Sygnatura: US/165/2022
Wejście w życie: 24.02.2022
Ważny do: -
Dokumenty powiązane: US/295/2023 US/636/2020
UCHWAŁA Nr 165
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 25 lutego 2022 roku
zmieniająca Uchwałę Nr 636 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 31 stycznia 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku bezpieczeństwo i certyfikacja żywności dla poziomu studiów pierwszego stopnia - inżynierskich o profilu ogólnoakademickim
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11, art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2021 roku, poz. 478 ze zm.), § 7 ust. 3 i 5 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 roku (t.j. Dz.U. z 2021 roku, poz. 661), na wniosek Dziekana Wydziału Nauki o Żywności, pozytywnie zaopiniowany przez Radę Edukacyjną, Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uchwala, co następuje:
§ 1
W Uchwale Nr 636 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 31 stycznia 2021 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku bezpieczeństwo i certyfikacja żywności dla poziomu studiów pierwszego stopnia - inżynierskich o profilu ogólnoakademickim, wprowadza się następujące zmiany:
1) w Załączniku 2 do Uchwały, w GRUPIE TREŚCI PODSTAWOWYCH (II):
a) usuwa się przedmioty pn.:
− „2. chemia ogólna i nieorganiczna ”,
− „6. fizyka”,
b) dodaje się przedmioty pn.:
− „2. podstawy chemii w ocenie jakości żywności”; opis treści kształcenia otrzymuje brzmienie: „2. Podstawy chemii w ocenie jakości żywności. Cel kształcenia: Przekazanie wiedzy nt. budowy materii i rodzajów wiązań chemicznych oraz głównych grup związków organicznych, w tym związków stanowiących główne składniki organizmów żywych i żywności. Zapoznanie z procesami chemicznymi takimi jak: synteza, hydroliza, utlenianie i redukcja, reakcje kwasów i zasad na przykładzie związków nieorganicznych i organicznych. Nabycie umiejętności: posługiwania się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, sporządzania roztworów oraz posługiwania się podstawowymi technikami laboratoryjnymi. Zapoznanie z internetowymi źródłami wiedzy i narzędziami komputerowymi z zakresu chemii.
Treści merytoryczne: Zadania rachunkowe dotyczące sporządzania roztworów związków nieorganicznych i organicznych, stechiometrii, reakcji redoks i wydajności reakcji. Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu. Analiza miareczkowa. Analiza jakościowa związków organicznych. Informacja chemiczna. Podstawowe pojęcia chemiczne. Internetowe źródła wiedzy na temat związków chemicznych występujących w żywności. Klasyfikacja reakcji chemicznych. Dysocjacja elektrolityczna. Kwasy i zasady w żywności. Roztwory i inne układy zawierające więcej, niż jeden składnik – rodzaje i właściwości. Sposoby wyrażania stężeń roztworów. Budowa cząsteczek i właściwości podstawowych grup związków organicznych oraz przykłady ich reakcji w żywności. Budowa cząsteczek i właściwości związków chemicznych będących głównymi składnikami organizmów żywych i żywności. Przykłady związków stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa żywności.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): pojęcia i prawa z zakresu matematyki, statystyki, technologii informacyjnych, fizyki, chemii i biochemii ważne z punktu widzenia kształtowania bezpieczeństwa żywności.
Umiejętności (potrafi): prawidłowo dobierać metody i narzędzia, dokonywać obserwacji, pomiarów i obliczeń podczas produkcji i obrotu żywnością; analizować i interpretować uzyskane dane z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i technik informacyjnych, a także dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne; planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): krytycznej oceny posiadanej wiedzy i jej rozwijania w oparciu o dostępne źródła, zmian języka branżowego (również obcego) oraz innych, pozatechnicznych uwarunkowań wykonywania zawodu.
Forma prowadzenia zajęć: wykład i ćwiczenia,”
− „6. Podstawy fizyki w ocenie jakości żywności; opis treści kształcenia otrzymuje brzmienie:
„6. Podstawy fizyki w ocenie jakości żywności. Cel kształcenia: Przekazanie wiedzy nt. zjawisk fizycznych i praw fizycznych służących do ich opisu ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mają zastosowanie w bezpieczeństwie i certyfikacji żywności. Rozwijanie umiejętności i postaw służących samokształceniu w zakresie poznania i możliwości zastosowania podstawowych metod fizycznych w ocenie jakości żywności. Nabycie umiejętności: wykonania prostych pomiarów fizycznych, oceny dokładności pomiarów, precyzyjnego i jasnego opracowania wyników oraz ich dyskusji. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole badawczym.
Treści merytoryczne: Wielkości fizyczne. Budowa materii. Rola fizyki w badaniach żywności. Wymiary i kształt biomolekuł w kontekście budowy wybranych składników żywności. Podstawy hydrodynamiki. Lepkość cieczy, napięcie powierzchniowe – zastosowanie do badania właściwości produktów żywnościowych. Elementy termodynamiki. Ciepło przemian fazowych jako potencjalny wskaźnik jakości wybranych elementów żywności. Podstawy elektryczności. Zastosowanie przepływów prądu do diagnozowania stanu fizycznego surowców oraz produktów żywnościowych. Wybrane zastosowania fal mechanicznych i elektromechanicznych do oceny żywności: ultradźwięki, ultrasonografia, załamanie światła, refraktometria, polaryzacja światła, polarymetria. Podstawy metod absorpcji, emisji, rozpraszania światła oraz ich zastosowanie do określania właściwości surowców oraz produktów żywnościowych.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): podstawowe zjawiska i procesy fizyczne oraz wykorzystanie prostych operacji matematycznych do ich opisu.
Umiejętności (potrafi): planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe; interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski; wykorzystywać proste operacje statystyczne do analizy przebiegu doświadczenia i jego wyniku; współpracować w zespole.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): uznania ważności skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko; ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działań; ciągłego poszerzania wiedzy i umiejętności.
Forma prowadzenia zajęć: wykład i ćwiczenia laboratoryjne.”
2) w Załączniku 2 do Uchwały, w GRUPIE TREŚCI KIERUNKOWYCH (III):
- po przedmiocie o numerze 20 dodaje się przedmiot o numerze: 20a. w brzmieniu: „ 20a. Wybrane zagadnienia higieny i technologii gastronomicznej; Cel kształcenia: Przekazanie wiedzy na temat technologicznych i higienicznych aspektów działalności gastronomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem procesu technologicznego produkcji potraw oraz zasad higieny w odniesieniu do personelu, pomieszczeń i poszczególnych etapów procesu produkcyjnego.
Treści merytoryczne: Wymagania sanitarno-higieniczne w odniesieniu do personelu zakładu gastronomicznego. Proces produkcji potraw z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych etapach procesu. Systemy technologiczne produkcji potraw w gastronomii. Odpady poprodukcyjne i pokonsumpcyjne w zakładzie gastronomicznym. Charakterystyka poszczególnych działów zakładu gastronomicznego oraz zasady ich funkcjonalnego rozmieszczenia. Drogi technologiczne w zakładzie gastronomicznym i zasady ich niekrzyżowania. Zasady użytkowania urządzeń do obróbki wstępnej i cieplnej. Technologia sporządzania zup. Technologia sporządzania dań zasadniczych mięsnych. Technologia sporządzania dań zasadniczych jarskich. Technologia sporządzania potraw mącznych. Technologia sporządzania surówek i sałatek. Technologia sporządzania ciast. Zaprojektowanie układu funkcjonalnego wybranego zakładu gastronomicznego z zastosowaniem zasad higieny produkcji potraw.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): poszczególne etapy procesu produkcji potraw z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny; strukturę zakładu gastronomicznego z uwzględnieniem zasad funkcjonalnego rozmieszczenia pomieszczeń.
Umiejętności (potrafi): wykonać wybrane potrawy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny; zaprojektować układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładzie gastronomicznym; współpracować w zespole przy wykonywaniu zadań.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): odpowiedzialnego podejścia do wykonywanych zadań w działalności gastronomicznej oraz poszanowania postaw i poglądów innych osób w zakresie prowadzonych działań.
Forma prowadzenia zajęć: wykład i ćwiczenia laboratoryjne”,
- po przedmiocie o numerze 25 dodaje się przedmiot o numerze: 25a w brzmieniu: „ 25a. Dobre praktyki higieniczne w łańcuchu żywnościowym. Cel kształcenia: Uświadomienie roli spełnienia wymagań higienicznych w kształtowaniu bezpieczeństwa żywności oraz zróżnicowania wymagań w poszczególnych ogniwach łańcucha żywnościowego. Treści merytoryczne: Definiowanie dobrych praktyk higienicznych. Przegląd dobrych praktyk higienicznych w produkcji podstawowej, przetwórstwie żywności, transporcie i dystrybucji żywności, cateringu. Wymagania dobrych praktyk higienicznych w różnych branżach przemysłu spożywczego na podstawie przewodników Codex Alimentarius.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): wymagania dobrych praktyk higienicznych (GHP) w poszczególnych ogniwach łańcucha żywnościowego.
Umiejętności (potrafi): zidentyfikować specyficzne wymagania GHP; opracować zasady GHP dla wybranego zakładu spożywczego.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): wzięcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie GHP; profesjonalnej oceny stopnia spełnienia wymagań GHP.
Forma prowadzenia zajęć: wykład i ćwiczenia”,
- po przedmiocie o numerze 35.2. dodaje się przedmiot o numerze 35a w brzmieniu: „35a. Techniki twórczego myślenia. Cel kształcenia: Przekazanie wiedzy z zakresu: planowania i przeprowadzania sesji kreatywnych, technik oraz metod kreatywnych wykorzystywanych do rozwiązywania problemów, opracowywania i udoskonalania produktów czy usług.
Treści merytoryczne: Ogólne zasady planowania i przeprowadzania sesji kreatywnych. Charakterystyka metod pobudzających kreatywność. Zastosowanie technik kreatywnych w rozwiązywaniu problemów oraz rozwijaniu produktów oraz usług. Zalety oraz ograniczenia technik, które mogą być wykorzystane w sesjach kreatywnych.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): zasady wykorzystywane przy organizowaniu sesji kreatywnych, tworzenia zespołów czy moderowania pracy grupy; rozumie funkcjonowanie podstawowych narzędzi wykorzystywanych do: określenia potrzeb użytkownika, tworzenia pomysłów i ich selekcji, budowy prototypów.
Umiejętności (potrafi): tworzyć nowe rozwiązania lub ulepszać już istniejące; dokonać oceny nowych pomysłów pod katem ich szans na sukces rynkowy; rozstrzygać pojawiające się w pracy zawodowej konflikty, odgrywać różne role w zespole projektowym.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): zastosowania technik kreatywnych, realizowania projektów mających na celu poprawę jakości życia oraz pogłębiania wiedzy z zakresu wykorzystywania technik kreatywnych w życiu oraz pracy.
Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia”,
- po przedmiocie o numerze 37.2 dodaje się przedmiot o numerze: 37a w brzmieniu: „37a Przedmiot kierunkowy do wyboru 11
37a. 1. Analiza danych w przemyśle spożywczym. Cel kształcenia: Wykształcenie umiejętności twórczej analizy baz danych i podejmowania decyzji na podstawie faktów. Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania oprogramowania komputerowego w celu korzystania z baz danych, pozyskiwania i przetwarzania informacji. Wykształcenie u studenta świadomości potrzeby ciągłego uczenia się i wykorzystywania baz danych do poszerzania własnej wiedzy i zainteresowań.
Treści merytoryczne: Rola cyfryzacji w przemyśle spożywczym. Analiza danych jako narzędzie w zarządzaniu bezpieczeństwem i jakością żywności. Źródła informacji – bazy danych, raporty, dane statystyczne. Arkusz kalkulacyjny jako podstawowe narzędzie analizy danych – tabele przestawne, modyfikacja danych i układu tabel przestawnych, import danych zewnętrznych do tabeli przestawnej, graficzna prezentacja danych.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): zasady analizy danych istotnych dla bezpieczeństwa i certyfikacji żywności.
Umiejętności (potrafi): zaprojektować arkusz kalkulacyjny do gromadzenia i szybkiej analizy danych; korzystać z ogólnodostępnych źródeł informacji, w tym z wybranych baz danych.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): podnoszenia poziomu i aktualizowana wiedzy z zakresu przetwarzania danych cyfrowych; profesjonalnego wykonywania zawodu, w tym podejmowania decyzji na podstawie danych z poszanowaniem zasad etyki.
Forma prowadzenia zajęć: wykład i ćwiczenia,
37a.2. Bazy danych wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Cel kształcenia: Prezentacja narzędzi informatycznych i baz danych oraz wskazanie kierunków i możliwości ich wykorzystania w projektowaniu żywności, wraz z ukazaniem możliwości przewidywania wpływu stosowanych w przemyśle spożywczym technik obróbki surowców na jakość produktu końcowego, a także zapoznanie z możliwościami zastosowania oprogramowania komputerowego do zarządzania oraz analizy danych.
Treści merytoryczne: Wykorzystywanie narzędzi informatycznych oraz baz danych do analizowania składu głównych komponentów żywności, wpływu na bezpieczeństwo żywności oraz sytuacji na rynku spożywczym. Możliwości zastosowania oprogramowania komputerowego do praktycznej analizy danych. Funkcje arkusza kalkulacyjnego wykorzystywane w analizie danych.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): znaczenie informacji w omawianych bazach danych; znaczenie analizy danych w podejmowaniu decyzji.
Umiejętności (potrafi): posługiwać się dostępnymi bazami danych; projektować własne bazy danych; wykorzystać zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego do analizy i selekcji danych; uzupełniać i aktualizować swoją wiedzę i umiejętności w zakresie analizy danych.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): krytycznej oceny informacji zgromadzonych w bazach danych; podnoszenia poziomu i aktualizowana wiedzy z zakresu przetwarzania danych cyfrowych; profesjonalnego wykonywania zawodu, w tym podejmowania decyzji na podstawie danych z poszanowaniem zasad etyki.
Forma prowadzenia zajęć: wykład i ćwiczenia”,
- przedmiotowi o numerze 28. Systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności nadaje się nr 23a.,
3) Załącznik 3 do Uchwały otrzymuje brzmienie: ZAŁĄCZNIK
§ 2
1. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
2. Zmiany, o których mowa w § 1, obowiązują od cyklu kształcenia 2022/2023.
3. Dziekan Wydziału Nauki o Żywności dostosuje organizację procesu kształcenia do zmian programu studiów, o których mowa w § 1.
Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM
Podmiot udostępniający: |
Biuro Rektora | ||
Wytworzono przez: |
SENAT | ||
Data wytworzenia: |
24 lutego 2022 | ||
Opublikowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data opublikowania: |
7 marca 2022 15:36 | ||
Aktualizowano przez: |
Małgorzata Klafft | ||
Data aktualizacji: |
7 marca 2022 15:39 |