- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
Regulamin organizacyjny instytutu wydziałowego UWM
Strona została usunięta dnia: 8 listopad, 2011 - 07:57
REGULAMIN ORGANIZACYJNY INSTYTUTU WYDZIAŁOWEGO
§ 1
1. Podstawą prawną działania instytutu jest art. 22 Statutu Uniwersytetu.
2. Instytut jest jednostką organizacyjną wydziału, utworzoną dla prowadzenia pracy dydaktycznej i naukowej.
3. Instytut może mieć jednolitą strukturę lub składać się z dwóch lub więcej katedr i zakładów. Instytut o jednolitej strukturze można utworzyć, jeżeli w proponowanym składzie osobowym zatrudniona jest w pełnym wymiarze czasu pracy, co najmniej jedna osoba mająca tytuł naukowy.
§ 2
Zakres działania instytutu obejmuje organizowanie i prowadzenie działalności dydaktycznej, naukowej i badawczej w zakresie dyscyplin reprezentowanych przez instytut.
§ 3
Strukturę organizacyjną instytutu ustala Rektor na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez radę wydziału.
§ 4
1. W skład instytutu oprócz katedr i zakładów mogą wchodzić: zespoły naukowo-badawcze i dydaktyczne, laboratoria, ośrodki, pracownie, biblioteki, warsztaty i inne jednostki. Nie stanowią one samodzielnych jednostek organizacyjnych, lecz tworzone są przez dyrektora instytutu w ramach wewnętrznej organizacji pracy. Kierownictwo tych struktur dyrektor instytutu powierza nauczycielom akademickim lub innym osobom.
2. Jednostki wymienione w ust. l tworzy, przekształca i znosi Rektor na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez radę wydziału.
3. Wniosek o utworzenie lub przekształcenie powinien zawierać uzasadnienie, określenie celu i zakresu działalności naukowej i dydaktycznej tych jednostek, składu osobowego a także terminu i trybu rozliczania osób odpowiedzialnych za działalność jednostki przekształcanej m.in. rozliczenia finansowe z wykonania planu badań naukowych, rozliczenia z zakresu powierzonego mienia.
4. W przypadku zniesienia jednostki przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. Wymienione w § 4 ust. l jednostki posiadają wewnętrznie wydzielony majątek, który w całości stanowi majątek instytutu.
§ 5
Organami instytutu są:
dyrektor i rada instytutu.
1. Dyrektora instytutu powołuje Rektor na okres 5 lat na wniosek instytutu, zaopiniowany przez całą radę wydziału. Kadencja dyrektora instytutu rozpoczyna się z początkiem roku kalendarzowego.
2. Dyrektor instytutu kieruje całokształtem działalności instytutu, jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników instytutu, odpowiada za planowanie i realizację zadań oraz za majątek i środki finansowe przydzielone instytutowi.
3. Dyrektor może wykonywać swoją funkcję przy pomocy zastępców, określając ich kompetencje.
4. Do obowiązków dyrektora instytutu w szczególności należy:
1. w zakresie dydaktyki - organizowanie działalności dydaktycznej oraz zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego;
2. udział w opracowywaniu i realizacji planów prac naukowo-badawczych;
3. ustalanie projektów struktury organizacyjnej instytutu;
4. dokonywanie podziału obowiązków między poszczególne jednostki organizacyjne i pracowników instytutu.
5. Dyrektor instytutu swoje zadania wykonuje przy pomocy rady instytutu.
6. Rada instytutu jest organem doradczym i opiniodawczym dyrektora instytutu w zakresie działalności dydaktycznej i naukowo-badawczej.
7. Do zadań rady instytutu w szczególności należy:
1) opiniowanie kierunków działalności dydaktycznej oraz projektów planów prac naukowo-badawczych;
2) opiniowanie sprawozdań z działalności instytutu;
3) opracowanie projektów planów rzeczowo-finansowych.
8. W skład rady instytutu wchodzą:
1) dyrektor instytutu i jego zastępcy;
2) nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowisku profesora oraz mający stopień doktora habilitowanego;
3) wybrani przedstawiciele pozostałych nauczycieli akademickich i pracowników nie będących nauczycielami akademickimi w liczbie proponowanej przez zebranie ogólne pracowników;
4) przedstawiciele związków zawodowych.
9. W pracach rady mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele samorządu studenckiego.
10. Radzie przewodniczy dyrektor instytutu, który jest zobowiązany zwołać jej posiedzenie co najmniej raz w semestrze.
§ 6
1. Pracownikami instytutu są:
a) pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni,
b) pracownicy naukowi,
2. pracownicy nie będący nauczycielami akademickimi.
3. Zatrudnienie pracowników następuje na podstawie przepisów i obowiązujących w Uniwersytecie.
4. Dyrektor instytutu oraz kierownicy jednostek wchodzących w skład instytutu ustalają zakresy obowiązków pracowników, uwzględniając w nich również problematykę bhp i ppoż.
§ 7
1. Instytut posiada ewidencyjnie wydzielony majątek. Ewidencja majątku prowadzona jest na podstawie przepisów obowiązujących w Uniwersytecie.
2. Dyrektor instytutu odpowiada za powierzony mu majątek znajdujący się w instytucie.
3. Dyrektor instytutu może przekazać określone przedmioty czy urządzenia będące w ewidencji instytutu w bezpośrednią opiekę pracownikowi zatrudnionemu w instytucie. Pracownik ten ponosi odpowiedzialność materialną zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dyrektor instytutu kontroluje wówczas prawidłowe rozliczanie się pracownika z powierzonego mu mienia.
4. Działalność finansowo-gospodarcza instytutu prowadzona jest w oparciu o plan rzeczowo-finansowy Uniwersytetu.
5. Dyrektor instytutu może przekazać obowiązki wymienione w pkt. 1-3 kierownikom jednostek organizacyjnych instytutu - czyli katedr, zakładów.
6. Instytut prowadzi źródłową dokumentację finansową, wystawia dokumenty obrotu pieniężnego i majątkowego oraz prowadzi ewidencję w zakresie określonym właściwymi przepisami.
7. Ewidencję dokumentów finansowo-księgowych prowadzi kwestura Uniwersytetu.
§ 8
Bezpośredni nadzór i kontrolę nad działalnością instytutu sprawuje dziekan na podstawie kompetencji wynikających z ustawy o szkolnictwie wyższym, statutu Uniwersytetu oraz regulaminu organizacyjnego wydziału.
§ 9
1. Zmiany w regulaminie mogą być dokonane zarządzeniem rektora z własnej inicjatywy lub na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę instytutu i wydziału.
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem wprowadzenia zarządzenia rektora.
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: mgr inż. Ewa Burska-Kazimierska | Opublikował: Dorota Nowakowska |
Data wytworzenia: 20.04.2006 | Data publikacji: 03.10.2007 09:52 | Data aktualizacji: 08.11.2011 07:57 |
Liczba wyświetleń: 4542 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |