Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/170/2013

Wejście w życie: 11.03.2013

Ważny do: 05.02.2023

Dokumenty powiązane: Brak dokumentów powiązanych.

UCHWAŁA Nr 170
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 12 marca 2013 roku

w sprawie polityki kształcenia w Uniwersytecie

Na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: DzU z 2012 roku, poz. 572 z późn. zm.) oraz § 14 ust. 1 pkt. 5 i 6 Statutu Uniwersytetu (przyjętego Uchwałą Nr 785 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 25 listopada 2011 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z późn. zm.), w związku z Uchwałą Nr 56 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 października 2012 roku w sprawie przyjęcia „Programu Rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie w latach 2012-2020”, na wniosek Senackiej Komisji ds. Dydaktycznych, Senat uchwala, co następuje:

§ 1

Mając na względzie postanowienia zawarte w „Programie Rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie w latach 2012-2020”, dotyczące programu działań w obszarze kształcenia, Senat zaleca podjęcie następujących zadań:

1. W zakresie oferty usług edukacyjnych i polityki rekrutacyjnej:

1) tworzenie nowych zakresów kształcenia zgodnych z misją i strategią rozwoju uczelni i poszczególnych wydziałów,
2) tworzenie nowych zakresów kształcenia o statusie kierunków/specjalności międzyobszarowych w oparciu o prowadzone przez wydział badania naukowe z uwzględnieniem możliwości kadrowych i finansowych wydziału (kosztochłonność programów kształcenia) oraz dostosowanych do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego (przemian społeczno-kulturowych, regionalnego i krajowego rynku pracy, możliwości kontynuacji kształcenia przez absolwentów),
3) rozwijanie oferty kształcenia o profilu praktycznym z jednoczesnym podniesieniem stopnia przygotowania absolwentów, 
4) weryfikacja oferty edukacyjnej zgodnie z wytycznymi:

a) likwidacja zakresów kształcenia (kierunków i specjalności) niecieszących się zainteresowaniem, 
b) analiza celowości prowadzenia studiów w zakresie oferowanych na wydziale specjalności poprzez analizę i weryfikację programów kształcenia pod względem zbieżności zdefiniowanych celów i efektów kształcenia, 
c) likwidacja specjalności zbieżnych z zakresem kształcenia nowotworzonych kierunków studiów,

5) udział w projektach edukacyjnych: projakościowych, „kierunkach zamawianych” oraz tworzenie oferty kształcenia „pod zamówienie”,
6) umiędzynarodowienie kształcenia poprzez:

a) tworzenie programów kształcenia (pełnych cykli) do realizacji w języku obcym,
b) zwiększenie promocji Uniwersytetu na krajowym i zagranicznym rynku edukacyjnym, m.in. poprzez utworzenie kompleksowego Informatora ECTS w języku polskim i językach obcych, stanowiącym interaktywne źródło informacji o ofercie edukacyjnej Uniwersytetu,
c) tworzenie programów kształcenia wspólnie z zagranicznymi ośrodkami akademickimi,
d) wspieranie studentów i doktorantów w ramach zagranicznych programów mobilności,

7) optymalizowanie limitu przyjęć kandydatów poprzez analizę uwarunkowań demograficznych oraz społeczno-kulturowych i dostosowanie do zapotrzebowania rynku pracy, a także możliwości finansowych wydziału,
8) rozszerzenie oferty studiów podyplomowych i kursów dokształcających, dostosowanej do zmieniających się warunków otoczenia społeczno-gospodarczego.

2. W zakresie organizacji kształcenia:

1) monitorowanie i weryfikacja planów studiów i programów kształcenia objętych Krajowymi Ramami Kwalifikacji, ze szczególnym uwzględnieniem kierunkowych efektów kształcenia  i analizą zakresu kształcenia specjalnościowego,
2) wprowadzenie „e-learningu” na wszystkich stacjonarnych i niestacjonarnych kierunkach studiów i stopniach kształcenia, przy uwzględnieniu specyfiki kierunku oraz wartości wskaźnika liczby godzin zajęć dydaktycznych realizowanych przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość, ustalonego na poziomie nie większym niż 60% ogólnej liczby godzin zajęć dydaktycznych określonych w programach kształcenia, 
3) doskonalenie organizacji prowadzenia lektoratów, zajęć dydaktycznych z kultury fizycznej oraz przedmiotów realizowanych w ramach modułu ogólnouczelnianego,
4) weryfikacja organizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych poprzez:

a) wprowadzenie „modułowego systemu” prowadzenia wykładów z przedmiotów o takich samych treściach i efektach kształcenia, realizowanych na różnych kierunkach, 
b) przestrzeganie dyscypliny dotyczącej liczby grup i związanej z tym liczebności studentów w grupach,
c) ustalenie precyzyjnych kryteriów realizacji zajęć dydaktycznych w grupach o małej liczebności,

5) weryfikację zasad określania obciążenia dydaktycznego nauczycieli akademickich.

3. W zakresie jakości kształcenia:

1) opracowanie zasad i kryteriów ewaluacji i doskonalenia efektywności Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia z wykorzystaniem międzynarodowych wzorców (EFQM) w kontekście spełniania europejskich standardów i wskazówek, w tym opracowanie procedury sporządzania sprawozdań z oceny własnej działań jednostki w obszarach:

a) polityki oraz procedur zapewniania jakości (projektowanie misji i strategii wydziału, opracowanie procedur zapewniania jakości kształcenia, struktura organizacyjna wydziałowych systemów zapewniania jakości kształcenia, etc.),
b) planów studiów i programów kształcenia (opracowywania, zatwierdzania, monitoringu, okresowych przeglądów programów kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki efektów kształcenia),
c) oceniania studentów i doktorantów w kontekście publikowania oraz stosowania kryteriów, przepisów i procedur (ocena transparentności kryteriów i zasad oraz konsekwencja ich stosowania, etc.),
d) doskonalenia zarządzania procesem dydaktycznym, m.in. poprzez informatyzację działań w zakresie kształcenia i toku studiów (funkcjonowanie Systemu USOS, ocena przestrzegania wewnętrznych przepisów, wytycznych oraz harmonogramów związanych z organizacją kształcenia i tokiem studiów, etc.),
e) zapewnienia i doskonalenia jakości kadry dydaktycznej (spełnianie wymagań minimum kadrowego, spełnianie przepisów dotyczących zasad przydziału zajęć dydaktycznych merytorycznym nauczycielom akademickim, podnoszenie kwalifikacji nauczycieli akademickich, staże krajowe i zagraniczne, współpraca z instytucjami naukowymi oraz ośrodkami akademickimi, programy wsparcia kształcenia doktorantów, wpieranie rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej w zakresie kompetencji językowych, etc.),
f) organizacji kształcenia (ocena zasobów do nauki oraz środków wsparcia dla studentów  i doktorantów, system biblioteczny, infrastruktura dydaktyczno-badawcza, infrastruktura informatyczna, organizacja cyklicznych szkoleń dla studentów przygotowujących się do udziału w zajęciach realizowanych metodą e-learningu, baza urządzeń multimedialnych, system wsparcia społecznego, np. ocena działań w zakresie przedsiębiorczości akademickiej),
g) systemów informacyjnych i publikowania informacji (ocena systemów informacyjnych oraz zakresu publikowanych informacji; system informacyjny jako źródło samowiedzy),

2) doskonalenie struktury zarządzania Wewnętrznym Systemem Zapewniania Jakości Kształcenia,
3) opracowanie systemu badań ankietowych studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych i kursów dokształcających (ocena przedmiotu i nauczyciela akademickiego), absolwentów oraz pracodawców i wykorzystywanie wyników badań w doskonaleniu oferty edukacyjnej (planów studiów i programów kształcenia) i procesu dydaktycznego.  

§ 2

Nadzór nad realizacją uchwały powierza się Rektorowi, Prorektorom, Kanclerzowi i Dziekanom Wydziałów.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Przewodniczący Senatu

Rektor

prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI 

Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
SENAT
Data wytworzenia:
11 marca 2013
Opublikowano przez:
Małgorzata Klafft
Data opublikowania:
11 stycznia 2021 13:30
Aktualizowano przez:
Zofia Konopka
Data aktualizacji:
9 lutego 2023 00:00