- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
Nr 773 z dnia 25 września 2015 roku w sprawie zasad ustalania zakresu obowiązków dydaktycznych nauczycieli akademickich i rodzajów zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków zasad przydziału i realizacji godzin dydaktycznych w danym roku akad.
Uchwała Nr 773
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 25 września 2015 roku
w sprawie zasad ustalania zakresu obowiązków dydaktycznych nauczycieli akademickich
i rodzajów zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków oraz zasad przydziału
i realizacji godzin dydaktycznych w danym roku akademickim
i rodzajów zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków oraz zasad przydziału
i realizacji godzin dydaktycznych w danym roku akademickim
Na podstawie art. 130 ust. 2 oraz w związku z art. 111 ust. 1-4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo
o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz.U.2012.572 ze zm.), Senat uchwala co następuje:
o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz.U.2012.572 ze zm.), Senat uchwala co następuje:
Przepisy ogólne
§ 1
Ilekroć w uchwale mowa o:
1. podstawowej jednostce dydaktycznej – rozumie się przez to wydział,
2. jednostce dydaktycznej – rozumie się przez to w szczególności: instytut, katedrę, zakład, Studium
Wychowania Fizycznego i Sportu, Studium Języków Obcych,
Wychowania Fizycznego i Sportu, Studium Języków Obcych,
3. dziekanie – rozumie się przez to kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej i odpowiednio
kierownika jednostki międzywydziałowej, realizującej dydaktykę,
kierownika jednostki międzywydziałowej, realizującej dydaktykę,
4. radzie wydziału – rozumie się przez to radę podstawowej jednostki organizacyjnej i odpowiednio
radę jednostki międzywydziałowej, realizującej dydaktykę,
radę jednostki międzywydziałowej, realizującej dydaktykę,
5. pensum dydaktyczne – rozumie się przez to roczny wymiar zajęć dydaktycznych nauczyciela
akademickiego.
akademickiego.
§ 2
1. Czas pracy nauczyciela akademickiego określony jest zakresem jego obowiązków dydaktycznych,
naukowych i organizacyjnych.
naukowych i organizacyjnych.
2. Do obowiązków nauczyciela akademickiego, w ramach stosunku pracy, zatrudnionego
na stanowisku:
na stanowisku:
1) naukowo – dydaktycznym, należy:
a) kształcenie i wychowywanie studentów oraz doktorantów,
b) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, rozwijanie twórczości naukowej albo
artystycznej,
artystycznej,
c) uczestniczenie w pracach organizacyjnych uczelni;
2) dydaktycznym, należy:
a) kształcenie i wychowywanie studentów oraz doktorantów,
b) podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
c) uczestniczenie w pracach organizacyjnych uczelni;
3) naukowym, należy:
a) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, rozwijanie twórczości naukowej albo
artystycznej,
artystycznej,
b) uczestniczenie w pracach organizacyjnych uczelni.
3. Do obowiązków nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień
naukowy doktora habilitowanego należy również kształcenie kadry naukowej, w tym pełnienie
funkcji promotora, recenzenta w przewodzie doktorskim lub habilitacyjnym oraz członka komisji
egzaminu doktorskiego lub komisji habilitacyjnej.
naukowy doktora habilitowanego należy również kształcenie kadry naukowej, w tym pełnienie
funkcji promotora, recenzenta w przewodzie doktorskim lub habilitacyjnym oraz członka komisji
egzaminu doktorskiego lub komisji habilitacyjnej.
4. Na czas pracy, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. a, składają się:
1) realizacja pensum dydaktycznego,
2) inne prace związane z procesem dydaktycznym, kształceniem i wychowywaniem studentów
oraz doktorantów.
oraz doktorantów.
§ 3
1. Podstawą planowania i realizacji zadań dydaktycznych w danym roku akademickim są programy
kształcenia oraz programy i plany studiów uchwalone przez rady wydziałów.
kształcenia oraz programy i plany studiów uchwalone przez rady wydziałów.
2. Dziekan zobowiązany jest przedłożyć prorektorowi właściwemu do spraw kształcenia plany obciążeń
dydaktycznych w celu ich zatwierdzenia.
dydaktycznych w celu ich zatwierdzenia.
Zakres obowiązków dydaktycznych
§ 4
1. Obowiązkiem nauczyciela akademickiego jest pełne wykonanie ustalonego dla niego pensum
dydaktycznego podanego w godzinach obliczeniowych.
dydaktycznego podanego w godzinach obliczeniowych.
2. Do obowiązków realizowanych w ramach ustalonego pensum dydaktycznego należy prowadzenie
zajęć dydaktycznych objętych programami kształcenia oraz programami i planami studiów
kierunków realizowanych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. Do zajęć dydaktycznych
zalicza się w szczególności: wykłady, seminaria, ćwiczenia (audytoryjne, terenowe, laboratoryjne,
projektowe, artystyczne), konwersatoria, zajęcia badawcze (pracownia magisterska), warsztaty
artystyczne (prowadzenie dzieła artystycznego), zajęcia prowadzone w ramach pracowni
dyplomowej (magisterskiej lub licencjackiej na kierunkach związanych ze sztukami plastycznymi),
zajęcia praktyczne, lektoraty, zajęcia z wychowania fizycznego, zajęcia realizowane w sekcjach
sportowych, zajęcia prowadzone metodą e-learningu, zajęcia na studiach doktoranckich, zajęcia
na studiach podyplomowych oraz kursach dokształcających, zajęcia realizowane w ramach kursu
Doskonalenia Umiejętności Dydaktycznych dla Nauczycieli Akademickich UWM w Olsztynie, zajęcia
prowadzone w ramach: Uniwersytetu III Wieku, Uniwersytetu Dzieci, Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki
oraz inne zajęcia prowadzone w ramach edukacji pozaformalnej o zasięgu co najmniej
ogólnopolskim, finansowane ze źródeł zewnętrznych.
zajęć dydaktycznych objętych programami kształcenia oraz programami i planami studiów
kierunków realizowanych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. Do zajęć dydaktycznych
zalicza się w szczególności: wykłady, seminaria, ćwiczenia (audytoryjne, terenowe, laboratoryjne,
projektowe, artystyczne), konwersatoria, zajęcia badawcze (pracownia magisterska), warsztaty
artystyczne (prowadzenie dzieła artystycznego), zajęcia prowadzone w ramach pracowni
dyplomowej (magisterskiej lub licencjackiej na kierunkach związanych ze sztukami plastycznymi),
zajęcia praktyczne, lektoraty, zajęcia z wychowania fizycznego, zajęcia realizowane w sekcjach
sportowych, zajęcia prowadzone metodą e-learningu, zajęcia na studiach doktoranckich, zajęcia
na studiach podyplomowych oraz kursach dokształcających, zajęcia realizowane w ramach kursu
Doskonalenia Umiejętności Dydaktycznych dla Nauczycieli Akademickich UWM w Olsztynie, zajęcia
prowadzone w ramach: Uniwersytetu III Wieku, Uniwersytetu Dzieci, Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki
oraz inne zajęcia prowadzone w ramach edukacji pozaformalnej o zasięgu co najmniej
ogólnopolskim, finansowane ze źródeł zewnętrznych.
3. Do innych obowiązków związanych z procesem dydaktycznym, kształceniem i wychowywaniem
studentów oraz doktorantów zalicza się w szczególności: konsultacje (nie mniej niż 2 godziny
zegarowe tygodniowo), hospitacje, dyżury dydaktyczne, przeprowadzanie egzaminów w toku
studiów, kolokwiów i sprawdzianów, promotorstwo prac dyplomowych (magisterskich,
licencjackich/inżynierskich) studentów oraz ich sprawdzanie i recenzowanie, sprawdzanie prac
kontrolnych studentów, opieka nad kołami naukowymi studentów, pełnienie funkcji opiekuna roku,
członka i przewodniczącego komisji egzaminacyjnej podczas egzaminów dyplomowych
(magisterskich i licencjackich/inżynierskich) studentów, komisji egzaminów doktorskich uczestników
studiów doktoranckich oraz komisji egzaminów końcowych słuchaczy studiów podyplomowych
i kursów dokształcających.
studentów oraz doktorantów zalicza się w szczególności: konsultacje (nie mniej niż 2 godziny
zegarowe tygodniowo), hospitacje, dyżury dydaktyczne, przeprowadzanie egzaminów w toku
studiów, kolokwiów i sprawdzianów, promotorstwo prac dyplomowych (magisterskich,
licencjackich/inżynierskich) studentów oraz ich sprawdzanie i recenzowanie, sprawdzanie prac
kontrolnych studentów, opieka nad kołami naukowymi studentów, pełnienie funkcji opiekuna roku,
członka i przewodniczącego komisji egzaminacyjnej podczas egzaminów dyplomowych
(magisterskich i licencjackich/inżynierskich) studentów, komisji egzaminów doktorskich uczestników
studiów doktoranckich oraz komisji egzaminów końcowych słuchaczy studiów podyplomowych
i kursów dokształcających.
4. Do obowiązków związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych należy w szczególności:
udział w badaniach naukowych, konferencjach i seminariach, szkoleniach służących podnoszeniu
umiejętności dydaktycznych, organizacja i udział w warsztatach służących wymianie doświadczeń
i samodoskonaleniu.
udział w badaniach naukowych, konferencjach i seminariach, szkoleniach służących podnoszeniu
umiejętności dydaktycznych, organizacja i udział w warsztatach służących wymianie doświadczeń
i samodoskonaleniu.
5. Do obowiązków nauczycieli akademickich wynikających ze stosunku pracy należy również udział
w innych pracach i wdrażanych programach związanych z rozwojem poziomu naukowo-
dydaktycznego Uczelni wskazanych przez władze wydziału lub Uczelni.
w innych pracach i wdrażanych programach związanych z rozwojem poziomu naukowo-
dydaktycznego Uczelni wskazanych przez władze wydziału lub Uczelni.
6. Indywidualny plan i rozkład zajęć dydaktycznych nauczyciela akademickiego uwzględniający jego
obowiązki naukowe lub artystyczne i organizacyjne ustala oraz zmienia kierownik jednostki
organizacyjnej, w której nauczyciel akademicki jest zatrudniony, po uprzedniej akceptacji dziekana.
obowiązki naukowe lub artystyczne i organizacyjne ustala oraz zmienia kierownik jednostki
organizacyjnej, w której nauczyciel akademicki jest zatrudniony, po uprzedniej akceptacji dziekana.
§ 5
1. Z zastrzeżeniem ust. 3, obowiązujący wymiar pensum dydaktycznego nauczycieli akademickich,
w danym roku akademickim wynosi dla pracowników naukowo-dydaktycznych na stanowisku:
w danym roku akademickim wynosi dla pracowników naukowo-dydaktycznych na stanowisku:
1) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
2) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego lub doktora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
habilitowanego lub doktora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
3) profesora wizytującego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego lub doktora) - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
habilitowanego lub doktora) - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
4) adiunkta - 240 godzin obliczeniowych rocznie,
5) asystenta - 240 godzin obliczeniowych rocznie,
2. Obowiązujący wymiar pensum dydaktycznego nauczycieli akademickich, w danym roku akademickim
wynosi dla pracowników dydaktycznych na stanowisku:
wynosi dla pracowników dydaktycznych na stanowisku:
1) starszego wykładowcy i wykładowcy - 360 godzin obliczeniowych rocznie,
2) lektora, instruktora (z tytułem zawodowym magistra lub równorzędnym) - 540 godzin
obliczeniowych rocznie,
obliczeniowych rocznie,
3. Roczny wymiar zajęć dydaktycznych Rektora wynosi 60 godzin dydaktycznych.
4. Nauczycielowi akademickiemu lub osobie realizującej zajęcia dydaktyczne zatrudnionemu/ej
w niepełnym wymiarze czasu pracy, pensum dydaktyczne określa się w wysokości ustalonej
proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia, z zastrzeżeniem ust. 5.
w niepełnym wymiarze czasu pracy, pensum dydaktyczne określa się w wysokości ustalonej
proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Nauczycielowi akademickiemu lub osobie realizującej zajęcia dydaktyczne na kierunku o profilu
praktycznym, zatrudnionemu/ej w niepełnym wymiarze czasu pracy, pensum dydaktyczne określa
się w wysokości ustalonej proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia, z uwzględnieniem wymagań
określonych przepisami dotyczącymi warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku,
poziomie i profilu kształcenia w zakresie spełniania minimum kadrowego.
praktycznym, zatrudnionemu/ej w niepełnym wymiarze czasu pracy, pensum dydaktyczne określa
się w wysokości ustalonej proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia, z uwzględnieniem wymagań
określonych przepisami dotyczącymi warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku,
poziomie i profilu kształcenia w zakresie spełniania minimum kadrowego.
6. Wymiar pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego, który został zatrudniony tylko na część
roku akademickiego lub któremu stosunek pracy ustał w trakcie roku akademickiego, oblicza się
proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, przyjmując za podstawę 30 tygodniowy wymiar roku
akademickiego i 15 tygodniowy wymiar semestru.
roku akademickiego lub któremu stosunek pracy ustał w trakcie roku akademickiego, oblicza się
proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, przyjmując za podstawę 30 tygodniowy wymiar roku
akademickiego i 15 tygodniowy wymiar semestru.
7. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, będącemu wykonawcą projektu w programie
Horyzont 2020, wymiar pensum dydaktycznego ustala Rektor, na podstawie zapisów umowy
dotyczącej warunków realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, będącemu wykonawcą projektu w programie
Horyzont 2020, wymiar pensum dydaktycznego ustala Rektor, na podstawie zapisów umowy
dotyczącej warunków realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
8. Wymiar pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego, o którym mowa w ust. 7 nie może być
niższy niż 120 godzin obliczeniowych rocznie.
niższy niż 120 godzin obliczeniowych rocznie.
9. Ustalenie wymiaru pensum dydaktycznego, o którym mowa w ust. 8 może nastąpić na podstawie
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora
i merytorycznie zaopiniowanego przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej i dziekana.
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora
i merytorycznie zaopiniowanego przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej i dziekana.
Zasady powierzania zajęć w ramach umów cywilno-prawnych
§ 6
1. Dziekan, za zgodą prorektora właściwego ds. kształcenia, może powierzyć osobie (specjaliście
w danej dziedzinie) niezatrudnionej w Uniwersytecie, prowadzenie zajęć dydaktycznych na
studiach wyższych (pierwszego, drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich), studiach
doktoranckich, a także promotorstwo prac dyplomowych.
w danej dziedzinie) niezatrudnionej w Uniwersytecie, prowadzenie zajęć dydaktycznych na
studiach wyższych (pierwszego, drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich), studiach
doktoranckich, a także promotorstwo prac dyplomowych.
2. Wnioski o powierzenie prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz promotorstwa prac dyplomowych
osobom spoza uczelni, opiniuje rada wydziału.
osobom spoza uczelni, opiniuje rada wydziału.
Zasady obniżania pensum dydaktycznego
§ 7
1. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję organu jednoosobowego
lub jego zastępcy oraz członka Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni
i Tytułów, Komisji Akredytacyjnej Akademickich Uczelni Medycznych, Komitetu Polityki Naukowej,
Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Rady
Narodowego Centrum Nauki oraz innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości:
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję organu jednoosobowego
lub jego zastępcy oraz członka Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni
i Tytułów, Komisji Akredytacyjnej Akademickich Uczelni Medycznych, Komitetu Polityki Naukowej,
Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Rady
Narodowego Centrum Nauki oraz innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości:
1) prorektorowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
2) dziekanowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
3) prodziekanowi - 135 godzin obliczeniowych rocznie,
4) członkom: Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,
Komitetu Polityki Naukowej, Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju, Rady Narodowego Centrum Nauki, Komisji Akredytacyjnej
Akademickich Uczelni Medycznych – do 120 godzin obliczeniowych rocznie,
Komitetu Polityki Naukowej, Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju, Rady Narodowego Centrum Nauki, Komisji Akredytacyjnej
Akademickich Uczelni Medycznych – do 120 godzin obliczeniowych rocznie,
5) członkom innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra - do 180 godzin
obliczeniowych rocznie.
obliczeniowych rocznie.
2. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, zajmującemu stanowisko dyrektora Gabinetu
Rektora, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości 180 godzin obliczeniowych
rocznie.
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, zajmującemu stanowisko dyrektora Gabinetu
Rektora, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości 180 godzin obliczeniowych
rocznie.
3. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję kierownika studiów
doktoranckich, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości 180 godzin
obliczeniowych rocznie. W przypadku zgody Rektora, kierownikowi studiów doktoranckich
nie przysługuje prawo do dodatku funkcyjnego.
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję kierownika studiów
doktoranckich, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości 180 godzin
obliczeniowych rocznie. W przypadku zgody Rektora, kierownikowi studiów doktoranckich
nie przysługuje prawo do dodatku funkcyjnego.
4. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję redaktora naczelnego
czasopisma naukowego, redagowanego w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego w wysokości:
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję redaktora naczelnego
czasopisma naukowego, redagowanego w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego w wysokości:
1) 10 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego
w cyklu rocznym,
w cyklu rocznym,
2) 20 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego
w cyklu półrocznym,
w cyklu półrocznym,
3) 40 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego
w cyklu kwartalnym.
w cyklu kwartalnym.
5. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję kierownika lub koordynatora
projektu realizowanego w ramach programów badawczych i edukacyjnych Unii Europejskiej,
Rektor może obniżyć wymiar pensum w zależności od zajmowanego stanowiska, do wysokości:
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję kierownika lub koordynatora
projektu realizowanego w ramach programów badawczych i edukacyjnych Unii Europejskiej,
Rektor może obniżyć wymiar pensum w zależności od zajmowanego stanowiska, do wysokości:
1) kierownikowi projektu, którego wartość wynosi co najmniej 1 mln zł, zatrudnionemu
na stanowisku:
na stanowisku:
a) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) – do 135 godzin obliczeniowych
rocznie,
rocznie,
b) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym
doktora habilitowanego) – do 135 godzin obliczeniowych rocznie,
doktora habilitowanego) – do 135 godzin obliczeniowych rocznie,
c) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 135 godzin
obliczeniowych rocznie,
obliczeniowych rocznie,
d) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
e) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra lub tytułem
równorzędnym) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
równorzędnym) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
f) starszego wykładowcy i wykładowcy (ze stopniem naukowym doktora, tytułem
zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych
rocznie.
zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych
rocznie.
2) koordynatorowi projektu, którego wartość wynosi co najmniej 3 mln zł, zatrudnionemu
na stanowisku:
na stanowisku:
a) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) – do 180 godzin obliczeniowych
rocznie,
rocznie,
b) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym
doktora habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
doktora habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
c) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 180 godzin
obliczeniowych rocznie,
obliczeniowych rocznie,
d) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
e) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra
lub tytułem równorzędnym) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
e) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra
lub tytułem równorzędnym) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
f) starszego wykładowcy i wykładowcy (ze stopniem naukowym doktora, tytułem
zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych
rocznie.
zawodowym magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych
rocznie.
6. Pracownikowi naukowo-dydaktycznemu i dydaktycznemu, pełniącemu w projekcie badawczym
finansowanym ze środków krajowych funkcję kierownika lub koordynatora projektu, Rektor może
obniżyć wymiar pensum w zależności od zajmowanego stanowiska, do wysokości:
finansowanym ze środków krajowych funkcję kierownika lub koordynatora projektu, Rektor może
obniżyć wymiar pensum w zależności od zajmowanego stanowiska, do wysokości:
1) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) – do 180 godzin obliczeniowych
rocznie,
rocznie,
2) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
3) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub doktora) – do 195 godzin
obliczeniowych rocznie,
obliczeniowych rocznie,
4) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra lub tytułem
równorzędnym) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
równorzędnym) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
5) starszego wykładowcy i wykładowcy (ze stopniem naukowym doktora, tytułem zawodowym
magistra lub tytułem równorzędnym) – do 315 godzin obliczeniowych rocznie,
z zastrzeżeniem przepisów ust. 8 i 9.
magistra lub tytułem równorzędnym) – do 315 godzin obliczeniowych rocznie,
z zastrzeżeniem przepisów ust. 8 i 9.
7. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego do wysokości, określonej w ust. 5-6 nie dotyczy
przedłużonego aneksem do umowy, okresu realizacji projektu.
przedłużonego aneksem do umowy, okresu realizacji projektu.
8. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego, o którym mowa w ust. 1-4 może nastąpić na podstawie
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora.
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora.
9. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego, o którym mowa w ust. 5-6 może nastąpić na podstawie
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora
i merytorycznie zaopiniowanego przez dziekana i kierownika właściwej jednostki organizacyjnej.
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora
i merytorycznie zaopiniowanego przez dziekana i kierownika właściwej jednostki organizacyjnej.
10. Przepisy o obniżeniu wymiaru pensum dydaktycznego z tytułu pełnienia funkcji kierownika
lub koordynatora w realizacji projektów w ramach programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
o których mowa w ust. 5 stosuje się do projektów, których ostatecznymi beneficjentami
są studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
lub koordynatora w realizacji projektów w ramach programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
o których mowa w ust. 5 stosuje się do projektów, których ostatecznymi beneficjentami
są studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
11. Nauczyciel akademicki, zatrudniony w jednostce dydaktycznej, w której występuje niedobór
godzin dydaktycznych, może być zwolniony w części lub w całości z obowiązku wykonywania
zajęć w ramach pensum dydaktycznego, z zastrzeżeniem ust. 12 i 13.
godzin dydaktycznych, może być zwolniony w części lub w całości z obowiązku wykonywania
zajęć w ramach pensum dydaktycznego, z zastrzeżeniem ust. 12 i 13.
12. Podstawę zwolnienia stanowi konieczność realizacji w danym semestrze/roku akademickim
obowiązków naukowo-badawczych, związanych z realizacją projektu.
obowiązków naukowo-badawczych, związanych z realizacją projektu.
13. Warunkiem zwolnienia z obowiązku wykonywania zajęć w ramach pensum dydaktycznego jest
sfinansowanie z realizowanego projektu odpowiedniej części lub całości wynagrodzenia wraz
z pochodnymi.
sfinansowanie z realizowanego projektu odpowiedniej części lub całości wynagrodzenia wraz
z pochodnymi.
14. W przypadku zwolnienia z obowiązku wykonywania zajęć w ramach pensum dydaktycznego
w całości na czas realizacji obowiązków naukowo-badawczych, o których mowa w ust. 12,
nauczyciel akademicki przeniesiony zostaje na etat naukowy.
w całości na czas realizacji obowiązków naukowo-badawczych, o których mowa w ust. 12,
nauczyciel akademicki przeniesiony zostaje na etat naukowy.
15. Decyzję o zwolnieniu nauczyciela akademickiego z obowiązku wykonywania całości/części zajęć
w ramach pensum dydaktycznego podejmuje Rektor na wniosek nauczyciela akademickiego,
zaopiniowany przez dziekana, złożony niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności, o których mowa
w ust. 11.
w ramach pensum dydaktycznego podejmuje Rektor na wniosek nauczyciela akademickiego,
zaopiniowany przez dziekana, złożony niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności, o których mowa
w ust. 11.
16. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego może nastąpić wyłącznie z tytułu jednej podstawy
prawnej, określonej w § 7 uchwały, wskazanej we wniosku osoby zainteresowanej.
prawnej, określonej w § 7 uchwały, wskazanej we wniosku osoby zainteresowanej.
Zasady rozliczania godzin dydaktycznych
§ 8
1. Jednostką organizacyjną, w ramach której rozlicza się pensum dydaktyczne jest: instytut, katedra,
zakład, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Studium Języków Obcych.
zakład, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Studium Języków Obcych.
2. Godzinę obliczeniową stanowi trwająca 45 minut jedna efektywna godzina zajęć dydaktycznych,
o których mowa w § 4 ust. 2.
o których mowa w § 4 ust. 2.
§ 9
1. Ustala się następujące wskaźniki przeliczeniowe do zajęć dydaktycznych prowadzonych przez
nauczycieli akademickich:
nauczycieli akademickich:
1) zajęcia dydaktyczne prowadzone w języku obcym w ramach pełnych cykli kształcenia,
realizowanych w formie odpłatnej (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego
do spraw kształcenia – wskaźnik 3,0;
realizowanych w formie odpłatnej (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego
do spraw kształcenia – wskaźnik 3,0;
2) zajęcia dydaktyczne prowadzone w języku obcym w ramach pełnych cykli kształcenia,
realizowanych na podstawie porozumienia o prowadzeniu studiów z uczelniami zagranicznymi
(z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności neofilologicznych i lektoratów),
na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego do spraw kształcenia – wskaźnik 3,0;
realizowanych na podstawie porozumienia o prowadzeniu studiów z uczelniami zagranicznymi
(z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności neofilologicznych i lektoratów),
na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego do spraw kształcenia – wskaźnik 3,0;
3) prowadzenie w semestrze ćwiczeń z danego przedmiotu w ramach międzynarodowego
programu edukacyjnego, np. ERASMUS+ z grupą studentów obcokrajowców o liczebności
większej niż 15 osób, na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego do spraw
kształcenia – wskaźnik 3,0;
programu edukacyjnego, np. ERASMUS+ z grupą studentów obcokrajowców o liczebności
większej niż 15 osób, na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego do spraw
kształcenia – wskaźnik 3,0;
4) prowadzenie w semestrze ćwiczeń z danego przedmiotu lub sprawowanie opieki nad realizacją
praktyki w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego, np. ERASMUS+ z udziałem
studentów obcokrajowców, w liczbie mniejszej niż 16 osób na wniosek dziekana i za zgodą
prorektora właściwego do spraw kształcenia, zalicza się do pensum dydaktycznego godziny
ustalone wg zasady: 6 godzin + n (n – oznacza liczbę obcokrajowców),
praktyki w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego, np. ERASMUS+ z udziałem
studentów obcokrajowców, w liczbie mniejszej niż 16 osób na wniosek dziekana i za zgodą
prorektora właściwego do spraw kształcenia, zalicza się do pensum dydaktycznego godziny
ustalone wg zasady: 6 godzin + n (n – oznacza liczbę obcokrajowców),
5) jedna godzina zajęć dydaktycznych przy sekcjach zwłok ludzkich w prosektorium
- wskaźnik 1,2;
- wskaźnik 1,2;
6) na wniosek dziekana i za zgodą prorektora właściwego do spraw kształcenia, stosuje się
przelicznik 2,0:
przelicznik 2,0:
a) do godzin obliczeniowych, określonych w § 11 ust. 1, 3 i 4 z tytułu prowadzenia pracy
dyplomowej magisterskiej, inżynierskiej i licencjackiej przygotowanej w języku obcym
przez studenta obcokrajowca,
dyplomowej magisterskiej, inżynierskiej i licencjackiej przygotowanej w języku obcym
przez studenta obcokrajowca,
b) do godzin obliczeniowych, określonych w § 11 ust. 2, z tytułu prowadzenia pracy
magisterskiej studenta obcokrajowca wymagającej przeprowadzenia eksperymentów
laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako
„pracownia magisterska”,
magisterskiej studenta obcokrajowca wymagającej przeprowadzenia eksperymentów
laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako
„pracownia magisterska”,
7) za kierowanie studiami realizowanymi wg indywidualnego programu kształcenia i planu studiów,
dziekan może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 5 godzin obliczeniowych rocznie
za każdego studenta,
dziekan może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 5 godzin obliczeniowych rocznie
za każdego studenta,
8) za sprawowanie opieki nad aktywnym kołem naukowym, dziekan może zaliczyć nauczycielowi
akademickiemu 15 godzin obliczeniowych rocznie,
akademickiemu 15 godzin obliczeniowych rocznie,
9) z tytułu pełnienia funkcji Pełnomocnika Rektora ds. Kół Naukowych, prorektor właściwy
do spraw kształcenia, może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 20 godzin obliczeniowych
rocznie,
do spraw kształcenia, może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 20 godzin obliczeniowych
rocznie,
10) z tytułu pełnienia funkcji wydziałowego koordynatora w ramach programu ERASMUS+,
prorektor właściwy do spraw kształcenia na wniosek dziekana może zaliczyć nauczycielowi
akademickiemu – 8 + n (n – oznacza liczbę studentów realizujących studia w ramach programu
ERASMUS+) godzin obliczeniowych rocznie.
prorektor właściwy do spraw kształcenia na wniosek dziekana może zaliczyć nauczycielowi
akademickiemu – 8 + n (n – oznacza liczbę studentów realizujących studia w ramach programu
ERASMUS+) godzin obliczeniowych rocznie.
§ 10
1. Pensum dydaktyczne realizuje się na nieodpłatnych studiach stacjonarnych.
2. W przypadku niedopełnienia wymiaru pensum, o którym mowa w ust. 1, niedobór godzin
dydaktycznych uzupełnia się wg kolejności:
dydaktycznych uzupełnia się wg kolejności:
1) zajęciami dydaktycznymi realizowanymi na odpłatnych studiach obcojęzycznych w ramach
pełnych cykli kształcenia (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), z uwzględnieniem wskaźnika 3,0;
pełnych cykli kształcenia (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), z uwzględnieniem wskaźnika 3,0;
2) przelicznikiem prac dyplomowych studentów realizowanych na studiach stacjonarnych,
3) zajęciami dydaktycznymi realizowanymi na studiach niestacjonarnych,
4) przelicznikiem prac dyplomowych studentów realizowanych na studiach niestacjonarnych,
z uwzględnieniem zapisu § 11 ust. 1 pkt. 2, ust. 3 pkt. 2 oraz ust. 4 pkt. 2.
z uwzględnieniem zapisu § 11 ust. 1 pkt. 2, ust. 3 pkt. 2 oraz ust. 4 pkt. 2.
3. Przekroczenie wymiaru pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego spowodowane realizacją
zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych oraz
niestacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych i wynikającą stąd nadwyżkę godzin,
traktuje się jako godziny ponadwymiarowe.
zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych oraz
niestacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych i wynikającą stąd nadwyżkę godzin,
traktuje się jako godziny ponadwymiarowe.
§ 11
1. Z tytułu prowadzenia pracy magisterskiej studenta wynikającej z programu studiów, po jej
pozytywnej ocenie:
pozytywnej ocenie:
1) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim wykonał zajęcia dydaktyczne
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 5 godzin obliczeniowych x stawka za godzinę ponadwymiarową,
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 5 godzin obliczeniowych x stawka za godzinę ponadwymiarową,
2) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim nie wykonał zajęć dydaktycznych
w określonym wymiarze - zalicza się 5 godzin obliczeniowych do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
w określonym wymiarze - zalicza się 5 godzin obliczeniowych do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
2. Z tytułu prowadzenia pracy magisterskiej studenta, wymagającej przeprowadzenia eksperymentów
laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako „pracownia
magisterska”, dziekan za zgodą rady wydziału może zaliczyć dodatkowo osobie prowadzącej,
5 godzin obliczeniowych za każdą pracę.
laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako „pracownia
magisterska”, dziekan za zgodą rady wydziału może zaliczyć dodatkowo osobie prowadzącej,
5 godzin obliczeniowych za każdą pracę.
3. Z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej inżynierskiej studenta, wynikającej z programu studiów,
po jej pozytywnej ocenie:
po jej pozytywnej ocenie:
1) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim wykonał zajęcia dydaktyczne
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 3 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 3 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
2) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim nie wykonał zajęć dydaktycznych
w określonym wymiarze - zalicza się 3 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
w określonym wymiarze - zalicza się 3 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
4. Z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej licencjackiej studenta, wynikającej z programu studiów,
po jej pozytywnej ocenie:
po jej pozytywnej ocenie:
1) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim wykonał zajęcia dydaktyczne
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 2 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 2 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
2) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim nie wykonał zajęć dydaktycznych
w określonym wymiarze - zalicza się 2 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
w określonym wymiarze - zalicza się 2 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
5. Z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej licencjackiej i magisterskiej studenta na kierunkach
artystycznych, która składa się z pracy teoretycznej oraz dzieła artystycznego, dziekan za zgodą
rady wydziału może zaliczyć dodatkowo za każdą pracę osobie prowadzącej pracownię
artystyczną:
artystycznych, która składa się z pracy teoretycznej oraz dzieła artystycznego, dziekan za zgodą
rady wydziału może zaliczyć dodatkowo za każdą pracę osobie prowadzącej pracownię
artystyczną:
1) 5 godzin obliczeniowych z tytułu prowadzenia pracowni magisterskiej,
2) 2 godziny obliczeniowe z tytułu prowadzenia pracowni licencjackiej.
6. Nauczyciel akademicki może prowadzić nie więcej niż 30 prac dyplomowych studentów.
§ 12
1. W przypadku, gdy nauczyciel akademicki nie ma możliwości wykonania pensum dydaktycznego,
poprzez realizację zajęć, o których mowa w § 10 ust. 2, dopuszcza się możliwość uzupełnienia
niedoboru godzin do określonej wysokości pensum:
poprzez realizację zajęć, o których mowa w § 10 ust. 2, dopuszcza się możliwość uzupełnienia
niedoboru godzin do określonej wysokości pensum:
1) liczbą godzin obliczeniowych w wymiarze – 20 rocznie za przygotowanie materiałów
do realizacji pierwszego cyklu zajęć dydaktycznych prowadzonych metodą e -learningu,
do realizacji pierwszego cyklu zajęć dydaktycznych prowadzonych metodą e -learningu,
2) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych na studiach podyplomowych i kursach
dokształcających,
dokształcających,
3) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych przez nauczycieli akademickich Studium Języków
Obcych na kursach języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach
programu „Erasmus +”,
Obcych na kursach języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach
programu „Erasmus +”,
4) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych z tytułu przeprowadzenia egzaminów
kwalifikacyjnych z języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach
programu „Erasmus+”,
kwalifikacyjnych z języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach
programu „Erasmus+”,
5) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych w ramach Uniwersytetu III Wieku, Uniwersytetu
Dzieci oraz Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki,
Dzieci oraz Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki,
6) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych w ramach umów ze szkołami ponadgimnazjalnymi,
finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
7) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych jako zajęcia prowadzone w ramach edukacji
pozaformalnej o zasięgu co najmniej ogólnopolskim, finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
z zastrzeżeniem ust. 2.
pozaformalnej o zasięgu co najmniej ogólnopolskim, finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2.W przypadku uzupełnienia niedoboru godzin do określonej wysokości pensum zajęciami, o których
mowa w ust. 1, wyklucza się możliwość zawierania umów cywilno-prawnych na wykonanie zadań
związanych z realizacją zajęć wskazanych w ust. 1.
mowa w ust. 1, wyklucza się możliwość zawierania umów cywilno-prawnych na wykonanie zadań
związanych z realizacją zajęć wskazanych w ust. 1.
3. Sposób uzupełnienia pensum dydaktycznego nauczycielowi akademickiemu liczbą godzin
dydaktycznych, o których mowa w ust. 1, zatwierdza prorektor właściwy do spraw kształcenia
na wniosek kierownika jednostki dydaktycznej, w uzgodnieniu z dziekanem. Ustalenia w tym
zakresie powinny być dokonane przed złożeniem w Biurze ds. Kształcenia planów zajęć
dydaktycznych nauczycieli akademickich, a także w czasie trwania roku akademickiego, w możliwie
jak najkrótszym terminie, jeżeli niedobór spowodowany jest zmniejszeniem liczby grup studenckich.
dydaktycznych, o których mowa w ust. 1, zatwierdza prorektor właściwy do spraw kształcenia
na wniosek kierownika jednostki dydaktycznej, w uzgodnieniu z dziekanem. Ustalenia w tym
zakresie powinny być dokonane przed złożeniem w Biurze ds. Kształcenia planów zajęć
dydaktycznych nauczycieli akademickich, a także w czasie trwania roku akademickiego, w możliwie
jak najkrótszym terminie, jeżeli niedobór spowodowany jest zmniejszeniem liczby grup studenckich.
Liczebność grup studenckich
§ 13
1. Ustala się następującą liczebność grupy dla niżej wymienionych form i rodzajów zajęć
dydaktycznych:
dydaktycznych:
1) grupy wykładowe kierunkowe - cały rok studiów (moduł kształcenia),
2) grupy wykładowe specjalnościowe - cała specjalność,
3) grupy zajęć na studiach trzeciego stopnia:
a) z przedmiotów w zakresie: treści kształcenia ogólnego, treści rozwijających umiejętności
dydaktyczne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, treści
rozwijające umiejętności zawodowe przygotowujące do pracy o charakterze badawczym
lub badawczo-rozwojowym - grupy łączone obejmujące uczestników studiów trzeciego
stopnia kilku dyscyplin naukowych,
dydaktyczne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, treści
rozwijające umiejętności zawodowe przygotowujące do pracy o charakterze badawczym
lub badawczo-rozwojowym - grupy łączone obejmujące uczestników studiów trzeciego
stopnia kilku dyscyplin naukowych,
b) z seminarium doktoranckiego oraz zajęć z zakresu dziedziny nauki/dyscypliny naukowej -
liczba uczestników studiów trzeciego stopnia w ramach danej dyscypliny naukowej,
liczba uczestników studiów trzeciego stopnia w ramach danej dyscypliny naukowej,
4) grupy zajęć ćwiczeniowych, seminaryjnych, laboratoryjnych na kierunkach:
a) matematycznych, przyrodniczych, technicznych, rolniczych, leśnych oraz kierunkach
z dziedziny nauk o zdrowiu - co najmniej 24 osoby,
z dziedziny nauk o zdrowiu - co najmniej 24 osoby,
b) humanistycznych, społecznych, ekonomicznych i prawnych - co najmniej 30 osób,
c) filologia (specjalności neofilologiczne) – co najmniej 16 osób,
d) na kierunkach: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oraz edukacja
artystyczna w zakresie sztuki muzycznej - co najmniej 10 osób,
artystyczna w zakresie sztuki muzycznej - co najmniej 10 osób,
e) na kierunkach: lekarskim, pielęgniarstwo, weterynaria, ratownictwo medyczne –
wg odrębnych uregulowań prawnych,
wg odrębnych uregulowań prawnych,
5) grupy zajęć konwersatoryjnych - co najmniej 30 osób,
6) grupy zajęć seminaryjnych - dyplomowych – od 12 do 24 osób,
7) grupy zajęć z wychowania fizycznego i zajęć w sekcjach sportowych – wg odrębnych
uregulowań prawnych,
uregulowań prawnych,
8) grupy lektoratu języka obcego - co najmniej 24 osoby.
2. Na kierunkach eksperymentalnych, określonych w załączniku do uchwały, dopuszcza się możliwość
prowadzenia zajęć dydaktycznych o charakterze ściśle laboratoryjnym i projektowym w grupach
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a. Wymiar godzinowy zajęć realizowanych
w mniejszych grupach nie powinien przekroczyć 1/3 liczby godzin przewidzianych w planie studiów,
z wyłączeniem wykładów. Dziekan ustala wykaz przedmiotów, na których realizacja ćwiczeń
laboratoryjnych lub projektowych powinna odbywać się w grupach o liczebności od 12 do 16 osób,
określając liczbę godzin dydaktycznych oraz skutki finansowe z tytułu wzrostu liczby godzin
ponadwymiarowych. Ostateczną liczebność poszczególnych grup ćwiczeniowych zatwierdza
prorektor właściwy do spraw kształcenia, na wniosek dziekana.
prowadzenia zajęć dydaktycznych o charakterze ściśle laboratoryjnym i projektowym w grupach
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a. Wymiar godzinowy zajęć realizowanych
w mniejszych grupach nie powinien przekroczyć 1/3 liczby godzin przewidzianych w planie studiów,
z wyłączeniem wykładów. Dziekan ustala wykaz przedmiotów, na których realizacja ćwiczeń
laboratoryjnych lub projektowych powinna odbywać się w grupach o liczebności od 12 do 16 osób,
określając liczbę godzin dydaktycznych oraz skutki finansowe z tytułu wzrostu liczby godzin
ponadwymiarowych. Ostateczną liczebność poszczególnych grup ćwiczeniowych zatwierdza
prorektor właściwy do spraw kształcenia, na wniosek dziekana.
3. Przy określaniu wymiaru godzin zajęć dydaktycznych planowanych do realizacji w grupach
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a, w pierwszej kolejności należy uwzględnić zajęcia
dydaktyczne, prowadzone w warunkach wymagających zachowania szczególnych norm
bezpieczeństwa i higieny pracy, dbałości o unikalną lub szczególnie kosztowną aparaturę naukową,
prowadzenia zajęć wymagających szczególnego nadzoru i kontroli ze strony nauczyciela
akademickiego.
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a, w pierwszej kolejności należy uwzględnić zajęcia
dydaktyczne, prowadzone w warunkach wymagających zachowania szczególnych norm
bezpieczeństwa i higieny pracy, dbałości o unikalną lub szczególnie kosztowną aparaturę naukową,
prowadzenia zajęć wymagających szczególnego nadzoru i kontroli ze strony nauczyciela
akademickiego.
4. Dziekan zobowiązany jest przedstawić do akceptacji prorektora właściwego do spraw kształcenia,
liczbę i liczebność wszystkich grup studenckich wg kierunków studiów i poziomów kształcenia oraz
form studiów, począwszy od II roku studiów oraz przewidywaną liczbę i liczebność wszystkich grup
studenckich wg kierunków studiów, poziomów kształcenia oraz form studiów I roku, nie później niż
na tydzień przed rozpoczęciem semestru.
liczbę i liczebność wszystkich grup studenckich wg kierunków studiów i poziomów kształcenia oraz
form studiów, począwszy od II roku studiów oraz przewidywaną liczbę i liczebność wszystkich grup
studenckich wg kierunków studiów, poziomów kształcenia oraz form studiów I roku, nie później niż
na tydzień przed rozpoczęciem semestru.
5. Dziekan, w trakcie roku akademickiego, zobowiązany jest do monitorowania liczby studentów
każdego roku danego kierunku studiów oraz specjalności, a w przypadku, gdy liczba studentów
ulegnie zmianie, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
każdego roku danego kierunku studiów oraz specjalności, a w przypadku, gdy liczba studentów
ulegnie zmianie, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
6. W jednostce międzywydziałowej podziału na grupy studenckie dokonuje kierownik jednostki,
a w przypadku gdy liczba studentów ulegnie zmianie w czasie trwania roku akademickiego,
zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
a w przypadku gdy liczba studentów ulegnie zmianie w czasie trwania roku akademickiego,
zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
7. W przypadku grup seminaryjnych o liczebności mniejszej niż dolna granica określona w ust. 1 pkt 6,
liczbę godzin zaliczaną do pensum dydaktycznego ustala się dzieląc liczbę godzin wynikających
z planu studiów przez minimalną liczebność grupy. Uzyskaną wartość należy pomnożyć przez liczbę
uczestników seminarium dyplomowego.
liczbę godzin zaliczaną do pensum dydaktycznego ustala się dzieląc liczbę godzin wynikających
z planu studiów przez minimalną liczebność grupy. Uzyskaną wartość należy pomnożyć przez liczbę
uczestników seminarium dyplomowego.
Zasady przydziału godzin ponadwymiarowych
§ 14
1.W szczególnych przypadkach, uzasadnionych koniecznością realizacji programu kształcenia,
nauczyciel akademicki może być zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach
ponadwymiarowych. Liczba godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać dla pracowników
naukowo-dydaktycznych ¼, a dla pracowników dydaktycznych ½ pensum.
nauczyciel akademicki może być zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach
ponadwymiarowych. Liczba godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać dla pracowników
naukowo-dydaktycznych ¼, a dla pracowników dydaktycznych ½ pensum.
2. Prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze przekraczającym odpowiednio ¼ lub ½ pensum
może być powierzone po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela akademickiego, z zastrzeżeniem
ust. 3 i 4.
może być powierzone po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela akademickiego, z zastrzeżeniem
ust. 3 i 4.
3. Liczba godzin zajęć dydaktycznych w ramach pensum dydaktycznego oraz powierzonych zajęć
dydaktycznych w ramach godzin ponadwymiarowych, przydzielona nauczycielowi akademickiemu
zatrudnionemu na stanowisku naukowo-dydaktycznym, nie może przekraczać łącznie wielkości
odpowiadającej 2,5 krotnemu pensum dla danego stanowiska.
dydaktycznych w ramach godzin ponadwymiarowych, przydzielona nauczycielowi akademickiemu
zatrudnionemu na stanowisku naukowo-dydaktycznym, nie może przekraczać łącznie wielkości
odpowiadającej 2,5 krotnemu pensum dla danego stanowiska.
4. W uzasadnionych przypadkach związanych z realizacją programu kształcenia przez jednostkę
dydaktyczną, dziekan może wyrazić zgodę na zwiększenie nauczycielowi akademickiemu liczby
godzin zajęć dydaktycznych ponad limit ustalony w ust. 3.
dydaktyczną, dziekan może wyrazić zgodę na zwiększenie nauczycielowi akademickiemu liczby
godzin zajęć dydaktycznych ponad limit ustalony w ust. 3.
5. Podpisanie „Karty planowanego obciążenia dydaktycznego” jest równoważne z wyrażeniem zgody
nauczyciela akademickiego na podjęcie realizacji przydzielonych zajęć dydaktycznych.
nauczyciela akademickiego na podjęcie realizacji przydzielonych zajęć dydaktycznych.
6. W przypadku zmiany przydziału zajęć dydaktycznych nauczyciela akademickiego wymagana jest
korekta „Karty planowanego obciążenia dydaktycznego” oraz wykazu obciążeń nauczycieli
akademickich zatrudnionych w jednostce organizacyjnej Uniwersytetu.
korekta „Karty planowanego obciążenia dydaktycznego” oraz wykazu obciążeń nauczycieli
akademickich zatrudnionych w jednostce organizacyjnej Uniwersytetu.
§ 15
1. Nauczycielowi akademickiemu za zajęcia dydaktyczne wykonane ponad pensum ustalone w § 5
przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
2. Wynagrodzenie z tytułu godzin ponadwymiarowych przyznaje się za faktycznie przepracowane
godziny ponad ustalone roczne pensum dydaktyczne.
godziny ponad ustalone roczne pensum dydaktyczne.
3. Wysokość wynagrodzenia za jedną godzinę zajęć dydaktycznych ponad ustalone pensum określa
Rektor w drodze decyzji.
Rektor w drodze decyzji.
§ 16
1. W przypadku obniżenia wymiaru pensum dydaktycznego lub zwolnienia, o którym mowa w § 7,
liczba wykonanych godzin dydaktycznych nie może przekroczyć wartości obniżonego wymiaru
pensum dydaktycznego.
liczba wykonanych godzin dydaktycznych nie może przekroczyć wartości obniżonego wymiaru
pensum dydaktycznego.
2. W sytuacji przekroczenia wartości obniżonego wymiaru pensum dydaktycznego, Rektor ma prawo
cofnąć zgodę na jego obniżenie.
cofnąć zgodę na jego obniżenie.
§ 17
Nauczyciel akademicki w okresie trwania stażu naukowego lub praktyki zawodowej zwolniony jest z obowiązku prowadzenia zajęć dydaktycznych w wysokości 1/30 wymiaru pensum dydaktycznego
za każdy tydzień stażu naukowego lub praktyki zawodowej odbywanej w okresie realizacji zajęć dydaktycznych.
za każdy tydzień stażu naukowego lub praktyki zawodowej odbywanej w okresie realizacji zajęć dydaktycznych.
Wykonanie uchwały
§ 18
1. Organizacja procesu dydaktycznego w jednostkach dydaktycznych nie może spowodować
przekroczenia środków finansowych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki.
przekroczenia środków finansowych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki.
2. Przy planowaniu zajęć dydaktycznych w jednostkach organizacyjnych wydziału, należy stosować
zasadę równomiernego obciążenia liczbą godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich danej
jednostki.
zasadę równomiernego obciążenia liczbą godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich danej
jednostki.
3. Przy planowaniu zajęć dydaktycznych nauczycielowi akademickiemu, w pierwszej kolejności należy
uwzględnić zajęcia realizowane na studiach stacjonarnych.
uwzględnić zajęcia realizowane na studiach stacjonarnych.
4. Za właściwe planowanie zajęć dydaktycznych, uwzględniające zasady, o których mowa w ust. 2 -3
oraz za prawidłowe rozliczenie wykonania zajęć dydaktycznych odpowiedzialni są kierownicy
jednostek dydaktycznych.
oraz za prawidłowe rozliczenie wykonania zajęć dydaktycznych odpowiedzialni są kierownicy
jednostek dydaktycznych.
5. Nadzór nad organizacją procesu dydaktycznego, w tym prawidłowość planowania i wykonania
pensum dydaktycznego nauczycieli akademickich, zatrudnionych na wydziale oraz zajęć
powierzonych osobom, realizującym zajęcia na podstawie umów cywilno-prawnych, w tym za
kontrolę merytoryczną rozliczeń pensum dydaktycznego z zachowaniem zasady, o której mowa
w ust. 1, sprawuje dziekan.
pensum dydaktycznego nauczycieli akademickich, zatrudnionych na wydziale oraz zajęć
powierzonych osobom, realizującym zajęcia na podstawie umów cywilno-prawnych, w tym za
kontrolę merytoryczną rozliczeń pensum dydaktycznego z zachowaniem zasady, o której mowa
w ust. 1, sprawuje dziekan.
§ 19
1. Obciążenia dydaktyczne (planowanie i rozliczenie godzin dydaktycznych) zatwierdza prorektor właściwy
do spraw kształcenia, po uprzedniej akceptacji dziekana i kierownika jednostki organizacyjnej.
do spraw kształcenia, po uprzedniej akceptacji dziekana i kierownika jednostki organizacyjnej.
2. Plany obciążenia dydaktycznego należy składać w Biurze ds. Kształcenia do 20 października danego
roku. Korekty należy składać do 30 listopada danego roku w przypadku semestru zimowego oraz
do 15 marca danego roku w przypadku semestru letniego.
roku. Korekty należy składać do 30 listopada danego roku w przypadku semestru zimowego oraz
do 15 marca danego roku w przypadku semestru letniego.
§ 20
Traci moc Uchwała Nr 575 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia
23 września 2014 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk
nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim.
23 września 2014 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk
nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim.
§ 21
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: prof. dr hab. Ryszard Górecki | Opublikował: Zofia Konopka |
Data wytworzenia: 25.09.2015 | Data publikacji: 29.09.2015 13:17 | Data aktualizacji: 29.09.2015 13:25 |
Liczba wyświetleń: 6774 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Uchw773.doc | 157.5 KB |
ZalUchw773.pdf | 90.58 KB |