Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Więcej informacji

Decyzja Nr 30/2016
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 1 września 2016 roku

w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza

Działając na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity:
Dz.U.2012.572 z późn. zm.) oraz § 17 ust. 2 pkt. 7 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
zarządza się, co następuje: 

§ 1

1. Zakres kompetencji Rektora określa Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst
    jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
    oraz Decyzja w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza.

2. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu.

3. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu, a do jego kompetencji należy:
    1) reprezentowanie Uniwersytetu na zewnątrz,
    2) wydawanie wewnętrznych aktów prawnych, z wyłączeniem aktów zastrzeżonych do kompetencji innych
        organów,
    3) podejmowanie decyzji w sprawie rozdziału środków finansowych, nie zastrzeżonych do kompetencji innych
        organów Uniwersytetu,
    4) powierzanie wykonywania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej Uniwersytetu,
    5) udzielanie pełnomocnictw do działania w imieniu Uniwersytetu, w tym do zawierania umów i dokonywania
        innych czynności prawnych,
    6) określanie zasad współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi oraz zawieranie z nimi umów o współpracy, 
    7) nadzór nad stosowaniem i przestrzeganiem prawa w Uniwersytecie, 
    8) rozpatrywanie skarg i wniosków,
    9) tworzenie, znoszenie i przekształcanie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w trybie określonym odrębnymi
        przepisami,
  10) nawiązywanie, zmiana i rozwiązywanie stosunku pracy z profesorami zwyczajnymi i nadzwyczajnymi oraz
        z osobami, wobec których odrębne przepisy przewidują zatrudnienie przez kierownika zakładu pracy,
  11) ochrona informacji niejawnych, 
  12) powoływanie osób do pełnienia w Uniwersytecie funkcji określonych odrębnymi przepisami oraz określanie
         zakresu ich zadań, uprawnień i kompetencji,
   13) zwoływanie posiedzeń Senatu i przewodniczenie jego obradom,
   14) powierzanie komisjom senackim zadań związanych z pracami Senatu w ramach pełnienia funkcji Przewodniczącego
          Senatu,
   15) podejmowanie decyzji w sprawach zapewnienia bezpieczeństwa na terenie Uniwersytetu, 
   16) wydawanie zezwoleń na organizację zgromadzeń na terenie Uniwersytetu,
   17) podejmowanie decyzji w innych sprawach, nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.

4. Rektor, z zastrzeżeniem ust. 5, podpisuje:
    1) dokumenty adresowane w imieniu Uniwersytetu do polskich organów państwowych, 
    2) dokumenty adresowane do przedstawicielstw państw obcych oraz innych podmiotów zagranicznych,
    3) pozostałą korespondencję, gdy wymaga tego waga sprawy.

5. W przypadkach spowodowanych służbową nieobecnością Rektora i pilnością sprawy, pisma o których mowa
    w ust. 4 podpisuje Prorektor, Kanclerz lub Dyrektor Gabinetu Rektora zgodnie z właściwością rzeczową. 

6. Rektorowi podlegają bezpośrednio:
    1) Prorektorzy,
    2) Kanclerz,
    3) Kwestor - w zakresie określonym w ustawie o rachunkowości,
    4) Dyrektor Gabinetu Rektora,
    5) Audytor Wewnętrzny,
    6) Administrator Bezpieczeństwa Informacji,
    7) Biuletyn Informacji Publicznej,
    8) Biuro Rektora, 
    9) Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy - z zastrzeżeniem ust. 7 pkt 1,
  10) Rzecznik Patentowy - z zastrzeżeniem ust. 7 pkt 2,
  11) Rzecznik Prasowy, 
  12) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Analiz Strategicznych,
  13) Stanowisko ds. Obronnych i Informacji Niejawnych,
  14) Stanowisko ds. Obsługi Prawnej,
  15) Zespół Kontroli Wewnętrznej,
  16) Pełnomocnicy - w zakresie swojego umocowania.

7. Wykonywanie, w imieniu Rektora, czynności wynikających z nadzoru nad bieżącym funkcjonowaniem
    jednostek, które zgodnie z odrębnymi przepisami, podlegają bezpośrednio kierownikowi zakładu pracy,
    należy do:
    1) Prorektora ds. Kadr w odniesieniu do Działu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
    2) Prorektora ds. Nauki w odniesieniu do Rzecznika Patentowego.

§ 2

1. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu przy pomocy:
    1) Prorektora ds. Kadr,
    2) Prorektora ds. Kształcenia i Studentów,
    3) Prorektora ds. Nauki,
    4) Prorektora ds. Zadań Uczelni Medycznej,
    5) Prorektora ds. Ekonomicznych i Rozwoju,
    6) Kanclerza.

2. Prorektorzy i Kanclerz realizują swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zakresami kompetencji
    lub udzielonymi pełnomocnictwami i ponoszą za nie odpowiedzialność. 

3. Przekroczenie uprawnień, wynikających z powierzonych obowiązków lub udzielonego pełnomocnictwa,
    stanowi podstawę dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów ogólnych.

4. Prorektorzy i Kanclerz zobowiązani są do dbałości o ograniczanie wydatków finansowych w zakresie swojego
    działania i do kontrolowania wydatkowania środków finansowych przyznanych na działalność, którą nadzorują
    oraz ponoszą odpowiedzialność za wydatkowanie środków z naruszeniem obowiązujących przepisów prawnych. 

5. Decyzja Prorektora lub Kanclerza, podjęta w ramach jego zakresu działania, jest równoznaczna z decyzją Rektora.
    Decyzje podjęte z naruszeniem obowiązujących przepisów lub decyzje, w stosunku do których zgłoszone zostały
    zastrzeżenia, mogą być zmienione przez Rektora w trybie nadzoru.

6. Pracownicy jednostek organizacyjnych administracji, bez względu na swoją podległość, zobowiązani są
    do udzielania informacji niezbędnych Prorektorom, Kanclerzowi lub Dyrektorowi Gabinetu Rektora do realizacji
    powierzonych im zadań.

§ 3

1. Prorektorzy i Kanclerz w zakresie swojego działania:
    1) reprezentują Uniwersytet lub Rektora, w przypadku jego nieobecności, na spotkaniach, konferencjach
        i uroczystościach organizowanych poza Uniwersytetem,
    2) współpracują z:
        a) krajowymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami,
        b) zagranicznymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami na podstawie zawartych przez Uniwersytet
            umów oraz porozumień,
        c) jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu, których zakres zadań obejmuje sprawy należące do zakresów
            ich działania,
    3) nadzorują funkcjonowanie komisji senackich wskazanych przez Rektora, 
    4) koordynują i sprawują nadzór nad projektami realizowanymi przez Uniwersytet w ramach programów
        unijnych przez podległe im jednostki lub realizowanymi w ramach powierzonych zadań, 
    5) prowadzą działalność promocyjną Uniwersytetu w zakresie powierzonych im zadań,
    6) sprawują nadzór nad:
        a) opracowywaniem, w układzie rzeczowym, projektów planów rzeczowo-finansowych w zakresie zadań
             realizowanych przez podległe jednostki oraz harmonogramów ich realizacji,
        b) przygotowaniem projektów aktów prawnych, regulujących sprawy należące do zakresu ich działania,
        c) działalnością podległych im jednostek organizacyjnych,
        d) prawidłowym i terminowym wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych,
            objętych ich zakresem działania,
    7) zawierają umowy oraz zaciągają zobowiązania i zatwierdzają ich realizację ze środków finansowych,
        przyznanych w planie rzeczowo-finansowym na realizację zadań objętych zakresem ich działania
    8) sporządzają analizy i sprawozdania merytoryczne z realizacji planu rzeczowo-finansowego w zakresie
        wykonanych zadań i wykorzystania środków, będących w ich dyspozycji lub nadzorze,
    9) monitorują i analizują procesy realizowane w podległych jednostkach lub w ramach
        powierzonych zadań,
  10) sprawują kontrolę funkcjonalną i kontrolę przestrzegania dyscypliny finansów publicznych i prawa
        zamówień publicznych przez podległe jednostki organizacyjne, a także w zakresie realizacji powierzonych
        zadań.

2. Prorektor, z zastrzeżeniem ust. 3, podpisuje pisma adresowane w imieniu Uniwersytetu dotyczące
    jego wyłącznej kompetencji.

3.  W przypadkach spowodowanych nieobecnością Prorektora lub pilnością sprawy, pisma, o których
    mowa w ust. 2, podpisuje Rektor lub wyznaczony do zastępstwa Prorektor.

4.  Jeżeli zakres powierzonych zadań obejmuje sprawy należące do zakresu działania kilku Prorektorów
    lub Prorektora i Kanclerza, Rektor wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację tych zadań.

5.  Pod nieobecność Prorektora jego obowiązki wykonuje Prorektor wskazany przez Rektora w decyzji
    w sprawie zastępstw. 

6.  Każdy Prorektor wykonuje swoje zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami i Kanclerzem
    w zakresie ich kompetencji. 

7.  Prorektorzy, Kanclerz oraz Kwestor, w zakresie powierzonych im kompetencji, zobowiązani są 
    do realizacji zadań w sposób zapewniający stabilną sytuację finansową Uniwersytetu oraz
    przestrzegania przepisów ustaw i przepisów wewnętrznych, w szczególności w zakresie dyscypliny
    finansów publicznych oraz odpowiedzialności z tytułu jej naruszenia.

§ 4

Prorektor ds. Kadr

1. Prorektor ds. Kadr tworzy i realizuje politykę kadrową i płacową zgodną ze strategią i programem
    rozwoju Uniwersytetu, reprezentuje Uniwersytet w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym 
    w sprawach dyscyplinarnych, oraz dysponowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. 

2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. Kadr: 

     1) przedstawia Rektorowi prognozy potrzeb kadrowych niezbędnych do właściwej realizacji zadań
         Uniwersytetu, zgodnie z przyjętą strategią i programem rozwoju,
     2) nawiązuje, zmienia i rozwiązuje stosunek pracy z:
         a) nauczycielami akademickimi z wyłączeniem osób, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 10, 
         b) pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi, 
     3) tworzy kryteria oceny pracowników,  
     4) przewodniczy Uczelnianej Komisji Oceniającej ds. Nauczycieli Akademickich,
     5) ustala kryteria i zasady kierowania pracowników na krajowe i zagraniczne staże naukowe 
         oraz podejmuje decyzje w tym zakresie,
     6) podejmuje decyzje w sprawach objętych właściwością działania Uczelnianej Komisji Inwentaryzacyjnej,
     7) nadzoruje postępowanie w sprawie udostępniania informacji publicznej w trybie ustawy 
         o dostępie do informacji publicznej,
     8) nadzoruje:
         a) funkcjonowanie bazy danych nauczycieli akademickich, firmujących kierunki kształcenia,
         b) proces zatrudniania pracowników, o których mowa w pkt 1, ich okresową ocenę oraz sprawy
             dyscyplinarne,
         c) ochronę danych osobowych,
         d) funkcjonowanie bazy wypoczynkowej prowadzonej przez Uniwersytet,
         e) realizację zadań wynikających z przepisów o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych,
          f) proces gromadzenia dokumentów historycznych dotyczących Uniwersytetu,
         g) funkcjonowanie Senackiej Komisji Kadrowej, Senackiej Komisji Statutowej, Senackiej Komisji Dyscyplinarnej
             ds. Nauczycieli Akademickich, Komisji Etyki, 
     9) tworzy politykę w zakresie spraw socjalnych pracowników Uniwersytetu,
   10) powołuje komisje w sprawach gospodarowania ZFŚS, tj:
         a) Komisję Zapomogową,
         b) Komisję Pożyczkową,
         c) Komisję Wypoczynkowo-Rekreacyjną,
         d) Komisję Pracowniczego Programu Emerytalnego,
    11) współpracuje:
         a) ze związkami zawodowymi, działającymi w Uniwersytecie,
         b) ze służbami bhp i społeczną inspekcją pracy,
         c)  z Radą Archiwalną.

2. Prorektor ds. Kadr pełni nadzór nad realizacją zadań przez:
     1) Dział Kadr, 
     2) Archiwum i Muzeum.

3. Przy realizacji zadania, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, Prorektor ds. Kadr zobowiązany jest do:
    1) stosowania przepisów zewnętrznych i zarządzeń Rektora regulujących zasady zatrudniania nauczycieli
        akademickich i pracowników niebędących nauczycielami,
    2) informowania Rektora o zamiarze zatrudnienia nowego pracownika.

4. Prorektor ds. Kadr, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
    obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 5

Prorektor ds. Kształcenia i Studentów

1. Prorektor ds. Kształcenia i Studentów pełni nadzór nad procesem rozwoju i jakości kształcenia, tokiem studiów
    oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.

2. W ramach powierzonych kompetencji, w obszarze spraw związanych z kształceniem, Prorektor ds. Kształcenia
    i Studentów odpowiada za opracowanie i właściwą realizację polityki kształcenia, w tym:
    1) tworzy:
        a) ofertę edukacyjną dostosowaną do misji i strategii Uniwersytetu oraz odpowiadającej na zapotrzebowanie
            otoczenia społeczno-gospodarczego,
        b) minima kadrowe i programowe, niezbędne do funkcjonowania nadzorowanej działalności,
    2) pełni nadzór i koordynuje wdrażanie nowych rozwiązań w procesie dydaktycznym, prowadzonych na wydziałach
        (zmiany oferty dydaktycznej, w tym nowe kierunki studiów, kształcenie interdyscyplinarne, e-learning,
        opracowanie oferty edukacyjnej dla cudzoziemców, kształcenie w językach obcych),
    3) pełni nadzór nad:
        a) funkcjonowaniem Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na poziomie uczelnianym,
        b) przygotowaniem wydziałów i kierunków kształcenia do procesu akredytacji,
        c) właściwym funkcjonowaniem systemu ECTS w uczelni,
        d) procesem rekrutacji na studia I, II i III stopnia, w tym na studia prowadzone w języku
            obcym,
        e) planowaniem i rozliczaniem obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich oraz zatwierdza przydział
            obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
         f)  funkcjonowaniem Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów (USOS), systemu SYLABUS i IRK oraz systemów
            antyplagiatowych,
        g) promocją zawodową absolwentów,
        h) kształceniem na studiach III stopnia i opracowywaniem koncepcji studiów doktoranckich, 
         i)  kształceniem ustawicznym (studia podyplomowe, kursy i szkolenia, Uniwersytet Trzeciego
             Wieku, Uniwersytet Dzieci),
          j) realizacją projektów edukacyjno-szkoleniowych, w tym finansowanych ze środków 
             zagranicznych,
         k) promocją oferty edukacyjnej Uniwersytetu.
    4) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami w kraju i za granicą,
    5) przydziela oraz nadzoruje wykorzystanie przez wydziały i jednostki międzywydziałowe środków finansowych
        przeznaczonych przez organy Uniwersytetu na:
         a) rozwój kształcenia,
         b) działalność dydaktyczną,
         c) działalność kół naukowych,
         d) działalność agend kulturalnych.

3. W ramach powierzonych kompetencji, w obszarze spraw studenckich, Prorektor ds. Kształcenia i Studentów
    nadzoruje: 
     1) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z tokiem studiów I, II i III stopnia oraz
         jej sporządzanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
     2) wykorzystywanie przez Samorządy Studentów i Doktorantów środków finansowych przeznaczonych
         przez organy Uniwersytetu na działalność studencką i doktorancką,
     3) przestrzeganie praw studentów i doktorantów przez organy Uniwersytetu, w tym proces wydawania decyzji,
         ustalania i pobierania opłat za zajęcia dydaktyczne oraz przestrzeganie regulaminów, w tym w szczególności
         Regulaminu Studiów i Regulaminu Studiów Doktoranckich,
     4) proces podziału dotacji przeznaczonej na pomoc materialną dla studentów i doktorantów,
     5) funkcjonowanie studenckich kół naukowych,
     6) funkcjonowanie studenckich agend kulturalnych.

4.  Prorektorowi ds. Kształcenia i Studentów podlegają:
     1) Biuro ds. Kształcenia,
     2) Biuro Mediów i Promocji,
     3) Biuro ds. Studenckich,
     4) Biuro Informatycznej Obsługi Studiów,
     5) Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, 
     6) Wydział Studiów Technicznych i Społecznych w Ełku,
     7) Studium Języków Obcych,
     8) Akademickie Centrum Kultury,
     9) Centrum Kultury Języka Polskiego dla Cudzoziemców,
   10) Centrum Egzaminacyjne Instytutu Goethego przy UWM.

5. W ramach swoich kompetencji i przyznanych uprawnień Prorektor ds. Kształcenia i Studentów:
    1) pełni funkcję organu odwoławczego i podejmuje decyzje administracyjne w sprawach:
        a) odwołań studentów od decyzji dziekana,
        b) odwołań doktorantów od decyzji kierownika studiów doktoranckich w sprawach niezastrzeżonych
            do kompetencji rady wydziału,
        c) dyscyplinarnych studentów i doktorantów,
    2) podejmuje decyzje w sprawach:
        a) legalizacji dokumentów studenckich przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą,
        b) rejestracji uczelnianych organizacji studenckich,
        c) wyjazdów zagranicznych studentów,
        d) działalności studenckich kół naukowych,
        e) tworzenia i funkcjonowania systemu udzielania pomocy materialnej studentom i doktorantom,
        f)  przyznawania wszystkich rodzajów stypendiów dla doktorantów, 
    3) prowadzi postępowania w zakresie imprez i zgromadzeń studentów na terenie Uniwersytetu,

6. Prorektor ds. Kształcenia i Studentów reprezentuje Uniwersytet w Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej
    oraz pełni nadzór nad funkcjonowaniem Senackiej Komisji ds. Dydaktycznych.

7. Prorektorowi ds. Kształcenia i Studentów podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego, sprawy
    związane z:
    1) Fundacją Samorządu Studenckiego,
    2) Fundacją ŻAK.

8. Prorektor ds. Kształcenia i Studentów, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu
    naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 6

Prorektor ds. Nauki

1. Prorektor ds. Nauki realizuje, zgodne ze strategią i programem rozwoju Uniwersytetu, przyjęte kierunki
    działalności naukowej i badawczej oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach:
    1) związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na realizację programów badawczych,
    2) umów na prowadzenie przewodów doktorskich i habilitacyjnych,
    3) umów z wydawnictwami w zakresie publikacji naukowych pracowników Uniwersytetu.

2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. Nauki: 
    1) prowadzi działania na rzecz pozyskiwania środków na badania naukowe,
    2) nadzoruje:
        a) planowanie i prowadzenie badań naukowych,
        b) wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe,
        c) wykorzystanie środków na realizację programów badawczych,
        d) uczelnianą ofertę naukową w zakresie promocji wyników badań, polityki licencyjnej i ochrony patentowej
            oraz wdrażania wyników badań i działalności eksperckiej, 
        e) proces zakupów aparatury badawczej,
        f)  działalność specjalistycznych laboratoriów, stacji doświadczalnych i stacji dydaktyczno-badawczych,
        g) realizację projektów badawczych i aparaturowych, w tym finansowanych ze środków zagranicznych,
    3) podejmuje decyzje w sprawie dofinansowania zagranicznych podróży służbowych pracowników, 
    4) inicjuje tworzenie nowych jednostek organizacyjnych, prowadzących działalność badawczą,
        innowacyjną i wdrożeniową,
    5) określa główne kierunki badań i współpracy naukowej na terenie kraju,
    6) zawiera umowy na realizację programów na badania naukowe, współfinansowanych z funduszy pochodzenia
        krajowego,
    7) zatwierdza do realizacji wnioski projektów badawczych i podział środków na badania statutowe, 
    8) udziela zezwoleń na organizację w Uniwersytecie sympozjów, konferencji, zjazdów itp. spotkań naukowych,
    9) akceptuje udział pracowników Uniwersytetu w spotkaniach naukowych,

  10) podejmuje decyzje w zakresie publikacji naukowych pracowników Uniwersytetu w Wydawnictwie
        Uniwersyteckim i wydawnictwach zewnętrznych,
  11) współpracuje z Radą Biblioteczną i Radą Wydawniczą,
  12) angażuje się w sprawy projakościowe Uczelni zwłaszcza w dziedzinie badań. 

3. Prorektor ds. Nauki pełni nadzór nad funkcjonowaniem:
    1) Biura ds. Nauki i Współpracy z Gospodarką,
    2) Biura ds. Współpracy Międzynarodowej,
    3) Biblioteki Uniwersyteckiej,
    4) Wydawnictwa Uniwersytetu,
    5) Centrum Badań Energii Odnawialnej,
    6) Centrum Badań Europy Wschodniej,
    7) Centrum Badań Rozwoju Mleczarstwa,
    8) Centrum Badań Społecznych,
    9) Centrum Badań Żywności Naturalnej i Tradycyjnej,
  10) Centrum Innowacji i Transferu Technologii,
  11) Centrum Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  12) Stacji Dydaktyczno-Badawczej z siedzibą w Bałdach,
  13) Stacji Dydaktyczno-Badawczej z siedzibą w Łężanach,
  14) Lokalnej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach,
  15) Senackiej Komisji ds. Nauki, Senackiej Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej.

4. Prorektor ds. Nauki podejmuje działania w zakresie promocji nauki, zwłaszcza w zakresie badań. 

5. Prorektor ds. Nauki, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia
    obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 7

Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju

1. Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju nadzoruje realizację programu rozwoju Uczelni i tworzenie polityki
    finansowej Uczelni oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań. 

2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju:
    1) koordynuje prace nad procesem tworzenia planu rzeczowo-finansowego,
    2) ustala zasady podziału środków w ramach planu rzeczowo-finansowego,
    3) zatwierdza część rzeczową projektu planu rzeczowo-finansowego w zakresie zadań realizowanych przez
        podległe jednostki, z uwzględnieniem strategii i możliwości finansowych Uniwersytetu,
    4) nadzoruje:
        a) gospodarkę finansową Uczelni oraz opracowywanie analiz i prognoz ekonomicznych, stanowiących
            podstawę działalności Uniwersytetu,
        b) doskonalenie procesu zarządzania Uczelnią,
        c) uczelnianą i środowiskową sieć informatyczną,
        d) funkcjonowanie Senackiej Komisji ds. Rozwoju Uczelni i Finansów,
    5) akceptuje do realizacji projekty i programy inwestycyjne oraz inne finansowane ze środków zagranicznych,
    6) we współpracy z Kwestorem przedstawia Rektorowi informacje o sytuacji finansowej Uniwersytetu.

3. Prorektorowi ds. Ekonomicznych i Rozwoju podlegają:
    1) Biuro ds. Projektów Europejskich, 
    2) Regionalne Centrum Informatyczne,
    3) Dział Planowania i Analiz,
    4) Studium Wychowania Fizycznego i Sportu,
    5) Akademickie Centrum Szkolenia Sportowego,
    6) Akademicki Związek Sportowy,
    7) Ośrodek Eksploatacji i Zarządzania Miejską Siecią Komputerową OLMAN.

4. Prorektorowi ds. Ekonomicznych i Rozwoju podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego,
    sprawy związane z:
    1) Fundacją na Rzecz Rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
    2) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Bałcyny” Sp. z o.o.,
    3) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Pozorty” Sp. z o.o.

5. Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność
    z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów
    publicznych.

§ 8

Prorektor ds. Zadań Uczelni Medycznej

1. Prorektor ds. Zadań Uczelni Medycznej pełni nadzór nad realizacją w Uniwersytecie zadań wynikających
    z przepisów regulujących funkcjonowanie uczelni medycznych oraz działalności leczniczej. 

2. Prorektor ds. Zadań Uczelni Medycznej w szczególności:
    1)  reprezentuje Rektora wobec Ministra Zdrowia, Kolegium Rektorów Uczelni Medycznych i innych
         organów państwowych i samorządowych w sprawach dotyczących prowadzenia działalności 
         dydaktycznej i badawczej w dziedzinie nauk medycznych oraz związanego z tym udzielania
         świadczeń zdrowotnych, 
    2)  nadzoruje tworzenie planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu w zakresie podlegającym Ministrowi
          Zdrowia oraz jego realizację,
    3)  reprezentuje Rektora przy zawieraniu umów z podmiotami leczniczymi w zakresie udostępniania jednostek
         organizacyjnych, niezbędnych do realizacji zadań polegających na kształceniu w zawodach medycznych,
         w tym podyplomowym, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia oraz
         nadzoruje realizację tych umów,

     4)  odpowiada za stabilną sytuację finansową Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego.

3. Prorektor ds. Zadań Uczelni Medycznej nadzoruje:
    1) funkcjonowanie podmiotów, dla których Uniwersytet jest podmiotem tworzącym, w tym:
        a) Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego,
        b) Centrum Innowacyjnych Technik Diagnostycznych i Terapeutycznych,
    2) wykonanie zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem działania
        w sposób i w terminach określonych przez kontrolujących,
    3) funkcjonowanie podległych jednostek,
    4) tworzenie systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań w podległych jednostkach
        i ich realizację,
    5) sprawuje kontrolę funkcjonalną i kontrolę przestrzegania przez podległe jednostki organizacyjne
        obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych.

4. Prorektor ds. Zadań Uczelni Medycznej, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność
    z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów
    publicznych.

§ 9

Kanclerz

1. Kanclerz kieruje administracją i gospodarką Uniwersytetu w zakresie nie zastrzeżonym dla Rektora i Prorektorów
    oraz podejmuje decyzje dotyczące mienia Uniwersytetu z wyłączeniem spraw przekraczających zwykły zarząd.

2. W zakres zwykłego zarządu wchodzą czynności dotyczące mienia, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania
    Uniwersytetu. Zakres ten obejmuje w szczególności czynności związane z bieżącą eksploatacją składników mienia
    Uniwersytetu i utrzymaniem ich w stanie niepogorszonym oraz z pobieraniem korzyści z tych składników,
     jak również prowadzenie spraw, które są niezbędne do dokonywania tych czynności. Zakres spraw
    przekraczających zwykły zarząd określa pełnomocnictwo. 

3. W sprawach objętych zakresem swojego działania Kanclerz współpracuje z Rektorem i Prorektorami 
    oraz reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz.

4. Kanclerzowi podlegają jednostki organizacyjne administracji Uniwersytetu wchodzące w skład pionu Kanclerza
    na podstawie odrębnych przepisów. 

5. W zakresie swojego działania Kanclerz:
    1) reprezentuje Uniwersytet, na podstawie pełnomocnictwa Rektora, w stosunkach prawnych z innymi
        podmiotami, w tym przy podpisywaniu umów w zakresie podejmowanych czynności zwykłego zarządu
        do wysokości łącznej środków przeznaczonych na dany cel w planie rzeczowo – finansowym Uniwersytetu
        na dany rok,
   2)  reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz przed organami i urzędami w związku z realizacją zadań
        wynikających ze zwykłego zarządu,
   3) koordynuje działalność administracyjną, techniczną i gospodarczą Uniwersytetu, 
   4) określa zasady dotyczące zarządzania majątkiem Uniwersytetu i nadzoruje ich przestrzeganie,
   5) zapewnia wykonanie uchwał Senatu w zakresie wymagającym działań administracyjnych,
   6) nadzoruje:
       a) wykonanie zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem
           działania, w sposób i w terminach określonych przez kontrolujących,
       b) proces właściwego wykorzystania obiektów i urządzeń Uniwersytetu,
       c) funkcjonowanie podległych jednostek,
       d) proces opracowania planów rzeczowo-finansowych w zakresie inwestycji, remontów i modernizacji,
       e) realizację inwestycji, remontów i modernizacji,
        f) tworzenie systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań w podległych
           jednostkach i ich realizację,
       g) realizację projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zagranicznych,

   7) sprawuje kontrolę funkcjonalną i kontrolę przestrzegania przez podległe jednostki organizacyjne
       obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych,
   8) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza:
        a) dokonuje analizy potrzeb kadrowych,
        b) bierze udział w pracach komisji konkursowej wyłaniającej kandydatów do zatrudnienia,
        c) składa do właściwego Prorektora wnioski o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy stosując
            przy tym, określone Zarządzeniem Rektora, zasady zatrudniania pracowników niebędących nauczycielami
            akademickimi,
        d) w przypadkach uzasadnionych potrzebami Uniwersytetu składa do właściwego Prorektora wnioski
             o przedłużeniu nie więcej niż o 6 miesięcy, zatrudnienia pracownikom, którzy uzyskali prawo do emerytury.

6. Kanclerz wydaje decyzje w sprawach należących do jego właściwości rzeczowej.

7. W sprawach inwestycyjnych i finansowych Kanclerz współpracuje z Prorektorem ds. Ekonomicznych i Rozwoju.

8. Kanclerz realizuje swoje zadania przy pomocy zastępców zatrudnianych w trybie określonym przez odrębne
    przepisy.

9. Podział kompetencji pomiędzy Kanclerza i jego zastępców następuje w drodze decyzji Kanclerza z uwzględnieniem
    obowiązujących przepisów, w szczególności dotyczących Kwestora.

10. Kanclerz, w zakresie powierzonych kompetencji, ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia obowiązujących
      przepisów, w szczególności przepisów w zakresie dyscypliny finansów publicznych.

§ 10

Prorektorzy, Kanclerz, Kwestor i Dyrektor Gabinetu Rektora, poza obowiązkami powierzonymi niniejszą decyzją,
pełnią obowiązki powierzone odrębnymi przepisami prawnymi.

§ 11

Tracą moc:
1)  Decyzja Nr 37/2012 z dnia 10 września 2012 roku Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
     w sprawie ustanowienia pełnomocnika do realizacji zadań uczelni medycznej i upoważnienia do podejmowania
     określonych czynności prawnych,
2)  Decyzja nr 30/2014 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 21 lipca 2014 roku w sprawie
     zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza,
3)  Decyzja Nr 49/2014 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 3 października 2014 roku
      w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza. 

§ 12

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor

prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI

Podmiot udostępniający:
Biuro Rektora
Wytworzono przez:
prof. dr hab. Ryszard Górecki - Rektor
Data wytworzenia:
31 sierpnia 2016
Opublikowano przez:
Zofia Konopka
Data opublikowania:
19 kwietnia 2021 15:47
Aktualizowano przez:
Aleksandra Wilczyńska
Data aktualizacji:
10 czerwca 2021 21:38