Sygnatura: US/575/2014
Wejście w życie: 22.09.2014
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: US/773/2015 US/176/2013 US/296/2013
Uchwała Nr 575
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 23 września 2014 roku
w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim
Na podstawie art. 130 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz.U.2012.572 ze zm.), Senat uchwala co następuje:
§ 1
W danym roku akademickim, obowiązujący wymiar pensum dydaktycznego dla nauczycieli akademickich, wynosi:
1. pracownicy naukowo-dydaktyczni na stanowisku:
1) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
2) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora habilitowanego lub doktora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
3) profesora wizytującego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora habilitowanego lub doktora) - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
4) adiunkta - 240 godzin obliczeniowych rocznie,
5) asystenta - 240 godzin obliczeniowych rocznie;
2. pracownicy dydaktyczni na stanowisku:
1) starszego wykładowcy i wykładowcy - 360 godzin obliczeniowych rocznie,
2) lektora, instruktora (z tytułem zawodowym magistra lub równorzędnym) - 540 godzin obliczeniowych rocznie.
§ 2
1. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję organu jednoosobowego lub jego zastępcy oraz członka Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, Komisji Akredytacyjnej Akademickich Uczelni Medycznych, Komitetu Polityki Naukowej, Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Rady Narodowego Centrum Nauki oraz innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości:
1) rektorowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
2) prorektorowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
3) dziekanowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
4) prodziekanowi - 135 godzin obliczeniowych rocznie,
5) członkom: Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, Komitetu Polityki Naukowej, Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Rady Narodowego Centrum Nauki, Komisji Akredytacyjnej Akademickich Uczelni Medycznych – do 120 godzin obliczeniowych rocznie,
6) członkom innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra - do 180 godzin obliczeniowych rocznie.
2. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, zajmującemu stanowisko dyrektora Gabinetu Rektora, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości 180 godzin obliczeniowych rocznie.
3. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję redaktora naczelnego czasopisma naukowego, redagowanego w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego w wysokości:
1) 10 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu rocznym,
2) 20 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu półrocznym,
3) 40 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego w cyklu kwartalnym.
4. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję kierownika lub koordynatora w projekcie, Rektor może obniżyć wymiar pensum do wysokości:
1) pracownikowi naukowo-dydaktycznemu i dydaktycznemu pełniącemu ww. funkcje w projekcie w ramach programów badawczych i edukacyjnych Unii Europejskiej, zatrudnionemu na stanowisku:
a) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) – do 135 godzin obliczeniowych rocznie,
b) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 135 godzin obliczeniowych rocznie,
c) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 135 godzin obliczeniowych rocznie,
d) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
e) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
f) starszego wykładowcy i wykładowcy (ze stopniem naukowym doktora, tytułem zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych rocznie,
2) pracownikowi naukowo-dydaktycznemu i dydaktycznemu, pełniącemu ww. funkcje w projekcie badawczym, w których parametryczne wielkości kosztów pośrednich wynoszą nie mniej niż 25 %, zatrudnionemu na stanowisku:
a) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
b) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
c) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
d) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
e) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
f) starszego wykładowcy i wykładowcy (ze stopniem naukowym doktora, tytułem zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych rocznie
z zastrzeżeniem przepisów ust. 7 i 8.
5. Pracownikowi naukowo-dydaktycznemu pełniącemu inną, niż określono w ust. 4, pkt 1 i 2, kierowniczą funkcję w projekcie Rektor może obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości nie mniejszej niż określone w ust. 4, pkt 1 i 2, po przeprowadzeniu analizy kosztów realizacji projektu i kosztów wynikających z tytułu zmniejszenia pensum.
6. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego do wysokości, określonej w ust. 4 i 5 nie dotyczy przedłużonego aneksem do umowy, okresu realizacji projektu.
7. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego, o którym mowa w ust. 1-3 może nastąpić na podstawie pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora, z zastrzeżeniem przepisu ust. 8.
8. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego Rektora do wysokości określonej w ust. 1 pkt 1 następuje obligatoryjnie i nie wymaga złożenia pisemnego wniosku.
9. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego, o którym mowa w ust. 4 i 5 może nastąpić na podstawie pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora i merytorycznie zaopiniowanego przez dziekana wydziału.
10. Przepisy o obniżeniu wymiaru pensum dydaktycznego z tytułu pełnienia funkcji kierownika lub koordynatora w realizacji projektów w ramach programów edukacyjnych Unii Europejskiej, o których mowa w ust. 4 pkt. 1, stosuje się do projektów, których ostatecznymi beneficjentami są studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
11. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego może nastąpić wyłącznie z tytułu jednej podstawy prawnej, wskazanej w § 2 uchwały.
§ 3
1. Jednostką organizacyjną, w ramach której rozlicza się pensum dydaktyczne jest: instytut, katedra, zakład, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Studium Języków Obcych.
2. Godzinę obliczeniową stanowi trwająca 45 minut jedna efektywna godzina niżej wymienionych zajęć, rozliczanych w ramach pensum dydaktycznego:
1) wykładu, ćwiczeń wszystkich rodzajów oraz konwersatoriów i seminariów objętych planami studiów stacjonarnych i niestacjonarnych,
2) zajęć prowadzonych w ramach pracowni dyplomowej - magisterskiej,
3) zajęć prowadzonych w ramach pracowni dyplomowej - magisterskiej lub licencjackiej na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych,
4) zajęć na studiach doktoranckich,
5) zajęć realizowanych w ramach Kursu Doskonalenia Umiejętności Dydaktycznych dla Nauczycieli Akademickich UWM w Olsztynie.
§ 4
1. Ustala się następujące wskaźniki przeliczeniowe do zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli akademickich:
1) zajęcia dydaktyczne prowadzone w języku obcym w ramach pełnych cykli kształcenia, realizowanych w formie odpłatnej (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności neofilologicznych i lektoratów), na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora – wskaźnik 3.0,
2) zajęcia dydaktyczne prowadzone w języku obcym w ramach pełnych cykli kształcenia, realizowanych na podstawie porozumienia o prowadzeniu studiów z uczelniami zagranicznymi (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności neofilologicznych i lektoratów), na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora – wskaźnik 3.0,
3) prowadzenie w semestrze ćwiczeń z danego przedmiotu w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego np. ERASMUS+ z grupą studentów obcokrajowców o liczebności większej niż 15 osób, na wniosek dziekana i za zgodą właściwego prorektora – wskaźnik 3.0,
4) prowadzenie w semestrze ćwiczeń z danego przedmiotu w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego np. ERASMUS+ z udziałem studentów obcokrajowców, w liczbie mniejszej niż 16 osób na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora, zalicza się do pensum dydaktycznego godziny ustalone wg zasady: 6 godzin + n (n – oznacza liczbę obcokrajowców),
5) jedna godzina zajęć dydaktycznych przy sekcjach zwłok w prosektorium na Wydziale Nauk Medycznych - wskaźnik 1.2,
6) na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora stosuje się przelicznik 2.0:
a) do godzin obliczeniowych, określonych w § 6 ust. 1 i 3, z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej magisterskiej, licencjackiej i inżynierskiej studenta obcokrajowca,
b) do godzin obliczeniowych, określonych w § 6 ust. 2, z tytułu prowadzenia pracy magisterskiej studenta obcokrajowca wymagającej przeprowadzenia eksperymentów laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako „pracownia magisterska”,
7) za kierowanie studiami realizowanymi wg indywidualnego programu kształcenia i planu studiów, dziekan może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 5 godzin obliczeniowych rocznie za każdego studenta,
8) za sprawowanie opieki nad aktywnym kołem naukowym, dziekan może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 15 godzin obliczeniowych rocznie,
9) z tytułu pełnienia funkcji Pełnomocnika Rektora ds. Kół Naukowych, właściwy prorektor może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 20 godzin obliczeniowych rocznie,
10) z tytułu pełnienia funkcji wydziałowego koordynatora w ramach programu ERASMUS+ właściwy prorektor na wniosek dziekana może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu – 5 + n (n – oznacza liczbę studentów realizujących studia w ramach programu ERASMUS+) godzin obliczeniowych rocznie.
§ 5
1. Pensum dydaktyczne realizuje się na nieodpłatnych studiach stacjonarnych.
2. W przypadku niedopełnienia wymiaru pensum, o którym mowa w ust. 1, niedobór godzin dydaktycznych uzupełnia się wg kolejności:
1) zajęciami dydaktycznymi realizowanymi na odpłatnych studiach obcojęzycznych w ramach pełnych cykli kształcenia (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności neofilologicznych i lektoratów), z uwzględnieniem wskaźnika 3.0,
2) przelicznikiem prac dyplomowych studentów realizowanych na studiach stacjonarnych,
3) zajęciami dydaktycznymi realizowanymi na studiach niestacjonarnych,
4) przelicznikiem prac dyplomowych studentów realizowanych na studiach niestacjonarnych, z uwzględnieniem zapisu § 6 ust. 1 pkt. 2 oraz ust. 3 pkt. 2,
3. Przekroczenie wymiaru pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego spowodowane realizacją zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych oraz niestacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych i wynikającą stąd nadwyżkę godzin, traktuje się jako godziny ponadwymiarowe.
§ 6
1. Z tytułu prowadzenia pracy magisterskiej studenta wynikającej z programu studiów, po jej pozytywnej ocenie:
1) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim wykonał zajęcia dydaktyczne w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość iloczynu: 3 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
2) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim nie wykonał zajęć dydaktycznych w określonym wymiarze - zalicza się 3 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego wymiaru pensum dydaktycznego.
2. Z tytułu prowadzenia pracy magisterskiej studenta, wymagającej przeprowadzenia eksperymentów laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako „pracownia magisterska”, dziekan za zgodą rady wydziału może zaliczyć dodatkowo osobie prowadzącej 3 godziny obliczeniowe za każdą pracę.
3. Z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej licencjackiej lub inżynierskiej studenta, wynikającej z programu studiów, po jej pozytywnej ocenie:
1) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim wykonał zajęcia dydaktyczne w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość iloczynu: 2 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
2) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim nie wykonał zajęć dydaktycznych w określonym wymiarze - zalicza się 2 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego wymiaru pensum dydaktycznego.
4. Z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej licencjackiej i magisterskiej studenta na kierunkach artystycznych, która składa się z pracy teoretycznej oraz dzieła artystycznego, dziekan za zgodą rady wydziału może zaliczyć dodatkowo za każdą pracę osobie prowadzącej pracownię artystyczną:
1) 3 godziny obliczeniowe z tytułu prowadzenia pracowni magisterskiej,
2) 2 godziny obliczeniowe z tytułu prowadzenia pracowni licencjackiej.
5. Nauczyciel akademicki może prowadzić nie więcej niż 30 prac dyplomowych studentów.
6. Do prowadzenia pracy dyplomowej uprawniony jest nauczyciel akademicki zatrudniony w Uniwersytecie na podstawie umowy o pracę lub upoważniony przez radę podstawowej jednostki organizacyjnej pracownik naukowy pozauczelnianej jednostki badawczej.
§ 7
1. W przypadku, gdy nauczyciel akademicki nie ma możliwości wykonania pensum dydaktycznego, poprzez realizację zajęć wymienionych w § 5 ust. 2, dopuszcza się możliwość uzupełnienia niedoboru godzin do określonej wysokości pensum:
1) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych w zamiejscowych ośrodkach dydaktycznych (do zakończenia cyklu kształcenia),
2) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych na studiach podyplomowych i kursach dokształcających,
3) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych przez pracowników Studium Języków Obcych na kursach języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach programu „Erasmus+”,
4) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych z tytułu przeprowadzenia egzaminów kwalifikacyjnych z języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach programu „Erasmus+”,
5) liczbą godzin obliczeniowych dla nauczyciela akademickiego będącego kierownikiem wydziałowym lub opiekunem studenckich praktyk zawodowych lub pedagogicznych
(z wyłączeniem praktyk związanych z pracą magisterską, licencjacką lub inżynierską), przy czym maksymalna liczba godzin obliczeniowych zaliczona do pensum wynosi 20, a w zależności od okresu praktyki i liczby studentów jest proporcjonalnie mniejsza,
6) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych w ramach Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki, Uniwersytetu III Wieku oraz Uniwersytetu Dzieci.
2. Sposób uzupełnienia pensum dydaktycznego nauczycielowi akademickiemu liczbą godzin dydaktycznych, o których mowa w ust. 1, proponuje kierownik jednostki dydaktycznej w uzgodnieniu z dziekanem wydziału, a ostatecznie akceptuje właściwy prorektor. Ustalenia w tym zakresie powinny być dokonane przed złożeniem w Biurze ds. Kształcenia planów zajęć dydaktycznych nauczycieli akademickich, a także w czasie trwania roku akademickiego, jeżeli niedobór spowodowany jest zmniejszeniem liczby grup studenckich.
§ 8
1. Ustala się następującą liczebność grupy dla niżej wymienionych form i rodzajów zajęć dydaktycznych:
1) grupy wykładowe kierunkowe - cały rok studiów (moduł kształcenia),
2) grupy wykładowe specjalnościowe - cała specjalność,
3) grupy zajęć na studiach trzeciego stopnia:
a) z przedmiotów w zakresie: treści kształcenia ogólnego, treści rozwijających umiejętności dydaktyczne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, treści rozwijające umiejętności zawodowe przygotowujące do pracy o charakterze badawczym lub badawczo-rozwojowym - grupy łączone obejmujące uczestników studiów trzeciego stopnia kilku dyscyplin naukowych,
b) z seminarium doktoranckiego oraz zajęć z zakresu dziedziny nauki/dyscypliny naukowej - liczba uczestników studiów trzeciego stopnia w ramach danej dyscypliny naukowej,
4) grupy zajęć ćwiczeniowych, seminaryjnych, laboratoryjnych na kierunkach:
a) matematycznych, przyrodniczych, technicznych, rolniczych, leśnych oraz kierunkach z dziedziny nauk o zdrowiu - co najmniej 24 osoby,
b) humanistycznych, społecznych, ekonomicznych i prawnych - co najmniej 30 osób,
c) filologia (sp. filologie obce) – co najmniej 16 osób,
d) na kierunkach: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oraz edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej - co najmniej 10 osób,
e) na kierunkach: lekarskim, pielęgniarstwo, weterynaria, ratownictwo medyczne – wg odrębnych uregulowań prawnych,
5) grupy zajęć konwersatoryjnych - co najmniej 30 osób,
6) grupy zajęć seminaryjnych - dyplomowych – od 12 do 24 osób,
7) grupy zajęć z wychowania fizycznego i zajęć w sekcjach sportowych - wg odrębnych uregulowań prawnych,
8) grupy lektoratu języka obcego - co najmniej 24 osoby.
2. Na kierunkach eksperymentalnych, określonych w załączniku do uchwały, dopuszcza się możliwość prowadzenia zajęć dydaktycznych o charakterze ściśle laboratoryjnym i projektowym w grupach mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a. Wymiar godzinowy zajęć realizowanych w mniejszych grupach nie powinien przekroczyć 1/3 liczby godzin przewidzianych w planie studiów, z wyłączeniem wykładów. Dziekan ustala wykaz przedmiotów, na których realizacja ćwiczeń laboratoryjnych lub projektowych powinna odbywać się w grupach o liczebności od 12 do 16 osób, określając liczbę godzin dydaktycznych oraz skutki finansowe z tytułu wzrostu liczby godzin ponadwymiarowych. Ostateczną liczebność poszczególnych grup ćwiczeniowych akceptuje właściwy prorektor, na wniosek dziekana wydziału.
3. Przy określaniu wymiaru godzin zajęć dydaktycznych planowanych do realizacji w grupach mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a, w pierwszej kolejności należy uwzględnić zajęcia dydaktyczne, prowadzone w warunkach wymagających zachowania szczególnych norm bezpieczeństwa.
4. Dziekan, w trakcie roku akademickiego, zobowiązany jest do monitorowania liczby studentów każdego roku danego kierunku studiów oraz specjalności, a w przypadku, gdy liczba studentów ulegnie zmianie, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
5. W jednostce międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej podziału na grupy studenckie dokonuje kierownik jednostki, a w przypadku gdy liczba studentów ulegnie zmianie w czasie trwania roku akademickiego, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
§ 9
1. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych koniecznością realizacji programu kształcenia, nauczyciel akademicki może być zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych. Liczba godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać dla pracowników naukowo-dydaktycznych ¼ a dla pracowników dydaktycznych ½ pensum.
2. Prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze przekraczającym odpowiednio ¼ lub ½ pensum może być powierzone po uzyskaniu pisemnej zgody pracownika. Podpisanie „Karty planowanego obciążenia dydaktycznego” jest równoważne z wyrażeniem zgody na podjęcie realizacji przydzielonych zajęć dydaktycznych.
3. W przypadku zmiany przydziału zajęć dydaktycznych nauczyciela akademickiego wymagana jest korekta „Karty planowanego obciążenia dydaktycznego” oraz wykazu obciążeń wszystkich pracowników jednostki organizacyjnej Uniwersytetu.
§ 10
Nauczyciel akademicki w okresie trwania stażu naukowego lub praktyki zawodowej zwolniony jest z obowiązku prowadzenia zajęć dydaktycznych w wysokości 1/30 wymiaru pensum dydaktycznego za każdy tydzień stażu naukowego lub praktyki zawodowej odbywanej w okresie realizacji zajęć dydaktycznych.
§ 11
1. Nauczycielowi akademickiemu za zajęcia dydaktyczne wykonane ponad pensum ustalone w § 1 ust. 1 i 2 przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
2. Wysokość wynagrodzenia za jedną godzinę zajęć dydaktycznych ponad ustalone pensum określa Rektor w drodze decyzji.
§ 12
1. W przypadku obniżenia wymiaru pensum dydaktycznego, liczba wykonanych godzin dydaktycznych nie może przekroczyć wartości obniżonego wymiaru pensum dydaktycznego.
2. W sytuacji przekroczenia wartości obniżonego wymiaru pensum dydaktycznego, Rektor ma prawo cofnąć zgodę na jego obniżenie.
§ 13
1. Organizacja procesu dydaktycznego w jednostkach dydaktycznych nie może spowodować przekroczenia środków finansowych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki.
2. Przy planowaniu zajęć dydaktycznych w jednostkach organizacyjnych wydziału, należy stosować zasadę równomiernego obciążenia liczbą godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich danej jednostki.
3. Przy planowaniu zajęć dydaktycznych nauczycielowi akademickiemu, w pierwszej kolejności należy uwzględnić zajęcia realizowane na studiach stacjonarnych.
4. Za prawidłowy przydział i rozliczenie wykonania zajęć dydaktycznych odpowiedzialny jest kierownik jednostki organizacyjnej.
5. Nadzór nad organizacją procesu dydaktycznego, z zachowaniem zasady, o której mowa w ust. 1, pełni dziekan.
§ 14
Tracą moc:
1) Uchwała Nr 176 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim,
2) Uchwała Nr 296 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 25 października 2013 roku zmieniająca Uchwałę Nr 176 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim.
§ 15
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Załącznik do Uchwały Nr 575 - pensum dydaktyczne w 2014-2015.pdf |
Podmiot udostępniający: |
Biuro Rektora | ||
Wytworzono przez: |
SENAT | ||
Data wytworzenia: |
22 września 2014 | ||
Opublikowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data opublikowania: |
25 stycznia 2021 10:37 | ||
Aktualizowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data aktualizacji: |
1 lutego 2021 12:41 |