Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Sygnatura: US/12/2020

Wejście w życie: 26.10.2020

Ważny do: -

Dokumenty powiązane: US/560/2019

Tekst scalony

UCHWAŁA Nr 12
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 27 października 2020 roku

zmieniająca Uchwałę Nr 560 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 20 września 2019 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11, art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 85 ze zm.), § 7 ust. 5 pkt 2 lit. a Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 roku (Dz. U. z 2018 r., poz. 1861 ze zm.), na wniosek Dziekana Wydziału Humanistycznego, pozytywnie zaopiniowany przez Radę Edukacyjną, Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uchwala, co następuje: 

§ 1

W Uchwale Nr 560 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 20 września 2019 roku w sprawie w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, wprowadza się następujące zmiany:

1) w Załączniku 1 do Uchwały w pkt. 6, w tabeli prezentującej opis charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz opis efektów kierunkowych, zmienia się treść opisu efektów kierunkowych: KA7_WK6 i KA7_UO2:

a) treść efektu kierunkowego o symbolu KA7_WK6 otrzymuje brzmienie: „w stopniu zaawansowanym pojęcia i zasady z zakresu technologii informatycznych, bhp, w tym zasady udzielania pierwszej pomocy, ergonomii, etykiety, praw ochrony własności intelektualnej i stosuje je w praktyce w życiu codziennym i zawodowym”,
b)  treść efektu kierunkowego o symbolu KA7_UO2 otrzymuje brzmienie: „zastosować zdobytą wiedzę z zakresu technologii informatycznych, bhp, w tym udzielić pierwszej pomocy, ergonomii, etykiety, ochrony praw własności intelektualnej w życiu zawodowym i prywatnym”,

2) w Załączniku 2 do Uchwały, zmienia się opis treści kształcenia przedmiotów: Dydaktyka języka obcego 2, Neurodydaktyka, Pierwsza pomoc w instytucjach edukacyjnych. Opisy treści kształcenia otrzymują brzmienie: 

a) „IV.1.e.Dydaktyka języka obcego 2: „Cele kształcenia: powtórzenie i rozszerzenie wiedzy z zakresu konwencjonalnych i niekonwencjonalnych metod nauczania języka angielskiego na poziomie szkoły średniej. Nauka praktycznego i właściwego zastosowania technik oraz pomocy dydaktycznych podczas wprowadzania słownictwa i gramatyki oraz ćwiczenia wszystkich umiejętności językowych ucznia, tj. pisania, mówienia oraz słuchania i czytania ze zrozumieniem. Przygotowanie w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.  Celem zajęć jest również zaznajomienie studenta z typową budową scenariusza lekcji języka angielskiego wraz z jej podstawowymi etapami. Treści merytoryczne: Prezentacje, burza mózgów, dyskusja oraz praca w grupie na tematy wskazane w celach ćwiczeń, tj. z zakresu konwencjonalnych i niekonwencjonalnych metod nauczania języka angielskiego oraz możliwego praktycznego zastosowania ich elementów podczas lekcji języka angielskiego w szkole podstawowej; zasad, celów i efektów komunikacyjnego podejścia do nauczania języka angielskiego w szkole średniej; roli relacji nauczyciel-uczeń w procesie edukacji językowej w szkole średniej; oraz praktycznego i właściwego zastosowania technik oraz pomocy dydaktycznych podczas wprowadzania słownictwa i gramatyki oraz ćwiczenia wszystkich umiejętności językowych ucznia, tj. pisania, mówienia oraz słuchania i czytania ze zrozumieniem; doboru metod nauczania i środków dydaktycznych z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, w tym pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;  budowy scenariusza lekcji języka angielskiego w szkole średniej wraz z jej podstawowymi etapami. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): zasady praktycznego i zdroworozsądkowego wykorzystania elementów konwencjonalnych i niekonwencjonalnych metod nauczania języka angielskiego podczas lekcji języka angielskiego w szkole średniej oraz zasady, cele i efekty komunikacyjnego podejścia do nauczania języka angielskiego w szkole średniej; rolę relacji nauczyciel-uczeń w procesie edukacji językowej; zasady praktycznego i właściwego zastosowania technik oraz pomocy dydaktycznych podczas wprowadzania słownictwa i gramatyki oraz ćwiczenia wszystkich umiejętności językowych ucznia, tj. pisania, mówienia oraz słuchania i czytania ze zrozumieniem; metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; budowy scenariusza lekcji języka angielskiego wraz z jej podstawowymi etapami. Umiejętności (potrafi):  identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi oraz przeanalizować rozkład materiału, jak również stworzyć scenariusz lekcji języka angielskiego; identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania, dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów oraz kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym, dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne oraz merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu; skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów oraz rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym. Kompetencje społeczne (jest gotów do):  adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów, popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym oraz do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej; promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej, jak również do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;  budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych, jak również do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu oraz stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
b) „IV.1.f. Neurodydaktyka: Cel kształcenia: zapoznanie z obecnym stanem wiedzy w dziedzinie neurodydaktyki i jej praktycznego wykorzystania w pracy z uczniami. Treści merytoryczne: zapoznanie z osiągnięciami nowoczesnej neurodydaktyki w zakresie planowania lekcji, sposobów urozmaicania lekcji oraz podejścia do procesu uczenia się. Połączenie teorii i praktyki dotyczącej tego, w jaki sposób uczy się mózg, oraz wiedzy na temat funkcjonowania narządu wzroku i pozostałych kanałów sensorycznych, oraz równowagi. Miejsce neurodydaktyki wśród nauk pokrewnych. Praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania wiedzy z dziedziny neurodydaktyki w nauczaniu języka angielskiego. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): podstawowe informacje na temat konwencjonalnych  i niekonwencjonalnych metod nauczania języków obcych, szczególnie w rozumieniu neurodydaktyki; funkcjonowanie narządu wzroku i pozostałych kanałów sensorycznych, oraz równowagi. Umiejętności (potrafi): kierować procesami kształcenia i wychowania, pracować z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym);  zastosować teorie neurolingwistyczne w praktyce zawodowej. Kompetencje społeczne (jest gotów do): prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów, związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela; systematycznego śledzenia zmian zachodzących w glottodydaktyce i naukach powiązanych. Forma prowadzenia zajęć: wykład, ćwiczenia.”,
c) „IV.1.h. Pierwsza pomoc w instytucjach edukacyjnych: Cel kształcenia: przekazanie podstawowych wiadomości na temat zasad bezpieczeństwa, a także zasad udzielania pierwszej pomocy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Treści merytoryczne: ogólne zasady postępowania w razie wypadków w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Podstawowe wiadomości na temat zasad bezpieczeństwa, oraz zasady udzielania pierwszej pomocy  w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy. Umiejętności (potrafi): udzielać pierwszej pomocy. Kompetencje społeczne (jest gotów do): zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny. Forma prowadzenia zajęć: wykład.”,

3) Załącznik 3b do Uchwały otrzymuje brzmienie: ZAŁĄCZNIK 3b - w załączeniu

§ 2

1. Zmieniony program studiów obowiązuje od II roku studiów cyklu kształcenia 2019/2020, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Działania dostosowujące program studiów cyklu kształcenia 2019/2020 dotyczą zajęć dydaktycznych realizowanych w semestrach 3-4. Zrealizowane zajęcia dydaktyczne przewidziane programem studiów w semestrach 1-2 spełniają wymagania standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
3. Zajęcia dydaktyczne przewidziane planem 3. semestru programu studiów rozpoczętego w roku akademickim 2019/2020, zrealizowane do dnia wejścia w życie uchwały, spełniają wymagania właściwe dla programu studiów, zmienionego niniejszą uchwałą.
4. Dziekan dostosuje program studiów cyklu kształcenia 2019/2020 do wymagań określonych w programie studiów, o którym mowa w ust. 1.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Przewodniczący Senatu

Rektor

dr hab. Jerzy A. PRZYBOROWSKI, prof. UWM

 

 

Załącznik 3b do Uchwały Nr 12 - zmiana Uchwały Nr 560 - filologia polska - II stopień.pdf
Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
SENAT
Data wytworzenia:
26 października 2020
Opublikowano przez:
Małgorzata Klafft
Data opublikowania:
19 marca 2021 11:59
Aktualizowano przez:
Małgorzata Klafft
Data aktualizacji:
19 marca 2021 12:00