegialnego zwołuje i przewodniczy im przewodniczący, którym jest:
1) rektor – w odniesieniu do senatu,
2) dziekan – w odniesieniu do rady wydziału.
4. W szczególnych przypadkach, gdy zwołanie posiedzenia organu kolegialnego przez jego przewodniczącego jest niemożliwe, posiedzenie zwołuje i przewodniczy mu w kolejności:
1) pierwszy zastępca przewodniczącego,
2) najstarszy wiekiem inny zastępca organu jednoosobowego.
5. W przypadku braku możliwości zwołania posiedzenia rady wydziału w trybie, o którym mowa w ust. 4, posiedzenie zwołuje rektor i wyznacza przewodniczącego posiedzenia spośród członków rady wydziału.
6. Posiedzenia nadzwyczajne są zwoływane przez przewodniczącego lub jego zastępcę albo na wniosek co najmniej 1/4 liczby członków organu kolegialnego w terminie do 7 dni od złożenia wniosku.
7. Powiadomienie o posiedzeniu organu kolegialnego, wraz z porządkiem obrad, podawane jest do wiadomości członkom organu kolegialnego w formie elektronicznej oraz ogłaszane na stronie internetowej Uniwersytetu lub wydziału:
1) nie później niż 7 dni przed datą posiedzenia zwyczajnego,
2) nie później niż 3 dni robocze przed datą posiedzenia nadzwyczajnego.
8. Uchwały organu kolegialnego zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jego członków, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
9. Uchwały organu kolegialnego są podejmowane w głosowaniach jawnych. Głosowania w sprawach osobowych wymagają głosowania tajnego.
10. Członek organu kolegialnego może złożyć wniosek w sprawie przeprowadzenia głosowania tajnego. Wniosek podlega głosowaniu w trybie jawnym.
11. Uchwały senatu wymagają formy pisemnej, zaewidencjonowania w rejestrze uchwał i ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej.
12. Uchwały rady wydziału wymagają formy pisemnej, zaewidencjonowania w rejestrze uchwał i zamieszczenia na stronie internetowej wydziału.
13. Uchwały organu kolegialnego podpisuje przewodniczący posiedzenia.
14. Z przebiegu posiedzenia organu kolegialnego sporządzany jest protokół w wersji pisemnej.
15. Organ kolegialny może uchwalić regulamin określający szczegółowe zasady pracy.”
2) skreśla się §15;
3) w § 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Rektor wyznacza jednego z prorektorów do pełnienia funkcji pierwszego zastępcy.”
4) skreśla się § 22;
5) w § 25 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: „3a. Dziekan wyznacza jednego z prodziekanów do pełnienia funkcji pierwszego zastępcy.”
6) § 77 otrzymuje brzmienie:
“§ 77
1. Zatrudnienie na stanowisku profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego na podstawie mianowania następuje na wniosek dziekana wydziału po zasięgnięciu opinii właściwej rady wydziału oraz opinii Senatu.
2. Zatrudnienie na stanowisku profesora nadzwyczajnego na podstawie umowy o pracę następuje na wniosek dziekana wydziału po zasięgnięciu opinii właściwej rady wydziału.
3. Zatrudnienie na pozostałe stanowiska nauczycieli akademickich następuje na wniosek dziekana wydziału lub kierownika jednostki pozawydziałowej po zasięgnięciu opinii właściwego organu kolegialnego.
4. Zatrudnienie w Uniwersytecie, jako dodatkowym miejscu pracy, na podstawie umowy o pracę następuje na wniosek dziekana wydziału lub kierownika jednostki pozawydziałowej po zasięgnięciu opinii właściwego organu kolegialnego.”
7) w Ordynacji wyborczej do organów uczelni, stanowiącej załącznik Nr 5 do Statutu, dodaje się § 17 w brzmieniu:
“§ 17
Zmiany składu organu kolegialnego podstawowej jednostki organizacyjnej w trakcie kadencji
1. W przypadku zmian w składzie osobowym podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu w trakcie kadencji, skutkujących niezachowaniem proporcji poszczególnych grup w składzie organu kolegialnego podstawowej jednostki organizacyjnej lub potrzebą powołania prodziekana, dokonuje się aktualizacji liczby:
1) członków organu kolegialnego – z zachowaniem przepisów określonych w § 21 Statutu oraz
2) elektorów Kolegium Elektorów do wyboru dziekana i prodziekanów (zwanego dalej: Kolegium Elektorów) – z zachowaniem przepisów określonych w § 9 ust. 2 ordynacji.
2. Aktualizacja, o której mowa w ust. 1, odbywa się w trybie:
1) wyborów uzupełniających w grupie pracowników podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu lub elektorów Kolegium Elektorów, w której liczba członków jest niezgodna z przepisami Statutu lub
2) wdrożenia procedury odwołania członka organu kolegialnego lub elektora Kolegium Elektorów wyłonionego w danej grupie.
3. Wniosek w sprawie konieczności aktualizacji składu organu kolegialnego podstawowej jednostki organizacyjnej składa do przewodniczącego wydziałowej komisji wyborczej osoba, która na podstawie przepisów Statutu jest uprawniona do zwołania posiedzenia organu kolegialnego.
4. Wniosek w sprawie konieczności aktualizacji składu Kolegium Elektorów składa do przewodniczącego wydziałowej komisji wyborczej dziekan.
5. W przypadku konieczności aktualizacji składu organu kolegialnego podstawowej jednostki organizacyjnej lub Kolegium Elektorów w grupie studentów lub doktorantów przepisy niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio. Wniosek w tej sprawie do przewodniczących samorządów: studenckiego lub doktoranckiego przekazuje przewodniczący wydziałowej komisji wyborczej.
6. Wydziałowa komisja wyborcza podejmuje uchwałę o odwołaniu wymaganej liczby członków z grupy pracowników podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu lub Kolegium Elektorów, rozpoczynając od członka (elektora), który uzyskał najmniejszą liczbę głosów.
7. W przypadku, gdy wyniki wyborów nie pozwalają na zastosowanie trybu, o którym mowa w ust. 6, przewodniczący wydziałowej komisji wyborczej składa wniosek do rady organu kolegialnego podstawowej jednostki organizacyjnej o odwołanie:
1) wszystkich przedstawicieli pracowników podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu w grupie, w której liczba członków jest niezgodna z przepisami określonymi w § 21 Statutu,
2) wszystkich elektorów Kolegium Elektorów wybranych w grupie pracowników, w której liczba członków jest niezgodna z przepisami określonymi w § 9 ust. 2 ordynacji.
Uchwała w tej sprawie jest podejmowana bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy statutowego składu rady. Po odwołaniu członków organu kolegialnego lub elektorów Kolegium Elektorów przewodniczący wydziałowej komisji wyborczej wszczyna procedurę przeprowadzenia wyborów uzupełniających w danej grupie pracowników.
8. Procedura aktualizacji składu organu kolegialnego podstawowej jednostki organizacyjnej powinna się zakończyć najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy, licząc od daty złożenia przez przewodniczącego organu kolegialnego wniosku, o którym mowa w ust. 3. Do tego okresu nie wlicza się okresów wolnych od zajęć dydaktycznych oraz sesji egzaminacyjnych, zgodnie z ramową organizacją roku akademickiego.”.
§ 2
Realizację uchwały powierza się Rektorowi.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Podmiot udostępniający: |
Biuro Rektora | ||
Wytworzono przez: |
SENAT | ||
Data wytworzenia: |
27 października 2014 | ||
Opublikowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data opublikowania: |
25 stycznia 2021 12:38 | ||
Aktualizowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data aktualizacji: |
25 stycznia 2021 12:38 |