Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/361/2023

Wejście w życie: 30.09.2023

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/497/2024

Tekst scalony

UCHWAŁA Nr 361
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 27 czerwca 2023 roku

wprowadzająca procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego

Na podstawie art. 221 ust. 14 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.) ustala się, co następuje:

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadza procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w dyscyplinach, w których Uniwersytet posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego.
  2. Postępowanie o nadanie stopnia doktora habilitowanego prowadzi się na podstawie przepisów ustawy  z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.). 
  3. Uprawnienia Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie do nadawania stopnia i prowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego realizowane są przez rady naukowe dyscyplin, stosownie do Statutu Uczelni. 
  4. Przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio w sprawach, w których właściwy jest Senat UWM.

§ 2

Używane w uchwale określenia oznaczają: 

  1. RND – rada naukowa dyscypliny, która prowadzi postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, 
  2. RDN – Rada Doskonałości Naukowej,
  3. UWM – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 
  4. Rektor – Rektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
  5. kandydat – osoba ubiegająca się o stopień doktora habilitowanego,
  6. BIP – Biuletyn Informacji Publicznej,
  7. POL-on - Zintegrowany System Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, o którym mowa w art. 342 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity Dz.U.2023.742 ze zm.),
  8. ustawa – ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz.U.2023.742 ze zm.),
  9. kpa – ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.2023.775 ze zm.). 

II.  Wymagania stawiane kandydatom

§ 3

  1. Kandydat musi spełniać następujące warunki:
    1) posiadać stopnień doktora w określonej dziedzinie nauki lub sztuki (przy czym nie jest wymagana zgodność
        dyscypliny, w której kandydat posiada stopień doktora z dyscypliną, w której ubiega się on o nadanie stopnia doktora
        habilitowanego),
    2) posiadać w dorobku osiągnięcia naukowe albo artystyczne stanowiące znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny,
        w tym co najmniej:
        a) 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie
            było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy,
            lub,
       b) 1 cykl powiązanych tematycznie artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych lub
            w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej
            formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b
            ustawy, lub,
       c)  1 zrealizowane oryginalne osiągnięcie projektowe, konstrukcyjne, technologiczne lub artystyczne,
    3) wykazywać się istotną aktywnością naukową albo artystyczną realizowaną w więcej niż jednej uczelni, instytucji
        naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej.
  2. Osiągnięcie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może stanowić część pracy zbiorowej, jeżeli opracowanie wydzielonego zagadnienia jest indywidualnym wkładem osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
  3. Obowiązek publikacji nie dotyczy osiągnięć, których przedmiot jest objęty ochroną informacji niejawnych.

III.   Wszczęcie postępowania

§ 4

  1. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wszczyna się na pisemny wniosek kandydata złożony do UWM za pośrednictwem RDN.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 obejmuje:
    1) opis kariery zawodowej;
    2) wykaz osiągnięć, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2;
    3) wskazanie podmiotu habilitującego wybranego do przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania
        stopnia doktora habilitowanego.

§ 5

  1. RDN po dokonaniu oceny formalnej wniosku kieruje wniosek do Rektora. 
  2. Rektor następnie przekazuje wniosek, o którym mowa w ust. 1 do właściwej RND.

§ 6

  1. RND w terminie 4 tygodni od dnia otrzymania wniosku z RDN podejmuje uchwałę o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. W przypadku niewyrażenia zgody RND zwraca wniosek do RDN.
  2. Uchwała, o której mowa w ust. 1 podejmowana jest w drodze tajnego głosowania zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków RND, posiadających tytuł profesora lub profesora uczelni.
  3. Uchwały, o której mowa w ust. 1 nie podejmuje się w przypadku wyznaczenia RND i przekazania jej wniosku przez RDN w trybie art. 221 ust. 3 ustawy.

IV.   Powołanie komisji habilitacyjnej

§ 7

RDN w terminie 12 tygodni od dnia otrzymania wniosku wyznacza 4 członków komisji habilitacyjnej, w tym przewodniczącego i 3 recenzentów, spośród osób posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora oraz aktualny dorobek naukowy lub artystyczny i uznaną renomę, w tym międzynarodową, niebędących pracownikami podmiotu habilitującego ani uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego albo instytutu międzynarodowego, których pracownikiem jest kandydat.

§ 8

  1. RND, w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania informacji o członkach komisji habilitacyjnej wyznaczonych przez RDN, powołuje komisję habilitacyjną.
  2. Komisja habilitacyjna składa się z:
    1) 4 członków wyznaczonych przez RDN;
    2) 2 członków posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, zatrudnionych w UWM,
        w tym sekretarza;
    3) recenzenta posiadającego stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora oraz aktualny dorobek naukowy
        lub artystyczny i uznaną renomę, w tym międzynarodową, niebędącego pracownikiem UWM.
  3. W skład komisji habilitacyjnej nie może zostać powołana osoba, w stosunku do której zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
  4. Przewodniczący RND przedstawia RND 7 kandydatów na członków komisji habilitacyjnej, o których mowa w ust. 2.
  5. RND powołuje komisję habilitacyjną w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, przy czym głosowanie odbywa się indywidualnie w odniesieniu do każdego kandydata.
  6. Komisja habilitacyjna obraduje w składzie co najmniej sześciu członków, przy czym niezbędna jest obecność przewodniczącego i sekretarza komisji.
  7. Wzór umowy z członkiem komisji habilitacyjnej w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego określa Zarządzenie Rektora.

§ 9

  1. Przewodniczący RND przekazuje kandydatowi i członkom komisji habilitacyjnej informację o powołaniu komisji.
  2. Sekretarz komisji habilitacyjnej przekazuje członkom komisji habilitacyjnej wniosek wraz załącznikami oraz dokumentację postępowania.
  3. Przewodniczący RND zarządza udostępnienie w BIP na swojej stronie podmiotowej:
    1) wniosku kandydata,
    2) informacji o składzie komisji habilitacyjnej,
    3) recenzji,
    4) informacji o terminie, miejscu i sposobie przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego,
    5) uchwały zawierającej opinię w sprawie nadania stopnia wraz z uzasadnieniem,
    6) decyzji o nadaniu stopnia albo odmowie jego nadania
    - nie później niż w terminie 30 dni od ich otrzymania.
    Przy czym informację o terminie i miejscu przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego udostępnia się nie później niż w terminie 10 dni przed wyznaczonym terminem przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego.
  4. Przewodniczący RND zarządza zamieszczenie w systemie POL-on wniosku kandydata, informacji o składzie komisji habilitacyjnej oraz recenzji, niezwłocznie po ich udostępnieniu w BIP.
  5. Dokumenty i informacje wskazane w ust. 3 są udostępniane w BIP bezterminowo.

V.  Recenzenci

§ 10

  1. Recenzentem, o którym mowa w § 7 i § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 może być osoba niespełniająca warunków określonych w § 7 oraz § 8, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli RDN lub RND uzna, że osoba ta posiada znaczący dorobek w zakresie zagadnień związanych z osiągnięciami osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
  2. Recenzentem nie może zostać osoba, która w okresie ostatnich 5 lat dwukrotnie nie dochowała terminu przygotowania recenzji, o którym mowa w art. 221 ust. 8 ustawy.
  3. Nauczyciel akademicki oraz pracownik naukowy nie może bez uzasadnionej przyczyny uchylić się od pełnienia funkcji recenzenta w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
  4. Wzór umowy na recenzję w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego określa Zarządzenie Rektora.

§ 11

Recenzenci, w terminie 8 tygodni od dnia doręczenia im wniosku wraz załącznikami oraz dokumentacją postępowania, oceniają, czy osiągnięcia naukowe kandydata odpowiadają wymaganiom określonym w art. 219 ust. 1 pkt 2 ustawy i przygotowują recenzje.

VI.   Kolokwium habilitacyjne

§ 12

  1. Kolokwium habilitacyjne ma charakter publiczny, z wyłączeniem kolokwium w zakresie osiągnięć, których przedmiot jest objęty ochroną  informacji niejawnych.
  2. Po uzyskaniu wszystkich recenzji, komisja habilitacyjna przeprowadza kolokwium habilitacyjne w zakresie przedstawionych w autoreferacie osiągnięć naukowych lub artystycznych kandydata. Przeprowadzenie kolokwium habilitacyjnego wymaga podjęcia przez komisję habilitacyjną uchwały o przeprowadzeniu kolokwium, wskazującej termin i miejsce  przeprowadzenia kolokwium.
  3. Komisja habilitacyjna powiadamia kandydata o terminie i miejscu przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego na co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem.
  4. Kolokwium habilitacyjne odbywa się na otwartym posiedzeniu komisji habilitacyjnej, podczas którego kandydat przedstawia streszczenie swoich osiągnięć w formie prezentacji multimedialnej. Następnie przewodniczący komisji habilitacyjnej otwiera, przeprowadza i zamyka dyskusję. W trakcie dyskusji kandydat udziela odpowiedzi na zadane pytania. Po zakończeniu dyskusji komisja habilitacyjna odbywa naradę wyłącznie z udziałem jej członków.
  5. Kolokwium habilitacyjne jest protokołowane przez sekretarza komisji habilitacyjnej. Protokół podpisuje sekretarz komisji habilitacyjnej i przewodniczący komisji habilitacyjnej.
  6. Kolokwium habilitacyjne może być przeprowadzone poza siedzibą UWM, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
    1) transmisję kolokwium w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
    2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy kolokwium mogą wypowiadać się w jego toku 
    - z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

§ 13

Kolokwium habilitacyjnego nie przeprowadza się jeżeli co najmniej 2 recenzje są negatywne.

 

VII. Uchwała Komisji habilitacyjnej

§ 14

  1. Komisja habilitacyjna w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania recenzji podejmuje uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Uchwała winna zawierać uzasadnienie. Opinia nie może być pozytywna, jeżeli co najmniej 2 recenzje są negatywne.
  2. Uchwała, o której mowa w ust. 1 jest podejmowana w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów. 
  3. Na wniosek kandydata komisja habilitacyjna podejmuje uchwałę w głosowaniu tajnym. 

§ 15

Komisja habilitacyjna w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania recenzji przekazuje RND uchwałę, o której mowa w § 14 ust. 1 wraz z uzasadnieniem i dokumentacją postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.

§ 16

  1. Obrady, przyjmowanie uchwał oraz wykonywanie zadań komisji habilitacyjnej mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość, zapewnienie tajności głosowań oraz rejestrację obrazu i dźwięku. Decyzję w tym zakresie podejmuje przewodniczący komisji.
  2. Postanowienia komisji habilitacyjnej zapadają w głosowaniu zwykłą większością głosów.
  3. Komisja habilitacyjna podejmuje uchwały w obecności co najmniej sześciu osób, w tym przewodniczącego i sekretarza.
  4. Dokumenty wytworzone przez komisję habilitacyjną podpisuje przewodniczący komisji.

VIII. Pozostałe czynności postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitacyjnego

§ 17

  1. RND, na podstawie uchwały, o której mowa w § 14 ust. 1, w terminie miesiąca od dnia jej otrzymania, nadaje stopień doktora habilitowanego albo odmawia jego nadania. RND odmawia nadania stopnia, w przypadku gdy opinia komisji habilitacyjnej jest negatywna.
  2. Uchwała, o której mowa w ust. 1, niezależnie od jej treści, powinna spełniać wymogi stawiane decyzjom administracyjnym, określone przepisami kpa.
  3. Uchwała, o której mowa w ust. 1, podejmowana jest w drodze tajnego głosowania bezwzględną większością głosów.

§ 18

  1. Przewodniczący RND zaprasza na posiedzenie RND, na którym będzie podejmowana uchwała, o której mowa w § 17 ust. 1, członków komisji habilitacyjnej niebędących członkami RND, bez prawa udziału w głosowaniu. 
  2. Przedmiotem głosowania jest uchwała o nadaniu kandydatowi stopnia doktora habilitowanego, a w przypadku nie podjęcia takiej uchwały, uchwała o odmowie nadania kandydatowi stopnia doktora habilitowanego, za wyjątkiem przypadku określonego w ust. 3.
  3. W przypadku negatywnej opinii komisji habilitacyjnej przedmiotem głosowania jest wyłącznie uchwała o odmowie nadania kandydatowi stopnia doktora habilitowanego.

§ 19

  1. Od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego kandydatowi przysługuje odwołanie do RDN, za pośrednictwem RND. Odwołanie wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji kandydatowi. 
  2. Przewodniczący RND przekazuje odwołanie do RDN wraz z opinią RND i aktami sprawy w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia odwołania przez kandydata.

IX.   Opłata

§ 20

  1. Rektor w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania zawiera z kandydatem, niebędącym pracownikiem UWM, umowę dotyczącą opłaty za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Kopię podpisanej umowy kandydat niezwłocznie przekazuje przewodniczącemu RND.
  2. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku bezskutecznego upływu terminu na podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego oraz w przypadku, o którym mowa w art. 221 ust. 3 ustawy.
  3. W przypadku nauczyciela akademickiego albo pracownika naukowego, Rektor zawiera umowę, o której mowa w ust. 1 z uczelnią, instytutem PAN, instytutem badawczym lub instytutem międzynarodowym, który zatrudnia kandydata. 
  4. Wzór umowy, o której mowa w ust. 1 określa Zarządzenie Rektora.
  5. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, jest skalkulowana zgodnie z art. 184 ustawy, nie może przekraczać faktycznych kosztów postępowania i uwzględnia wysokość kosztów pośrednich uchwalonych przez Senat UWM.
  6. Na wniosek kandydata, w uzasadnionych przypadkach, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego RND, Rektor może zwolnić z ponoszenia opłaty, o której mowa w ust. 1 w całości albo w części, bądź rozłożyć ją na raty.
  7. Wniosek, o którym mowa w ust. 5 wraz z uzasadnieniem należy złożyć do Rektora w terminie 7 dni od podjęcia przez RND uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. 

X.  Przepisy końcowe

§ 21

Traci moc Uchwała Nr 553 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 20 września 2019 roku wprowadzająca procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego (ze zm.).

§ 22

Nadzór nad realizacją uchwały powierza się właściwemu Prorektorowi ds. nauki.

§ 23

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2023 roku.

 

Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

 

US_361_2023.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
Senat UWM w Olsztynie
Data wytworzenia:
26 czerwca 2023
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
28 czerwca 2023 15:03
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
28 maja 2024 12:07