Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/223/2017

Wejście w życie: 23.11.2017

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/936/2016 ZR/36/2024

UCHWAŁA Nr 223 
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 24 listopada 2017 roku

w sprawie polityki kadrowej

Na podstawie § 14 ust. 4 pkt 3 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, uchwala się, co następuje:

§ 1

Politykę kadrową poszczególnych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwanego dalej „Uniwersytetem”, prowadzą odpowiednio właściwi prorektorzy, Kanclerz lub dziekani, z tym, że decyzje w przedmiocie zatrudnienia lub wzrostu wynagrodzenia zasadniczego pracowników wymagają uprzedniej zgody Rektora. 

§ 2

W celu realizacji strategicznych zadań Uniwersytetu, w zakresie polityki kadrowej przyjmuje się następujące działania:
1)  wdrożenie strategii zarządzania zasobami ludzkimi Uniwersytetu;
2)  określenie nowych dodatkowych wymagań i kwalifikacji zawodowych dla kandydatów na poszczególne stanowiska nauczycieli akademickich na wydziałach oraz w jednostkach międzywydziałowych i ogólnouczelnianych;
3)  określenie nowych minimalnych wymagań punktowych, poniżej których ocena działalności nauczyciela akademickiego w danym obszarze jest negatywna;
4)  przeprowadzanie okresowych przeglądów obsady stanowisk w poszczególnych jednostkach administracji centralnej i jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu celem racjonalizacji zatrudnienia w grupie pracowników administracyjnych i technicznych; 
5)  prowadzenie polityki zatrudniania z uwzględnieniem zasad, o których mowa w § 3-7 uchwały. 

§ 3

1. Tworzenie nowych etatów naukowo-dydaktycznych w jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu, po wcześniejszym wyczerpaniu możliwości wynikających z przenoszenia pracowników lub zespołów między jednostkami, dopuszcza się wyłącznie w celu:

1) podniesienia kategorii naukowej jednostki; 
2) zwiększenia liczby uprawnień do nadawania stopni naukowych;
3) zapewnienia minimum kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu dydaktycznego na poszczególnych kierunkach studiów; 
4) zapewnienia realizacji zadań naukowych w ramach projektów badawczych, pod warunkiem zapewnienia finansowania wynagrodzeń za pracę z tych projektów.

2. Odtwarzanie opróżnionych stanowisk możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy:

1) obciążenie dydaktyczne jednostki przekracza łączne pensum pracowników i doktorantów na studiach stacjonarnych, a także dopuszczalną ustawowo zwyżkę godzin wynoszącą 25% pensum pracowników naukowo-dydaktycznych i 50% pensum pracowników dydaktycznych, ustalane na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim roku akademickim;
2) wynika to z konieczności utrzymania uprawnień do nadawania stopni naukowych lub minimum kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu dydaktycznego na poszczególnych kierunkach studiów; 
3) istnieje potrzeba realizacji zadań w ramach projektów finansowanych ze środków zewnętrznych do czasu zakończenia okresów trwałości przewidzianych w umowach i przepisach odrębnych.

3. Zatrudnianie osób, dla których Uniwersytet nie jest podstawowym miejscem pracy, w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do uzupełnienia wymaganego minimum kadrowego do realizacji procesu dydaktycznego na poszczególnych kierunkach studiów.
4. Ponowne nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim, który osiągnął wiek emerytalny lub któremu z mocy prawa wygasł stosunek pracy możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne do uzupełnienia wymaganego minimum kadrowego związanego z uprawnieniami do nadawania stopni naukowych lub minimum kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu dydaktycznego na poszczególnych kierunkach studiów.
5. Wskazane jest zatrudnianie na stanowisku profesora wizytującego na podstawie umów cywilno-prawnych profesorów niebędących obywatelami polskimi do prowadzenia zajęć dydaktycznych w wymiarze minimum 60 godzin w roku akademickim. 
6. Przy obsadzaniu stanowisk administracyjnych i technicznych wprowadza się następujące zalecenia:

1) należy w pierwszej kolejności skorzystać z rekrutacji wewnętrznej z uwzględnieniem ewentualnego przeszkolenia osób już zatrudnionych; 
2) nowe zatrudnienia są możliwe wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, związanych z dalszym prawidłowym funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej.

§ 4

1. Umowy osób zatrudnionych na czas określony na stanowiskach lektorów, asystentów, wykładowców i starszych wykładowców wygasają zgodnie z terminami w nich określonymi, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Umowy, o których mowa w ust. 1, mogą być przedłużone na czas nieokreślony na wniosek dziekana lub właściwego prorektora, w sytuacji, gdy zatrudniony:

1) nie przekroczył wskazanych w Statucie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwanym dalej „Statutem”, terminów na uzyskanie stopnia naukowego doktora,
2) pełni funkcję z wyboru lub zajmuje stanowisko kierownika albo zastępcy kierownika jednostki organizacyjnej,
3) ma wszczętą procedurę o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego,
4) otrzymał pozytywne recenzje rozprawy doktorskiej w przewodzie doktorskim,
5) jest osobą niezbędną do realizacji specjalistycznych prac w badaniach naukowych lub dydaktyce, o ile jest zaplanowana dla niej liczba godzin dydaktycznych wynikająca z odrębnych przepisów, ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim roku akademickim.

3. Przedłużenie umowy na czas nieokreślony, o którym mowa w ust. 2:

1) w przypadku osób zatrudnionych na stanowisku lektora lub instruktora jest możliwe wyłącznie na tym samym stanowisku,
2) w przypadku osób zatrudnionych na stanowisku wykładowcy jest możliwe na tym samym stanowisku lub na stanowisku lektora albo instruktora, 
3) w przypadku osób zatrudnionych na stanowisku asystenta i starszego wykładowcy jest możliwe odpowiednio na stanowisku asystenta lub wykładowcy.

§ 5

1. Umowy osób zatrudnionych na czas nieokreślony na stanowiskach lektora, instruktora, wykładowcy i starszego wykładowcy podlegają przeglądowi, którego celem jest dostosowanie poziomu zatrudnienia do aktualnych potrzeb w skali wydziału i Uniwersytetu.
2. Przegląd umów, o którym mowa w ust. 1, jest przeprowadzany przez dziekanów lub właściwych prorektorów corocznie w terminie do 30 marca każdego roku.
3. W przypadku stwierdzenia nieadekwatności poziomu zatrudnienia do aktualnych potrzeb wydziału czy jednostki ogólnouczelnianej i międzywydziałowej dziekan lub właściwy prorektor:

1) inicjuje procedurę zmiany umowy, której celem jest zatrudnienie osób zatrudnionych na stanowisku wykładowcy i starszego wykładowcy odpowiednio na stanowisku lektora lub instruktora,
2) wszczyna procedurę likwidacji stanowiska lub stanowisk.

§ 6

Umowy osób nieposiadających stopnia naukowego doktora zatrudnionych na czas nieokreślony na stanowiskach asystentów są na wniosek dziekana:
1) rozwiązywane po upływie wskazanych w Statucie terminów na uzyskanie stopnia naukowego doktora albo,
2) aneksowane, gdzie zmianie podlega stanowisko na wykładowcę lub w przypadku specjalistów z zakresu neofilologii na lektora, o ile jest zaplanowana dla nich liczba godzin wynikająca z odrębnych przepisów, ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim roku akademickim.

§ 7

Umowy osób nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego, zatrudnionych na czas nieokreślony na stanowisku adiunkta są na wniosek dziekana:
1) rozwiązywane po upływie wskazanych w Statucie terminów na uzyskanie stopnia naukowego doktora habilitowanego albo,
2) aneksowane, gdzie zmianie podlega stanowisko na asystenta lub starszego wykładowcy, o ile jest zaplanowana dla nich liczba godzin dydaktycznych wynikająca z odrębnych przepisów, ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim roku akademickim.

§ 8

Rektor, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może odstąpić od zasad określonych w § 2-7.

§ 9

Traci moc Uchwała Nr 936 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 24 czerwca 2016 roku w sprawie polityki kadrowej.

§ 10

Realizację uchwały powierza się prorektorowi właściwemu ds. kadr i Kanclerzowi.

§ 11

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. 

Przewodniczący Senatu

Rektor

prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI

Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
SENAT
Data wytworzenia:
23 listopada 2017
Opublikowano przez:
Małgorzata Klafft
Data opublikowania:
15 lutego 2021 15:52
Aktualizowano przez:
Małgorzata Klafft
Data aktualizacji:
16 maja 2024 12:53