Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/14/2020

Wejście w życie: 26.10.2020

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/638/2020

Tekst scalony

UCHWAŁA Nr 14
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 27 października 2020 roku

zmieniająca Uchwałę Nr 638 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 31 stycznia 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia germańska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11, art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 85 ze zm.), § 7 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 roku (Dz. U. z 2018 r., poz. 1861 ze zm.), na wniosek Dziekana Wydziału Humanistycznego, pozytywnie zaopiniowany przez Radę Edukacyjną, Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uchwala, co następuje: 

§ 1

W Uchwale Nr 638 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 31 stycznia 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia germańska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, wprowadza się następujące zmiany:

1) w Załączniku 1 do Uchwały, w pkt. 6, w tabeli prezentującej opis charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz opis efektów kierunkowych, zmienia się opisy treści efektów kierunkowych: KA7_WG7, KA7_WG8, KA7_WG9, KA7_WK2, KA7_UK4:

a) treść efektu kierunkowego o symbolu KA7_WG7 otrzymuje brzmienie: „zagadnienia z zakresu relacji polsko-niemieckich w kontekście politycznym, społecznym, kulturowym, ekonomicznym i gospodarczym”,
b) treść efektu kierunkowego o symbolu KA7_WG8 otrzymuje brzmienie: „gramatykę języka niemieckiego na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”,
c) treść efektu kierunkowego o symbolu KA7_WG9 otrzymuje brzmienie: „leksykę języka niemieckiego (w tym języka fachowego) przy rozwiniętej wrażliwości na zmienność języka oraz jego kulturowe i społeczne determinanty na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”,
d) treść efektu kierunkowego o symbolu KA7_WK2 otrzymuje brzmienie: „zagadnienia zajmujące się prawami rządzącymi rzeczywistością, badające zjawiska i procesy polityczno-administracyjne, społeczne, gospodarcze, ekonomiczne, kulturowe, prawne w krajach niemieckojęzycznych”,
e) treść efektu kierunkowego o symbolu KA7_UK4 otrzymuje brzmienie: „poprawnie posługiwać się bogatym w struktury gramatyczno-leksykalne językiem niemieckim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”,

2) w Załączniku 2 do Uchwały zmienia się opisy treści kształcenia przedmiotów: stosunki polsko-niemieckie, Współczesne problemy krajów niemieckojęzycznych. Opisy treści kształcenia otrzymują brzmienie: 

a) „III.8. Stosunki polsko-niemieckie: Cel kształcenia: zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu problematyki polityki, historii, stosunków międzynarodowych, administracji, komunikacji politycznej w relacjach polsko-niemieckich w najnowszej przeszłości oraz w czasach współczesnych. Zajęcia mają na celu dostarczenie studiującym podstawowej wiedzy dotyczącej ważnych wydarzeń, przedsięwzięć i inicjatyw w życiu politycznym, społecznym i kulturalnym oraz znanych osobistości mających wpływ na kształtowanie się polsko-niemieckiego sąsiedztwa. Treści merytoryczne: zajęcia obejmują zagadnienia z dziedziny nauk społecznych, a w szczególności dyscypliny nauki o polityce i administracji. Tematyka oscyluje wokół zagadnień politycznych i historycznych związanych z relacjami polsko-niemieckimi w najnowszej przeszłości, a w szczególności w drugiej połowie wieku XX i w czasach współczesnych. Realizowane zagadnienia dotyczą ważnych wydarzeń politycznych i historycznych we wspólnym sąsiedztwie, ważnych przedsięwzięć i inicjatyw w życiu politycznym, społecznym i kulturalnym (partnerstwo miast i szkół, współpraca na poziomie politycznym, respektowanie praw człowieka, pochodzenie mniejszości narodowych w obu krajach) oraz wybitnych osobistości mających wpływ na kształt stosunków polsko-niemieckich. Realizowane będą również tematy dotyczące komunikowania się w życiu politycznym, polskiej i niemieckiej myśli politycznej, ruchów politycznych w Polsce i w Niemczech, które odcisnęły swe piętno w relacjach polsko-niemieckich. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): wybrane informacje odnoszące się do ważnych wydarzeń politycznych i historycznych w relacjach polsko-niemieckich w najnowszej przeszłości oraz w czasach współczesnych, podstawowe informacje dotyczące wybranych przedstawicieli życia politycznego, społecznego i kulturalnego mających wpływ na kształtowanie się relacji polsko-niemieckich w najnowszej przeszłości, podstawowe informacje z zakresu problematyki polityki, historii, stosunków międzynarodowych, administracji, komunikacji politycznej w relacjach polsko-niemieckich, informacje potrzebne do wypracowania własnego krytycznego spojrzenia na stan aktualnych relacji polsko-niemieckich. Umiejętności (potrafi): potrafi scharakteryzować wybrane ważne wydarzenia i zjawiska kształtujące obraz relacji polsko-niemieckich, identyfikować wybrane wybitne postaci ze świata polityki i kultury mające wpływ na kształtowanie się wzajemnego postrzegania przez mieszkańców obu krajów, wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać materiały dotyczące problematyki przedmiotu, kojarzyć i interpretować fakty dotyczące relacji polsko-niemieckich w najnowszej przeszłości, w sposób spójny wypowiadać się na tematy z zakresu problematyki przedmiotu. Kompetencje społeczne (jest gotów do): reprezentowania postawy otwartej wobec odmiennych zjawisk, przekonań i sądów oraz zachowania otwartości na poglądy innych ludzi, rozumienia potrzeby ciągłego dokształcania się. Forma prowadzenia zajęć: wykład.”,
b) „III.13. Współczesne problemy krajów niemieckojęzycznych: Cel kształcenia: pogłębienie wiedzy z zakresu problematyki związanej z życiem społeczno-politycznym krajów niemieckiego obszaru językowego. Treści merytoryczne: dotyczą zagadnień z dziedziny nauk społecznych, a w szczególności dyscypliny nauki o polityce i administracji. Omawiane są zagadnienia związane z problematyką życia społeczno-politycznego krajów niemieckiego obszaru językowego, np. systemy polityczne oraz aktualna scena polityczna (partie, ich programy i przywódcy), ruchy społeczno-polityczne (m.in. NGO, inicjatywy obywatelskie, ruchy lewicowe, prawicowe, ruchy nacjonalistyczne, ruchy ekologiczne itp.), formy komunikacji politycznej w mediach, bezpieczeństwo narodowe i polityka wewnętrzna (wojsko, policja), polityka zagraniczna aktualnych administracji rządowych, administracja publiczna (rządowa, państwowa i samorządowa, trójpodział władzy) w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Liechtensteinie. Problematyka zajęć podlega stałej aktualizacji o bieżące wydarzenia w krajach niemieckojęzycznych. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): podstawowe zagadnienia z zakresu życia społeczno-kulturalnego oraz polityczno-administracyjnego w krajach niemieckiego obszaru językowego. Umiejętności (potrafi): wyszukiwać podstawowe informacje na temat życia społeczno-kulturalnego, polityczno-administracyjnego, dotyczące bieżących wydarzeń na (wewnętrznej i zagranicznej) scenie politycznej krajów niemieckiego obszaru językowego w różnych źródłach oraz je analizować, interpretować i krytycznie oceniać; przygotować prezentację na temat wybranego zagadnienia z omawianego zakresu tematycznego. Kompetencje społeczne (jest gotów do): inicjowania projektów na rzecz upowszechniania wiedzy o życiu społeczno-kulturalnym oraz polityczno-administracyjnym krajów niemieckiego obszaru językowego. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”.

§ 2

1. Działania dostosowujące program studiów dotyczą cykli kształcenia, począwszy od cyklu 2020/2021. Zrealizowane zajęcia dydaktyczne cyklu kształcenia 2020/2021, przewidziane programem studiów do dnia wejścia w życie uchwały, spełniają wymagania właściwe dla programu studiów, zmienionego niniejszą uchwałą.
2. Dziekan dostosuje organizację procesu kształcenia do wymagań określonych w programie studiów, o którym mowa w ust. 1.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Przewodniczący Senatu

Rektor

dr hab. Jerzy A. PRZYBOROWSKI, prof. UWM

Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
SENAT
Data wytworzenia:
26 października 2020
Opublikowano przez:
Małgorzata Klafft
Data opublikowania:
19 marca 2021 12:11
Aktualizowano przez:
Małgorzata Klafft
Data aktualizacji:
19 marca 2021 12:11