Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/493/2019

Wejście w życie: 20.05.2019

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: Brak dokumentów powiązanych.

UCHWAŁA NR 493
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 21 maja 2019 roku

w sprawie poprawek do projektu Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie 

Działając na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.), art. 227 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669) oraz § 14 ust. 1 pkt 1 i 98 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowi się, co następuje:

§ 1

Wprowadza się następujące zmiany do projektu Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie:

1) Preambuła i Misja Uniwersytetu otrzymują brzmienie:
„PREAMBUŁA
My – wspólnota Almae Matris Warmiensis et Masuriensis – świadomi, że na Warmii żył i pracował światowej sławy uczony Mikołaj Kopernik, pamiętamy o tym, że dzięki osiągnięciom olsztyńskiego środowiska naukowego i tutejszym tradycjom szkolnictwa wyższego 1 września 1999 roku erygowano Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Kierując się odpowiedzialnością za skuteczne jego funkcjonowanie oraz jego prestiż, wysoką rangę naukową, dydaktyczną i etyczną, ten oto Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie przyjmujemy. Postanawiamy wspólnie szanować go i przestrzegać.  
MISJA UNIWERSYTETU
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie za swoją misję przyjmuje: kształcenie absolwentów i kadry naukowej na możliwie najwyższym poziomie merytorycznym, prowadzenie badań naukowych wynikających z potrzeb gospodarki i życia społecznego regionu, Kraju i państwa, twórcze podtrzymywanie i rozwijanie kultury narodowej rozumianej jako dziedzictwo europejskie i ogólnoludzkie.
Badania naukowe i nauczanie opieramy na zasadzie wolności w poszukiwaniu prawdy. Celem zarówno  istnienia Uniwersytetu, jak i osobistego zaangażowania członków wspólnoty akademickiej, jest urzeczywistnianie humanizmu, idei demokracji oraz trwałych wartości śródziemnomorskiego kręgu kulturowego. Uniwersytet szanuje godność i prawa człowieka. Codzienna aktywność badawcza, dydaktyczna, organizacyjna, kulturotwórcza Uniwersytetu wypływa z poczucia odpowiedzialności za losy Ojczyzny.”;

2) § 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W skład Senatu wchodzi 50 członków:

1) Rektor;
2) 26 przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach profesora i profesora uczelni przy zachowaniu zasady, że każdy wydział jest reprezentowany przez co najmniej jedną osobę;
3) 10 przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich, przy zachowaniu zasady, że każdy wydział nie może być reprezentowany przez więcej niż 1 osobę;
4) 3 przedstawicieli pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
5) 9 studentów;
6) 1 doktorant.”;

3) § 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. W posiedzeniach Senatu uczestniczą z głosem doradczym niebędący członkami Senatu: prorektorzy, dziekani, dyrektorzy filii, Kanclerz, Kwestor, Dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej oraz radca prawny.”;
4) § 12 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. W przypadku, gdy zwołanie posiedzenia organu kolegialnego przez jego przewodniczącego jest niemożliwe, posiedzenie zwołuje i prowadzi obrady:

1) najstarszy wiekiem członek Rady Uczelni – w odniesieniu do Rady Uczelni,
2) najstarszy wiekiem członek Senatu posiadający co najmniej stopień doktora – w odniesieniu do Senatu.”;

5) § 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rada naukowa szkoły doktorskiej jest jej organem kolegialnym, do którego kompetencji należy:

1) opracowywanie programu kształcenia w szkole doktorskiej;
2) ustalanie trybu i warunków przeprowadzania konkursu podczas rekrutacji do szkoły doktorskiej;
3) zatwierdzanie indywidualnego planu badawczego doktoranta, zawierającego w szczególności harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej;
4) zatwierdzanie wzoru karty oceny śródokresowej doktoranta, którą opracowuje dyrektor szkoły doktorskiej;
5) rozpatrywanie odwołań od negatywnej oceny śródokresowej;
6) wskazywanie do zaopiniowania kandydatów na promotorów właściwej radzie naukowej dyscypliny.”;

6) § 20 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Radę Edukacyjną powołuje Rektor na okres kadencji. Kadencja Rady Edukacyjnej trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 września roku, w którym został wybrany Rektor.”;
7) § 28 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Przewodniczący rady naukowej dyscypliny podlega okresowej ocenie w zakresie pełnionej funkcji na zasadach określonych przez Rektora zarządzeniem. Negatywna ocena działalności przewodniczącego rady naukowej dyscypliny stanowi podstawę odwołania go przez Rektora przed upływem kadencji po zasięgnięciu opinii rady naukowej dyscypliny.”;
8) § 29 ust. 8 otrzymuje brzmienie: „8. Dyrektor szkoły doktorskiej podlega okresowej ocenie w zakresie pełnionej funkcji, na zasadach określonych przez Rektora zarządzeniem. Negatywna ocena działalności dyrektora szkoły doktorskiej skutkuje odwołaniem go przez Rektora przed upływem kadencji.”;
9) § 35 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Na wydziale mogą być tworzone jednostki pomocnicze.”;
10) § 38 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, funkcjonują jako studium.”;
11) § 54 ust. 7 otrzymuje brzmienie: „7. W przypadku konieczności uzupełnienia składu komisji, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się wybory uzupełniające, do których stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2-6.”;
12) skreśla się ust. 8 w § 54;
13) rozdział IV w dziale IV  „Mienie i gospodarka finansowa Uniwersytetu” otrzymuje tytuł: „Fundusze Uniwersytetu”;
14) § 67 otrzymuje brzmienie:

„§ 67. Uczelniany Fundusz Badawczy

1. Uniwersytet może tworzyć Uczelniany Fundusz Badawczy przeznaczony na finansowanie działalności naukowej.
2. Środki funduszu, o którym mowa w ust. 1, mogą pochodzić z  subwencji oraz darowizn lub zapisów. 
3. Zasady funkcjonowania funduszu, o którym mowa w ust. 1, określa Rektor w drodze zarządzenia.”;

15) w związku ze zmianą, o której mowa w pkt 14, zmianie ulegają zawarte w projekcie numery paragrafów poczynając od § 67 do § 76;
16) § 14 załącznika nr 3 „Ordynacja wyborcza” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie otrzymuje brzmienie:

„§ 14. Wybory do Senatu

1. Każdy wydział dokonuje wyboru trzech kandydatów na członków Senatu z grupy przedstawicieli, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 Statutu. Wybory przeprowadza wydziałowa komisja wyborcza na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników wydziału. Kandydat, który uzyska największą liczbę głosów zostaje członkiem Senatu. Pozostali dwaj kandydaci przechodzą do drugiej tury głosowania.
2. Przewodniczący wydziałowej komisji wyborczej lub przewodniczący zebrania wyborczego na wydziale przekazuje przewodniczącemu Uczelnianej Komisji Wyborczej niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych, informację o przedstawicielach do Senatu wybranych na zebraniach wyborczych, o których mowa w ust. 1.
3. Każda jednostka ogólnouczelniana, która zatrudnia nauczycieli akademickich, dokonuje wyboru dwóch kandydatów na członków Senatu z grupy przedstawicieli, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 Statutu. Wybory przeprowadza Uczelniana Komisja Wyborcza na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników Uniwersytetu. Wybrani kandydaci przechodzą do drugiej tury głosowania.
4. Drugą turę głosowania, o której mowa w ust. 1 i 3, przeprowadza Uczelniana Komisja Wyborcza na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników Uniwersytetu spośród kandydatów wyłonionych na wydziałach i w jednostkach ogólnouczelnianych.
5. Wybory przedstawicieli, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt. 3 Statutu, przeprowadza Uczelniana Komisja Wyborcza na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników Uniwersytetu spośród kandydatów wyłonionych na wydziałach. Wybory kandydatów w liczbie maksymalnie dwóch z każdego wydziału przeprowadza wydziałowa komisja wyborcza na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników wydziału.
6. Wybory przedstawicieli, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt. 4 Statutu, przeprowadza Uczelniana Komisja Wyborcza na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników Uniwersytetu spośród kandydatów, którzy przedstawią listę z poparciem minimum 30 osób z tej grupy pracowników.
7. Przedstawicieli, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt. 5 Statutu, wybiera się zgodnie z regulaminem samorządu studenckiego.
8. Przewodniczący samorządu studenckiego przekazuje przewodniczącemu Uczelnianej Komisji Wyborczej niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych, informację o przedstawicielach do Senatu wybranych na zebraniu wyborczym, o którym mowa w ust. 7.
9. Przedstawiciela, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt. 6 Statutu, wybiera się zgodnie z regulaminem samorządu doktorantów.
10. Przewodniczący samorządu doktorantów przekazuje przewodniczącemu Uczelnianej Komisji Wyborczej niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych, informację o przedstawicielu do Senatu wybranym na zebraniu wyborczym, o którym mowa w ust. 9.
11. W przypadku wyborów członków Senatu z grup, o których mowa w ust. 4-6, Uczelniana Komisja Wyborcza tworzy listę rankingową kandydatów. 
12. Przewodniczący Uczelnianej Komisji Wyborczej sporządza informację o członkach Senatu na kolejną kadencję i przekazuje ją Rektorowi.”;

17) § 1 ust. 6 otrzymuje brzmienie: „6. Nadzór nad działalnością Uniwersytetu w zakresie wskazanym w ustawie sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, a wobec Wydziału Teologii ponadto Arcybiskup Metropolita Warmiński, jako Wielki Kanclerz Wydziału Teologii.”;
18) § 14 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie: „2) przeprowadzania postępowań habilitacyjnych i doktorskich, w tym podejmowanie uchwał w sprawie nadania lub odmowy nadania stopni naukowych oraz stopni naukowych w zakresie sztuki;”;
19) § 23 ust. 5 otrzymuje brzmienie: „5. Czynności z zakresu indywidualnych spraw studenckich wykonuje prorektor właściwy do spraw studenckich, uprzednio pozytywnie zaopiniowany przez samorząd studencki. Samorząd studencki jest zobowiązany zaopiniować kandydata w terminie 3 dni roboczych od doręczenia propozycji Rektora w tym zakresie. Brak opinii we wskazanym terminie uznaje się za opinię pozytywną.”
20) skreśla się pkt 9 w § 24 ust 3;
21) w związku ze zmianą, o której mowa w ust. 20 następuje przenumerowanie w § 24 ust. 3 pkt. 10-22;
22) skreśla się pkt 6 i 7 w § 26 ust. 5;
23) w związku ze zmianą, o której mowa w ust. 22 następuje przenumerowanie w § 26 ust. 5 pkt. 8-20;
24) § 30 otrzymuje brzmienie:

„§ 30.  Kanclerz 

1. Kanclerz jest pełnomocnikiem Rektora w zakresie ustalonym w zarządzeniu Rektora o podziale kompetencji i udzielonym mu pełnomocnictwie.
2. Rektor może odwołać Kanclerza w każdym czasie w przypadku niewywiązywania się przez niego z obowiązków wynikających ze Statutu oraz pełnomocnictwa.”;

25) § 39 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Jednostką ogólnouczelnianą kieruje kierownik lub dyrektor, zwany dalej kierownikiem, powoływany przez Rektora na okres kadencji.”;
26) § 41 ust. 4-7 otrzymuje brzmienie:

„4. Z zastrzeżeniem ust. 5, z inicjatywą utworzenia lub przekształcenia jednostki, wchodzącej w skład struktury wydziału może wystąpić dziekan. 
5. Z inicjatywą utworzenia lub przekształcenia katedry w instytucie może wystąpić dyrektor instytutu.
6. Z zastrzeżeniem ust. 11, wniosek o likwidację jednostki organizacyjnej musi zawierać uzasadnienie oraz określać terminy i tryb przekazania majątku i obowiązków przez osoby dotychczas za nie odpowiedzialne, rozliczenia osób odpowiedzialnych za działalność likwidowanej jednostki.
7. Wniosek o likwidację jednostki może złożyć podmiot uprawniony do złożenia wniosku o utworzenie lub przekształcenie jednostki.”;

27) skreśla się pkt 1 w § 47 ust. 4;
28) w związku ze zmianą, o której mowa w ust. 28 następuje przenumerowanie w § 47 ust. 4 pkt 2-3;
29) § 47 ust. 6 otrzymuje brzmienie: „6. Każdy z członków komisji składa oświadczenie w przedmiocie tego, czy kandydat jest dla niego osobą, o jakiej mowa w art. 118 ustawy. W przypadku odpowiedzi twierdzącej członek komisji zobowiązany jest do wyłączenia się z prac komisji.”;
30) § 57 otrzymuje brzmienie:

„§ 57.  Rekrutacja na studia wyższe

1. Rekrutację na studia wyższe prowadzą komisje rekrutacyjne, powoływane  przez Rektora. 
2. Rektor prowadzi rekrutację na studia osób przyjmowanych na podstawie uznania efektów uczenia się. Od decyzji odmownej przysługuje wniosek do Rektora o ponowne rozpatrzenie sprawy.
3. Organem odwoławczym w sprawie przyjęć na studia wyższe jest Rektor.”;

31) § 60 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Kadencja komisji, o których mowa w ust. 1 i 2, trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji Senatu.”;
32) § 2 ust. 5 pkt 3 załącznik nr 3 „Ordynacja wyborcza” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie otrzymuje brzmienie: „3) z grona studentów i doktorantów – wybierani są przedstawiciele w liczbie ustalonej zgodnie z zasadą określoną w ust. 3; liczbę studentów i doktorantów, określa Uczelniana Komisja Wyborcza;”;
33) § 9 ust 3 załącznik nr 3 „Ordynacja wyborcza” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie otrzymuje brzmienie: „3. Szczególne zasady kadencyjności przedstawicieli studentów i doktorantów w organach wyborczych Uniwersytetu określają odpowiednio regulaminy samorządu studenckiego i samorządu doktorantów.”;
34) tabela 3b zawarta w załączniku nr 4 „Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych i badawczych oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk w grupie pracowników dydaktycznych na wydziałach” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie otrzymuje brzmienie: 

„Tabela 3b

Punktacja za publikacje
od 1.01.2019 r. do 31.12.2018 r.
300 pkt. (monografia, poziom II) 50 pkt.
200 pkt. 50 pkt.
150 pkt. (redakcja monografii, poziom II) 5 pkt.
140 pkt. 45 pkt.
100 pkt.  35 pkt.
100 pkt. (monografia, poziom I) 25 pkt.
75 pkt. (rozdział w monografii, poziom II) 5 pkt.
70 pkt. 25 pkt.
40 pkt. 15 pkt.
20 pkt. (z list MNiSW) 10 pkt.
20 pkt.  (rozdział w monografii  i redakcja monografii, poziom I) 5 pkt.”

35) tabela 4b zawarta w załączniku nr 4 „Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych i badawczych oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk w grupie pracowników dydaktycznych na wydziałach” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie otrzymuje brzmienie: 

„Tabela 4b

Punktacja za publikacje
od 1.01.2019 r. do 31.12.2018 r.
300 pkt. (monografia, poziom II) 50 pkt.
200 pkt. 50 pkt.
150 pkt. (redakcja monografii, poziom II) 5 pkt.
140 pkt. 45 pkt.
100 pkt. 
35 pkt.
100 pkt. (monografia, poziom I)
25 pkt.
75 pkt. (rozdział w monografii, poziom II)
5 pkt.
70 pkt.
25 pkt.
40 pkt. 15 pkt.
20 pkt. (z list MNiSW) 10 pkt.
20 pkt.  (rozdział w monografii  i redakcja monografii, poziom I) 5 pkt.”

36) tabela 7b zawarta w załączniku nr 4 „Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych i badawczych oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk w grupie pracowników dydaktycznych na wydziałach” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie otrzymuje brzmienie: 

„Tabela 7b

Punktacja za publikacje
od 1.01.2019 r. do 31.12.2018 r.
300 pkt. (monografia, poziom II)
50 pkt.
200 pkt.
50 pkt.
150 pkt. (redakcja monografii, poziom II)
5 pkt.
140 pkt.
45 pkt.
100 pkt.  35 pkt.
100 pkt. (monografia, poziom I) 25 pkt.
75 pkt. (rozdział w monografii, poziom II) 5 pkt.
70 pkt.
25 pkt.
40 pkt.
15 pkt.
20 pkt. (z list MNiSW) 10 pkt.
20 pkt.  (rozdział w monografii  i redakcja monografii, poziom I) 5 pkt.”

§ 2

Realizację uchwały powierza się Rektorowi.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Przewodniczący Senatu

Rektor

prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI

Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
SENAT
Data wytworzenia:
20 maja 2019
Opublikowano przez:
Małgorzata Klafft
Data opublikowania:
5 marca 2021 13:03
Aktualizowano przez:
Małgorzata Klafft
Data aktualizacji:
5 marca 2021 13:03