- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
Nr 30/2014 z dnia 21 lipca 2014 roku w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza
Decyzja Nr 30/2014
Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 21 lipca 2014 roku
w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza
Działając na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz.U.2012.572 z późn. zm.) oraz § 17 ust. 2 pkt. 7 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie zarządza się co następuje:
§ 1
1. Zakres kompetencji Rektora określa Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst
jednolity: Dz.U.2012.572 z późn. zm.), Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz
Decyzja w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza.
jednolity: Dz.U.2012.572 z późn. zm.), Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz
Decyzja w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza.
2. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu.
3. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu, a do Jego kompetencji należy:
1) reprezentowanie Uniwersytetu na zewnątrz,
2) wydawanie wewnętrznych aktów prawnych, z wyłączeniem aktów zastrzeżonych do kompetencji
innych organów,
innych organów,
3) podejmowanie decyzji w sprawie rozdziału środków finansowych, nie zastrzeżonych do kompetencji
innych organów Uniwersytetu,
innych organów Uniwersytetu,
4) powierzanie wykonywania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej Uniwersytetu,
5) udzielanie pełnomocnictw do działania w imieniu Uniwersytetu, w tym do zawierania umów
i dokonywania innych czynności prawnych,
i dokonywania innych czynności prawnych,
6) określanie zasad współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi oraz zawieranie z nimi umów
o współpracy,
o współpracy,
7) nadzór nad stosowaniem i przestrzeganiem prawa w Uniwersytecie,
8) rozpatrywanie skarg i wniosków,
9) tworzenie, znoszenie i przekształcanie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w przypadkach
określonych odrębnymi przepisami,
określonych odrębnymi przepisami,
10) nawiązywanie, zmiana i rozwiązywanie stosunku pracy z profesorami zwyczajnymi
i nadzwyczajnymi oraz z osobami, wobec których odrębne przepisy przewidują zatrudnienie przez
kierownika zakładu pracy,
i nadzwyczajnymi oraz z osobami, wobec których odrębne przepisy przewidują zatrudnienie przez
kierownika zakładu pracy,
11) ochrona informacji niejawnych,
12) powoływanie osób do pełnienia w Uniwersytecie funkcji określonych odrębnymi przepisami oraz
określanie zakresu ich zadań, uprawnień i kompetencji,
określanie zakresu ich zadań, uprawnień i kompetencji,
13) zwoływanie posiedzeń Senatu i przewodniczenie jego obradom,
14) powierzanie komisjom senackim zadań związanych z pracami Senatu w ramach pełnienia funkcji
Przewodniczącego Senatu,
Przewodniczącego Senatu,
15) podejmowanie decyzji w sprawach zapewnienia bezpieczeństwa na terenie Uniwersytetu,
16) wydawanie zezwoleń na organizację zgromadzeń na terenie Uniwersytetu,
17) podejmowanie decyzji w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.
4. Rektor, z zastrzeżeniem ust. 5, podpisuje:
1) dokumenty adresowane w imieniu Uniwersytetu do polskich organów państwowych,
2) dokumenty adresowane do przedstawicielstw państw obcych oraz innych podmiotów zagranicznych,
3) pozostałą korespondencję, gdy wymaga tego waga sprawy.
5. W przypadkach spowodowanych służbową nieobecnością Rektora i pilnością sprawy, pisma o których
mowa w ust. 4 podpisuje Prorektor, Kanclerz lub Dyrektor Gabinetu Rektora zgodnie z właściwością
rzeczową.
mowa w ust. 4 podpisuje Prorektor, Kanclerz lub Dyrektor Gabinetu Rektora zgodnie z właściwością
rzeczową.
6. Rektorowi podlegają bezpośrednio:
1) Prorektorzy,
2) Kanclerz,
3) Kwestor w zakresie określonym w ustawie o rachunkowości,
4) Dyrektor Gabinetu Rektora,
5) Audytor Wewnętrzny,
6) Biuletyn Informacji Publicznej,
7) Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
8) Rzecznik Patentowy,
9) Stanowisko ds. Obronnych i Informacji Niejawnych,
10) Stanowisko ds. Obsługi Prawnej,
11) Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Olsztynie w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów,
12) Zespół Kontroli Wewnętrznej,
13) Pełnomocnicy w zakresie swojego umocowania.
§ 2
1. Rektor kieruje działalnością Uniwersytetu przy pomocy:
1) Prorektora ds. Kadr,
2) Prorektora ds. Kształcenia,
3) Prorektora ds. Nauki,
4) Prorektora ds. Studenckich,
5) Prorektora ds. Ekonomicznych i Rozwoju Uczelni,
6) Kanclerza.
2. Prorektorzy i Kanclerz realizują swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zakresami
kompetencji lub udzielonymi pełnomocnictwami i ponoszą za nie odpowiedzialność.
kompetencji lub udzielonymi pełnomocnictwami i ponoszą za nie odpowiedzialność.
3. Przekroczenie uprawnień wynikających z powierzonych obowiązków lub udzielonego pełnomocnictwa
stanowi podstawę dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów ogólnych.
stanowi podstawę dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów ogólnych.
4. Prorektorzy i Kanclerz zobowiązani są do dbałości o ograniczanie wydatków finansowych w zakresie
swojego działania i do kontrolowania wydatkowania środków finansowych przyznanych na działalność,
którą nadzorują oraz ponoszą odpowiedzialność za wydatkowanie środków z naruszeniem
obowiązujących przepisów prawnych.
swojego działania i do kontrolowania wydatkowania środków finansowych przyznanych na działalność,
którą nadzorują oraz ponoszą odpowiedzialność za wydatkowanie środków z naruszeniem
obowiązujących przepisów prawnych.
5. Decyzja Prorektora lub Kanclerza podjęta w ramach jego zakresu działania jest równoznaczna z decyzją
Rektora. Decyzje podjęte z naruszeniem obowiązujących przepisów lub decyzje, w stosunku do których
zgłoszone zostały zastrzeżenia, mogą być zmienione przez Rektora w trybie nadzoru.
Rektora. Decyzje podjęte z naruszeniem obowiązujących przepisów lub decyzje, w stosunku do których
zgłoszone zostały zastrzeżenia, mogą być zmienione przez Rektora w trybie nadzoru.
6. Pracownicy jednostek organizacyjnych administracji, bez względu na swoją podległość, zobowiązani są
do udzielania informacji niezbędnych Prorektorom, Kanclerzowi lub Dyrektorowi Gabinetu Rektora
do realizacji powierzonych im zadań.
do udzielania informacji niezbędnych Prorektorom, Kanclerzowi lub Dyrektorowi Gabinetu Rektora
do realizacji powierzonych im zadań.
§ 3
1. Prorektorzy i Kanclerz w zakresie swojego działania:
1) reprezentują Uniwersytet lub Rektora, w przypadku jego nieobecności, na spotkaniach,
konferencjach i uroczystościach organizowanych poza Uniwersytetem,
konferencjach i uroczystościach organizowanych poza Uniwersytetem,
2) współpracują z:
a) krajowymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami,
b) zagranicznymi podmiotami gospodarczymi i innymi instytucjami na podstawie zawartych przez
Uniwersytet umów oraz porozumień,
Uniwersytet umów oraz porozumień,
c) jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu, których zakres zadań obejmuje sprawy należące
do zakresów ich działania,
do zakresów ich działania,
3) nadzorują funkcjonowanie komisji senackich wskazanych przez Rektora,
4) koordynują i sprawują nadzór nad projektami realizowanymi przez Uniwersytet w ramach
programów unijnych przez podległe im jednostki lub realizowanymi w ramach powierzonych zadań,
programów unijnych przez podległe im jednostki lub realizowanymi w ramach powierzonych zadań,
5) prowadzą działalność promocyjną Uniwersytetu w zakresie powierzonych im zadań,
6) sprawują nadzór nad:
a) opracowywaniem, w układzie rzeczowym, projektów planów rzeczowo-finansowych w zakresie
zadań realizowanych przez podległe jednostki oraz harmonogramów ich realizacji,
zadań realizowanych przez podległe jednostki oraz harmonogramów ich realizacji,
b) przygotowaniem projektów aktów prawnych regulujących sprawy należące do zakresu ich
działania,
działania,
c) działalnością podległych im jednostek organizacyjnych,
d) prawidłowym i terminowym wykonaniem zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych
objętych ich zakresem działania,
objętych ich zakresem działania,
7) zawierają umowy oraz zaciągają zobowiązania i zatwierdzają ich realizację ze środków finansowych
przyznanych w planie rzeczowo-finansowym na realizację zadań objętych zakresem ich działania,
przyznanych w planie rzeczowo-finansowym na realizację zadań objętych zakresem ich działania,
8) sporządzają analizy i sprawozdania merytoryczne z realizacji planu rzeczowo-finansowego
w zakresie wykonanych zadań i wykorzystania środków, będących w ich dyspozycji lub nadzorze,
w zakresie wykonanych zadań i wykorzystania środków, będących w ich dyspozycji lub nadzorze,
9) monitorują i analizują procesy realizowane w podległych jednostkach lub w ramach powierzonych
zadań,
zadań,
10) sprawują kontrolę funkcjonalną i kontrolę przestrzegania dyscypliny finansów publicznych i prawa
zamówień publicznych przez podległe jednostki organizacyjne, a także w zakresie realizacji
powierzonych zadań.
zamówień publicznych przez podległe jednostki organizacyjne, a także w zakresie realizacji
powierzonych zadań.
2. Prorektor z zastrzeżeniem ust. 3, podpisuje pisma adresowane w imieniu Uniwersytetu dotyczące jego
wyłącznej kompetencji.
wyłącznej kompetencji.
3. W przypadkach spowodowanych nieobecnością Prorektora lub pilnością sprawy, pisma, o których mowa
w ust. 2 podpisuje Rektor lub wyznaczony do zastępstwa Prorektor.
w ust. 2 podpisuje Rektor lub wyznaczony do zastępstwa Prorektor.
4. Jeżeli zakres powierzonych zadań obejmuje sprawy, należące do zakresu działania kilku prorektorów
lub prorektora i Kanclerza Rektor wyznacza osobę, odpowiedzialną za realizację tych zadań.
lub prorektora i Kanclerza Rektor wyznacza osobę, odpowiedzialną za realizację tych zadań.
5. Pod nieobecność Prorektora jego obowiązki wykonuje Prorektor wskazany przez Rektora w decyzji
w sprawie zastępstw.
w sprawie zastępstw.
6. Każdy Prorektor wykonuje swoje zadania we współpracy z pozostałymi Prorektorami i Kanclerzem
w zakresie ich kompetencji.
w zakresie ich kompetencji.
7. Prorektorzy, Kanclerz oraz Kwestor, w zakresie powierzonych im kompetencji, zobowiązani są
do podejmowania działań zmierzających do ustabilizowania sytuacji finansowej Uniwersytetu oraz
przestrzegania przepisów ustaw i przepisów wewnętrznych obowiązujących w Uniwersytecie.
do podejmowania działań zmierzających do ustabilizowania sytuacji finansowej Uniwersytetu oraz
przestrzegania przepisów ustaw i przepisów wewnętrznych obowiązujących w Uniwersytecie.
§ 4
Prorektor ds. Kadr
1. Prorektor ds. Kadr tworzy i realizuje politykę kadrową i płacową zgodną ze strategią i programem
rozwoju Uniwersytetu, reprezentuje Uniwersytet w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym
w sprawach dyscyplinarnych oraz dysponowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.
rozwoju Uniwersytetu, reprezentuje Uniwersytet w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym
w sprawach dyscyplinarnych oraz dysponowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.
2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. Kadr:
1) przedstawia Rektorowi prognozy potrzeb kadrowych niezbędnych do właściwej realizacji zadań
Uniwersytetu zgodnie z przyjętą strategią i programem rozwoju,
Uniwersytetu zgodnie z przyjętą strategią i programem rozwoju,
2) nawiązuje, zmienia i rozwiązuje stosunek pracy z:
a) nauczycielami akademickimi z wyłączeniem osób, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt.10,
b) pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi,
3) tworzy kryteria oceny pracowników,
4) przewodniczy Uczelnianej Komisji Oceniającej ds. Nauczycieli Akademickich,
5) ustala kryteria i zasady kierowania pracowników na krajowe i zagraniczne staże naukowe oraz
podejmuje decyzje w tym zakresie,
podejmuje decyzje w tym zakresie,
6) podejmuje decyzje w sprawach objętych właściwością działania Uczelnianej Komisji
Inwentaryzacyjnej,
Inwentaryzacyjnej,
7) nadzoruje:
a) funkcjonowanie bazy danych nauczycieli akademickich firmujących kierunki kształcenia,
b) proces zatrudniania pracowników, o których mowa w pkt. 1, ich okresową ocenę oraz sprawy
dyscyplinarne,
dyscyplinarne,
c) ochronę danych osobowych,
d) funkcjonowanie bazy wypoczynkowej prowadzonej przez Uniwersytet,
e) realizację zadań wynikających z przepisów o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych,
f) proces gromadzenia dokumentów historycznych dotyczących Uniwersytetu,
g) funkcjonowanie Senackiej Komisji Kadrowej, Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli
Akademickich, Komisji Etyki,
Akademickich, Komisji Etyki,
8) tworzy politykę w zakresie spraw socjalnych pracowników Uniwersytetu,
9) powołuje komisje w sprawach gospodarowania ZFŚS, tj:
a) Komisję Zapomogowej,
b) Komisję Pożyczkowej,
c) Komisję Wypoczynkowo-Rekreacyjnej,
d) Komisję Pracowniczego Programu Emerytalnego,
10) współpracuje:
a) ze związkami zawodowymi działającymi w Uniwersytecie,
b) ze służbami bhp i społeczną inspekcją pracy,
c) z Radą Archiwalną.
3. Prorektor ds. Kadr pełni nadzór nad realizacją zadań przez:
1) Dział Kadr
2) Archiwum i Muzeum.
4. Przy realizacji zadania, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 Prorektor ds. Kadr zobowiązany jest do:
1) stosowania przepisów zewnętrznych i zarządzeń Rektora regulujących zasady zatrudniania
nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami,
nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami,
2) informowania Rektora o zamiarze zatrudnienia nowego pracownika.
§ 5
Prorektor ds. Kształcenia
1. Prorektor ds. Kształcenia pełni nadzór nad procesem rozwoju i jakości kształcenia oraz reprezentuje
Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.
Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych zadań.
2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. Kształcenia:
1) tworzy:
a) ofertę edukacyjną dostosowaną do misji i strategii Uniwersytetu,
b) minima kadrowe i programowe niezbędne do funkcjonowania nadzorowanej działalności,
2) pełni nadzór i koordynuje wdrażanie nowych rozwiązań w procesie dydaktycznym, prowadzonych
na wydziałach (nowe kierunki studiów, kształcenie interdyscyplinarne, poszerzenie oferty
dydaktycznej, e-learning, opracowanie oferty edukacyjnej dla cudzoziemców, kształcenie w językach
obcych),
na wydziałach (nowe kierunki studiów, kształcenie interdyscyplinarne, poszerzenie oferty
dydaktycznej, e-learning, opracowanie oferty edukacyjnej dla cudzoziemców, kształcenie w językach
obcych),
3) pełni nadzór nad:
a) procesem oceny jakości kształcenia i przygotowania do procesu akredytacji oraz systemem ECTS,
b) rozliczeniem obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
c) funkcjonowaniem programu USOS,
d) promocją zawodową absolwentów,
e) kształceniem na studiach III stopnia i opracowywaniem koncepcji studiów doktoranckich,
f) opracowywaniem treści programowych,
g) kształceniem ustawicznym (studia podyplomowe, kursy, Uniwersytet Trzeciego Wieku,
Uniwersytet Dzieci),
Uniwersytet Dzieci),
h) realizacją projektów edukacyjno-szkoleniowych, w tym finansowanych ze środków zagranicznych,
4) zatwierdza przydział obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
5) organizuje współpracę dydaktyczną Uniwersytetu z jednostkami w kraju i za granicą,
6) pełni nadzór merytoryczny nad systemem „antyplagiat”.
3. Prorektorowi ds. Kształcenia podlegają:
1) Biuro ds. Kształcenia,
2) Biuro Informatycznej Obsługi Studiów,
3) Wydział Studiów Technicznych i Społecznych w Ełku,
4) Studium Języków Obcych,
5) Centrum Innowacyjnych Technik Diagnostycznych i Terapeutycznych,
6) Centrum Kultury Języka Polskiego dla Cudzoziemców,
7) Centrum Egzaminacyjne Instytutu Goethego przy UWM,
8) Ośrodek Szkolenia Praktycznego Nauczycieli.
4. W ramach realizacji kompetencji Prorektor ds. Kształcenia reprezentuje Uniwersytet w sprawach
z zakresu:
z zakresu:
1) rekrutacji na studia III stopnia,
2) toku studiów na studiach III stopnia,
3) kształcenia ustawicznego,
4) pomocy materialnej doktorantów.
5. W ramach przyznanych uprawnień Prorektor ds. Kształcenia:
1) podejmuje decyzje administracyjne w sprawach:
a) odwołań od decyzji kierownika studiów doktoranckich w sprawach niezastrzeżonych
do kompetencji rady wydziału,
do kompetencji rady wydziału,
b) przyznawania stypendiów doktoranckich,
2) pełni funkcję organu odwoławczego w sprawach, w których Prorektor ds. Studenckich wydał decyzję
jako organ pierwszej instancji.
jako organ pierwszej instancji.
6. Prorektor ds. Kształcenia reprezentuje Uniwersytet w Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej oraz pełni
nadzór nad funkcjonowaniem Senackiej Komisji ds. Dydaktycznych.
nadzór nad funkcjonowaniem Senackiej Komisji ds. Dydaktycznych.
§ 6
Prorektor ds. Nauki
1. Prorektor ds. Nauki realizuje, zgodne ze strategią i programem rozwoju Uniwersytetu, przyjęte kierunki
działalności naukowej i badawczej oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach:
działalności naukowej i badawczej oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach:
1) związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na realizację programów badawczych,
2) umów na prowadzenie przewodów doktorskich i habilitacyjnych,
3) umów z wydawnictwami w zakresie publikacji naukowych pracowników Uniwersytetu.
2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. Nauki:
1) prowadzi działania na rzecz pozyskiwania środków na badania naukowe,
2) nadzoruje:
a) planowanie i prowadzenie badań naukowych,
b) wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe,
c) wykorzystanie środków na realizację programów badawczych,
d) uczelnianą ofertę naukową w zakresie promocji wyników badań, polityki licencyjnej i ochrony
patentowej oraz wdrażania wyników badań i działalności eksperckiej,
patentowej oraz wdrażania wyników badań i działalności eksperckiej,
e) proces zakupów aparatury badawczej,
f) działalność specjalistycznych laboratoriów, stacji doświadczalnych i stacji dydaktyczno-
badawczych,
g) realizację projektów badawczych i aparaturowych, w tym finansowanych ze środkówbadawczych,
zagranicznych,
3) podejmuje decyzje w sprawie dofinansowania zagranicznych podróży służbowych pracowników,
4) określa zasady finansowania pobytu delegacji zagranicznych w Uniwersytecie,
5) inicjuje tworzenie nowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność badawczą,
innowacyjną i wdrożeniową,
innowacyjną i wdrożeniową,
6) określa główne kierunki badań i współpracy naukowej na terenie kraju,
7) zawiera umowy na realizację programów na badania naukowe współfinansowanych z funduszy
pochodzenia krajowego,
pochodzenia krajowego,
8) zatwierdza do realizacji wnioski projektów badawczych i podział środków na badania statutowe,
9) udziela zezwoleń na organizację w Uniwersytecie sympozjów, konferencji, zjazdów itp. spotkań
naukowych,
naukowych,
10) akceptuje udział pracowników Uniwersytetu w spotkaniach naukowych,
11) podejmuje decyzje w zakresie publikacji naukowych pracowników Uniwersytetu w Wydawnictwie
Uniwersyteckim i wydawnictwach zewnętrznych,
Uniwersyteckim i wydawnictwach zewnętrznych,
12) współpracuje z Radą Biblioteczną i Radą Wydawniczą,
13) angażuje się w sprawy projakościowe Uczelni zwłaszcza w dziedzinie badań.
1. Prorektor ds. Nauki pełni nadzór nad funkcjonowaniem:
1) Biura ds. Nauki i Współpracy z Gospodarką,
2) Biura ds. Współpracy Międzynarodowej,
3) Biblioteki Uniwersyteckiej,
4) Wydawnictwa Uniwersytetu,
5) Centrum Badań Energii Odnawialnej,
6) Centrum Badań Europy Wschodniej,
7) Centrum Badań Rozwoju Mleczarstwa,
8) Centrum Badań Społecznych,
9) Centrum Badań Żywności Naturalnej i Tradycyjnej,
10) Centrum Innowacji i Transferu Technologii,
11) Centrum Rozwoju Obszarów Wiejskich,
12) Stacji Dydaktyczno-Badawczej z siedzibą w Bałdach,
13) Stacji Dydaktyczno-Badawczej z siedzibą w Łężanach,
14) Lokalnej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach,
15) Senackiej Komisji ds. Nauki, Senackiej Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej.
2. Prorektor ds. Nauki podejmuje działania w zakresie promocji nauki zwłaszcza w zakresie badań.
§ 7
Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju
1. Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju nadzoruje realizację programu rozwoju Uczelni i tworzenie
polityki finansowej Uczelni oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych
zadań.
polityki finansowej Uczelni oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach wynikających z powierzonych
zadań.
2. W ramach powierzonych kompetencji Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju:
1) koordynuje prace nad procesem tworzenia planu rzeczowo-finansowego,
2) ustala zasady podziału środków w ramach planu rzeczowo-finansowego,
3) zatwierdza część rzeczową projektu planu rzeczowo-finansowego w zakresie zadań realizowanych
przez podległe jednostki z uwzględnieniem strategii i możliwości finansowych Uniwersytetu,
przez podległe jednostki z uwzględnieniem strategii i możliwości finansowych Uniwersytetu,
4) nadzoruje:
a) gospodarkę finansową Uczelni oraz opracowywanie analiz i prognoz ekonomicznych stanowiących
podstawę działalności Uniwersytetu,
podstawę działalności Uniwersytetu,
b) doskonalenie procesu zarządzania Uczelnią,
c) uczelnianą i środowiskową sieć informatyczną,
d) funkcjonowanie Senackiej Komisji ds. Rozwoju Uczelni i Finansów,
5) akceptuje do realizacji projekty i programy inwestycyjne oraz inne finansowane ze środków
zagranicznych,
zagranicznych,
6) we współpracy z Kwestorem przedstawia Rektorowi informacje o sytuacji finansowej Uniwersytetu.
3. Prorektorowi ds. Ekonomicznych i Rozwoju podlegają:
1) Biuro ds. Projektów Zagranicznych,
2) Regionalne Centrum Informatyczne,
3) Sekcja Planowania i Analiz,
4) Studium Wychowania Fizycznego,
5) Ośrodek Eksploatacji i Zarządzania Miejską Siecią Komputerową OLMAN.
4. Prorektorowi ds. Ekonomicznych i Rozwoju podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego, sprawy
związane z:
związane z:
1) Fundacją na Rzecz Rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
2) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Bałcyny” Sp. z o.o.,
3) Zakładem Produkcyjno-Doświadczalnym „Pozorty” Sp. z o.o.
§ 8
Prorektor ds. Studenckich
1. Prorektor ds. Studenckich pełni nadzór nad tokiem studiów oraz reprezentuje Uniwersytet w sprawach
wynikających z powierzonych zadań.
wynikających z powierzonych zadań.
2. Prorektor ds. Studenckich w szczególności nadzoruje:
1) proces rekrutacji na studia I i II stopnia, w tym na studia prowadzone w języku obcym,
2) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z tokiem studiów I i II stopnia oraz jej
sporządzanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
sporządzanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) wykorzystywanie przez Samorząd Studentów środków finansowych przeznaczonych przez organy
Uniwersytetu na cele studenckie,
Uniwersytetu na cele studenckie,
4) przestrzeganie praw studentów przez organy Uniwersytetu, w tym proces wydawania decyzji,
ustalania i pobierania opłat za zajęcia dydaktyczne oraz przestrzeganie Regulaminu studiów,
ustalania i pobierania opłat za zajęcia dydaktyczne oraz przestrzeganie Regulaminu studiów,
5) proces podziału dotacji na fundusz pomocy materialnej dla studentów,
6) funkcjonowanie studenckich kół naukowych.
3. W ramach swoich kompetencji Prorektor ds. Studenckich:
1) pełni funkcję organu odwoławczego i podejmuje decyzje administracyjne w sprawach:
a) odwołań studentów od decyzji dziekana,
b) dyscyplinarnych studentów,
c) w których Prorektor ds. Kształcenia wydał decyzję jako organ pierwszej instancji,
2) podejmuje decyzje w sprawach:
a) legalizacji dokumentów studenckich przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą,
b) rejestracji uczelnianych organizacji studenckich,
c) wyjazdów zagranicznych studentów,
d) działalności studenckich kół naukowych,
e) tworzenia i funkcjonowania systemu udzielania studentom pomocy materialnej,
f) gospodarki ogólnouczelnianymi salami dydaktycznymi,
3) prowadzi postępowanie w zakresie imprez i zgromadzeń studentów na terenie Uniwersytetu,
4) nadzoruje funkcjonowanie studenckich agend kulturalnych,
5) pełni nadzór nad promocją oferty edukacyjnej.
4. Ponadto Prorektor ds. Studenckich:
1) współpracuje z:
a) samorządem studenckim, stowarzyszeniami i organizacjami studenckimi,
b) Rzecznikiem Dyscyplinarnym ds. Studentów i Komisją Dyscyplinarną ds. Studentów,
c) fundacjami i stowarzyszeniami w sprawach studenckich,
2) koordynuje działalność sportowo-rekreacyjną w Uniwersytecie,
3) nadzoruje funkcjonowanie Senackiej Komisji Statutowej.
5. Prorektorowi ds. Studenckich podlegają:
1) Biuro ds. Studenckich,
2) Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych,
3) Samorząd Studencki,
4) Akademickie Centrum Kultury,
5) Akademickie Centrum Szkolenia Sportowego,
6) Akademicki Związek Sportowy.
6. Prorektorowi ds. Studenckich podlegają, wynikające z nadzoru właścicielskiego, sprawy związane z:
1) Fundacją Samorządu Studenckiego,
2) Fundacją ŻAK.
§ 9
Kanclerz
1. Kanclerz kieruje administracją i gospodarką Uniwersytetu w zakresie nie zastrzeżonym dla Rektora
i Prorektorów oraz podejmuje decyzje dotyczące mienia Uniwersytetu z wyłączeniem spraw
przekraczających zwykły zarząd.
i Prorektorów oraz podejmuje decyzje dotyczące mienia Uniwersytetu z wyłączeniem spraw
przekraczających zwykły zarząd.
2. W zakres zwykłego zarządu wchodzą czynności dotyczące mienia, niezbędne do prawidłowego
funkcjonowania Uniwersytetu. Zakres ten obejmuje w szczególności czynności związane z bieżącą
eksploatacją składników mienia Uniwersytetu i utrzymaniem ich w stanie niepogorszonym oraz
z pobieraniem korzyści z tych składników, jak również prowadzenie spraw, które są niezbędne
do dokonywania tych czynności. Zakres spraw przekraczających zwykły zarząd określa pełnomocnictwo.
funkcjonowania Uniwersytetu. Zakres ten obejmuje w szczególności czynności związane z bieżącą
eksploatacją składników mienia Uniwersytetu i utrzymaniem ich w stanie niepogorszonym oraz
z pobieraniem korzyści z tych składników, jak również prowadzenie spraw, które są niezbędne
do dokonywania tych czynności. Zakres spraw przekraczających zwykły zarząd określa pełnomocnictwo.
3. W sprawach objętych zakresem swojego działania Kanclerz współpracuje z Rektorem i Prorektorami
oraz reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz.
oraz reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz.
4. Kanclerzowi podlegają jednostki organizacyjne administracji Uniwersytetu wchodzące w skład pionu
Kanclerza na podstawie odrębnych przepisów.
Kanclerza na podstawie odrębnych przepisów.
5. W zakresie swojego działania Kanclerz:
1) reprezentuje Uniwersytet, na podstawie pełnomocnictwa Rektora, w stosunkach prawnych z innymi
podmiotami, w tym przy podpisywaniu umów w zakresie podejmowanych czynności zwykłego
zarządu do wysokości łącznej środków przeznaczonych na dany cel w planie rzeczowo –
finansowym Uniwersytetu na dany rok,
podmiotami, w tym przy podpisywaniu umów w zakresie podejmowanych czynności zwykłego
zarządu do wysokości łącznej środków przeznaczonych na dany cel w planie rzeczowo –
finansowym Uniwersytetu na dany rok,
2) reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz przed organami i urzędami w związku z realizacją zadań
wynikających ze zwykłego zarządu,
wynikających ze zwykłego zarządu,
3) koordynuje działalność administracyjną, techniczną i gospodarczą Uniwersytetu,
4) określa zasady dotyczące zarządzania majątkiem Uniwersytetu i nadzoruje ich przestrzeganie,
5) zapewnia wykonanie uchwał Senatu w zakresie wymagającym działań administracyjnych,
6) nadzoruje:
a) wykonanie zaleceń pokontrolnych w jednostkach organizacyjnych objętych jego zakresem
działania w sposób i w terminach określonych przez kontrolujących,
działania w sposób i w terminach określonych przez kontrolujących,
b) proces właściwego wykorzystania obiektów i urządzeń Uniwersytetu,
c) funkcjonowanie podległych jednostek,
d) proces opracowania planów rzeczowo-finansowych w zakresie inwestycji, remontów
i modernizacji,
i modernizacji,
e) realizację inwestycji, remontów i modernizacji,
f) tworzenie systemu wewnętrznych przepisów oraz zasad dotyczących realizacji zadań
w podległych jednostkach i ich realizację,
w podległych jednostkach i ich realizację,
g) realizację projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zagranicznych,
7) sprawuje kontrolę funkcjonalną i kontrolę przestrzegania przez podległe jednostki organizacyjne
obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych,
obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych,
8) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych tworzących pion Kanclerza:
a) dokonuje analizy potrzeb kadrowych,
b) bierze udział w pracach komisji konkursowej wyłaniającej kandydatów do zatrudnienia,
c) składa do właściwego Prorektora wnioski o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy
stosując przy tym, określone Zarządzeniem Rektora, zasady zatrudniania pracowników
nie będących nauczycielami akademickimi,
stosując przy tym, określone Zarządzeniem Rektora, zasady zatrudniania pracowników
nie będących nauczycielami akademickimi,
d) w przypadkach uzasadnionych potrzebami Uniwersytetu składa do właściwego Prorektora
wnioski o przedłużeniu nie więcej niż o 6 miesięcy, zatrudnienia pracownikom, którzy uzyskali
prawo do emerytury.
wnioski o przedłużeniu nie więcej niż o 6 miesięcy, zatrudnienia pracownikom, którzy uzyskali
prawo do emerytury.
6. Kanclerz wydaje decyzje w sprawach należących do jego właściwości rzeczowej.
7. W sprawach inwestycyjnych i finansowych Kanclerz współpracuje z Prorektorem ds. Ekonomicznych
i Rozwoju.
i Rozwoju.
8. Kanclerz realizuje swoje zadania przy pomocy zastępców zatrudnianych w trybie określonym przez
odrębne przepisy.
odrębne przepisy.
9. Podział kompetencji pomiędzy Kanclerza i jego zastępców następuje w drodze decyzji Kanclerza
z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, w szczególności dotyczących Kwestora.
z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, w szczególności dotyczących Kwestora.
§ 10
Prorektorzy, Kanclerz, Kwestor i Dyrektor Gabinetu Rektora, poza obowiązkami powierzonymi niniejszą decyzją, pełnią obowiązki powierzone odrębnymi przepisami prawnymi.
§ 11
Tracą moc: Decyzja nr 10/2013 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 1 lutego 2013 roku w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza oraz Decyzja Nr 50/2013 z dnia 10 października 2013 roku w sprawie zmiany Decyzji nr 10/2013 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 1 lutego 2013 roku w sprawie zakresów obowiązków i kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza.
§ 12
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2014 r.
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: Biuro Rektora | Opublikował: Zofia Konopka |
Data wytworzenia: 21.07.2014 | Data publikacji: 22.08.2014 12:04 | Data aktualizacji: 22.08.2014 13:24 |
Liczba wyświetleń: 2963 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
DecNr30.pdf | 188.63 KB |