Sygnatura: US/494/2019
Wejście w życie: 30.09.2019
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: US/399/2023 US/618/2019 US/702/2020 US/433/2023 US/130/2021 US/252/2022 US/414/2023
UCHWAŁA Nr 494
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 21 maja 2019 roku
w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Działając na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.), art. 227 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669) oraz § 14 ust. 1 pkt 1 i 98 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowi się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwany dalej „Statutem”, stanowiący załącznik Nr 1 do uchwały.
§ 2
- Osoby, które były członkami Senatu kadencji 2016-2020 w dniu 30 września 2019 r. pozostają w składzie Senatu do końca kadencji 2016-2020.
- Wybory uzupełniające do Senatu do upływu kadencji, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się w oparciu o dotychczas obowiązujące zasady, z zastrzeżeniem, że osoby kandydujące muszą spełnić wymagania określone w Ustawie i Statucie.
- Komisja do spraw Oceny Nauczycieli Akademickich dla Jednostek Pozawydziałowych z dniem wejścia w życie Statutu staje się Komisją do spraw Oceny Nauczycieli Akademickich zatrudnionych w Jednostkach Ogólnouczelnianych w rozumieniu Statutu.
- Rektor wyda zarządzenia, o których mowa w § 4 ust. 3 i 5, § 5 ust. 6, § 15 ust. 2 pkt 1 lit. c oraz § 16 ust. 5 pkt 2 Statutu, w terminie trzech miesięcy od wejścia w życie Statutu.
- Komisja Rektorska do spraw Godności Honorowych z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu staje się Komisją Rektorską do spraw Godności Honorowych w rozumieniu Statutu. Do uzupełnienia składu Komisji stosuje się zasady, o których mowa w § 2 ust. 2 Załącznika nr 1 do Statutu.
- Z dniem powołania Uniwersyteckiej Rady Doskonałości Naukowej i Rady Edukacyjnej rozwiązują się odpowiednio: Senacka Komisja do spraw Nauki i Senacka Komisja do spraw Dydaktycznych.
- Do dnia 30 września 2021 r. rady naukowe dyscyplin można utworzyć dla dyscyplin posiadających co najmniej kategorię naukową B.
- Rektor powołuje członków rad naukowych dyscyplin i ich przewodniczących w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 grudnia 2021 r.
- Rektor powołuje członków rad naukowych szkół doktorskich i dyrektorów szkół doktorskich w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 sierpnia 2021 r.
- Rektor powołuje członków Uniwersyteckiej Rady Doskonałości Naukowej i jej przewodniczącego w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 grudnia 2020 r.
- Rektor powołuje członków Rady Edukacyjnej i jej przewodniczącego w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 sierpnia 2020 r.
- Rektor powołuje prorektorów i wyznacza swojego pierwszego zastępcę w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 sierpnia 2020 r.
- Rektor powołuje dziekanów, dyrektora filii, prodziekanów oraz wicedyrektora filii w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 sierpnia 2020 r. Przepis § 33 ust. 5 nie stosuje się.
- Kadencja Uczelnianego Kolegium Elektorów powołanego w 2016 r. trwa do dnia 28 lutego 2020 r. Wybory uzupełniające w tej kadencji przeprowadza na podstawie przepisów Załącznika Nr 5 „Ordynacja wyborcza” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, o którym mowa w § 5.
- W skład Uczelnianego Kolegium Elektorów na kadencję 2020-2024 wchodzą:
1) członkowie Senatu, którego kadencja upływa w roku wyborów,
2) wybrani elektorzy. - Wybór elektorów, o których mowa w ust. 15 pkt. 2, odbywa się zgodnie z następującymi zasadami:
1) z grona samodzielnych nauczycieli akademickich – z każdego wydziału wybierana jest 1 osoba na zebraniu wyborczym tego grona pracowników,
2) z grona pozostałych nauczycieli akademickich – z każdego wydziału wybierana jest 1 osoba na zebraniu wyborczym tego grona pracowników,
3) z grona studentów – wybieranych jest 5 osób na zebraniu wyborczym wszystkich studentów Uniwersytetu,
4) z grona doktorantów – wybierana jest 1 osoba na zebraniu wyborczym wszystkich doktorantów Uniwersytetu,
5) z grona pracowników niebędących nauczycielami akademickimi – wybierana jest 1 osoba na zebraniu wyborczym tego grona pracowników Uniwersytetu,
6) z grona członków działających w Uniwersytecie związków zawodowych – wybierane są 2 osoby, z czego nie więcej niż po 1 przedstawicielu z każdego związku na wspólnym zebraniu prezydiów związków zawodowych. - Kadencja Uczelnianej Komisji Wyborczej oraz wydziałowych komisji wyborczych powołanych w 2015 r., trwa do dnia 15 listopada 2020 r.
- Jednostki organizacyjne i wewnętrzne o nazwach istniejących przed dniem wejścia w życie Statutu stają się jednostkami odpowiedniego typu o tych samych nazwach.
- Jednostka organizacyjna Uniwersytetu, która w dniu wejścia w życie Statutu, nie spełnia warunków określonych dla tej jednostki, podlega przekształceniu lub likwidacji w terminie do 31 grudnia 2020 r. z wyjątkiem wydziałów którym przypisano jedną dyscyplinę naukową, która w wyniku ewaluacji jakości naukowej uzyskała kategorię C – w tym wypadku przepisy § 41 ust. 8-10 stosuje się od dnia wejścia w życie Statutu, z zastrzeżeniem ust. 20.
- Wydział Nauk o Zdrowiu w terminie do 31 grudnia 2019 r. ulega przekształceniu w Szkołę Zdrowia Publicznego. Szkołą Zdrowia Publicznego kieruje dyrektor. Do Szkoły Zdrowia Publicznego i kierującego nią dyrektora przepisy Statutu dotyczące filii i dyrektora filii stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 21.
- Dyrektorem Szkoły Zdrowia Publicznego może zostać samodzielny nauczyciel akademicki, zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy.
- Dyrektor Szkoły Zdrowia Publicznego pełni funkcję kierowniczą w rozumieniu § 22 Statutu.
- Wydział Lekarski i Szkoła Zdrowia Publicznego, o której mowa w ust. 20, tworzą Collegium Medicum, pomimo niespełniania wymogów, o których mowa w § 32 ust. 2 Statutu, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
- Collegium Medicum, o którym mowa w ust. 23, nadzoruje prorektor właściwy do spraw Collegium Medicum, Przepis § 32 ust. 3 Statutu stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 25.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 23, prorektor właściwy do spraw Collegium Medicum pełni funkcję nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
- W skład Rady Collegium Medicum oraz Rady Edukacyjnej wchodzi również dyrektor Szkoły Zdrowia Publicznego.
- Kadencja kierowników wydziałowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek ogólnouczelnianych pełniących swoje funkcje w dniu wejścia w życie Statutu, trwa do dnia 31 grudnia 2020 r.
- Nauczyciel akademicki zatrudniony w jednostce ogólnouczelnianej na stanowisku starszego wykładowcy z dniem 1 października 2020 r. przenoszony jest odpowiednio na stanowisko starszego lektora lub trenera po spełnieniu wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajmowania stanowiska.
- Nauczyciel akademicki zatrudniony w jednostce ogólnouczelnianej na stanowisku wykładowcy z dniem 1 października 2020 r. przenoszony jest odpowiednio na stanowiska lektora lub instruktora po spełnieniu wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajmowania stanowiska.
- Nauczyciel akademicki zatrudniony na wydziale na stanowisku starszego wykładowcy ze stopniem naukowym doktora lub doktora w zakresie sztuki z dniem 1 marca 2020 r. przechodzi na stanowisko adiunkta w grupie pracowników dydaktycznych.
- Nauczyciel akademicki na wydziale zatrudniony na stanowisku starszego wykładowcy bez stopnia naukowego doktora lub doktora w zakresie sztuki lub wykładowcy z dniem 1 marca 2020 r. przechodzi na stanowisko asystenta w grupie pracowników dydaktycznych.
- Nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego lub starszego dokumentalisty dyplomowanego z dniem 1 października 2020 r. przechodzi odpowiednio na stanowisko kustosza dyplomowanego lub dokumentalisty dyplomowanego.
- Nauczyciele akademiccy, którzy zadeklarowali co najmniej 75% wymiaru czasu pracy do prowadzenia działalności naukowej w danej dyscyplinie naukowej, jeżeli nie są zatrudnieni na wydziale, na którym podlega ona ewaluacji, są zobowiązani do zmiany miejsca zatrudnienia na właściwy wydział najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 34.
- W uzasadnionych przypadkach, po uprzednim uzyskaniu zgody Rektora, termin, o którym mowa w ust. 33, może być wydłużony do dnia 31 sierpnia 2025 r.
- Rektor przyporządkuje prowadzone na Uniwersytecie kierunki, poziomy i profile kształcenia do wydziałów lub filii, które nimi administrują, w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu.
- Nadzór merytoryczny nad studiami doktoranckimi rozpoczętymi przed rokiem akademickim 2019/2020 w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. sprawuje właściwa rada naukowa dyscypliny.
- Nadzór administracyjny nad studiami doktoranckimi rozpoczętymi przed rokiem akademickim 2019/2020 w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. sprawuje właściwy kierownik studiów doktoranckich.
- Komisje stypendialne właściwe w sprawach pomocy materialnej dla doktorantów kształcących się w ramach studiów doktoranckich funkcjonują do dnia 31 grudnia 2023 r.
§ 3
- Zachowują moc uchwały, zarządzenia, regulaminy i instrukcje wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, jeśli są zgodne ze Statutem.
- Senat i Rektor są zobowiązani wprowadzić lub dostosować do postanowień Statutu wewnętrzne akty prawne w terminie do dnia 30 września 2020 roku, chyba że przepisy powszechne przewidują inny termin.
§ 4
Realizację uchwały powierza się Rektorowi.
§ 5
Traci moc Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadzony Uchwałą Nr 785 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 25 listopada 2011 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wraz z późniejszymi zmianami.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 roku.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
STATUT - Załącznik do Uchwały Nr 494 - ostateczne.pdf |
Załączniki do STATUTU - ostateczne.pdf |
Uchwała Nr 494_2019.pdf |
Podmiot udostępniający: |
Biuro Rektora | ||
Wytworzono przez: |
SENAT | ||
Data wytworzenia: |
20 maja 2019 | ||
Opublikowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data opublikowania: |
5 marca 2021 13:15 | ||
Aktualizowano przez: |
Zofia Konopka | ||
Data aktualizacji: |
21 listopada 2024 14:05 |