Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/20/2020

Wejście w życie: 26.10.2020

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/671/2020

Tekst scalony

UCHWAŁA Nr 20
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 27 października 2020 roku

zmieniająca Uchwałę Nr 671 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 28 lutego 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia rosyjska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim 

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11, art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 85 ze zm.), § 7 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 roku (Dz. U. z 2018 r., poz. 1861 ze zm.), na wniosek Dziekana Wydziału Humanistycznego, pozytywnie zaopiniowany przez Radę Edukacyjną, Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uchwala, co następuje: 

§ 1

W Załączniku 2 do Uchwały Nr 671 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 28 lutego 2020 roku w sprawie w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia rosyjska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim zmienia się opisy treści kształcenia przedmiotów: Praktyczna nauka języka rosyjskiego I, Praktyczna nauka języka rosyjskiego II, Praktyczna nauka języka rosyjskiego III, Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV, Język mediów rosyjskich, Wybrane zagadnienia z rosyjskiej literatury końca XX i początku XXI wieku. Opisy treści kształcenia otrzymują brzmienie: 

1) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego I: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko, stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych. Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: Globalne problemy współczesnego świata. Problemy globalizacji. Problemy demografii. Problemy ekologii. Prawa człowieka. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2. oraz również na tym poziomie leksykę w zakresie realizowanych kręgów tematycznych. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
2) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego II: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko, stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych. Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: Globalne problemy współczesnego świata. Zagrożenia współczesnego świata. Problemy ekonomii, nauki, edukacji. Wybrane zagadnienia gramatyki języka rosyjskiego. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2. oraz również na tym poziomie leksykę w zakresie realizowanych kręgów tematycznych. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
3) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego III: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko, stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych. Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: „Świat, w którym żyjemy”: Kariera i praca w życiu człowieka; Problemy kształcenia i nauki w życiu człowieka; Kultura w życiu człowieka. Zagadnienia gramatyczne. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę i leksykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych; wykazywania się determinacją w realizacji postawionych przed nim zadań. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
4) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko, stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych. Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: „Świat, w którym żyjemy”: Bezpieczeństwo człowieka; Człowiek w świecie ekonomii; Człowiek w świecie polityki. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę i leksykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim.  Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych; wykazywania się determinacją w realizacji postawionych przed nim zadań. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
5) „Język mediów rosyjskich: Cel kształcenia: miejsce nauki o mediach wśród innych nauk humanistycznych i społecznych, jej specyfika przedmiotowa i metodologiczna. Kształtowanie świadomość złożoności natury komunikacji społecznej, roli jej odmian w społeczeństwie, historycznej zmienności treści przekazu. Podstawowe umiejętności badawcze, umiejętności stosowania metody analizy lingwistycznej, umiejętność przygotowania pracy pisemnej oraz ciągłej wypowiedzi ustnej w języku rosyjskim z wykorzystaniem wiedzy zdobywanej na zajęciach. Umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcji i użytkowania potrzebnej informacji z wykorzystaniem słowników, literatury przedmiotu i źródeł elektronicznych, interpretacji zdobytej wiedzy, stosowania nabytych umiejętności podczas dalszej nauki i pracy naukowej. Kształtowanie umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych. Kształtowanie odpowiednie postawy wobec podejścia do różnic, które przejawiają się w społeczeństwie wielokulturowym i wielojęzykowym. Treści merytoryczne: Wykłady: Pojęcie mediów. Rodzaje mediów. Pojęcie informacji. Przedmiot i cele kursu. Związki interdyscyplinarne przedmiotu. Język a społeczeństwo. Funkcje mediów w społeczeństwie. Aspekty badania nad językiem mediów: semiotyczny, hermeneutyczny, retoryczny, psycholingwistyczny, kognitywny, pragmalingwistyczny, socjologiczny, kulturologiczny, prawny. Specyfika komunikacji międzykulturowej w tekstach mediów. Język mediów a problemy języka literackiego. Stylistyka mediów. Dyskurs polityczny w mediach. Metaforyka tekstu publicystycznego. Fenomeny precedensowe w tekstach politycznych. Język mediów drukowanych. Ćwiczenia: Typy i rodzaje mediów w Rosji. Styl publicystyczny, normy języka pisanego i ustnego w mediach. Analiza tekstów wiadomości. Kontent-analiza w mediach. Ekspresywne środki w języku mediów. Rosyjskie czasopisma: typologia gatunku. Czasopisma popularne i naukowe. Analiza tekstu naukowo-popularnego. Propaganda w mediach. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): treści, formy, zasady i procesy oddziaływania mediów masowych na społeczeństwo i kulturę, zadania współczesnych badań lingwistycznych nad językiem mediów; podstawową terminologię w zakresie funkcjonowania mediów, podstawowe pojęcia z zakresu analizy języka mediów w języku dyscypliny; najważniejsze kierunki badań nad językiem mediów, naturę języka środków masowego przekazu, ich rolę społeczną, historyczną zmienność, konieczność podejścia kompleksowego do opisu konkretnych dyskursów medialnych. Umiejętności (potrafi): przygotować kompleksową informację z zakresu społecznego i kulturowego oddziaływania mediów masowych w spójnej i zrozumiałej formie; rozróżnić i określić konkretny typ dyskursu medialnego; scharakteryzować patos tekstów i wiadomości; identyfikować postawy ideologiczne autorów; przygotować pracę pisemną oraz ciągłą wypowiedź ustną w języku rosyjskim poprawną pod względem językowym na tematy omawiane na zajęciach; interpretować, wartościować i problematyzować różne obszary, sfery i sytuacje oddziaływania mediów w zmieniających się warunkach kulturowych w kontekście współczesnej Europy. Kompetencje społeczne (jest gotów do): docenienia możliwości samokształcenia płynących z dostępu do lingwistycznych zasobów informacyjnych (słowniki i encyklopedię on-line, literatura naukowa), świadomego i krytycznego podejścia do tych zasobów, podejmowania próby samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu dziedziny; interpretowania zdobytej wiedzy, stosowania nabytych umiejętności podczas dalszej nauki i pracy naukowej; postrzegania środowiska komunikacji społecznej i masowego przekazu jako zjawiska tradycyjnej kultury, tworzonej przez wiele pokoleń, wypracowuje odpowiednie postawy wobec podejścia do różnic, które przejawiają się w społeczeństwie wielokulturowym; współdziałania w grupie przy zadaniach zbiorowych; myślenia  w sposób kreatywny i zarządzania umiejętnościami miękkimi; propagowania wiedzy z tego zakresu. Forma prowadzenia zajęć: wykład, ćwiczenia.”,
6) „Wybrane zagadnienia z rosyjskiej literatury końca XX i początku XXI wieku: Cel kształcenia: wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami ze współczesnej literatury rosyjskiej (koniec XX wieku oraz dwa dziesięciolecia XXI stulecia), przekazanie wiedzy o życiu i twórczości pisarzy tego okresu, zapoznanie z problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich utworów, przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich i społeczno-politycznych, zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi, przygotowanie do analizy dzieła literackiego, wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego, rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego, utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych. Treści merytoryczne: Zjawisko rosyjskiego postmodernizmu. Rosyjska duchowość przełomu XX i XXI wieku. Zmiany społeczne a układ stosunków społecznych. Rozrachunek z komunistyczną ideologią we współczesnej literaturze rosyjskiej. Obraz inteligencji rosyjskiej w kontekście kultury masowej. Kreacja nowego bohatera literackiego w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych w Rosji. Zjawisko prozy poetyckiej. Proza „kobieca”. Literatura masowa jako miejsce dyskusji o świecie. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): normy analizowanej literatury, najważniejsze kierunki literackie, miejsce literatury rosyjskiej w literaturze europejskiej, osiągnięcia wybitnych twórców rosyjskich i rozumieć ich znaczenie; zna odpowiednią terminologię Umiejętności (potrafi): korzystać ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim; przeprowadzić analizę dzieła literackiego pod względem ideowym i społeczno-politycznym. Kompetencje społeczne (jest gotów do): krytycznej oceny swojej wiedzy. Forma prowadzenia zajęć: wykład.”.

§ 2

1. Działania dostosowujące program studiów dotyczą cykli kształcenia, począwszy od cyklu 2020/2021. Zrealizowane zajęcia dydaktyczne cyklu kształcenia 2020/2021, przewidziane programem studiów do dnia wejścia w życie uchwały, spełniają wymagania właściwe dla programu studiów, zmienionego niniejszą uchwałą.
2. Dziekan dostosuje organizację procesu kształcenia do wymagań określonych w programie studiów, o którym mowa w ust. 1.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Przewodniczący Senatu

Rektor

dr hab. Jerzy A. PRZYBOROWSKI, prof. UWM

Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
SENAT
Data wytworzenia:
26 października 2020
Opublikowano przez:
Małgorzata Klafft
Data opublikowania:
19 marca 2021 13:29
Aktualizowano przez:
Małgorzata Klafft
Data aktualizacji:
19 marca 2021 13:29