Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/182/2022

Wejście w życie: 28.03.2022

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/528/2019

Tekst scalony

UCHWAŁA Nr 182
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 29 marca 2022 roku

w sprawie zmiany Uchwały Nr 528 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 25 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Na podstawie art. 75 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 roku, poz. 574) oraz art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 roku, poz. 583) stanowi się, co następuje:

§ 1

W Regulaminie Studiów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowiącym załącznik do Uchwały Nr 528 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 25 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dokonuje się następujących zmian:

1) w § 1 ust. 3 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 roku, poz. 574).”,

2) w § 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rok akademicki rozpoczyna się dnia 1 października i trwa do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. Rok akademicki dzieli się na dwa semestry – zimowy i letni.”,

3)  w § 6 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Przepisu ust. 6 nie stosuje się do studenta powtarzającego semestr, wznawiającego studia lub przeniesionego z innej uczelni oraz kontynuującego naukę, po co najmniej rocznym urlopie. W tym przypadku student zobowiązany jest do uzupełnienia zaległości wynikających z różnic programów studiów. O zakresie, sposobie i terminie wyrównania zaległości decyduje dziekan.”,

4)  w § 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Osoba przyjęta na studia nabywa prawa studenta Uniwersytetu z chwilą złożenia ślubowania, którego treść określa Statut Uniwersytetu. Student podpisuje akt ślubowania, który przechowuje się w teczce akt osobowych studenta. W przypadku gdy akt ślubowania jest sporządzany w postaci elektronicznej, podpis studenta może być zastąpiony potwierdzeniem złożenia ślubowania dokonanym w systemie elektronicznym.”,

5)  w § 10 ust. 2 pkt 10 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 11 w brzmieniu:  

„11) zawarcia umowy dotyczącej warunków pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne (dotyczy studiów niestacjonarnych, studiów realizowanych w języku obcym oraz studiów realizowanych w języku polskim dla cudzoziemców – jeśli na tych studiach pobierane są opłaty).”,

6)  w § 15 ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) zgodność poziomów studiów i możliwość uznania efektów uczenia się uzyskanych w dotychczasowym przebiegu studiów.”,

7)  po § 15 dodaje się § 15a w brzmieniu:

Ӥ 15a

1. Obywatelowi polskiemu albo obywatelowi Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 538), którzy w dniu 24 lutego 2022 r. byli studentami uczelni działającej na terytorium Ukrainy przysługuje w roku akademickim 2021/2022 oraz 2022/2023 prawo ubiegania się o przyjęcie na studia w Uniwersytecie na zasadzie przeniesienia. Do postępowań w tej sprawie nie stosuje się zapisów § 8, § 14 ust. 1, 3 i 5 oraz § 15 Regulaminu.

2. Osobom, o których mowa w ust. 1, którzy oświadczą, że w tym dniu studiowali na określonym roku studiów na danym kierunku i poziomie studiów w uczelni działającej na terytorium Ukrainy i dysponują całością lub częścią dokumentacji poświadczającej okresy studiów, zdane egzaminy, zaliczenia lub praktyki zawodowe, wydanej przez tę uczelnię, mogą zostać uznane odpowiednie okresy tych studiów w drodze weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się.

3. Osobom, o których mowa w ust. 1, którzy oświadczą, że w tym dniu studiowali na określonym roku studiów na danym kierunku i poziomie studiów w uczelni działającej na terytorium Ukrainy i nie dysponują dokumentami poświadczającymi okresy studiów, zdane egzaminy, zaliczenia lub praktyki zawodowe, wydanymi przez tę uczelnię, mogą zostać uznane odpowiednie okresy tych studiów w drodze weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się.

4. Zasady weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określa zarządzenie Rektora. 

5. Dokumenty z przeprowadzonej weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się uznaje się jako dokumentację przebiegu studiów zrealizowanych w uczelni ukraińskiej.

6. W przypadku, gdy liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia na dany kierunek, poziom i formę studiów w wyniku weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się przekracza możliwości organizacyjne lub ustalony limit miejsc, tworzona jest lista rankingowa Kandydatów według uzyskanej średniej ocen. Kandydaci z najwyższą średnią ocen przyjmowani są w pierwszej kolejności.

7. Na wniosek studenta, po zapoznaniu się z przedstawioną przez studenta dokumentacją przebiegu studiów lub weryfikacją osiągniętych efektów uczenia się,  decyzję w sprawie przeniesienia ze wskazaniem semestru i roku studiów podejmuje: 

1) Rektor – w odniesieniu do studentów pierwszego roku,

2) dziekan – w odniesieniu do pozostałych studentów. 

8. W przypadku stwierdzenia różnic programowych, dziekan określa warunki,  termin i sposób uzupełnienia przez studenta zaległości wynikających z różnic programu studiów.

9. Uzupełnienie przez studenta zaległości, o których mowa w ust. 8, może być podstawą do wyrażenia zgody na studiowanie według indywidualnej organizacji studiów osobom, o których mowa w ust. 1.”,

8) w § 18 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:  

„3a. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek dziekana, uzgodniony z wydziałowym samorządem studenckim, za zgodą Rektora, okresem zaliczeniowym dla danego kierunku studiów może być rok studiów. W takim przypadku przepisy niniejszego Regulaminu odnoszące się do semestru stosuje się odpowiednio.”,

9) w § 25 ust. 2 skreśla się pkt 2,

10) w § 25 ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) uznać za odbycie praktyki w części lub w całości wykonywaną przez studenta pracę lub realizowany wolontariat, jeżeli charakter wykonywanych zadań spełnia wymagania w zakresie uzyskanych efektów uczenia się przewidzianych w programie praktyki i jest odpowiednio udokumentowany (z wyłączeniem kierunków objętych standardami kształcenia),”,

11) w § 26 ust. 1 pkt 1 dodaje się lit. c w brzmieniu:

„c) niezawarcia umowy dotyczącej warunków pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne (dotyczy studiów niestacjonarnych, studiów realizowanych w języku obcym oraz studiów realizowanych w języku polskim dla cudzoziemców – jeśli na tych studiach pobierane są opłaty),”,

12) w § 26 ust. 1 pkt. 3 otrzymuje brzmienie:

„3) niezłożenia w terminie pracy dyplomowej, lub egzaminu dyplomowego, a w przypadku kierunków artystycznych dodatkowo nie uzyskania pozytywnej oceny dzieła artystycznego, z uwzględnieniem § 31 ust. 3 i 5,”,

13) w § 27 ust. 11 otrzymuje brzmienie:

„11. Wznowienie studiów nie może nastąpić w semestrze, w którym student został skreślony z listy studentów.”.

14) w § 31 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową w systemie teleinformatycznym obsługującym w Uniwersytecie prace dyplomowe. Przez złożenie pracy dyplomowej należy rozumieć wprowadzenie pracy do systemu, uzyskanie pozytywnej weryfikacji pod względem nieuprawnionych zapożyczeń oraz akceptacji promotora, a na kierunkach artystycznych dodatkowo wykonać dzieło artystyczne, nie później niż do dnia:

  1) 15 lutego - na studiach kończących się w semestrze zimowym;

  2) 30 czerwca - na studiach kończących się w semestrze letnim.”.

15) w § 31 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Liczbę składanych dzieł artystycznych na kierunkach artystycznych określa dziekan.”,

16) w § 32 ust. 6 i ust. 7 otrzymują brzmienie:

„6. Tematy prac dyplomowych zatwierdzone przez dziekana powinny być podane do wiadomości i wyboru przez studentów:

1) na studiach pierwszego stopnia - na l rok przed terminem ukończenia studiów,

2) na studiach jednolitych magisterskich - nie później niż 1,5 roku przed terminem ukończenia studiów,

3) na studiach drugiego stopnia - w pierwszym semestrze nauki.

7. Na uzasadniony wniosek studenta, po zasięgnięciu opinii dotychczasowego promotora, dziekan może wyrazić zgodę na zmianę osoby kierującej pracą dyplomową lub dziełem artystycznym.”,

17) w § 32 po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

„7a. Na uzasadniony wniosek promotora, dziekan może wyrazić zgodę na rezygnację z funkcji promotora, wyznaczając niezwłocznie osobę, która będzie kierowała pracą dyplomową.”,

18) w § 32 ust. 9 otrzymuje brzmienie:

„9. Na studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich za pracę dyplomową może zostać uznany opublikowany lub przyjęty do druku (z nadanym numerem DOI) artykuł naukowy w recenzowanym czasopiśmie z wykazu czasopism naukowych ministerstwa właściwego ds. szkolnictwa wyższego, jeżeli indywidualny, udokumentowany wkład studenta w przygotowanie artykułu jest na poziomie wyższym niż 50%.”,

19) w § 39 skreśla się ust. 3.

§ 2

Do prac dyplomowych, których realizację rozpoczęto na podstawie dotychczasowego brzmienia § 32 ust. 9 Regulaminu, stosuje się przepisy dotychczasowe. 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2022 roku, z wyjątkiem § 1 pkt. 7, który wchodzi w życie z dniem podjęcia. 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM

US_182_2022.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM - Rektor
Data wytworzenia:
28 marca 2022
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
1 kwietnia 2022 13:45
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
21 lipca 2022 11:27